Har med stor interesse læst indlægget omkring, hvordan man benytter/læser en Wisc III test.
Vores søn har hos skolepsykologen fået lavet denne test, men vi er (desværre) ikke blevet oplyst om hans IK.
Tilbagemeldingen var: I den verbale del placerer han sig langt over det alders forventede. I matematik scorer han helt i top. I den handle pærgede del derimod ses en mere ujævn profil. Her placeres han langt under det alders forventede. Samlet viser testen at han er en normalt begavet dreng med store sproglige kompetencer og specifkke vanskeligheder i forhold til visuospatiale og visumotirske færdigheder, samt i forarbejdning.
Vi er netop startet på et forløb i børnepsykatrien for, at få en afklaring på hvorvidt der er en egentlig diagnose.
Det er vores opfattelse at han er forholdvis godt (sprogligt), men har svært ved at vurdere en egentlig IK ud fra de informationer vi har fået oplyst - kan vi måske få hjælp her?
Der er opnået følgende testresultat: Information 15 Ligheder 13 Regning 19 Ordforståelse 12 Omtanke 10 Talspændvidde 12
Håber at der er hjælp at hente, da det ikke er lykkedes at finde netop denne information (formel) nogen steder på nettet.
Hun
Emne: Sv: WISC III af en dreng Tors Dec 10, 2009 9:22 am
n
Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 3:11 am, rettet 1 gang
Dorthe
Emne: Tak for tilbagemelding Tors Dec 10, 2009 10:27 pm
Tusind tak for tilbagemelding.
Desværre har psykologen nægtet at udlevere noget som helst - og de oplyste tal har jeg fra den henvisning der er lavet til psykiatrisk udredning. Vi venter naturligvis hvad en udredning vil komme frem til, men er også selv meget søgende for at blive lidt klogere - og det var i denne søgning vi fandt jeres side.
Vores søn er en mindst ligeså dygtig læser, som han er talbegavet (han gider dog ikke læse andet end faglitteratur......), ligesom han også er meget stærk i engelsk (pt. det eneste fremmedsprog han har stiftet bekendskab med). Han er meget orienteret mod faktuelle fag - og har derfor også en helt enorm viden i eksempelvis Historie, natur/teknik og lignende fag, ligesom faktuelle tv-udsendelser interesserer ham meget (BBC, DR2 osv.).
Vi er ikke i tvivl om at der er (alvorlige) problemer, da han trivedes meget dårligt socialt og har rigtig mange konflikter med sine klassekamerater, hvor han har meget svært ved at knytte nære venskaber. Han er meget bevidst om at han er anderledes end de andre (siger det selv), og har meget svært ved at se egen andel af de konflikter der opstår, endda på trods af at han ofte kan være ophavsmand for konflikterne......
Pt. afventer vi det videre forløb via det psykiatriske system, men fortsætter også søgningen selv, da vi har hørt og læst, at netop denne type børn har stor risiko for en "fejldiagnose", som kan betyde at de ikke modtager en målrettet og korrekt hjælp....
Hun
Emne: Sv: WISC III af en dreng Tors Dec 10, 2009 11:04 pm
n
Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 3:10 am, rettet 1 gang
Hun
Emne: Sv: WISC III af en dreng Fre Dec 11, 2009 1:52 am
m
Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 3:10 am, rettet 1 gang
Jens Buc Gæst
Emne: Sv: WISC III af en dreng Tirs Feb 02, 2010 11:13 am
Hej Dorthe.
Det er ærgerligt IQ begrebet er så værdiladet, for det skaber flere problemer end muligheder for børnene! WISC-III er efterhånden en gammel svend, der snart står for udskiftning til WISC-IV, der er en smule mere videnskabligt funderet...
Tilbage til din søns profil!
SSS på det sproglige = 69 SSS på det handlemæssige = 38 (hvis man vælger at bruge symboler i stedet for kodning (symboler er generelt bedre end kodeprøven)).
Der er en forskel på 31, hvilket sikkert har fået psykologen til at konkludere, der simpelthen ikke kan tales om en sammenhængende funktion, hvilket vil sige, man ikke kan tale om en samlet IQ ud fra WISC-III profilen.
Uden at afsløre for meget, så vil man få samlet IQ 100, hvis den sproglige + handlemæssige SSS rammer tallet 100 (fx 50 + 50). I dette tilfælde ville summen være 107... (Men der er så stor forskel på "SIQ" og "HIQ" det er meningsløst).
Var det ikke meget mere fremsigtet at få udarbejdet en pædagogisk undervisningsplan, der tilgodeså hans potentialer og kompetencer... WISC er et sorteringsredskab, og prøv at spørge en psykolog, om der skal anvendes det induktive eller deduktive undervisningsprincip; om det er det formelle eller funktionelle princip; om det er del- til del eller helhedsprincippet... hvilken måde lærer barnet bedst på??? WISC er ikke lavet til dette, men man kan komme med kvalificerede bud, hvis man laver en analyse af profilen...men det tager tid, og det kan ikke klares med tabelopslag!!
Venlig hilsen Jens Buch Pædagogisk konsulent
Gæst Gæst
Emne: Sv: WISC III af en dreng Tirs Feb 02, 2010 7:21 pm
Jens Buc skrev:
Hej Dorthe.
Det er ærgerligt IQ begrebet er så værdiladet, for det skaber flere problemer end muligheder for børnene! WISC-III er efterhånden en gammel svend, der snart står for udskiftning til WISC-IV, der er en smule mere videnskabligt funderet...
Venlig hilsen Jens Buch Pædagogisk konsulent
Helt enig Jens.
Men man er nødt til at få 'lavet en WISC-III test eller raven eller chip eller anden test, hvis man skal have opklaret om ens barn er et barn med særlige forudsætninger.
Men derudover er jeg fuldt ud enig med dig, der fokuseres for meget på selve tallet, fremfor hvad man kan gøre for at hjælpe børn med disse forudsætninger.
Mange af dem de får store problemer med deres selvværd og tror de er "dumme" de tror ikke de kan noget som helst,og ofte skal de have hjælp til at få kål på deres blokeringer.
Jeg tror jeg har kæmpet siden vores datter var 7, nu er hun 13, for at få forældre til at forstå de ikke behøver udtale sig om deres barnet´s IQ tal til jounalister. det er ikke det som er det vigtigste, det vigtigste er hvordan vores børn føler sig anderledes og ikke føler de hører til nogen steder.
Hun
Emne: Sv: WISC III af en dreng Tirs Feb 02, 2010 9:04 pm
n
Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 3:10 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: WISC III af en dreng Ons Feb 03, 2010 2:47 am
Hej Hilde.
Normalt, hvis intet går galt i testsituationen, så sker følgende for at finde de 3 IQ tal
Skalascoren for:
Information Ligheder Regning Ordkendskab Omtanke lægges sammen.
Derefter slår man op i en tabel, hvorfra man får SIQ.
Herefter lægger man skalascoren for det sproglige og handlemæssige område sammen. Så laver man et nyt tabelopslag, og vupti, så har man TIQ.
Den hyppigst forekommende fejl er, man får brugt skalascoren fra enten det sproglige eller handlemæssige område til den modsatte tabel. Hvis man har en skalascore på 30 i det sproglige område, vil man få 78 SIQ i den rigtige tabel, men brugte man tabellsen for HIQ ville man få 75... Det er i bund og grund totalt ligegyldige små nuancer, da det INGEN betydning har!
Problemet med WISC er ikke at finde de høje og lave IQ tal, men at det er svært at få et reelt billede af om du fx er på TIQ 136 eller 143. Hvis man forestiller sig, man har en samlet skalascore på 140 vil man få en TIQ på 127. Har man en samlet skalascore på 143 vil man få en TIQ på 130. Hvis man er 6 år 5 mdr. og svarer rigtigt på 14 spørgsmål i matematik, så får man SS=14. Svarer man rigtigt på et spørgsmål mere, så springer SS med 3 point til 17. Et rigtigt svar, der kan være et gæt, kan altså flytte TIQ 3 point. Man flytter sig også således, man går fra 86 percentilen til 98 percentilen... IQ test er IKKE præcionsværktøjer!!!
Hun
Emne: Sv: WISC III af en dreng Ons Feb 03, 2010 3:00 am
n
Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 3:11 am, rettet 1 gang
Gæst Gæst
Emne: Sv: WISC III af en dreng Ons Feb 03, 2010 3:29 am
Hilde skrev:
Weschler skrev selv at den er beregnet til at teste IQ mellem 80 og 130 og skulle ikke bruges som diagnosticerings værktøj ... om han mente det som du mener med at finde den reelle billede eller andet kan jeg ikke sige så meget om men jeg er helt sikker på at pga. loft effekten at barnet kan have en meget højere IQ end WISC viser ... men det kan ikke testes i dk pt (mmm måske med den nye WISC?) så er der også om barnets kultur er tilpasset den WISC test der bruges! Aaak så mage ting der skal tages højde for.
Hvorfor kan det ikke være så uendelig ligegyldigt om ens barn scorer 125 eller 130, eller lægger over 130. Jeg synes efterhånden det hele går op i tal, og er ved at være så træt af at høre om tallet.
JA tallet eller percentilen skal bruges for at finde ud om ens barn er. et barn med særlige forudsætninger, men helt ærlig derfra kan tallet være så ligegyldigt.
Det vigtigste er vel at man hjælper ens barn med de problemer de nugang måtte have, fordi de tænker anderledes end flertallet.
Også kan ens barn hvis de vil, når de er 18 eller ældre selv tage Mensas test hvis de har behov for det.
Sidst rettet af Lone.T Ons Feb 03, 2010 3:57 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: WISC III af en dreng Ons Feb 03, 2010 3:37 am
98 percentilen dækker fra 130 til 132! Det er rent tabelopslag, og står i manualen!!!
Som jeg skrev, så giver et rigtigt svar i en deltest et spring på 3 SS, hvilket hæver IQ scoren med 3 point fra 127 til 130... dette er rent tabelopslag i manualen for WISC-III.
Wechsler var ikke ligefrem forsker eller videnskabsmand, men han lavede et hurtigt og nemt anvendeligt værkstø til klassifikation af mennesker. Det, at Wechslers test ikke ligefrem bygger på den mest moderne viden omkring intelligens, gør at man kan undre sig over produktets udbredelse... men det er nemt og hurtigt at bruge. WISC-IV forsøger i en vis udstrækning at læne sig op af CHC teorien, men den når ikke standarten for WJ-III.
/Jens Buch[left]
Hun
Emne: Sv: WISC III af en dreng Ons Feb 03, 2010 4:46 am
n
Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 3:11 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: WISC III af en dreng Ons Feb 03, 2010 5:07 am
Og ligesom man kan slå forkert op i en tabel kan man taste forkert... TIQ:127 = 96 og ikke 86 percentilen!!!
Sorry...men det er menenskligt at fejle! Ellers var der ingen, der havde opfundet en blyant med vidskelæder i enden!