Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
ADHD tegner mensa Kuno asynkron sensitive bmsf psykolog milepæle kyed chips mobning underydelse raven test skolestart penge WISC legoland maja efterskole børnehave asperger gifted wppsi dyslexia
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Lavintelligent testning?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Jens Buch

IndlægEmne: Lavintelligent testning?   Søn feb 07, 2010 1:48 am

Intelligens…

Hvad er formålet med at teste?

I bogen ”Intelligent Testing with the WISC-III” skriver Alan Kaufman, at testningen skal have til formål at hjælpe eleven. Testningen skal altså bruges som en direkte hjælp, og ikke til at finde ud af, om der er brug for særlig hjælp!
Der skal med andre ord ligge et resultat, der kan bruges af forældre og fagpersoner, ikke til anvisning af specialundervisning (men også det), men mere direkte anvisninger på, hvordan man støtter barnet.
Kort sagt, skal der ligge en pædagogisk profil, der giver læreren den støtte, der skal til, for at finde elevens helt konkrete læringsstil ud fra profilen… Det lægges der op til gennem hele bogen!

Jeg har i min tid som pædagogisk konsulent på en specialskole læst flere hundrede psykolograpporter. Jeg har i den tid kun set enkelte, der gjorde ovenstående. Jeg har til gengæld set rapporter, der i en uendelighed koncentrerede sig om IQ.
”Hvis man kun har en hammer, ligner alle opgaver et søm”… Jeg har en tese om, det skyldes, at IQ er psykologernes hellige ko. Der er ingen andre, der laver IQ testning, og ved de er de eneste, og IQ er så meget i fokus, kan de fastholde deres monopol på at udføre arbejdet.

Det er dog ikke sådan, der findes et IQ politi… eller lovgivning, der forbyder andre at udføre dette arbejde. Monopolet opretholdes gennem forhandlingen af testmaterialerne.
Her er det jo interessant, at Dansk psykologisk Forlag har en klassifikation på materialerne fra A til D. jeg havde for et par år siden en dialog med forlaget, hvor jeg fik historien bag klassifikationen. Det handler til manges overraskelse slet ikke om kompetencer, men om arbejdsområder. Arbejde der typisk udføres af fys- og ergoterapeuter har brug for visse test… og disse test sælges så kun til disse faggrupper! En lærer eller pædagog kan lige så godt bruge testene, men kan pga. af gamle samarbejdsaftaler ikke købe dem. På den måde fastholdes faggrænser!
Hvad værre er, så findes der materialer på forlagets hjemmeside, der kræver man er psykolog for at købe (der er ting, men er nødt til at forbeholde denne profession, for ikke at ødelægge testenes validitet). Bogen ”Intelligent Testing with the WISC-III” skal man være psykolog for at købe. Det er jo nærmest absurd, da bogen kan lånes på folkebiblioteket eller købes direkte fra forlaget i USA… den er med andre ord frit tilgængelig, bare ikke i Danmark!
Det samme gælder testen GPP-I, der kun er for psykologer i Danmark, men kan købes frit i boghandler og fra forlaget i USA.
Det jeg forsøger at sige her er, at man fastholder sit monopol ved ikke at dele oplysninger. På den måde er det også nemmere at undgå kritik!

Børn og unge i Danmark testes langt overvejende med WPPSI-R og WISC-III. Hvis man bare vil have IQ og indexscorerne, så kan enhver afholde disse test og score dem. Det er meget nemmere at lave en WISC testning end at lave en PAS test…
I USA gennemføres selve testningen ofte af en lærer med et kursus i testning. Herefter overgives resultatet til en psykolog til vurdering… tænk sig en masse tid, der ville blive frigjort hos PPR!

Tilbage til monopolet på IQ testning.
Det er interessant, når psykologer fra PPR fremhæver Norge som et foregangsland indenfor alt med pædagogik. Det er helt fantastisk, så langt fremme nordmændene er i forhold til Danmark.
Der sker så en underlig ændring, når man giver dem ret… for i Norge er det sådan nu, at man som pædagog med ekstra uddannelse må lave IQ testning. Pludselig hopper kæden helt af, og Norge er nærmest en pædagogisk uland, og vi må aldrig håbe, det sker i Danmark… men det gør det! Allerede nu kan jeg IQ teste børn (men gør det ikke, da det er fuldstændigt uanvendeligt; dog kan jeg finde på at lave en TONI-2 som supplement til det logisk- matematiske område i PAS testen, men IQ tallet bruges ikke… og egentlig er det mere interessant at se, hvilke type af opgaver, der lykkedes, og hvilke der ikke gør).
Mit håb er, at når monopolet bliver brudt, så bliver psykologerne tvunget til at samarbejde. Enten skal rapporterne efter WISC-III testningen skifte til en fremadrettet og udviklende retning, ellers bliver de hægtet af; der er andre, der kan komme med det berømte IQ tal.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Søn feb 07, 2010 3:51 am

hvem skal hjælpe med at ophæve monopolet og hvordan

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Søn feb 07, 2010 5:25 am

Du skriver mange gode ting, men selv om den monopol forsvinder så ændrer det ikke ved folkeskolens traditioner eller ved det forståelse der er for hvad og hvordan og hvornår der skal differentieres.

Vi har lovgivning om differentiering og lige som der ikke er en IQ politi så er der hellere ej en differentierings politi.

Jeg er meget enig i at testningen skal have til formål at hjælpe eleven. Testningen skal altså bruges som en direkte hjælp, og ikke til at finde ud af, om der er brug for særlig hjælp!

Desværre er vi en af familierne hvor den ene test fik barnet placeret i en skole for evnesvage trods at test resultaterne ikke stemmede overens med barnets udviklingen og kunnen ... PPR skrev endda selv at de ikke kun forstå resultatet affraid Pludseligt var testen vigtere ... senere da en ny test afslørede der må havde sket et eller andet stor fejl så skete der aligevel intet.

Barn nr 2 fik en fin beskrivelse over alt det differentiering hun har behov for - men så skete der intet.

Begge gange havde vi brug for en konsulent der kunne undervise lærene i hvad børnenes behov var - men det forslag blev ikke taget imod, og reelt har testen ikke ændret noget for barnet ... ret sørgeligt synes jeg når lidt læsning og kreativ tænkning kun havde gjørt et stor foreskel i dagligdagen for to meget særlige børn.
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Søn feb 07, 2010 7:05 am

Hejsa.

Det er sådan i dag, at PPR i realiteten er de eneste, der kan udtale sig om et barns kognitive evner. Dog kan man gå til en rpivat psykolog, og få testet barnet.
Dette monopol er båret frem af en fælles forståelse af, det kun er psykologer, der kan teste; dette skyldes primært manglende kendskab til testene! Samtidigt er det sådan, at DPF har holdt materialerne indenfor snævre fagrammer. dette har hjulpet til den forståelse af, det var pga faglige ting, testene var forbeholdt visse faggrupper. Der er fysioterapeuter, der tror, det er pga deres uddannelse, de kan købe testene... dette er med til at skabe et hieraki indenfor uddannelserne! En fys- eller ergoterapeut har ikke bedre forudsætninger for at bruge en WCST end en lærer eller pædagog, hvilket DPF absolut medgav mig.

Godt så! Når psykolograpporterne i dag primært indeholder en udredning af det kognitive niveau som IQ, så er det ikke svært at gøre psykologerne kunsten efter, for IQ er ikke det svære at finde. Når der komemr en certificering i fx CAS testen, så kommer der en række konsulenter, der kan bruge denne test. Ud over IQ vil man kunne få svar på, hvordan eleven bør undervises...
Disse ting kan presse psykologerne til en ændret praksis, hvor de ikke bare kan læne sig tilbage, og komme med de intetsigende rapporter!
Hvis man bare vil have de forskellige indextal og IQ, så kan enhver afholde WISC testningen og fodre tallene ind i WISC writeren på computeren, så kommer der en fin rapport ud af det. I USA kan man købe et program, så man oven i hatten får pædagogiske anvisninger med!!! Når man snakker med psykologer om dette, så er standart svaret, at de er glade for at stå for testningen, for der kommer mange informationer ud af at sidde med barnet, pædagogiske ting som måden de arbejder med opgaverne... det undre mig bare, jeg ikke kan læse det i rapproterne! Når jeg har spurgt til pædagogiske anvisninger, så har svaret været, at psykologen var bestilt til at finde barnets kognitive niveau...og så er vi tilbage til, at det kan enhver finde!

Angående undervisningsdifferenciering, så er spørgsmålet hvori den skal bestå. Problemet er sjældent niveau, men meget oftere hvilken undervisningsform og materialer, der skal bruges. Der er brug for en hel anden tilgang til testninen for at finde disse ting. Der var DEP en udemærket test, men den krævede en del omtanke at administrere...
Der ville være meget mere fornuft i at lave en PAS test på eleven og få en fuldstændig unik læringsprofil på eleven. Jeg har kun oplevet velvilje fra lærerne, når jeg har fremlagt resultaterne af PAS test, da det letter deres arbejde af få klare anvisninger på, hvordan det enkelte barn lærer bedst; disse anvisninger er svære at komme med ud fra en WISC (jeg har skrevet en PD om pædagogiske profiler ud fra en WISC profil).
Jeg oplever kun velvilje, når jeg kommer med noget, der gør lærernes job nemmere, og det gør en kognitiv testning ikke!!!
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Søn feb 07, 2010 8:23 am

det vi oplever på skolerne er ofte at det er lærernes mening som gør sig gældende.
min søn har en læsevejleder til dansk og hun mener ikke han skal have mere, da han jo ligger på 2. til 3. klasses niveau. Hun er bedre til de børn der har svært ved at lære at læse.
Dog har vores ppr psykolog forstået vores søn og fået overbevist dansk læreren om hans behov for udfordring bedre og bedre.

Det er også ud fra en wisc test III der er gennemgået med lærerne trin for trin at de har forstået han er som han er. Det er beviselig, og ikke bare noget forældrene siger.
fagfolk snakker bedre sammen end forældre og fagfolk.

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Søn feb 07, 2010 8:48 am

Fagfolk er dårlige fagfolk, hvis de ikke kan tale med lægmand!

Hvis PPR har taget sig tiden til at gennemgå en testrapport ordentligt, så er det forrygende. Jeg oplever tit, der kommer et par siders skriv, der lige så godt kunne være skrevet af læreren selv, da det bare bekræfter det, lærerne hele tiden har vidst...

Hvor står der noget om, hvilken pædagogisk tilgang, der skal bruges; hvordan lærer barnet bedst; hvilken måde husker barnet bedst på. Disse ting er ikke så afgørende for et velbegavet barn, men det kan gøre undervisningen meget mere spændende, hvilket hæver motivationen kraftigt...
Hilde

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Søn feb 07, 2010 9:50 pm

Jens Buch skrev:

Hvor står der noget om, hvilken pædagogisk tilgang, der skal bruges; hvordan lærer barnet bedst; hvilken måde husker barnet bedst på. Disse ting er ikke så afgørende for et velbegavet barn, men det kan gøre undervisningen meget mere spændende, hvilket hæver motivationen kraftigt...

Jens .... du har delvis ret. Velbegavede børn har lige så meget behov for den rette pædagogisk tilgang, viden om hvordan barnet lærer bedst, og viden om hvordan barnet husker bedst på ... Lige som for alle børn! pale

Jeg har ikke alle myter samlet endnu men vil anbefale en bog (blandt mange andre) til dig fra England skrevet af Joan Freeman ... http://www.joanfreeman.com/

Hertil vil ting fra Deborah Ruf og Dr. Linda Silverman give en ret smart overblik på området. Og så http://eideneurolearningblog.blogspot.com

Der er mange flere men disse er dem som beskriver ting fra hver deres synsvinkel. Men alle har rigtig god og relevante tiltag.

Hertil kan du læse om "myths and gifted children" du vil blive lidt overrasket. Jeg var i hvert tilfælde Laughing
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Man feb 08, 2010 1:52 am

Hvem bestemmer, hvad der er myter???

Børnene er så vidt forskellige, at det man kalder ting for myter, kommer til at virke som begrænsninger... Det som disse mennesker kalder for en myte, det kan sagtens være rigtigt for et barn... man antager man pr automatik, at det bare er en myte, så famler man i blinde.

Der er masser af myter omkring aspergerbørn, men en ting er helt sikkert: Har du mødt en asperger, så har du mødt en asperger! Der er folk, der tror, man kan tilrettelægge pædagogiske handlingsplaner ud fra, hvordan aspergere pr. definition er... der findes intet mere rigidt end den holdning! Hvert enkelt menneske, højintelligent, ADHDèr eller asperger er fuldstændigt unikt!

Den eneste beviselige lov indenfor psykologi er, at alle individer er forskellige!!!
Hilde

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Man feb 08, 2010 9:49 am

Mmmm Myter er det overtro man har om f. eks. en person med AS som ikke passer ... det samme som med HBB ... der er bare mange som tror de er svaglige børn, med runde briller og en kæmpoe bog under armen.

De har været lavet en del forskning i havd lærer og andre generalt tror omkring disse børn, og ligeheder blev så sammenfattet til myter - jeg har tabt min originale artikkel men der er mange på nettet som har taget generelle udtræk derfra.

Jeg synes at mange begrænser hbb ved at tro de er det ene eller det andet. Se på følgende og så forklaringer ... ved at myterne kendes falder nogle begrænsninger væk, er min holdning. Vi mener nok det samme et eller andet sted?

http://www.hoagiesgifted.org/eric/fact/myths.html

Citat :

Common Myths About Gifted Students
Gifted students are a homogeneous group, all high achievers.
Gifted students do not need help. If they are really gifted, they can manage on their own.
Gifted students have fewer problems than others because their intelligence and abilities somehow exempt them from the hassles of daily life.
The future of a gifted student is assured: a world of opportunities lies before the student.
Gifted students are self-directed; they know where they are heading.
The social and emotional development of the gifted student is at the same level as his or her intellectual development.
Gifted students are nerds and social isolates.
The primary value of the gifted student lies in his or her brain power.
The gifted student's family always prizes his or her abilities.
Gifted students need to serve as examples to others and they should always assume extra responsibility.
Gifted students make everyone else smarter.
Gifted students can accomplish anything they put their minds to. All they have to do is apply themselves.
Gifted students are naturally creative and do not need encouragement.
Gifted children are easy to raise and a welcome addition to any classroom.

Truths About Gifted Students
Gifted students are often perfectionistic and idealistic. They may equate achievement and grades with self-esteem and self-worth, which sometimes leads to fear of failure and interferes with achievement.
Gifted students may experience heightened sensitivity to their own expectations and those of others, resulting in guilt over achievements or grades perceived to be low.
Gifted students are asynchronous. Their chronological age, social, physical, emotional, and intellectual development may all be at different levels. For example, a 5-year-old may be able to read and comprehend a third-grade book but may not be able to write legibly.
Some gifted children are "mappers" (sequential learners), while others are "leapers" (spatial learners). Leapers may not know how they got a "right answer." Mappers may get lost in the steps leading to the right answer.
Gifted students may be so far ahead of their chronological age mates that they know more than half the curriculum before the school year begins! Their boredom can result in low achievement and grades.
Gifted children are problem solvers. They benefit from working on open-ended, interdisciplinary problems; for example, how to solve a shortage of community resources. Gifted students often refuse to work for grades alone.
Gifted students often think abstractly and with such complexity that they may need help with concrete study- and test-taking skills. They may not be able to select one answer in a multiple choice question because they see how all the answers might be correct.
Gifted students who do well in school may define success as getting an "A" and failure as any grade less than an "A." By early adolescence they may be unwilling to try anything where they are not certain of guaranteed success.
Adapted from College Planning for Gifted Students, 2nd edition, by Sandra Berger.

Jens Buch

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Man feb 08, 2010 10:59 am

Nu plukker jeg lidt:
Citat :
Gifted students are often perfectionistic and idealistic.
Dette er en "sandhed"...men når den bliver læst og refereret nok gange, bliver den til:
Citat :
Gifted students are perfectionistic and idealistic.
Og nu er det pludselig en myte!!!

Og problemet med sandheder og myter er, at de bygger på de s*tans generaliseringer!!!

Børn med særlige forudsætninger er lige så forskellige som børn med særlige behov... som er lige så forskellige som alle os andre!
Gæst
Gæst

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Man feb 08, 2010 6:50 pm

Jens Buch skrev:

Børn med særlige forudsætninger er lige så forskellige som børn med særlige behov... som er lige så forskellige som alle os andre!

Nemlig. og den med de runde briller og en bog under armen, er man som forældre selv skyld i mange tror. Det er nu engang forældrene som, så gerne vil fortælle om de problemer vores børn oplever, er også en god ting, bare de ville lade være når jounalisten spørger hvad er handes/hendes/ IQ og sige 131eller 148 osv. Man kan jo sige, den er høj nok til mit barn er et barn med særlige forudsætninger, eller den lægger indenfor mensa niveau og ikke andet. Så er de tvunget til at forholde sig til andet end tallet.

Det er jo netop med til at give den brede befolkning et forkert billede af vores børn.

En af mine veninder har tit sagt, hold op hvor er jeg glad for det ikke er mig der har et barn med en høj IQ, for gud har i måttet kæmpe med mange fordomme.
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Lavintelligent testning?   Today at 11:44 pm

Lavintelligent testning?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1