Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Odense Kommune: Kroggårsskole og Hunderupskole

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Odense Kommune: Kroggårsskole og Hunderupskole   Tirs feb 23, 2010 10:23 am

Frivillig undervisning af højt begavede børn

Mål:


- at øge børnenes selvværd via etablering af netværk
- lade børnene møde andre børn, som tænker på samme måde som de selv

Hvilke elever henvender projektet sig til?

Elever fra 1. til 6. klasse kan deltage.
Elever fra distrikt Rosengård kan deltage på Hunderupskolen og elever fra
distrikt Tarup kan deltage på Kroggårdsskolen.

Hvordan?

Børnene samles på de to skoler én gang om ugen i 30 uger pr. skoleår
— undervisningen ligger efter normal undervisningstid
børnene spottes af deres lærere, hvorefter forældrene tager kontakt
til projektet på Hunderupskolen eller Kroggårdsskolen
der arbejdes projektorienteret ud fra børnenes interesser
børnene skriver kontrakt på div. projekter med mål- og rammebeskrivelse
man arbejder sammen i grupper på min. to elever
forældre kan inddrages i undervisningen, hvis de f.eks. har indsigt i
et specielt områder og har lyst til at bidrage til undervisningen med
denne viden

Hvornår

Undervisningen påbegyndes i uge 39, 2009
Yderligere information: www.kroggaardsskolen.odense.dk eller
eljh@odense.dk
www.hunderupskolen.odense.dk eller


vha@odense.dk




url=http://www.kroggaardsskolen.odense.dk/Infoweb/indhold/HB-projekt/Højt%20begavede%20børn.Endelig%20rapport%20090925.pdf]Evalueringsrapport kan hentes her som pdf fil[/url]


Link til hjemmeside ved at klikke her

Original pjece kan hentes ved aat klikke her


Sidst rettet af Hilde Tirs feb 23, 2010 10:43 am, rettet i alt 2 gange
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: Odense Kommune: Kroggårsskole og Hunderupskole   Tirs feb 23, 2010 10:25 am

Projekt for højt begavede børn på Kroggårdsskolen



Baggrund:
Byrådet i Odense har bevilget et årligt beløb på 400.000 kr. i 4 år.
Projektet er i dette skoleår delt i to dele:


Tarup Skole:
Gennemfører et forløb for nogle af de mest intelligente elever på bestemte årgange. Projektet omfatter udelukkende elever på Tarup Skole.


Kroggårdsskolen:
Gennemfører det projekt, som bliver beskrevet nedenfor.
Målgruppen er elever fra 1.-6. klasse i distrikt Tarup, som har en IQ, der ligger inden for 5 % perceptilen – dvs. en IQ på ca. 125 og opefter.
Området omfatter 14 kommunale folkeskoler.
Hvis barnet har en psykologisk diagnose, er projektet ikke det rette for barnet, da vi ikke er uddannede til at rette undervisningen mod denne målgruppe.



Projektet på Kroggårdsskolen:


Spotning:

Alle skoler i distrikt Tarup har fået tilbudt en kort introduktion til projektet, samt en gennemgang af de kendetegn, som er karakteristiske for målgruppen.
Hensigten er, at læreren kan spotte et muligt højt begavet barn. Hvis læreren vurderer, at barnet kan have glæde af at deltage i den frivillige undervisning på Kroggårdsskolen, vil læreren kontakte hjemmet og forelægge muligheden. Herefter er det forældrenes opgave at kontakte Kroggårdsskolen.
Forældrene inviteres herefter til et møde på Kroggårdsskolen, hvor forældre og skoleledelse sammen kan vurdere, om projektet kunne være til glæde for barnet.

Da der endnu er stor usikkerhed om, hvordan man kan spotte disse børn, vil det være hensigtsmæssigt, at der gennemføres en WISC-III test på barnet (en kognitiv psykologisk test, som bl.a. giver en værdi for IQ). Hvis barnet allerede er testet, skal der naturligvis ikke gennemføres en ny test.
Testen vil under alle omstændigheder være et værdifuldt redskab til at sikre, at der er tale om et højt begavet barn.
WISC-III er et godt redskab i pædagogiske sammenhænge, da den giver oplysninger om barnets styrker og svage sider. Testen kan derfor være med til at fastlægge en hensigtsmæssig pædagogik over for barnet.

Resultatet af WISC-III vil – på lige fod med lærernes og forældrenes vurdering og beskrivelse - indgå i vurderingen af, om det enkelte barn falder inden for målgruppen.

Når barnet er optaget på projektet, er det som udgangspunkt med på holdet frem til sommerferien 2009.
Der vil være undervisning 2 timer ugentligt om onsdagen fra kl. 13.45 - 15.15. I forbindelse med arrangementer ud af huset, vil der dog i visse tilfælde blive tale om omlægning af undervisningen til andre tidspunkter.

Vi regner med at have plads til 20 elever på holdet.

Eleverne/forældrene skal selv sørge for transport til og fra Kroggårdsskolen.

Vi arbejder for – og håber på – at holdet kan slutte af med en uges familie- sommerlejr på Fanø. Det er dog endnu uafklaret, om vi får mulighed for at benytte Foreningen OPAD´s koloni på Fanø.


Lærere
Der er fast tilknyttet to lærere til projektet.
Da der ikke findes en egentlig uddannelse inden for dette område i Danmark, har vi efter bedste evne forsøgt at sætte os ind i den tilgængelige litteratur på området.
For yderligere at kvalificere lærerne har disse været på et ophold på Athene-skolen i Søborg. Skolen er en privatskole, som udelukkende har højt begavede børn.

Lærerne favner bredt fra det musiske område til det naturvidenskabelige.

Vi forsøger at drage nytte af de erfaringer, man gennem de sidste to år har gjort med et lignende projekt på Rungsted Skole i Hørsholm Kommune.


Mål
Målet med projektet er at øge elevernes selvværd og at opbygge et socialt netværk omkring det enkelte barn og den enkelte familie.

Undersøgelser viser, at højt begavede børn oplever sig selv som værende anderledes. De har derfor svært ved at finde ligesindede, hvorfor de ofte isoleres socialt.
Det vil være væsentligt at lade barnet møde børn, som er på samme kognitive niveau, således at barnet oplever at være sammen med andre børn, som har samme sproglige niveau, samme abstraktionsniveau, samme humor, m.m. Derved vil barnet opleve at komme til at indgå i sociale sammenhænge med andre børn.

Det er ofte vanskeligt for forældrene til højt begavede børn at forstå barnet, og det er måske endnu mere vanskeligt at forklare omgivelserne, at årsagen til barnets problemer er en høj begavelse. Derfor står forældre til højt begavede børn ofte meget alene med de problemer, som høj begavelse kan medføre.


Undervisningens indhold
Aktiviteterne vil tage udgangspunkt i elevernes interesser, men der er også mulighed for projektets lærere at have kontakt til ”afgivende lærer” via Fællesnettet. På denne måde er der mulighed for at skabe sammenhæng mellem den daglige undervisning og de aktiviteter, som foregår på projektet.

Som eksempler på, hvad undervisningen kunne indeholde kan nævnes:
 Emner inden for astronomi
 Videoproduktioner med digitalt udstyr – evt. engelsksprogede produktioner
 Arbejde med programmerbar Lego
 Animationer
 ?????

Der er mange muligheder - og der vil blive stillet krav om stor faglighed inden for de områder, som børnene vælger at arbejde med.

I forbindelse med børnenes valg af emne, vil der blive indgået en kontrakt mellem det enkelte barn/børnegruppe og lærerne.
Kontrakten er tænkt som en del af den evaluering af projektet, som skal finde sted.

Vi vil forsøge at inddrage forældrene i undervisningen, hvis forældrene har specifikke kompetencer, som kan bruges i forbindelse med gennemførelsen af et konkret undervisningsprojekt.


Forældresamarbejde
Der indkaldes til et 2-timers forældremøde på Kroggårdsskolen tirsdag d. 7. oktober 2008, kl. 19.00.
Der vil desuden blive oprettet en Forældreintra-side for holdet, så det er muligt at opretholde en løbende dialog og information gennem forløbet.


Evaluering
Der vil blive fulgt op på de kontrakter, som indgås mellem lærerne og den enkelte elev/elevgruppe under forløbet.

Der vil blive gennemført et såkaldt Fokusgruppe-interview (en kvalitativ evalueringsmetode) med eleverne, nogle af de afgivende lærere fra områdets folkeskoler og med en tilfældig udvalgt gruppe af forældre.
Tilbage til toppen Go down
 
Odense Kommune: Kroggårsskole og Hunderupskole
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Region Sydjylland-
Gå til: