Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 472 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er MorJul

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Ekstraundervisning - det er lærens pligt

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Ekstraundervisning - det er lærens pligt   Man maj 05, 2008 1:38 am

Det er ikke børnene, der skal fortælle læreren, at de har brug for ekstra undervisning. Det er lærerens pligt at sørge for det. Det er forældrenes pligt til at gøre skolen opmærksom på at deres barn kan yde mere. Ligesom det er skolens pligt til at vide nok så de kan fortælle forældrene at deres børn ikke yder det de kan

Børn lider i børnehaven og skolen, fordi de ikke bliver udfordret: men det passer børnene!

- de slipper for leksier
- de bliver ikke mobbet
- de bliver ikke misforstået
- gider ikke læse dvs skimmer lidt
- øve sig ikke til musik osv.
- kommer ikke i skole

Børnene kan det de skulle, ser ingen grund til at yde mere: Da de klarer sig.

Læren kan til tider skrive hvis barnet prøver hårdere så vil hun/han havde nået højere resultater. Eller skrive hvis barnet koncentrerer sig bedre kan vi give sværere opgaver osv.

Læren mener:
- jeg undervist, men barnet prøvede ikke.
- jeg stillede mig selv til rådighed, men barnet spurgte ikke.
- barnet havde jo muligheden men tog den ikke!


Barnet mener:
- jeg gør da alt jeg kan, og skuffelsen indtræder når barnet læser lærens ord.
- jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre, og spørger ikke på trods af ideer og drømme.


Forældrene mener:
- tja, vi har jo gjort alt vi kunne
- barnet kan sikkert ikke lære
- læren har gjort sit bedste


Lærens motivation daler, barnets motivation daler, forældrens motivation daler - til sidst opgiver de alle!

Det vi ved er at ikke alle børn:

- Ved hvordan de skal udfordre sig selv.
- Ved hvordan de skal prøve hårdere.
- Ved at "sådan er det at gå i skole" tanker ikke er det samme hos alle.
- Kender glæden ved at lære.

Den næste spørgsmål er så: Hvordan skal vi udfordre et barn?

Især når barnet:
- ikke er motiveret
- ikke kræver noget
- virker tilfreds

Og når læren:
- ikke har resourcer
- mangler viden om BMSF børn
- ikke har sparringspartner
- der ikke er et sted læreren kan vidensdele
- skal hver gang lave alt fra bunden op
- når andres forarbejde forsvinder
- ingen arbejder videre med emnerne

Og når forældrene:
- ikke møder lærere der forstår emnet
- ikke har et sted der kan henvise til lærer der ved noget
- møder et lukket land af det her "dyrker" vi ikke
- møder myter som ikke holder i længden, gang på gang
- skal kæmpe for at blive hørt

Skal vi blive ved med at fortsætte som altid når vi ved at der er børn som har potentialet til mere?


"En høj IQ har hverken sociale eller uddannelsesmæssige grænser. En høj IQ er jo ikke ensbetydende med, at jeg er specielt klog eller ved meget. Jeg har potentialet til det, ja, men det er ikke givet, at jeg udnytter det. Mennesker har mange evner, og intelligensen er bare én af dem. Det afhænger alene af en persons interesser, hvad man bruger sin intelligens til."


Kan en person have interesser hvis de ikke ved de har interesser? Hvor kommer interesser fra?
Tilbage til toppen Go down
 
Ekstraundervisning - det er lærens pligt
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Undervisningsdifferentiering-
Gå til: