Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
WISC chips milepæle Kuno wppsi mensa sensitive mobning skolestart maja legoland gifted psykolog bmsf asperger kyed tegner dyslexia raven efterskole test børnehave underydelse ADHD penge asynkron
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 feb 2010 Pædagoger svigter de rigtig kloge Af Julie Ring-Hansen

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: feb 2010 Pædagoger svigter de rigtig kloge Af Julie Ring-Hansen   Ons jan 20, 2010 8:37 am

Pædagoger svigter de rigtig kloge
De højtbegavede børn skal opdages i børnehaven for ikke at halte bagud socialt, når de skal begynde i skolen. Men pædagoger er ikke gode nok til at skelne høj begavelse fra Aspergers syndrom eller almindelig asocial adfærd, mener ekspert.

Af: Julie Ring-Hansen

Højtbegavede børn er ofte særligt sensitive og kan have svært ved at se fidusen i at være sammen med jævnaldrende. De risikerer derfor at blive stemplet som asociale. Måske får de endda diagnoser som ADHD.
Det sker, fordi pædagoger og andre fagfolk ikke ved nok om de særligt begavede børn, mener børnepsykolog Ole Kyed.
"Pædagogerne mangler viden og indsigt, og de ved ikke, hvad de skal lede efter, og hvordan de skal fortolke det, de ser hos børnene," siger psykologen, der er forfatter til bogen 'De intelligente børn' og som i 30 år har arbejdet ved pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) i Lyngby-Taarbæk Kommune.
Usikkerheden opstår, hvis meget intelligente børn, der er langt fremme sprogligt eller kan læse, ikke har gode sociale færdigheder. Måske interesserer de sig ikke for almindelige børnelege, men foretrækker at være sammen med ældre børn eller voksne. Det er mere trygt, og de føler sig bedre forstået. Selvom årsagen nærmere er uvidenhed end uvilje, er det de professionelles ansvar at opdage et højtbegavet barn, mener Ole Kyed. Det begynder med nogle ordentlige rammer i institutionerne, hvor pædagogerne giver sig tid, og hvor børnene kan udvikle sig kreativt, mener psykologen, der ofte oplever, at de begavede børn i børnehavealderen klager over uro og larm i institutionen.
"Uanset vanskelighed skal vi stimulere styrkerne og de områder, hvor barnet trives godt. Ellers risikerer barnet at få mange ikke-succesoplevelser og et lavt selvværd," siger han.

Udsatte og svage. Foreningen Gifted Children har 877 medlemsbørn, hvoraf 119 er nul til seks år (dog ingen på nul og et år). Hvor det før oftest var forældrene, der 'fandt' foreningen, bliver nogle forældre i dag henvist til foreningen af professionelle, der arbejder med børn. Det sker desværre ikke så tit som ønsket, siger Pia Ryding, pressekoordinator og medlem af bestyrelsen i Gifted Children.
"Der er ikke en faglig viden i børnehaverne. Det betyder ikke, at pædagogerne ikke behandler børnene ordentligt, men at der er situationer, hvor de ikke ved, hvad det handler om, og hvad de skal gøre," siger Pia Ryding, der jævnligt er i kontakt med medlemmerne.
"Konsekvensen er, at børnene ikke bliver 'mødt', og at de kan ende med at blive udsatte og svage på grund af deres natur. Derfor er der børn, som går igennem institutionslivet og når til skolealderen uden at blive socialiseret og ikke har lært at være sammen med andre på en ordentlig måde."


http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/1ea85c8010e5ec90c12569b60052d382/7d77f601a825dfb6c12576a90033e006!OpenDocument
Tilbage til toppen Go down
 
feb 2010 Pædagoger svigter de rigtig kloge Af Julie Ring-Hansen
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Artikler-
Gå til: