Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
mensa underydelse asperger raven maja mobning psykolog asynkron gifted WISC skolestart kyed Kuno sensitive efterskole ADHD legoland test milepæle tegner penge chips bmsf dyslexia wppsi børnehave
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Test, hvor nøjagtig ?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: Test, hvor nøjagtig ?   Tors nov 26, 2009 12:55 am

Jeg skrev lidt herinde for et års tid siden, vedrørende min søn, som børnehaven havde mistænke om havde noget Autisme/Asperger ligende....Han blev testet af PPR, som kunne konstatere, at han ikke havde noget af ovenstående, men derimod lå mellem de 15% klogeste på sin årgang, hvilket jo er meget fint Smile
Det blev i den forbindelse besluttet, at Malthe, imod børnehavens ønske, skulle starte i skole her til sommer.
Vi begyndte derefter at lede efter en skole, som kunne tilgodese hans behov for tryghed og små rammer. Vi fandt en skole, som bestemt ikke har skuffet os. De ser på Malthe med helt andre øjne end børnehaven, og synes han er helt fantastisk Very Happy

Nu kommer vi så til mit egentlige spørgsmål. I forbindelse med hans skolestart har vi fornyligt været til et netværksmøde, hvor hans lærer, skolelederen, skolepsykologen, børnepsykologen og min mand og jeg deltog. Der blev selvfølglig talt om løst og fast, men på et tidspunkt nævner børnepsykologen, at hun ikke var overbevist om, at Malthe havde præsteret sit maksimale i testen fra sidste år, da han var ekstrem selektiv, og lynhurtigt vurderede om han synes opgaven var interessant. Hun forsøgte på daværende tidspunkt at 'bestikke' ham med 'præstationsfremmende materiale' (slik), hvilket overhovedet ingen effekt havde på ham. Her kan jeg så tilføje, at Malthe ikke spiser slik, hvorfor dette ikke kommer bag på mig Rolling Eyes
Hun fortalte, hvilket også fremgår af testen, at omgivelserne, som var helt nye for ham, havde virket meget forstyrrende, da han hele tiden var nødt til at rejse sig for at undersøge alle bøgerne. Det skal siges, at testen foregik i børnehaven, men i personalets frokoststue, hvor børnene normalt ikke kom.

Så hvor skævt kan sådan en test ramme ?

Det skal siges, at Malthe stadig har vanskeligheder med sociale relationer, han kan stadigvæk godt lide en skemalagt hverdag, og han synes stadig at høje lyde er noget fanden har skabt i vrede. Til gengæld vokser han i øjeblikket på det intellektuelle plan, tydeligtvis fordi han trives i sine nye omgivelser. Han kan alle tal op til 999999, han kan lige pludseligt regne. Han lægger sammen, trækker fra og ganger. Princippet omkring dividere har han ikke helt forstået endnu Wink Han finder det interessant, at 2 tal trukket fra hinanden kan give minus, og det sidste skud på stammen er regnestykker med en enkelt ubekendt. Alt dette er sket indenfor de sidste 3 måneder.

Det er ikke fordi jeg VIL have proppet ham i en kasse. Jeg vil ham bare det bedste, ud fra de evner han har og støtte ham på den bedste måde. Mange af de kartariska han har, kan jeg bare så godt genkende i jeres børn.

Og hvad ville jeg så med denne lange besked ? Udover mit lille spørgsmål omkring testen Smile Få lidt luft for alle mine tanker om Malthes fremtid ? En bekræftelse på, at ovenstående er lidt imponerende for en dreng, som lige er blevet 6 ? Lidt pral overfor nogle mennesker, som med al sandsynlighed forstår, hvad jeg bokser med af tanker, som jeg ikke kan være bekendt at lufte for kolleger, familie og venner længere Embarassed

Så tak fordi I nåede så langt.

Mette
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Lør nov 28, 2009 10:16 am

test rammer jævnligt forkert pga. mange af de ting du nævnt og andre ting som kaldes twice exceptional dvs.andet problemer oveni

WPPSI har 36% fejl vurdering af HBB
Både WPPSI og WISC er ikke beregnet til at vurdere børn med IQ uner 80 eller over 130. Kilde: weschler

http://intelligenteboern.aforumfree.com/debat-diverse-f24/foreskellen-mellem-asperger-og-et-barn-med-sarlig-fourdsatninger-t356.htm

ligesom HBB er AS en helheds vurdering hvor den ene ikke udelukker den andet
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: Tak for svar.   Lør nov 28, 2009 10:24 pm

Hej Hilde

Tak for svar. Jeg er overrasket over, at fejlvurderingsprocenten er så stor. Jeg synes faktisk det er lidt skræmmende. Men det viser jo også, at PPR kan have ret i, at han ikke viste hele sit potentiale.

Lige nu glæder min mand og jeg os over, at vi har fundet en hel fantastisk skole til ham. De arbejder meget i værksteder og er allerede i 0. klasse begyndt med 'det sproglige værksted', 'det matematiske værksted' og 'det motoriske værksted', hvor børnene så selv vælger sig ind. Deres holdning er dog, at såfremt et barn konsekvent vælger samme værksted hver gang - Malthe vælger det matematiske - skal han/hun på et tidpunkt også arbejde i de andre værksteder.

Skolen har ikke mange klassesæt, da deres holding er 'Alle børn skal altid gå på tæer', det er altså skolens ansvar at møde barnet på dets intellektuelle niveau, så alle børn oplever succeser. Og det er en folkeskole !!!!

SFO'en har med Malthe valgt at arbejde med det sociale, hvor de fx sætter spil i gang sammen med ham, som så trækker andre børn til, og de siger, at de bare i de 3 måneder, de har arbejdet med ham, kan mærke en stor fremgang. Han åbner sig mere og mere for dem, og viser sin fantastiske personlighed.

Det eneste minus ved skolen er, at den kun går til og med 3. klasse, men vi valgte at prioritere en god start for ham, så han ikke oplever nederlag fra starten, og så må vi tage skoleskiftet, hvilket jo vil gælde hele klassen, senere.

Ovenstående succes for Malthe handler, tror jeg, i bund og grund om, at han trives. For 1½ måned siden, hvor vi sidder i bilen på vej hjem, siger han lige pludseligt til mig 'Jeg må være en god dreng', hvortil jeg svarer 'selvfølgelig er du da det, hvad får dig til at tro, at du ikke er en god dreng ?', hvilket han svarer til 'Der er ikke nogen af de voksne i skolen, som har skældt mig ud endnu !'. Hvad har min dreng mon oplevet i sin tid i børnehaven, som vi ikke har været opmærksomme på ? Det giver altså et stik af dårlig samvittighed. Det er jo mit job at passe på ham.

Det eneste minus ved skolen er, at den kun går til og med 3. klasse, men vi valgte at prioritere en god start for ham, så han ikke oplever nederlag fra starten, og så må vi tage skoleskiftet, hvilket jo vil gælde hele klassen, senere.

Mette
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Søn nov 29, 2009 12:31 am

Hvor er jeg glad på jeres vegne

Vi troede vi havde fundet det rette folkeskole men aak bare en måned senere så var det helt gjalt. Nu er han hjemme og mega ked, samt jeg har igen en roman over hvor meget han skulle opleve på kort tid. Desværre oplever vi også at vorev kommune holder hånden over skolen ... barnet er ligegyldigt.

Heldigvis har jeg en god organisation lige ved min side og de kan godt forstå jeg er utilfreds.

Han er bare for lille til at skulle alt det igennem ... nu på 4. årgang! Nu har han i snart ½ delen af hans liv oplevet "De gider mig ikke" som han beskriver det. Gudskelov han har få venner som har forældre der holder fast i hans behov for at have venner og invitere ham når de kan på trods af lang afstande cheers
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Man nov 30, 2009 11:08 pm

Jeg får da helt kold-klamme tæer over at høre sådan noget.

Hvordan får I det dog til at hænge sammen ? Kan du være hjemme med ham ?

Jeg ville simpelthen ikke vide, hvad jeg skulle stille op. Ja, vores økonomi ville kunne klare en på dagpenge, men vi ville ikke kunne klare os helt uden den en af vores indtægter.

Hvor mange forskellige skoler har han været på ? Jeg har ikke helt lige kunne finde noget om hans alder Wink

I øvrigt tak for linket om Asperger. Jeg har læst det nu, det var jo en spændende diskussion Smile Iflg PPR er han hverken Asperger eller Autist. Han er bare meget selektiv og med al sandsynlighed genert.

Han har her i weekenden læst sin første lille bog (læsefidusen), med meget lidt hjælp. Vi vidste ikke han kunne, så endnu en gang tog han rumpetten på os Very Happy

Mette
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Tirs dec 01, 2009 5:51 am

tihi læsefidusen har min memoriseret (også Søren og Mette) og læst højt i lange baner før jeg opdaget han slet ikke kun læse ... det er hans svagpunkt.

Hvordan vi klarer os? Tja, engang havde jeg et job (16 år på arbejdsmarket) og studier så kun studier ... det var her han fik problemer ... mit studieplads gav mig lang snor ... jeg blev opereret og sygmeldt ... vi overlevede! Hævede også min pensions opsparing i processen. Meget fattig, men vi klarede os - med mange ar på sjælen over PPR og en socialrådgivers indstilling. Så til sidst kun jeg ikke følge min udd mere og skulle så flyt ud af vores studiebolig.

Jeg begyndt at læse på VUC, pendlet i 8 måneder mellem Aalborg og Hadsten ... han fik det 100% bedre ... så lukkede Mentiqa. Hjemme med ham igen ... til sommer mens vi bankede på bordet ved kommunen. Vi startede på Vellevskole men allerede 3 uger after hans skolestart fik han det så dårligt at vi bankede på bordet igen ... nogle uger senere tog jeg ham ud. Skole afleveret hans ting (ulovligt at smide et barn ud i en Folkeskole!) og kommunen gider ikke drøfte "sagen". Det er sådan at hvis forældre ikke samarbejder kan de tvangsanbringe barnet for barnets bedste.

Han går på VUC sammen med mig, to timer hver dag da jeg tager min andre fag på flex og læser hjemmefra - men det går ikke efter Jul. Så skal jeg betale en barnepige. Vi betaler alt hans undervisningsmidler selv og jeg underviser ham selv. Alt udredning for det læse problemer han har er gået i stå.

Skole og samfund var med til det sidste møde og det er de ikke tilfreds med. Så nu går vi igang: Formålløse klager, lange ventetider - men jeg håber nogen griber ind. 4 år med et barn der ikke har det godt uden faglært vejledning eller støtte er yderst uheldig men meget opslidende. Denne kommune har brudt næsten ALLE lov omkring børn der har brug for støtte - men siger det er mig som ikke vil samarbejde. Denne gang har jeg indgraderet "mig" ved at skrive til dem - men min breve bliver hverken svaret eller handlet på.

Herhjemme har jeg kun mig som forsorger da jeg er enligmor uden familie - så lige for tiden sover jeg ikke om natten - er taknemlig for en lang Juleferie!
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Ons dec 02, 2009 12:01 am

Mit hjerte bløder, når jeg hører den korte version af jeres sikkert lange og grusomme historie.
Jeg synes, det er skræmmende, at et barn med din søns udfordringer ikke kan hjælpes.
Hvis du har et barn med fx konstateret dysleksi, åbner der sig ofte en verden af muligheder for at understøtte dette barn, specielklasser, bærebare PC'ere osv.
Min datter led af voldsomme angstanfald hvor både børnepsyk., skolepsykolog og diverse lærere deltog i prossecen omkring håndteringen af dette. Vi har senere fået konstateret at hun desuden lider af en blid grad af dyskalkuli, også dette har vi fået hjælp til i form af 4 undervisningstimer pr. uge med særligt fokus på dette.
Hvorfor er det så, at et barn 'med særlige forudsætninger' ikke kan få den støtte han har brug for ? Hvorfor er der forskel på det i forholdet til dyskalkuli og dysleksi ? Ret skal være ret, de 2 ovennævnte diagnoser er anerkendt af WHO, som værende et 'handikap', men i fx din søns tilfælde er hans 'diagnose' jo også et 'handikap', og han burde jo i lige så høj grad hjælpes som andre.

Mette
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Ons dec 02, 2009 4:22 am

tja .... værre er det han kan bare ikke læse og vi bedt om en udredning for ordblindhed. De tilbudt os en læsepen men da jeg ingen pc har (den fik kaffe affraid ) så vil de vent til jul ... jeg "krævede" så en udredning og de vil sende ham til en læsekonsulent som vil træne med ham. Jeg prøvede at han skal til tale institut for en udredning da jeg mener at han skal udredes inden mere træning da han nu mener at han ikke vil prøve mere. Det har taget siden juni ... blev først skrevet i papirene 1. sept, men nu er alt aflyst da jeg "takket nej" til "læse træning" - det kom først frem i sidste uge. Faktisk mener de jeg har afslået tilbud om hjælp - sådan håndteres uenigheder - usmagelig. Ergo nu sker der INTET.

Mærkeligt nok har jeg krav på en afgørelse som jeg bør kun ank men den slags skriver de åbentbart IKKE.

Min dreng som kan 5. klasses matematik MEN skal øve to / 4 tabellen i skole da han er 7 ... det han fik i det ca. 6 uger han var der som differentieret undervisning. Dertil tog de ikke det alvorligt at et barn med en abstrakt tænkning på 3-4 år over hans kronologisk alder ikke kan læse. Han kan reelt ikke hele alfabetet uagtet antal gentagelser!

Det er ikke i orden, men det er et lovløs område med et system hvor man kan anke sig ihjel. Uden den afgørelse kan jeg ikke klage affraid havde jeg selv det penge der skulle til var han udredt. En klage kommer til at tage 9 måneder så han når 3. klasse uden læsefærdigheder.

Hans storsøster er konstateret noget med hendes skrift tilbage i 2007, men det har været umuligt at få gjørt noget ved dette. Det tog mig 2 år at komme så langt. Nu pga. flytning starter vi sørme forfra - og hendes lærer har ikke opdaget noget. Hun staver kun "middel" og det er godt nok ... så det bliver ikke let. Hun har alle symptomer på dysgrafia, heldigvis kan hun læse med stor hastighed.

Der er ikke meget samarbejde rundt omkring og vi har ramt det forkerte hver gang. Nu gøre jeg alt på skrift.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Tors dec 03, 2009 3:13 am

Hjemmeundervisning, der skal distreks skolen levere materiale til gratis.

Bare lige så i ved det. Vi har jo selv været det igennem2x10 mdr. Hjemmeundervisning er ikke godt for nogle børn. Vores datter har store faglige huller som skolen hjælper hende med, men det kommer til at tage tid.

Lone
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Tors dec 03, 2009 4:04 am

Lone.T skrev:
Hjemmeundervisning, der skal distreks skolen levere materiale til gratis.

Bare lige så i ved det. Vi har jo selv været det igennem2x10 mdr. Hjemmeundervisning er ikke godt for nogle børn. Vores datter har store faglige huller som skolen hjælper hende med, men det kommer til at tage tid.

Lone

ja ... men der skal først klages før de gider noget som helst ... i øvrigt er planen ikke at jeg skal hjemmeudervise da jeg også skal have et job men at kommunen løser skoleproblemet

lige nu har hans skole meldt ham ud - ergo vi har ingen skole - det må de ikke! Så nu er der ingen som tager et ansvar
Tilbage til toppen Go down
Mejohka
Gæst



IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Tors dec 03, 2009 4:44 am

Tja... Hilde

Hvor er det godt, at du stadigvæk har overskud til at slås. På den anden siden...Hvad skulle man ellers gøre for sine unger ? Hatten af for dig, og pøj, pøj med det fortsatte forløb Smile

Mette
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Tors dec 03, 2009 10:45 am

Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Hjemmeundervisning, der skal distreks skolen levere materiale til gratis.

Bare lige så i ved det. Vi har jo selv været det igennem2x10 mdr. Hjemmeundervisning er ikke godt for nogle børn. Vores datter har store faglige huller som skolen hjælper hende med, men det kommer til at tage tid.

Lone

ja ... men der skal først klages før de gider noget som helst ... i øvrigt er planen ikke at jeg skal hjemmeudervise da jeg også skal have et job men at kommunen løser skoleproblemet

lige nu har hans skole meldt ham ud - ergo vi har ingen skole - det må de ikke! Så nu er der ingen som tager et ansvar




Kapitel 8


Undervisning i hjemmet m.v.



§ 34.



Hvis

forældrene selv vil sørge for undervisning af deres børn i den

undervisningspligtige alder, skal de meddele det skriftligt til

kommunalbestyrelsen, før undervisningen begynder.








Stk. 2.



Meddelelsen skal indeholde oplysninger om, hvilke

børn der skal deltage i undervisningen, hvor undervisningen foregår, og hvem

der skal undervise børnene.









§ 35.



Kommunalbestyrelsen

fører tilsyn med den undervisning, børnene får i hjemmet m.v.








Stk. 2.



Kommunalbestyrelsen

kan hvert år lade afholde prøver i dansk, regning/matematik, engelsk,

historie/samfundsfag og naturvidenskabelige fag for at sikre, at

undervisningen

står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Den, der har

undervist børnene, leder prøverne efter aftale med kommunalbestyrelsen.



men der står faktisk ikke noget om at distreks skolen skal levere materiale, men det fik vi af vide dengang. men fandt det her. og det overrasker mig.


Hjemmeundervisning finder sted efter reglerne i
kapitel 8 i loven om friskoler og private grundskoler. Udgifterne til
denne form for undervisning skal forældrene selv afholde.
http://www.skole-samfund.dk/sw45913.asp
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Tors dec 03, 2009 10:48 pm

Kære Lone

Jeg kender det krav udenad men kommunen har deres metoder som du af alle også kender udenad. Min intention er ikke at blive hjemmeunderviser som jeg javde skrevet før men at Folkeskolen opfylder krav mm.

1. han beskyttes dvs ingen børn slår ham eller voksne der truer med at han skal afterlades på et mark osv.
2. at han integreres socialt dvs. de acceptere at han nogle gange leger med yngre / ældre børn og har brug for voksen kontakt og at forældre og klassekamerater acceptere at han er tilstede!
3. At han støttes der hvor han er svag dvs læsning med udredning osv.
4. At han anerkendes og støttes der hvor han er stærk dvs. matematik og teging/kunst (hvad nytter det at give et barn der ligger på 5. klasses matematik 2-tabellen med støtte?)
5. at han har en støtteperson for jeg sender ikke mit barn i skole for at gå rundt med pedellen.
6. At handleplaner laves ...


Men kommunikationen stopper hver gang med beskeden om, at han har et skoletilbud, og at det er forældrenes pligt at sende ham i skole. Jeg bliver desværre derfor nødt til at underrette de sociale myndigheder om, at forældrene ikke opfylder deres forpligtigelse ifølge folkeskoleloven. Han bare kan komme i skole.

Faktisk det samme sætninger vi er udsat for - så min yndlings Kommunen vurderer at den skole tilbud er det bedste til barnet - hvis det var så forrygende godt hvorfor fik han det så dårligt?

Det er utroligt at INGEN har redegjørt overfor os hvordan sådanne ting kan ske i en skole og hvordan det undgås ....

Mærkeligt nok havde vi ikke behov for de ting på Mentiqa - der havde han det supergodt og med lærer der hjalp de børn som slåsset til at lære hvordan de skal være overfor hinanden. Faktisk hjælp dem til at blive venner ... og herudover også have tid til undervisningsdifferentiering og opdage hvor børn var svag og stærk.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Fre dec 04, 2009 12:43 am

Hilde skrev:
Kære Lone

Jeg kender det krav udenad men kommunen har deres metoder som du af alle også kender udenad. Min intention er ikke at blive hjemmeunderviser som jeg javde skrevet før men at Folkeskolen opfylder krav mm.

1. han beskyttes dvs ingen børn slår ham eller voksne der truer med at han skal afterlades på et mark osv.
2. at han integreres socialt dvs. de acceptere at han nogle gange leger med yngre / ældre børn og har brug for voksen kontakt og at forældre og klassekamerater acceptere at han er tilstede!
3. At han støttes der hvor han er svag dvs læsning med udredning osv.
4. At han anerkendes og støttes der hvor han er stærk dvs. matematik og teging/kunst (hvad nytter det at give et barn der ligger på 5. klasses matematik 2-tabellen med støtte?)
5. at han har en støtteperson for jeg sender ikke mit barn i skole for at gå rundt med pedellen.
6. At handleplaner laves ...

Jo tak kender godt til det at kæmpe, men vi har også måttet indse at alle ens punkter ikke kan blive opfyldt i hverken en privat skole eller folkeskole.

Men der hvor hun går nu, der gør de det bedste de kan og hjælper hende med hendes faglige huller. Så mere kan vi ikke forlange og vil vi heller ikke.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Fre dec 04, 2009 2:27 am

Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Kære Lone

Jeg kender det krav udenad men kommunen har deres metoder som du af alle også kender udenad. Min intention er ikke at blive hjemmeunderviser som jeg javde skrevet før men at Folkeskolen opfylder krav mm.

1. han beskyttes dvs ingen børn slår ham eller voksne der truer med at han skal afterlades på et mark osv.
2. at han integreres socialt dvs. de acceptere at han nogle gange leger med yngre / ældre børn og har brug for voksen kontakt og at forældre og klassekamerater acceptere at han er tilstede!
3. At han støttes der hvor han er svag dvs læsning med udredning osv.
4. At han anerkendes og støttes der hvor han er stærk dvs. matematik og teging/kunst (hvad nytter det at give et barn der ligger på 5. klasses matematik 2-tabellen med støtte?)
5. at han har en støtteperson for jeg sender ikke mit barn i skole for at gå rundt med pedellen.
6. At handleplaner laves ...

Jo tak kender godt til det at kæmpe, men vi har også måttet indse at alle ens punkter ikke kan blive opfyldt i hverken en privat skole eller folkeskole.

Men der hvor hun går nu, der gør de det bedste de kan og hjælper hende med hendes faglige huller. Så mere kan vi ikke forlange og vil vi heller ikke.

1. klarede mentiqa
2. klarede mentiqa
3. klarede mentiqa
4. klarede mentiqa
5. han deltog i undervisningen
6. var ikke nødvendigt da der blev handlet der hvor der var er behov ...

Folkeskolen har ikke klaret en eneste af punkterne - uvidenhed var et problem da de ikke kun begribe hvor han lå ... og at de glemmer vold, handleplaner skrives konsekvent ikke, udredninger udsættes uagtet barnets behov, han var så kvik at han bare kunne klare sig selv så en tur med pedellen er ingen problem.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Ons feb 03, 2010 3:24 am

Når man arbejder med mennesker, kan resultatet være næsten 100% forkert!

Testene er standartiseret, og der er fuldstændigt klare regler for, hvordan de skal afvikles. Hvis man gør forskel, er det som at bruge en elastik som målebånd!
Hvis en elev ikke gider en opgave, og enten smider skidtet fra sig e.lign. så er der et nul hjemme på skoreskemaet... og enten må man bruge en "reserve deltest" eller prorate.

Der kan også være deltest, der bare er kedelige, så man får en dårlig tid... men med til at være klog hører også, man har velfungerende eksekutive funktioner, der gør, man kan motivere sig selv og se (for)målet med opgaven... men man bør da spørge barnet om, hvordan det har det med opgaverne...og forklare formålet.

Man får en IQ score. i tabellen står der så, hvorindenfor IQ ligger med enten 90% eller 95% sikkerhed. Hvis man får TIQ 100 som resultat, vil det med 90% sikkerhed ligge indenfor 95 - 105 og med 95% sikkerhed ligge indenfor 94 - 106.

/Jens Buch
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Ons feb 03, 2010 5:47 am

Jens Buch skrev:
Når man arbejder med mennesker, kan resultatet være næsten 100% forkert!

Testene er standartiseret, og der er fuldstændigt klare regler for, hvordan de skal afvikles. Hvis man gør forskel, er det som at bruge en elastik som målebånd!
Hvis en elev ikke gider en opgave, og enten smider skidtet fra sig e.lign. så er der et nul hjemme på skoreskemaet... og enten må man bruge en "reserve deltest" eller prorate.

Der kan også være deltest, der bare er kedelige, så man får en dårlig tid... men med til at være klog hører også, man har velfungerende eksekutive funktioner, der gør, man kan motivere sig selv og se (for)målet med opgaven... men man bør da spørge barnet om, hvordan det har det med opgaverne...og forklare formålet.

Man får en IQ score. i tabellen står der så, hvorindenfor IQ ligger med enten 90% eller 95% sikkerhed. Hvis man får TIQ 100 som resultat, vil det med 90% sikkerhed ligge indenfor 95 - 105 og med 95% sikkerhed ligge indenfor 94 - 106.

/Jens Buch

mmm hvordan kan et barn motivere sig selv? jeg kender ikke børn der kan dette uden en mentor, forældre eller lærer der inspirerer?

min søn havde det meget sværet ved at styre sig selv efter 6 uger hvor matematik bestod at enten 2 eller 4 tabellen prik til prik under overvågning af en støtteperson. Han var 8 der - han mistede alt motivation og lysten, da han på dette tidspunkt reelt klarede en del 5 klasses opgaver og har kunnet 2 tabellen fra han var 4 år gammel! Han skulle bevise at han kun, og prøvede virkeligt ... men ingen opdagede/anerkendt ham.

Hans søster reagerede også ved at blive "umotiverbart" som en lærer kaldt hende da hun var 8! Så, at ramme barnets potentiale er meget vigtigt ... uagtet om barnet er HBB, normal begavet eller har indlæringsvanskeligheder osv. osv. Her vil de begge nok ende med problemer med "eksekutive funktioner" med mindre psykologen, pædagogen eller forældrene observerer hvor de er! For min børn har øget sværhedsgraden givet bedre "opgave fastholdelse og planlægning". Ideerne blev ikke brugt på at finde omveje ... men meget mere konstruktiv ... fordi målet blev ikke at overstå det kedelige men at deltage i noget som giver mening. Idet opgaverne blev sværere så lært de med tiden at justere deres handlinger. Men nøøøj det var ikke let at finde frem til den løsning og forstå at det var løsningen.

Motivations begrebet er svært at forklare. Vi havde brugt en del tid på emnet i psykologi - klassen blev ret splittet da vi talt om "motivation og læring".


Det er en myte at bare fordi barnet er klog at barnet kan motivere sig selv og se (for)målet med opgaven:

Min kun i hvert tilfælde ikke motivere sig selv igennem WPPSI testen da han ikke helt blev forklaret hvad det var ("baby opgaver" som han selv døbt opgaverne) han skulle igennem ... jeg vil vove halsen og sige havde testgiveren skiftede til et andet test dvs. WISC, ikke lavede det hvor hans venner kaldt på ham og hvis hun forklarede formålet var vil han være mere samarbejdsvillig omkring det hele. Det fik vi bevist senere hvor resultatet blev en helt andet ... testen skal ikke laves om, barnet skal forberedes på en anden måde! På hoagiesgifted.org og senggifted.org er der skrevet noget mere om dette phenomen.

Selv om et barn er HBB så prioritere de altså som et barn - de mangler jo stadigvæk livserfaringer. min havde brug for en "anden slags" forklaring og en psykolog der var mere opmærksom på om barnet var med på ideen ift. den legeaftale der blev brudt da hun kom.

En høj IQ kun viser en persons evne til at lære og intellektuelle tærskel. Virkelige verden succes kræver opgave engagement, motivation, uddannelse, og ofte rent held.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Ons feb 03, 2010 5:51 am

Mere om Myter:
Klik her vha google oversæt
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Ons feb 03, 2010 6:47 am

Hvem bestemmer, hvad der er en myte?

Jeg skriver netop, barnet skal have formålet forklaret...
De eksekutive funktioner er de højeste i det kognitive hieraki, så de skal være der!! Man kan ikke forvente, barnet har disse ting på plads, så det bare kan køre på, men til tider ses en totalt mangel på disse funktioner, hvilket er et stort problem.
Jeg kender masser af nysgerrige børn, der kan motivere sig selv; som kan tage "det sure med det søde", og som har en ganske gennemsnitlig intelligens.
Problemet er ikke, de mangler en mentor eller en motivator. Problemet er, at man begrænser dem, ved at påtvinge dem forskellige ting i undervisningen. Det er som med historien om drengen, der kunne flyve. Det kunne han indtil der var nogen, der fortalte ham, hvordan han skulle gøre!

Når børn har fx problemer med motivationen til testen, eller på anden måde støder på problemer, så sker der det, at folk (ofte forældre) lige ved, hvordan man lige kan ændre testen, så deres barn opnår et bedre resultat.
Lige det første, der er ændret så meget som et komma, så er standartiseringen egentlig brudt. Skal et barn tage testen over 4 gange, så påvirker det reelt resultatet, for hvordan ville andre børn have haft det, hvis de havde fået samme vilkår... måske eleven lige før, var træt ved de sidste 3 deltest, men skulle fortsætte, mens en ADHD elev får lov at tage testen over flere gange.

Hvis man måler IQ, skal forholdne være ens...fuldstændigt ens. At måle IQ er som at måle hastighed; hvis den ene bil får lov at køre ned ad bakke, mens den anden skal køre på plan vej, er testen ikke "retfærdig"... enhver form for hjælp og hensyntagen i WISC er som at lade "bilen" køre ned ad bakke.

I USA er det almindeligt kendt, folk laver diagnoseshopping. De opsøger fx den ene psykiater efter den anden for at få diagnostiseret deres ADHD.
På samme måde farer folk rundt, og får testet deres børn... hvis resultatet af WISC-IV ikke er tilfredsstillende, så til en ny psykolog, og få lavet en SB5...heller ikke tilfredsstillende, så går turen til en ny, der bruger CAS...vidre til en ny, der bruger K-ABC II...vidre til en ny, der bruger RPM...vidre til en TONI III... og sådan fortsætter det, indtil de får et resultat, der passer til deres opfattelse; nøjagtigt som med diagnoseshoppingen.
Det er fuldstændigt og inderligt ligegyldigt, om et barn har 120 eller 140 i IQ. Det kan være, resultatet er 138 i en WISC, men kun 120 i en SB5. Der kan være 2 elever, hvor den ene elev er kanon god i den ene test, men mindre god i den anden...og den anden elev har det lige modsat, så de "bytter" IQ, når de testes med de 2 forskellige test... Ganske som der opstår forskelle i SIQ/HIQ kan der være store forskelle imellem testene...

Hvis jeg tog børn, og trænede dem i at løse WISC-III, ville de så blive intelligente??? Deres IQ ville vokse voldsomt, når de blev testet, men ville de være blevet mere intelligente fordi de opnåede et bedre resultat???

Hilde skriver:
"En høj IQ kun viser en persons evne til at lære og intellektuelle tærskel."

RPM viser ikke meget om evnen til at lære, men en del om tænkning, hvis man laver analyse af besvarelserne. Men for den visuelt svage, der er velbegavet, er RPM ikke særlig "retfærdig".
Jeg synes, det er langt mere relevant og fremadrettet, at finde ud af, hvordan de tænker og lærer. Hvordan udnytter de deres potentiale bedst muligt, uanset om de er højt eller lavt på en normalfordelingskurve, som IQ er.
Hvis testning skal bruges til noget, så skal det være fremadrettet. Ikke kun for at sikre en plads et bestemt sted, men til at sikre, der laves underviningsplaner, der optimere udbyttet af undervisningen i forhold til den enkelte elevs kognitive stil.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Ons feb 03, 2010 7:16 am

[quote="Jens Buch"
Jeg synes, det er langt mere relevant og fremadrettet, at finde ud af, hvordan de tænker og lærer. Hvordan udnytter de deres potentiale bedst muligt, uanset om de er højt eller lavt på en normalfordelingskurve, som IQ er.
Helt enig.

Hvis testning skal bruges til noget, så skal det være fremadrettet. Ikke kun for at sikre en plads et bestemt sted, men til at sikre, der laves underviningsplaner, der optimere udbyttet af undervisningen i forhold til den enkelte elevs kognitive stil.[/quote]

Det er virkelig kernen i alt det med børn med særlige forudsætninger, ja faktisk med alle børn.
Ihhh hvor er det dejligt og læse der er en der virkelig har forstået hvad det drejer sig om.

Lone

Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Test, hvor nøjagtig ?   Today at 8:11 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Test, hvor nøjagtig ?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: