Førskole adfærd for begavede børn
Ved Deborah L. RUF, Ph.D. oversat ved forlov af Bente Kjeldsen
Disse er generelle retningslinjer for at hjælpe dig, hvis du har en begavet barn. Personlighedstype, dreng eller pige, og reaktionerne fra dem som er omkring børnene kan påvirke, hvor mange af disse punkter beskrive begavede førskole børn. Jo tidligere en af de opførsler nedenfor opstår, jo større er sandsynligheden for at barnet er stærkt til ekstraordinært begavede.
Fødslen til 4 måneder:
• Har øjenkontakt hurtigt efter fødslen og fortsætter denne interaktion og kendskabet til andre
• Har øjenkontakt når der pusles
• Finder ikke være i skråskolen eller lignende
• Ønsker næsten altid nogen i lokalet, interagere med ham eller hende
• Meget indberetningsgrund andre meddelelse og kommentar
4 måneder til et år:
• Sjældent legetøj i "munden"
• Viser formålet med legetøj, sjældent destruktive eller vilkårlig
• Er opmærksom når der læses eller ses fjernsyn
• Efterligne klappe en kage og kukke-bøh
• Vinker farvel, siger ma-ma, Dada, og bye-bye
• Følger retninger, hvad det næste er i rutiner
Et år til 18 måneder:
• indlysende interesse i kompetence; har "passer ind", når det ikke er tilladt at gøre det selv (eller sig selv)
• Kan koncentrere sig længe
• indlysende interesse i bogstaver, tal, bøger og samtale
• Overraskende godt øje til hånd koordination til at sortere forme, sætte ting i og tage tingene ud
• Anvende puslespil og legetøj, der er forud for alder
• Tygger og river ikke i bøger
• Forsøger ihærdigt at behage; føler sig let såret
18 måneder til 2 år:
• Snakker, klar forståelse af andres tale
• Kender mange bogstaver, farver og tal. De klogeste begavede børn ved ofte, hvordan man tæller og organisere mængder, kender mange farver og nuancer, og kender alfabetet i orden eller isoleret. Dette er i deres insisteren på, ikke forældrenes pace.
• Vedholdenhed; behov for at gøre det på egen måde og ikke gjort, indtil de har lært det
• Ikke let distraheret fra, hvad de vil gøre, man kan ikke engang snyde dem med distraktion
• Kan synge en sang med dig, kender alle ordene og melodien
• Udviser klart en sans for humor ud over typiske "badeværelse humor"
• Selv om de er aktive, aktivitet er normalt meget målbevidst og vigtige for barnet
• Lærdom i aktiviteter, maskiner og redskaber, der er komplekse og måske delikat, f.eks. CD-afspiller, computer. Kan håndtere dem godt, hvis det tillades.
• Dominerende; mister hurtigt interessen i nogle børn, der ikke kan gøre, hvad de kan gøre.
• Bedsteforældre er begyndt at klage over, at dit barn er ustyrlig og måske forkælet.
• Tegning og identificere, hvad de har set.
• Stakker tårne af 6 blokke eller mere
• Genkender grundlæggende former og peger dem ud andre steder
• Meddeler skønhed i naturen
• Opmærksomhed på andres følelser
• Har brug for at vide "hvorfor", før barnet opfylder
To til tre år:
• Fremragende opmærksomhed det foretrukne er TV eller video
• Viser enorm interesse i at skrive bogstaver og tal
• Vil fange din fejl, så hold dig til dine ord, og ikke glemme det som er lovet eller lave ændringer af planer.
• Let frustrerede over egen manglende evne, synes at forfølge nogle ting
• Personer uden for familien begynder at kommentere, hvor intelligent dit barn er
• Barnet har problemer med at lege med andre børn på sin egen alder, foretrækker voksne eller meget ældre børn, men det er ikke sjovt for dem, fordi barnet er stadig alt for umoden
• Kan få anfald af arrighed, især når barnet bliver forpurret i at gøre noget på hans/hendes egen måde
• Kan spille med spil, puslespil og legetøj, som er det dobbelte af deres egen eller flere aldersgrupper
• Tidlig læsning, f.eks. mest by og gade skilte, genkende mange navne, etiketter og ord på tryk
• De fleste anfald er af mangel på voksnes respekt eller forståelse; barnet er mere tilbøjelige til at samarbejde end blot overholde voksnes krav
• Stærkt konkurrencepræget
Tre til fire år:
• Meget nysgerrige
• Meget snakkesalig
• Stigende interesse for bøger og læsning og finde svar der
• Regler til debat og fornuft og argumentere
• Kan lave mange ting på computeren
• Kan blive bange for, hvad de ikke forstår, er tilbøjelige til at tænke fremad og rolig
• Viser interesse i, hvordan og hvorfor, stille spørgsmål og lytte til svarene, i modsætning til de fleste alderssvarende
• Interesseret i strategi og anvendelsen af reglerne; afvisende og irriteret på andre, der ikke kan "finde ud af det"
• Dominerende
• Kreativ
• Kløgtigt manipulerende
• Perfektionistisk, kan være tvangspræget af at udvikle egne evner
Fire til fem år:
• Mange begynder at læse enkle bøger, derefter kapitler i bøger næsten kommer spontant, inden de er fem
• Viser interesse i fremmelige fag, men kan blive skræmt af deres egen mangel på perspektiv (f.eks., naturkatastrofer er både fascinerende og skræmmende)
• Intuitiv forståelse af numeriske begreber og matematiske ræsonnement; mange kan effektivt konkurrere med ældre børn og voksne i f.eks. kortspil
• Kan begynde at sætte spørgsmålstegn ved meningen med livet, deres eget værd, osv.
• Kæmpe ordforråd, enorm hukommelse til fakta, begivenheder og information
• Stadig bedre med computere og tastaturet, videospil
• Tydelig abstrakt ræsonnement evne, kærlighed af koncepter og teori; filosofiske og spekulative
• Stort behov for at inddrage andre i meningsfulde og intelligente samtaler om de ting, der interesserer dem (børnene, ikke nødvendigvis de voksne)
Resumé:
Begavede førskole børn har tendens til at indlede deres egen læring. Faktisk er det en kendetegnende for høj intelligens. Selv stærke forældrerelationer eller førskole engagementer og instruktion, kan fremskynde et barns erhvervelse af akademiske færdigheder, børn på forskellige niveauer vil stadig opnå disse færdigheder på et mærkbart forskellig måder.