Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
tegner penge underydelse raven asperger bmsf dyslexia mobning gifted maja Kuno sensitive kyed børnehave asynkron efterskole WISC test skolestart ADHD psykolog wppsi mensa legoland milepæle chips
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

At bekæmpe dårlig samvittighed af Charlotte Riggle

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: At bekæmpe dårlig samvittighed af Charlotte Riggle   Søn feb 21, 2010 8:37 am

At bekæmpe dårlig samvittighed
Fighting Guilt af Charlotte Riggle

Forældrenes malplacerede skyldfølelser er et monster, jeg kender ”alt” for godt. Den forfører dig med ”hvad der kunne have været”, det spilder din tid, underminerer din tillid, æder din energi og distraherer dig fra, hvad der er - som er det eneste, du kan gøre noget ved.

Lad mig fortælle dig om ”Rooster”. Han blev deprimeret i første klasse. Da jeg tog ham til lægen, fordi han fortalte mig, at han ønskede at dø, fortalte lægen mig at 6-årige børn ikke kan blive deprimeret; første klasse er hårdt for alle børn; bekymr dig ikke om det. Så forsøgte jeg at ”ikke” bekymre mig, og til sidst fik han det bedre, for det meste. Tre år senere, døde hans elskede grandonkel. Han faldt ind i en alvorlig depression. Psykologens diagnose var: Svær depression! Det var baseret på hans historie, det med at han havde haft en depressiv episode i første klasse, og havde været ”dysthymic” lige siden. I sjette klasse, kom en anden stor depression, værre end de tidligere. Det fik ham i behandling igen.

I løbet af behandlingen, med tid, fandt vi ud af at han var af uopmærksom-type ADD. Psykologen mente de fleste af de tidligere depressioner havde ADD som den grundlæggende årsag - og blev forværret af Roosters intelligens. Det er virkelig hårdt at høre ens lærere siger, dag efter dag, "du er så klog, så hvorfor kan du ikke ...." - imens du ikke ved, hvorfor du ikke kan! Du kan ikke bebrejdes det, om at være dum, fordi du ikke er. De fortæller dig, at du bare doven eller trodsig eller noget - og måske er du, fordi du ikke kan tænke på noget andet end at forklare det.

Så - hvor meget skade skete ved den lange forsinkelse, før vi diagnosticerede og behandlede hans depression? Og endnu længere forsinkelse, før vi diagnosticerede og behandlede ADD? En masse.

Var skaden permanent? Tja, det afhænger af, hvad du mener. Hans liv er og vil altid være væsentligt anderledes, end det ville have været, hvis vi havde fundet den korrekte diagnose og behandling i en tidlig alder. Han led meget, og følte han en del smerte – mere end han behøvede. Og det vil altid på en måde påvirke ham igennem hele sit liv. Jeg tror for eksempel på, at han altid vil være kynisk overfor "systemet" på grund af den måde, at systemet svigtede ham i hans barndom. Og at kynisme kommer til at give ham problemer hist og her.. Men han er stadig en meget begavet ung mand. Han har nære venner. Han elsker bøger og musik. Han er lydhør og respektfuld over for hans bedsteforældre. Han betaler sine regninger (for det meste til tiden!). Han spiller flere instrumenter, læser filosofi og historie, er i øjeblikket på udkig efter et job og en lejlighed.

Jeg tror ikke, at han ville se sig selv som uoprettelig skadet. Jeg tror ikke, at han ville se sig selv som beskadiget overhovedet. Han vil anerkende den smerte - fordi de fleste mennesker har en smerte i denne verden, fra det ene eller det andet. Så du håndtere det og lever videre. Og det er det vigtigste - noget for Rooster at fokusere på, og noget for dig og dit barn til at fokusere på, er ikke vejen bag jer, men vejen forude. Du kan gå videre, fra hvor du er. Ikke fra, hvor du kunne have været, hvis tingene var gået anderledes - du ved ikke, hvor du kunne have været, alligevel. Men du ved, hvor du er, og du har fået en tur foran dig, og den begynder lige her.

Copyright Charlotte Riggle, 2003
Oversat af Hilde Buys vha. Bente Keldsen med forlov.
Tilbage til toppen Go down

At bekæmpe dårlig samvittighed af Charlotte Riggle
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1