Undervisning henvendt til højtbegavede eller talentfulde
Roskilde Ungdomsskole (RUSK) på Absalons Skole og Roskilde Produktionsskole.
Skoleleder:
Mogens Lerbech, Roskilde Ungdomsskole.
Undervisere: (Navn, uddannelse, arbejdssted)
Claus Steensbech, Folkeskolelærer (dansk, matematik, biologi, billedkunst), Roskilde Ungdomsskole samt Roskilde Produktionsskole.
Formål:
At give deltagerne 3 timer hver uge, hvor de oplevede at:
- Kunne slappe af og føle sig ”normale” i selskab med andre børn med særlige forudsætninger.
- Deres særlige måde at være på værdsættes.
- Blive udfordret fagligt.
- Komme dybere ind i diskussioner.
- Præsentere dem for potentielle voksenforbilleder fra forskerverdenen.
Mål:
At skabe et socialt netværk mellem deltagerne, hvor igennem de kunne opbygge/opleve:
- et socialt fællesskab med ligesindede, højtbegavede.
- at deres lyst til læring er legitim.
Elever fra 7 og 8 klasse, 5 i alt deltog. Tilbudet beskrives via Ungdomsskolens brochure, der distribueres til alle 6-10. klasser.
De skal således selv både opdage og tilmelde sig holdet. Der har dog været 2 avisartikler i Roskilde Avis, der tog afsæt i Forskerholdet.
Hverveproceduren er væsentlig at diskutere: På dette hold har børnene selv søgt aktivt ind på baggrund af beskrivelsen. Dette har sikret, at de som kommer er målgruppen – de højtbegavede elever og ikke de søde, flittige med motiverede forældre.
Konklusion:
De højtbegavede børn og unge har brug for et sted, hvor det er fuldt accepteret at være, som de er.
Desværre får vi kun fat i de velfungerende elever, der selv er opmærksomme på deres høje begavelse: Vi mangler dem som underpræsterer for at være en del af klassefællesskabet. Vi mangler ballademagerne, der keder sig fordi undervisningen ikke udfordrer dem tilstrækkeligt. Og lærerne mangler kompetencen til at spotte disse elever,
da det overhovedet ikke er et tema på læreruddannelsen.
Jeg synes at Roskilde Kommune bør ansætte en konsulent, der skal:
Undervise lærerne i hvordan man finder og stimulerer børnene.
Undervise eleverne i hvordan de selv kan gøre det mere interessant at gå i skole.
Arrangere udflugter til relevante institutioner, mv.
http://emsb.wikispaces.com/file/view/Forskerholdet_2009.pdf