Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 473 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er AnnaPH

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Fredensborg Kommune: Masterclass i samarbejde med Gentofte Kommune 2008/9

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Fredensborg Kommune: Masterclass i samarbejde med Gentofte Kommune 2008/9   Lør feb 27, 2010 11:04 pm

Klik her for at downloade forprojektet


Master Class Forprojektets formål:


Forprojektet støttet af Elforsk skal være medvirkende til at afdække
især lærere og pædagogers arbejde med at udbrede
tanken med Master Class i naturvidenskabelige emner og identificere
elever, der kunne formodes at have glæde og gavn af at
deltage i sådanne tilbud.
Formålet med forprojektet er at indsamle erfaringer og viden fra
eksisterende projekter med henblik på at skabe et grundlag for
tilrettelæggelse af projekter i lighed med Master Class og talent
udviklings projekter.
Forprojektet skal undersøge, hvilke tiltag og elementer virker,
når elever skal motiveres til at engagere og fordybe sig i naturfaglige
emner, der kan være fagligt krævende og række ud over
skoleskemaet. Den indsamlede viden skal bruges fremadrettet
i forhold til at udvikle og ”markedsføre” Master Class-forløbet
indenfor energi og miljøområdet men vil også kunne anvendes i
forhold til andre skole-udviklingsprojekter.
Endvidere vil den indsamlede empiri bruges i udviklingsøjemed
i Master Class hovedprojektet og give et grundlag til at udvikle et
Master Class-koncept indenfor energi og miljøområdet målrettet
de ældste elever i grundskolen.

Hvor kender eleverne projektet fra?
De to kommuner har rekrutteret til projektet på vidt forskellig
måde.
I Fredensborg kommune blev eleverne ”prikket”. Der blev sendt
besked ud til skolerne om tilbuddet og skoleleder eller ansvarlig
for naturfag fik til opgave at orientere lærerne om, at de kunne
vælge elever ud til talentklasse projektet. Det fungerede fint på
de fleste skoler, men det var op til lærerne, om de ville orientere
alle elever eller selv vælge ud. I evalueringsrapporten skrives
det:
Kontakten har været meget ensidig, da man ikke har haft en
talent-koordinator på de enkelte skoler.
En talent-koordinator fra hver enkelt skole ville gøre samarbejdet
meget nemmere, både når der skal findes elever til
og holdet, og når der skal aftales nye ting i forbindelse med
overgange mellem de forskellige undervisningsforløb.
(Talenttræningstilbudene på Egedalsskolen, Fredensborg
Kommune, 2007).

I Gentofte Kommune fremgik det, at elevernes kendskab til projektet
byggede på tilfældighedsprincippet. En af eleverne var
blevet opfordret til at deltage gennem et projekt, han fulgte på
skolen. Nogle af eleverne fulgte senere selv med fx i Villabyerne
for at se om der kom nye tilbud.
De fleste af eleverne havde fået informationerne fra forældre,
som lidt tilfældigt havde opdaget tilbuddet. Et familiemedlem
havde set tilbuddet på en af skolernes hjemmesider eller nogen i
familien havde set en omtale i Villabyerne.
Dette dokumenteres også i Gentofte Kommunes evalueringsrapport
(Lefmann & Tromborg, 2008)
Denne tilfældighed skyldes til dels, at nogle af de interviewede
elever gik på private skoler, hvor de ikke fik besked gennem skolernes
intranet.
Lærerne i Gentofte Kommune var ikke blevet orienteret specielt
om Master Class. Da det administreredes af Ungdomsskolen har
det virket som noget, der var specielt rettet mod elever og deres
forældre. Derfor har kun få lærere direkte opfordret elever til at
melde sig til Master Class.
E l e v e r n e s i n t e r e ss e
fo r n aturvi d e n skab ?
Nørder?
Alle eleverne var meget interesserede i naturvidenskab og
syntes generelt ikke, at denne interesse blev imødekommet af
undervisningen i naturfagene i skolen.
Denne interesse for naturvidenskab var de relativt alene med
blandt deres kammerater i skolen. På spørgsmål om de blev
mobbet i klassen eller drillet med at være ”nørd” sagde de, at
det var der ikke tale om. Det blev accepteret, at de havde denne
særlige interesse. Nogle kammerater udtrykte en undren over,
at de interesserede sig for sådan noget.

Hvor kommer interessen for naturvidenskab fra?
Mange af eleverne sagde umiddelbart, at interessen altid havde
været der. Når de fik tænkt sig om lidt længere tid, nævnede de
fx at interessen skyldes en god lærer – i matematik! Et par stykker
nævnede, at de havde været meget på Experimentarium, da
de var mindre. De havde brugt Experimentarium som legeplads.
En enkelt af eleverne har en forældre, som arbejder inden for
det naturvidenskabelige område, men generelt er naturvidenskab
ikke en passion hos elevernes forældre. Men forældrene
har støttet eleverne i deres interesse.

Skoleundervisningen og den naturvidenskabelige interesse
Generelt synes eleverne at undervisningen i den almindelige
skole i fysik/kemi og biologi var i orden, men de mente, at det gik
for langsomt og var på et for lavt niveau. Men den særlige viden,
som eleverne havde fået gennem Master Class forløbene fik ikke
den store betydning for dem i forhold til undervisningen i klassen.
De var jo i forvejen elever, som kunne finde ud af det og
nogle udtrykte, at det de havde lært ikke rigtig passede ind i det,
som foregik i skolen.

Er interessen ændret gennem projektet?

Både elever og forældre mente, at projektet havde styrket interessen
for naturvidenskab. Projektet har fået den betydning, at
elevernes opmærksomhed over for naturvidenskab i hverdagen
og i medierne er blevet øget, og de udtrykker, at nu kan de bedre
følge med i det der diskuteres i medierne. Projektet har fået en
selvforstærkende virkning i forhold til elevernes opmærksomhed
overfor naturvidenskab


Lefmann, A.-K., & Tromborg, E. (2008). Evaluering af
masterclasses. Gentofte Kommune: Skole og fritid.
Sørensen, H., & Horn, F. (2008). Evaluering af EnergyX, 2009,
from http://www.elforsk.dk/doks/339-054/339-054_
EnergyXsamlet.pdf
Talenttræningstilbudene på Egedalsskolen,
Fredensborg Kommune. (2007). 2009, from
http://talent.emu.dk/matnat/projekter/egedal-index.html
Tilbage til toppen Go down
 
Fredensborg Kommune: Masterclass i samarbejde med Gentofte Kommune 2008/9
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Region Sjælland-
Gå til: