Læreren –og udfordringerne med elever med særlige forudsætninger
Eleverne
•Eleverne savner udfordringer, svære opgaver og faglig fordybelse
•Eleverne vil gerne arbejde sammen med andre jævnbyrdige
•Eleverne savner lærernes engagement i deres udvikling
•Eleverne vil medinddrages i planlægning, målfastsættelse og løbende evaluering
•Børnene ønsker at være naturligt accepteret af klassens fællesskab, gerne med accept for deres særlige interesser
Forældrene
•Forældrene er bekymrede når deres børn keder sig i skolen ikke mindst når de mistrives og udviser uhensigtsmæssig adfærd
•Bekymringerne går ikke mindst på en uheldig afsmitning på børnenes arbejdsindstilling og vaner
Endevidere
•Knap halvdelen (42%) har flere og langt flere vanskeligheder end almindeligt for alderen
•Kun 10% er tilfredse med skolen
•Godt halvdelen af disse børn karakteriseres af lærerne son havende internaliseret adfærd
•16% har eksternaliseret adfærd
skolens møde med elever med særlige forudsætninger
Læreren –og udfordringerne med elever med særlige forudsætninger