Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
psykolog tegner efterskole ADHD asperger mensa børnehave test gifted underydelse raven Kuno sensitive skolestart chips milepæle asynkron kyed dyslexia maja bmsf WISC mobning wppsi legoland penge
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Når du får tanken ... så kommer spørgsmålene

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: Når du får tanken ... så kommer spørgsmålene   Lør feb 20, 2010 10:36 am

Jeg fik lige en dejlig mail fra en mor, jeg blev enig md hende at ligge den herud så flere kan give deres bud på et svar.

Alle beskrivelser passer bare så godt på xxxx. Jeg har også tænkt det mange gange før.

Hvad så? Kan man blive "diagnosticeret"? Hvordan hjælper jeg ham bedst? Hvad gør jeg herfra?

Pyh, jeg synes det virker enormt tabu-belagt bare at overveje at man har et barn med HBB. Bare at lufte at ens barn er klogere end andre... Der er jo også mange punker hvor han er helt gennemsnitlig, men hvor er der også mange ting hvor han overrasker mig.

Skal jeg overhovedet forholde mig til det? Er det kun hvis barnet desideret mistrives man bør "tage det op"? Bør jeg tale med dem om det i børnehaven?

Nå, lang besked med mange spørgsmål. Jeg håber at det er ok at jeg skriver til dig.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: Når du får tanken ... så kommer spørgsmålene   Lør feb 20, 2010 11:35 am

Citat :

Alle beskrivelser passer bare så godt på xxxx. Jeg har også tænkt det mange gange før.

Sjovt nok havde jeg det på den samme måde de jeg for alvor begyndt at lede efter information om dette emne. Jeg skriver lidt af vores histori her til dig så du kan se hvordan vi fandt ud af tingene ... historien vil fylde en hel bog og der er meget mere til den.

Jeg begyndt først at lede da min yngste havde problemer i børnehave. De mente han havde ADHD og evt. omsorgsvigtet. Jeg kunne ikke genkende min dreng udefra deres beskrivelser ... og sendt alt til den børnehave vi kom fra ... de kun hellere ikke genkende ham. Det valgt jeg at fortælle, konsekvensen var at pædagogen skrev: "Moren er uening" som senere havde meget stor følgevirkninger ... men nok om det.

Da min ældste lige havde startet i skole søgt jeg på "umotiverbart" og ramt en side om højt begavede børn. Jeg tænkt - næh, såen noget har vi ikke i min familie!

Da en Mensamor udpeget min søn til at være "Gifted" til en fest så tænkt jeg "uhm". Jeg sluttede mig til hendes forum, introduceret mig selv og efter at jeg læst alt forsvandt jeg ... i dag skriver jeg derinde ind i mellem da den er på engelsk. Men jeg holder mig mest til en email liste og denne forum.

Senere da en læge fortalt mig at min yngste sandsynligvis var højt begavet så rystede på mit hovedet og tænkt at vi skal igennem en undersøgelse jeg selv skal betale for for at kan kom videre er bare ikke i orden. Jeg havde jo afskrivet hende Mensamor til at havde taget fejl .... Sleep

Overraskelsen var størt den dag min børn blev testet: Den stor var meget begavet, og den bitte sandsynligvis også. Han gad ikke den test og holdt med at lave opgaver da han havde tjent 100kr for at deltage - nu ved jeg at jeg spørger ham hvor meget han vil have og så deler jeg pengene op ift. svarene lol!

Idet han ikke medvirkede troede ingen på mig fra det kommunale instancer, men i dag er han testet og har en meget pænt "tal" som ikke betyder noget som helst ift. hans kunnen og hvad han gider at lave. Det er svært for andre at indse at han har special pædagosike behov for de mener kloge børn har fået mere end nok med sig. I dag ved jeg også at det er meget få PPR, lærer eller pædagoger som ved nok om dette emne for at hjælpe børnene. Desværre er det lang vej inden vores børn anerkendes og får det støtte de har behiv for.

Igennem årene har jeg gennemgået mange sjove følelser omkring emnet. Nogle gange hadede jeg det faktum at min børn arvet denne gen fra min mormor, andre gange er jeg pavestolt - men mere end jeg nogensinde havde troede så har jeg ondt af dem fordi at de skal leve et liv hvor de skal acceptere det med "at være anderledes". Indtil i dag hvor en gammel skole veninde sagt til mig at min børn er meget heldig at have en mor som mig, fordi jeg er der for dem og tilegner mig der redskaber nødvendigt for at støtte dem. I love you

Citat :

Hvad så? Kan man blive "diagnosticeret"?

Nej, det er ikke en sygdom men noget der betegnes som et såkaldt positiv diagnose. Det betyder at UVM har skrevet at børn skal undervises udefra det potentiale de har, men virkligheden er at børnene får støtte hvis de er heldig at møde lærer, pædagoger eller ander som genkender deres evner og som kan skubbe dem videre!

Det eneste jeg har oplevet er at forældre går lidt i panik og ved ikke helt hvad de skal stille op. Flere fortæller de henter alt muligt fra biblioteket til børnene, andre køber et ton hæfter ... men når alt er faldet til ro så gøre forældrenen lige det som de altid har gjørt: Observere og hører efter deres børns særlige behov ... de møder deres børn hvor de kan se at børnene er.

Skolerne er noget mere træg, det færreste anerkeder at det er noget der skal støttes ... desværre, men det er virkligheden for hvis barnet ligger over klassens gennemsnit har læren gjørt arbejdet. Og lærene ved endeligt ikke noget om at børnene også skal anerkedes for de særlige ting de kan. Det er svært for en lærer da de ikke ved havd barnet reelt kan for det fleste af børnene "gemmer" deres talenter. Det er ikke smart at være særlig ...

Her opstår en stort dilemma confused

Citat :

Hvordan hjælper jeg ham bedst? Hvad gør jeg herfra?

Du hjælper ham bedst ved at kende hans reaktionsmønster - når han er begejstret eller super sur, ked eller hvad det måtte være. Du hjælper ham bedst ved at give ham tryghed og forståelse for den han er og ikke fo det han kan.

Så begynder du at læse, jo mere du læser jo mere vil du kan finde ting som du kan anvende. Det er skrevet meget på engelsk og på dansk er der intet omkring pædagogikken - det kommer!

Så skriver du dagbog, eller på et forum. Du vil være overrasket over hvordan din holdninger ændrer sig som årenene går ... en ting er sikkert nogle gode grin vil der være når du kigger tilbage.

Så finder du frem til andre forældre så du kan føle dig del af en "gruppe". Det er bare sådan at når ens børn kan noget andre børn ikke har nået så er livet ret ensomt. Det som jeg husker meget godt var den første dag min søn startede på Mentiqaskole. Jeg sad for første gang sammen med en gruppe forældre hvor jeg følte vi delte et fællesskab omkring det ting vi har oplevet. Nogle af dem er venner i dag I love you og de er absolut guld værd. Det mange år jeg har oplevet at ikke helt "passe ind" i min børnehaves forældregruppe, eller min datters skoleklasse er noget vi alle oplever ... men især forældre med HBB. Men hold øjnene godt åben for der er tit flere HBB i skoler hvor de trives.

Citat :

Pyh, jeg synes det virker enormt tabu-belagt bare at overveje at man har et barn med HBB. Bare at lufte at ens barn er klogere end andre... Der er jo også mange punkter hvor han er helt gennemsnitlig, men hvor er der også mange ting hvor han overrasker mig.

Dejligt at du siger det højt allerede nu. Ja, deet er tabulagt ... folk føler sig utilpas når man fortæller dem at ens barn er HBB ... de bliver sørme helt flov over at skulle tale om sådan noget. Sådan er det, men jo mere tabulagt noget jo mere myter findes der om emnet og værre jo mere ulykkelige mennesker vil være derude som ikke ved helt om de duer.

Dem der overlever tabuerne og udvikler deres talenter får meget anerkendelse ... men talenter der udvikles via et stort indsats har meget lidt med HBB at gøre - alle har talenter, få er HBB.

Citat :

Skal jeg overhovedet forholde mig til det? Er det kun hvis barnet desideret mistrives man bør "tage det op"? Bør jeg tale med dem om det i børnehaven?

Du skal absolut forholde dig til det. Det er nu hvor du er nødt til at arbejde med det ting du har med i bagagen for at kunne senere hjælpe dit barn ... lige som alt andet har HBB en bestemt godt og skidt med sig!

Om du bør tage det op når barnet mistrives afhænger helt af det sted barnet befinder sig i. Surt er at HBB ikke anerkendes som noget der giver problemer - men det fantastiske er at flere ved noget om emnet end for bare 5 år siden. Jeg vil håbe at der kommer mere fokus på det barnet kan, men børnene lærer allerede i vuggestuen at de skal opfører sig anderledes når de går i institutionen. Ja, det starter tidligt!

Jeg klarede mig ret fint uden at vi nogensinde talt HBB omkring min datter. Jeg er superheldig at hendes børnehave i dag har emnet som del af personale temaer - Lederen har fulgt vores vej og er meget god til at indføre nyt. Så der er en børnehave som ændrer sig ... men nøøøj hvor har vi oplevet det modsat når det handlet om min søn! Han var i samme institution som storsøstere og oplevet intet trist. Nu 3 børnehaver senre er han noget skadet a hans forløb - vi har været ekstrem UHELDIG med det personale på vores vej. De føler sig også ekstrem udsat efter at havde haft os igennem stedet.

Alt i alt ved du ikke hvordan du vil blive mødt, indtil flere uger efter du har overdraget beskeden. Jeg vil ønske at alle bare tør have en HBB skilt på deres jakke - for at nedligge alle tabuer, så børnene får anerkendelse. Desvære er det ikke anerkendt nok endnu - men det betyder ikke at man skal gem sig!

Citat :

Nå, lang besked med mange spørgsmål. Jeg håber at det er ok at jeg skriver til dig.

Ved du hvad du gjor mig glad da du skrev! Jeg håber at du en dag vil få lige sådan en mail fyldt med smukke spørgsmål og vil kunne fortælle en anden mor som mangler viden om havd det betyder at være HBB. Min svar er måske lidt trist - men jeg kan love dig for der er bare såååå mange oplevelser som bare giver mening -helt fra da jeg var 6 år gammel, da min datter var 3 og nu hvor jeg kan se sammenhæng i tingene og give en smule erfaringer videre så andre kan træffe en informeret beslutning.
Tilbage til toppen Go down

Når du får tanken ... så kommer spørgsmålene
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1