Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 473 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er AnnaPH

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Halsnæs kommune: Fysik-Kemi i 2008. matematik for 0 – 3. klasse & 4. – 6. klasse (To pilotprojekter i hhv. 2007 & 2008)

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: Halsnæs kommune: Fysik-Kemi i 2008. matematik for 0 – 3. klasse & 4. – 6. klasse (To pilotprojekter i hhv. 2007 & 2008)   Søn feb 28, 2010 1:38 am

Halsnæs kommune
Skole og Undervisning, Rådhuspladsen 1. , 3300 Frederiksværk
Telefon nr. 47 78 40 00 47 78 40 00
Alle 8 folkeskoler
Kontakt: Helle Simonsen, Skoleleder, Storebjergskolen, hehs@halsnaes.dk

Fag:
Fysik-Kemi

Timer talentarbejde:
6 lektioner (3 x 2 lektioner på Frederiksværk Gymnasium)

Beskrivelse:
I et samarbejde mellem Halsnæs skolevæsen og Frederiksværk Gymnasium tilbydes op til 8 9. klasseelever, fra hver af kommunens 8 folkeskoler, med særlig interesse for fysik og kemi et særligt kursus i disse fag.
Tilbuddet skal ses som et forsøg på at motivere elever med særlig interesse for naturfagene for at følge denne interesse – at inspirere dem, og gøre dem nysgerrige. Det faglige niveau løfter sig lidt over normalt folkeskoleniveau, og udfordrer på denne måde de dygtigste elever i fagene.
Kurset afvikles på gymnasiet – med gymnasiets lærere – og finder sted om eftermiddagen efter normal skoletid.

Bemærkninger:
Et lignende tilbud blev givet i 2006 og i 2007.
Pt. planlægges det at give et tilsvarende tilbud til 9. klasseelever i faget tysk – også i indeværende skoleår.
_________________________________________________________________________________

Halsnæs kommune - projekt 2
Skole: Ølsted skole, Hovedgaden 2, 3310 Ølsted
Telefon nr. 47 74 90 23 47 74 90 23
Nina Winther, matematikkonsulent
niwa@halsnaes.dk

Målgruppe / klassetrin:
0 – 3. klasse & 4. – 6. klasse (To pilotprojekter i hhv. 2007 & 2008)

Fag:
Matematik

Timer talentarbejde:
Ca. 20 timers undervisning pr. projektperiode, 2 timer om ugen efter skoletid

Beskrivelse:
Det har handlet om at brede matematikken ud og gøre den større. Ud af og væk fra matematikbogen og ind i alternative materialer, tilgang til undervisningen, og indsigter i matematikkens verden.

Undervisningen har haft historisk og videnskabeligt afsæt.
I undervisningen er inddraget idéer fra voksne ”Højdespringere” inden for videnskaben. De historiske personligheders opdagelser og betydning for vores hverdag er hentet fra videnskaber som matematik, kunst og fysik.

De videnskabsfolk, der præsenteres som indledning til dagens undervisning, har været den meningsbærende ramme om undervisningen.
Elementer i undervisningen har satset på åbne opgaver og prioritering af den mundtlige dimension og ræsonnementskompetence. Det har drejet sig om at systematisere og undre sig, ”puslerier”, ”grublerier” og logik, praktiske undersøgelser, pudsigheder som ordspil og gåder.
Dette felt har afstedkommet mange sprogligt funderede og nuancerede diskussioner om matematikken og matematiske fænomener.

I undervisningen har ligeledes indgået det at være Højdespringer - at tænke anderledes og føle sig anderledes. Som et eksempel på dette er et optaget interview med fysikeren Holger Bech inddraget i undervisningen. Det har givet eleverne mulighed for at reflektere over, hvad det vil sige at være Højdespringer – ikke mindst i forhold til eleverne selv og deres (skole)hverdag.

Bemærkninger:
Projektets titel: Højdespringerne

Projektet er et pilotprojekt, der har været afviklet to gange, dvs. to projektperioder:
1. gang for 4. – 6. klasse i forår/sommer 2007
2. gang for 1. – 3. klasse i sommer 2008

Konsulent for adfærd, kontakt og trivsel (AKT), Anne Gardø Steensen, deltog med 2 x interview med alle elever ved start og slut af projektet.
Interviewene havde flg. fokus:
Interview: Trivsel og undervisningsmiljø i matematikundervisningen i klassen.
Interview: Undersøge hvad eleverne havde fået ud af undervisningen hos Højdespringerne, herunder hvilke nye ting, de havde opdaget om sig selv og matematik.

Efter pilotprojektets afslutning afholdt konsulenterne et 2 timers kursus for nogle af kommunens matematiklærere. Her blev projektets karakter og indhold gennemgået og materialer fremvist.
En væsentlig del af kursets indhold blev også erfaringer fra undervisningen suppleret af anonyme eksempler fra interviewene.
Herudover berørtes den pædagogiske vinkel ved at dele informationer fra konferencen ”Why let then walk when they can fly” samt centrale dele af Ole Kyeds to bøger samt div. artikler.

Kommentarer vedr. projektet:

Projektet har fået stor bevågenhed fra både børn og forældre. Det har vist sig, at en meget stor del af skolens elever har lyst til at deltage i et sådan projekt efter skoletid.

Lærerne kan mærke, at eleverne er blevet mere åbne overfor undervisningen i matematik og lyst til at engagere sig. Lærerne har bemærket en positiv forandring i form af øget motivation - også i andre fag.

Det, at eleverne har været et hold, har styrket eleverne i, at de har denne særlige interesse og/eller evne i forbindelse med matematik.

Generelt trives eleverne bedre i skolen. Lærerne har bemærket, at eleverne er blevet gladere.

Lærerne kan mærke, at eleverne er blevet mere åbne overfor undervisningen i matematik og lyst til at engagere sig. Lærerne har bemærket en positiv forandring i form af øget motivation - også i andre fag.

Det, at eleverne har været et hold, har styrket eleverne i, at de har denne særlige interesse og/eller evne i forbindelse med matematik.

Generelt trives eleverne bedre i skolen. Lærerne har bemærket, at eleverne er blevet gladere.
______________________________________________________________________________
Tilbage til toppen Go down
 
Halsnæs kommune: Fysik-Kemi i 2008. matematik for 0 – 3. klasse & 4. – 6. klasse (To pilotprojekter i hhv. 2007 & 2008)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Region Hovedstaden-
Gå til: