Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
raven bmsf asynkron dyslexia psykolog sensitive legoland tegner chips milepæle test kyed efterskole børnehave gifted WISC wppsi ADHD mobning underydelse penge maja skolestart mensa Kuno asperger
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 23. april 2009: Når din søn græder over at gå i skole af Mette-Line Thorup

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: 23. april 2009: Når din søn græder over at gå i skole af Mette-Line Thorup   Lør mar 06, 2010 9:51 am

Hvorfor må kloge og begavede børn ikke få særbehandling i det danske skolesystem? I statsminister Lars Løkke Rasmussens udgave af et værdipolitisk ændret Danmark skal eliten og god begavelse ikke længere være tabu. Men skolerne har allerede fundet ud af, at de kan brande sig over for bevidste forældre på at tilgodese specielle interesser. Skolen er blevet privatiseret inden for det offentlige system, siger skoleekspert

De sidste år i skolen græd Anton tit om morgenen, når han skulle afsted. Og om eftermiddagen kom han for det meste op på farens kontor, tegnede og lavede lektier. For Anton var ensomheden nærmest total. Ikke fordi han var en taber, heller ikke fordi han er en vinder, men blandt andet fordi han er særlig, en tegner, hvilket forældrene fandt ud af, da de sendte ham på en privat skole for særligt begavede børn. Her var Anton ikke længere sær, men normal blandt en masse andre børn, som omverdenen også havde betragtet som sære.

“Vi var ikke sikre på, at vores barn var særlig begavet. Og hvis han var særlig, skulle vi nok lade være med at sige det til ham, for vi havde ikke lyst til at gøre ham til et monster; én der er anderledes end andre. Men efter nogle år smed vi håndklædet i ringen og flyttede ham,” siger moren, der ønsker at være anonym af hensyn til sønnen, der nu går i gymnasiet og indgår i en social sammenhæng, hvor han ikke længere er udenfor.

Ingen af Antons forældre, der begge er akademikere, havde nogensinde forestillet sig, at deres barn skulle på en skole for særligt begavede børn. Og problemet for Anton var også i højere grad socialt end bogligt.

“Anton var ensom af mange grunde, men han har en humoristisk sans, som ingen af de andre børn syntes var sjov i hans første klasse. Humor er et meget vigtigt socialt kit også blandt børn, men han faldt hele tiden sammen som en vingeskudt due, når han forsøgte sig. Vi så vores søn blive mere og mere nedbrudt og gå fra at være en livlig dreng med stor personlig gennemslagskraft til en grå, museagtig dreng, der forsøgte at falde i med tapetet, for han var blevet så klemt. Hans skole kunne ikke gøre noget, hvad skulle den også gøre? Undervisningsdifferentiering ville ikke have virket, for det var et socialt problem,” fortæller Antons mor.

På den nye skole, som forældrene flyttede ham til i 8. klasse, mødte Anton en klasse af wisecrackers, der kunne komediegruppen Monty Python forfra og bagfra. Og Anton og de andre børn, der havde mange vidt forskellige nørdede begavelser, fik et socialt fællesskab og oplevede for første gang at få venner, man kunne have det sjovt sammen med.

“Anton går i gymnasiet nu og har fået den selvtillid, han manglede. De her børn er netop ikke superbørn, men børn der på mange måder har været tabere i folkeskolen,” siger moren.

Pres på folkeskolen
Anton er et af de børn, der i langt højere grad skal tilgodeses i det danske skolesystem, meldte den nye statsminister Lars Løkke Rasmussen ud i weekenden, som sin første bredt appellerende værdipolitiske udmelding efter tiltrædelsestalens fokus på nedsættelse af den kriminelle lavalder.

Statsministeren talte i et interview med Politiken om den holdningsændring, han mener, der skal til - og som på mange måder er på vej, så det bliver mere accepteret i samfundet at være god til noget. Og om at der skal satses på at gøre de dygtige endnu bedre.

“Jeg har aldrig forstået, hvorfor vi i skolen kun har tilbudt specialundervisning til dem, der havde vanskeligheder med et eller flere fag. Hvorfor skal de, der har en særlig kompetence, ikke have mulighed for at få specialundervisning inden for det, de er gode til, så de kan blive endnu bedre,” sagde Lars Løkke Rasmussen.

Der har de senere år været et stigende pres på folkeskolen for at kunne tilgodese ikke bare særligt begavede børn, men børn der var mere fagligt intesserede, som et svar på den såkaldte disciplinkrise i folkeskolen, hvor urolige børn ifølge lærere og forældre spolerer undervisningen. Sidste år tilkendegav et klart flertal af befolkningen i en opinionsundersøgelse foretaget for Information, at de gerne så mere holddeling i folkeskolens centrale fag, hvilket fik de konservative til at foreslå en mere niveaudelt skole på de ældre klassetrin.

klik her for at læse resten af artiklen
Tilbage til toppen Go down
 
23. april 2009: Når din søn græder over at gå i skole af Mette-Line Thorup
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Artikler-
Gå til: