Høj begavelse er ikke et handicap eller en diagnose.
Der er i forskellige bøger opstillet en række tegn på, at et barn kan være begavet ud over det normale. Det kunne til forveksling ligne de lister af symptomer, der findes for forskellige diagnoser som fx ADHD. Jeg har indsat et par af ICD-10 kriterierne for hyperkinetisk forstyrrelse herunder:
- Citat :
A. Opmærksomhedsforstyrrelser gennem mindst 6 måneder med ≥6 af følgende-
1. Kan ikke fæstne opmærksomheden ved detaljer, laver skødesløse fejl.
2. Kan ikke fastholde opmærksomheden ved opgaver eller leg.
3. Synes ikke at høre, hvad der bliver sagt.
4. Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opagver.
5. Kan ikke tilrettelægge aktiviteter eller arbejde.
6. Undgår eller afskyer opgaver, der kræver vedholdende opmærksomhed.
7. Mister blyanter, bøger, legesager eller andre ting, der er nødvendige for at fuldføre opgaver eller aktiviteter.
8. Lader sig let distrahere af ydre stimuli.
9. Er glemsom i forbindelse med dagligdagsaktiviteter.
Dette var opmærksomhedsdelen af hyperkinetisk forstyrrelse.
Når man læser om børn med særlige forudsætninger, så er tegnene næsten listet op på samme måde:
- Citat :
Bevidst og årvågen gennem barndommen.
Opmærksom på mange fænomener.
Højt aktivitetsniveau.
Lille søvnbehov.
Avanceret udvikling.
Ivrigt observerende.
Ekstremt nysgerrig.
God hukommelse.
Tidligt og veludviklet ordforråd.
Lærer hurtigt.
Kan tænke og ræsonnere abstrakt.
Følsom.
Perfektionist.
Leger med puslespil, tal og labyrinter forud for sin alder.
Men det er ikke sådan, at fordi et barn opfylder 8 – 10 eller 14 af disse pinde, så har barnet særlige forudsætninger. Det kan give anledning til en undersøgelse, men det er helt skævt at bruge dette som en afkrydsningsliste, og så tale om særlige forudsætninger.
Særlig begavelse er ikke en diagnose eller et handicap.
Jeg har også haft tanken, at når folk taler om deres velbegavede barn er fejldiagnosticeret med diagnosen Aspergers syndrom, så lyder det næsten som om, de mener, deres barn har en anden diagnose…
Særlig begavelse er et potentiale, der skal have mulighed for at udvikle sig. Det skal have plads til vækst og udvikling, og mangler disse ting, så er det ikke manglende behandling. Det er vækstmulighederne, der mangler… hvis topatleter ikke får mulighed for at træne, så bliver de dårlige og frustrerede.
Gælder det ovennævnte så kun for børn med særlige forudsætninger? Nej, det gælder for alle mennesker!
Men, hvor vi kan tale om, samfundet på sigt sparer penge ved at støtte de elever, der skal have hjælp til skolen, vil man ikke bare kunne spare penge på eleverne med særlige forudsætninger, men ligefrem tjene penge ved at give dem de udviklingsmuligheder, de har behov for.