Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kender I Kuno Beller ?
Kendetegn på intelligente børn
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Social bookmarking
Social bookmarking digg  Social bookmarking delicious  Social bookmarking reddit  Social bookmarking stumbleupon  Social bookmarking slashdot  Social bookmarking yahoo  Social bookmarking google  Social bookmarking blogmarks  Social bookmarking live      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 471 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Sekayi

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

avatar


IndlægEmne: 2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed   Man mar 29, 2010 4:29 am

Indhold

1. Stealth ordblindhed

En kort artikkel som introducere Stealth Ordblinhed og den centrale element i det er "den enorm kløft mellem det skriftelige og mudtlige formåen". Den introducere kort hvilke vanskeligheder et højt begavet barn har denne form for skjult ordblindhed. Til slut af denne artikkel er der del af en film hvor en case af et barn på 11 år gennemgås.

2. Stealth Dyslexia

En længere artikkel som forklarer stealth dyslexia set som "uopdaget" ordblindhed og indtroducere dysgraphia begrebet. Disse børn viser alle tegn på at være særligt verbalt begavet, med kan have det svært ved at skrive alfabetet - endda som teenagere! Det problemer med skrift og stavning som ses ved ordblinde, har en tendens til at være mere vedholdende og modstandsdygtige over for behandling på trods af at barnet har for længst lært at læse.

Lærer og forældre opdager ikke at børnene er særligt begavet, da deres læse/skrive problematikker maskere deres høj begavelse og deres høj begavelse maskere deres læse/skriveproblemer. Det er typisk og kaldes for 2e dvs. barnet er højt begavet med en diagnose som ved stealth dyslexia pga. ordblindhed.

Disse børn er i stand til at kompensere godt nok til at undgå egentlige fejl i testen, og især i deres første elementære år klarer de skolen godt. Men så går de i stå, og børnene betegnes som døvn og inkosistent, da de ind i mellem "kan" præstere. Årsagen er, at disse børn er i stand til at bruge deres "stærke side" i sprogkundskaber for at kompensere for deres "svagere side" i auditiv og visuel bearbejdning, som er årsagen for læseproblemer ved ordblindhed. Som følge heraf er de i stand til at læse med forholdsvis god forståelse. Dette problematik betegnes som: Stealth ordblindhed.

Denne artikkel er publiceret på Davidson Institut for Talent Developement.

3. Mere om Dysgrafi

En udsnit af en undervisnings projekt lavet af en hjerneforsker fra Aalborg univeristet. Med et billede af skrifte af en person med dysgraphia.

4. At leve med Dysgrafi

En kort artikkel som beskriver de tre katagorier af dysgraphia: Motor, spatial eller ordblindt og lidt om tegn og symptomer, diagnosen og behandling af dette.

Kilde: http://da.articlesnatch.com/Article/Living-With-Dysgraphia-Disability/140062


Sidst rettet af Hilde Man maj 23, 2011 10:34 pm, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: 2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed   Ons apr 14, 2010 5:28 pm

1. Stealth ordblindhed: når du skriver er problemet

skrevet af Drs. Fernette and Brock Eide oversat med forlov af Hilde Buys
læs mere på http://neurolearning.com/ og http://dyslexicadvantage.ning.com

Vi vil gerne skrive få ord om, hvad vi kalder Stealth Ordblinde dvs. begavede elever i alle aldre, der gennem analytiske og problemløsende styrker, har overvundet perceptuelle-forstyrelser i læsning, men som stadigvæk kan have en alvorlige skriftilige handicap.

Vi kalder dem Stealth Ordblinde, idet de er sjældent anerkendt som ordblinde, fordi deres ordforråd og læseforståelse kan være så stærk. Og dog, de kan have dramatiske problemer med skrivning og stavning, der fører til en masse følelsesmæssige kvaler, upassende etiketter som underydere, og uhensigtsmæssig forventinger til deres indlæring.

Det centrale element i stealth ordblindhed er "den enorm kløft mellem det skriftlige og mundtlige udtryk". For individuelle med stealth ordblindhed, er der en række af ordblindhed-relaterede egenskaber, der kan bidrage til at de har skrive vanskeligheder (også kendt som dysgraphia). Det mest almindelige er visuelle bogstav eller ord form vanskeligheder, men rækkefølgen og sansemotoriske spørgsmål er ofte også en del af billedet.
Stealth ordblinde har tendens til at trives i den virkelige verden efter deres skoleår, men de har brug for at blive opdaget tidligere, for at hjælpe dem med at lære, hvordan man kompenserer for deres unikke perceptuelle-forstyrrelser (som at springe ord over i korte ikke-kontekstuelleafsnit), og for at samtidig modtage passende differentering på passende tidspunkter, således at deres indlæring på alle områder kan gøre fremskridt. Til tider kan det betyde, at tillade dem at fortælle om deres arbejde eller at bruge software, der ikke har så mange krav til de enkelte bogstav eller symbol dannelse.
Se en film om dette: https://www.youtube.com/watch?v=8-h_0fitlrs der findes en længere film som skal købes.
I denne film gennemgår Dr. Eide en case af en 11 årige dreng som havde problemer med at læse indtil pludseligt han kun læse i 3. klasse. Men selv om han kun læse havde han stor problemer med at stave og skrive. Filmen viser god eksempler på den måde han skriver. Da han kom i 5. klasse var han opgivende og problemerne vist sig med adfærdsændringer. Skolen mente at forældrene forventede for meget af deres barn. WISC III viste at han var meget ekstrem begavet (VIQ på 137 og HIQ på 119 som giver et TIQ blandt de 2% mest begavede for hans aldersgruppe). Idet drengen havde så stor problemer med ordblindhed havde skolen ikke opdaget at han var højt begavet. Hertil forklar de hvorfor ordblindhed overses blandt højt begavede børn. Når de børn testes ses det almene problemer som man forventer af børn der er ordblind ikke, de består testen men de har alle funktionelle problematikker man vil forvent af et barn med ordblindhed.

For at købe hele filmen: http://www.amazon.com/Dyslexia-Writing-Challenges-Gifted-Children/dp/B0029NYEHQ Dyslexia and writing challenges in Gifted Children

For mere om Stealth ordblindhed, se bogen: http://www.amazon.com/gp/product/1401308996?ie=UTF8&tag=neurolearni04-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=1401308996
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: 2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed   Ons apr 14, 2010 5:38 pm

2. Stealth Dyslexia
Drs. Brock and Fernette Eide
Denne artikkel er publiceret på Davidson Institut for Talent Developement.
Oktober 2005

Denne artikkel, skrevet af Brock og Fernette Eide, diskuterer begrebet skjulte dysleksi, som kan være et fælles problem blandt højt begavede børn.
oversat af Hilde Buys med forlov læs mere på http://neurolearning.com/ og http://dyslexicadvantage.ning.com


Når du læser ordet ordblindhed, hvad er den første ting, du tænker på?
Sandsynligvis tænker du på et læseproblem. Denne reaktion er forståelig, i betragtning af den måde, dysleksi er talt om eller beskrevet af mange eksperter. For eksempel blev orblindhed i 2003 defineret ved den Amerikanske "International Dyslexic Association" som:

"En særlig indlæringsvanskelighed der er karakteriseret ved vanskeligheder med præcis og / eller flydende ord anerkendelse og ved dårlig stavning og afkodningsevner. Deraf problemer med læseforståelse og nedsat erfaringer med læsning."

Jeg vælger her at tilføje til artiklen den følende 4-5 liner: I Danmark har den Dansk Videnscenter for ordblinhed defineret ordblindhed som:

"Ordblindhed eller dysleksi er vanskeligheder med at (lære at) læse og skrive som følge af langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. Ofte - men ikke altid - finder man andre i familien med læsevanskeligheder, en forælder, en bror eller bedsteforældre, som på trods af god begavelse har haft vanskeligt ved at lære at læse og skrive."

Men læsevanskeligheder er blot en af de mange neurologisk-baserede problematikker af ordblindhed. Faktisk har vi i vores praksis ofte se børn, der kæmper akademisk på grund af vanskeligheder der er klart dysleksi-relateret, men som viser alderssvarende eller bedre end aldersvarende læsefærdigheder. På grund af deres tilsyneladende stærke læsefærdigheder, har de fleste af børnene har aldrig været identificeret som ordblind, eller givet den hjælp, de er nødvendige for at overvinde deres faglige vanskeligheder. Vi har fundet frem til at dette problem er ret almindeligt blandt intellektuelt begavede børn. Årsagen er, at disse børn er i stand til at bruge deres "stærke side" i sprogkundskaber for at kompensere for deres "svagere side" i auditiv og visuel bearbejdning, som er årsagen for læseproblemer ved ordblindhed. Som følge heraf er de i stand til at læse med forholdsvis god forståelse. Dette problematik betegnes som: Stealth ordblindhed.

Børn med stealth ordblindhed kan have det følgende tilfælles:

- Vanskeligheder med tekstbehandling og skriftlig produktion.
- Neurologiske og neuropsykologiske tests som viser auditive, visuelle, sproglige eller / og motoriske mangler karakteriseret ved ordblindhed.
- Læsefærdigheder falder indenfor det normale eller er bedre end for børn i deres aldersgruppe, når de læser lydløs har de en bedre læseforståelse.

Desuden har mange af disse børn en arvelig ordblindhed og / eller en historie af tidlige læsevanskeligheder som større, end man ville forvente af et barn med deres åbenlyse styrker i det mundtlig sprog.

Lad os se mere detaljeret på de problemer, som børn med stealth ordblindhed har:

Den mest akademisk invaliderende vanskelighed der påvirker børn med stealth ordblindhed er næsten altid dysgraphia (ICD 10 dysgraphia; F81.1), eller svært ved at skrive i hånden. Flere faktorer bidrager ofte til deres vanskeligheder med skriftlige produktion. For det første, har de typisk de karakteristiske ordblindetegn dvs. at gøre ord i deres hoveder til signaler, som kan få ordene omsat via motorikken til skrift.

Nogle af årsagerne til deres problemer kan være:


- De mangler den slags visuelle skabelon, der kan bruges til at danne ord.
- De er ikke i stand til at oversætte auditive ord billeder til "den slags signaler" den motoriske system skal bruge for at danne bogstaver.

For det andet kan de have problemer med behanding af spatielle eller sekventielle processer, som gør det vanskeligt for dem at gøre følgende:

- At huske hvordan man kan danne individuelle bogstaver (hvilket resulterer i sært dannede bogstaver, spejlvending, inversioner, og uregelmæssige mellemrum),
- Husk den sekvens af bogstaver eller lyde i et ord.
Disse børn er ofte særligt svært for forældre og lærere at forstå, fordi de kan have et verbal IQS i højt eller dybt begavet rækkevidde og viser alle tegn på at være særligt verbalt begavet. Alligevel kan disse samme børn have det svært ved at skrive alfabetet - endda som teenagere!

For det tredje kan ordblinde børn have problemer med sansemotoriske dyspraksi, eller motoriske problemer. Disse problemer, som ses ved ordblindhed, kan skabe vanskeligheder med det manuelle aspekt af håndskrift, selv for børn, der forsøger at kopiere direkte fra eksempler på trykte ord. Ofte vil disse børn oplever ekstreme frustration ved at vide, hvilke ord, de ønsker at skrive, og samtidig ikke være i stand til at få deres fingre til at foretage en korrekt beslutningsforslag.

Endelig har ordblinde ofte har visuel forarbejdning hastigheds problemer. Disse problemer kan bidrage til dårlig hånd-øje koordination, eller svært ved at bruge visuel feedback til at guide deres skrift.

Det ovennævnte problematikker, som kendt af ordblinhed, sammen med alvorlige skriveproblemer giver deraf en af stealth ordblindheds mest bemærkelsesværdige udslag: den karakteristiske enorm kløft mellem mundtlige og skriftlige udtryk.

Selv en meget fremmelig unge med fremragende mundtlige sprogfærdigheder, med bemærkelsesværdige vidensbaser, og meget livlige sind fremlægger og levere skriftlig dokumentation med sådanne korthed og enkelhed at det om det ser ud som om de havde været skrevet af en 3. klasses elev. De psykiske traumer, der kan blive resultatet af denne kløft mellem evner og output er umuligt at overdrive.

Et andet tip-off til tilstedeværelsen af stealth ordblindhed er stavefejl i børns skriftlige produktion, som er langt ude af karakter med deres generelle sprog, deres arbejdshukommelse, eller opmærksomheds færdigheder. Faktisk et barn med meget særlige evner indenfor det sproglige har stor staveproblemer, bør lade alarmklokker ringe. De er nogle gange i stand til at score indenfor aldersnormer på "multiple-choice" test i stavegenkendelse eller i ugentlige prøver af stavord som de er forberedt til, så er det sådan at disse børn altid viser en betydelig og overraskende underskud, når de forsøger at stave ord fra hukommelsen i det daglige.

Den ordblindes problemer med skrift og stavning har en tendens til at være mere vedholdende og modstandsdygtige over for behandling end behandlingen af læseproblemerne. Det er vigtigt, at børn med ordblinde dysgraphia identificeres så tidligt som muligt, således at de kan gives passende håndskrift indgreb, og så de kan begynde så tidligt som muligt at udvikle færdigheder i keyboarding. Keyboarding skulle blive deres primære middel til skriftlige udtryk for så meget skolearbejde som muligt - i mange tilfælde for matematik samt sproglige opgaver.

Ud over problemer med skriftlige udtryk og stavning, kan børn med stealth ordblindhed ofte udvise vedholdende, men subtile, vanskeligheder med læsning. På trods af fremkomsten af alder-relevant læseforståelse på rutine opgaver i klasseværelset eller endda standardiserede tests, så vil en omhyggelig gennemgang af mundlige læsefærdigheder næsten altid afslør vedvarende problemer med "ord for ord" læsning. Disse problemer vil resultere i subtile "ord ombytninger" eller "overspringning af ord" i tekster, og kan dermed resultere i væsentlige funktionelle problemer, især på prøver. Vi ser ofte børn, der konsekvent viser god forståelse i at læse lange afsnit eller tykke bøger, men som i væsentlig grad underpræsterer eller som ikke består deres skriftlige prøver i læseforståelse, fordi de har svært ved at læse kort test spørgsmål eller multiple-choice-svar.

Dette tilsyneladende paradoks ved at have det svært ved at læse "korte afsnit" kan bedre forstås ved at overveje det normale karaktertræk fundet i læsesvage børn med stealth ordblindhed. Som tidligere nævnt, viser disse børn typisk problemer med ord-ord-læsning, springer ord imellem, og gør ord udskiftninger. Når børnene så læser "længere afsnit", kan de ofte bruge deres fremragende "styrke" i sprogkundskaber at udfylde eller rette fejl i ord de læser, ved at trække på redundans og kontekstuelle cues, der normalt er til rådighed i længere afsnit. Men, kortere afsnit indeholder færre kontekstuelle cues. De kortere afsnit har mindre overflødigt indhold, og der er ofte en mere kondenseret syntaks, som giver færre midler til at korrigere de enkelte forståelses fejl. Derfor stiger risikoen for fejl som en afsnit bliver kortere.

Desværre er der kun få typer af skrivning, som er mere kortfattet, ikke-kontekstuelle, med lav-redundans, og kondenseret end test spørgsmål eller multiple-choice-svar. På sådanne afsnit, - hvor et "enkelte glemte ord" som ikke eller undtagelse, eller "sammenligninger" som før eller siden - kan give katastrofale resultater. Det vil være svært at vise, at en fejl er blevet lavet. Som følge heraf kan børn med stealth ordblindhed gøre "dumme fejl," og dermed giver de svar som er helt forskellige fra dem, de ville have givet, hvis de havde foretaget en korrekt fortolkning af spørgsmålet eller deres svar valg. Den samme slags problemer opstår ofte i matematik også.

Selv om disse fejl typisk resulterer i ineffektivitet, kan 2e børn med stealth ordblindhed (2e - er højtbegavede børn med en diagnose f.eks ordblindhed) være i stand til at kompensere godt nok til at undgå egentlige fejl, især i de første elementære år. Som et resultat, kan de ikke blive korrekt identificeret som havende dysleksi eller et anden indlæringsproblem, og kan ikke få den relevante intervention for at afhjælpe deres problem.

Dette frustrerende mønster er alt for velkendt for mennesker med kendskab til 2e børn. De har funktionshæmninger der er alvorlig nok til væsentligt svække deres indlæring og skolernes resultater, men ikke alvorlig nok til at blive genkendt. Dermed kvalificere de sig ikke til relevante tjenester eller differentiation. Ligesom mange andre 2e børn vil begavede børn med stealth ordblindhed ofte "falde mellem de revner," således at karakteren af deres problem ikke bliver opdaget.

Det typiske vi ser er børn med stealth ordblindhed der kæmper en kamp for at komme igennem grundskolen, de præstere et godt stykke under deres potentiale, og gør ofte et overmenneskelig indsats for blot bestå. Når de møder de tungere skriftligt krav (såvel som mere kompliceret læsnings opgaver) i midten og gymnasiet, opgiver de ofte. En nedadgående spiral af svigt og fortvivlelse er ofte resultatet. Dette resultat er helt unødvendigt. Med tidlig identifikation og nødvendige foranstaltninger, kan disse børn være udstyret til at få al den viden og succes, som deres potentiale gør dem i stand til.

Ordblindhed er mere end bare læseproblemer:

Ordblindhed kan omfatte mere end blot at læse problemer. Ofte er det forbundet med vanskeligheder i læsningsområder, samt:

• Håndskrift
• Mundtlig sprog
• Matematik
• Motor planlægning og koordinering
• Organisation
• Sequencing
• Orientering til tiden
• Fokus & opmærksomhed
• Højre-venstre orientering
• Spatial perception
• Auditiv og visuel forarbejdning
• Kontrol af øjenbevægelser
• Hukommelse

Brock og Fernette Eide er læger fra Edmonds, WA. De er fagligt rådgivende udvalg for SENG (Støtte følelsesmæssige behov for Gifted) og deres bog, The mislabelled child kan findes på http://neurolearning.com

Permission Statement
Denne artikel er ikke oversat med tilladelse fra forfatteren og må således ikke gives videre. Indtil tilladelsen er givet henvises der til den engelske version på www.DavidsonGifted.org.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: 2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed   Ons apr 14, 2010 5:46 pm

3. Mere om Dysgrafi

Kilde: http://medis.hst.aau.dk/fileadmin/files/MedIS/MedIS_3_semester/Indlaeringsvanskeligheder__Compatibility_Mode_.pdf

fra side 13
- Blander store og små bogstaver
- Vekslende størrelse og form på bogstaver
- Ufærdige bogstaver
- Svært ved at bruge skrift som kommunikationsværktøj
- Underlig greb på blyanten
- Mange stavefejl
- Smerte når der skrives
- Nedsat eller opsat hastighed af skrift og afskrift
- Taler til sig selv mens der skrives

Begge tekster er skrevet af det samme person, den øverste stille og roligt hvor personen gøre sig meget umage og den nederste uden at gøre sig umage.

[You must be registered and logged in to see this image.]
Tilbage til toppen Go down
Hilde

avatar


IndlægEmne: Re: 2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed   Ons apr 14, 2010 5:49 pm

4. At leve med Dysgraphia

af Ashish Jain oversat af Hilde Buys der henvises til http://www.articlesnatch.com/Article/Living-With-Dysgraphia-Disability/140062 for den originale artikkel

Et menneske kan have mange former for handicaps. Et af disse handicap er Dysgraphia, hvilket er et problem i forbindelse med et individs evne til at skrive. En person ramt med Dysgraphia besidder et forkert eller fordrejet skrift. Dårlig håndskrift, forkert stavning og de vanskeligheder, de udviser når de forsøger at skrive deres ideer på papir, er nogle indikationer af dette handicap. Sådanne personer, i almindelighed, har en IQ over gennemsnittet.

Dysgraphia er forårsaget af en slags dysfunktion i nervesystemet, med andre ord, hjernelidelse. Dysgraphia findes i to former: specifikke og ikke-specifikke. En person kan være mentalt retarderede, en der har mindre fremmøde i skolen eller være psyko-socialt dårligt stillede. Disse problematikker kan tyde på ikke-specifikke Dysgraphia, mens specifikke Dysgraphia resultater fra koordinerings problemer og mangel på stave-og sproglige færdigheder.

Specifikke dysgraphia består af tre kategorier:

Motor Dysgraphia: En person med dette handicap, har svag muskelspænding, mangler motorik og behændighed og er klodset. Den måde personen staver på er ikke altid korrekt, men de er i stand til at skrive et lille stykke, og deres bogstavdannelse er tilfredsstillende. Udover det, de har brug for en stor indsats og lang tid at færdiggøre dette arbejde og de føler sig utilpas med at gøre det løbende. Deres håndskrift er af lav kvalitet. Hastigheden af deres "finger tapping" test er ikke ret godt.

Ordblind Dysgraphia: En person, der lider af ordblind Dysgraphia og har unormale stave færdigheder og ulæselig skrift, men det kopierede arbejde er nogenlunde acceptabel, og deres "finger tapping" hastighed er acceptabelt. Symptomerne på ordblinde Dysgraphia afviger betydeligt fra det af ordblindhed.

Spatial Dysgraphia: Denne form for Dysgraphia skyldes manglende forståelse af rummet ordentligt. Der kan være vanskeligheder med at gøre deres skriftlige og kopierede værker, mens de har normale stave færdigheder og "finger tappe" hastighed.

Nogle almindelige tegn og symptomer på at identificere Dysgraphia er:

De personer, der berøres med Dysgraphia har ulæselige håndskrift, men deres mundtlige færdigheder er stærk. Uoverensstemmelserne er synlig overalt i deres arbejde, i blanding lavere og store bogstaver, bogstaver med uregelmæssig form, størrelse og hældning, blanding af kursiv og print, rummet mellem ord og bogstaver, og også i placeringen af avancer og linjer på siden. Punktegn og bogstaver "indeni" ord mangler, de staver forkert og har forkerte endelser på ord og lidelser der involvere tal og syntaks kan heller ikke udelukkes.

Disse personer viser en tendens til at holde pennen meget tæt på papiret eller bruge håndleddet til at skrive med, ved at placere tommelfingeren over to fingre. De har den vane at kigge på deres hænder mens de skriver eller siger noget til sig selv. Papiret, håndledet og deres kropsholdninger er aldrig i overensstemmelse med en normal skrive position. Selv om de producerer forholdsvis pæn arbejde, sker det med lav hastighed og med stor indsats.

Diagnose:
Bare at have en håndskrift problem er ikke tilstrækkelige til at bekræfte Dysgraphia. Flere prøver skal gennemføres for at fastslå Dysgraphia f.eks. at den person skriver self digtede stykker, som giver en del der skal kopieres. En detaljeret vurdering af situationen, og personens skrivestilling hermed hvordan blyanten er holdt, om der er nogen kramper, rystelser i skriften og mange flere, herunder "finger tappe" hastighedstesten.

Behandlinger:
Forskellige behandlinger er tilgængelige for Dysgraphia. Behandling af motoriske forstyrrelser kan forbedre skriftligt bevægelser. En neurolog kan helbrede neurologiske problemer og genoptræne hukommelsen. Ergoterapi hjælper med at styrke muskeltonen og bringer koordinationen mellem øje og hånd, forbedring behændighed og holde pennen på en ordentlig måde.

Faktisk er det en lidelse, men meget kan gøres for at overvinde den. En person, der lider af Dysgraphia er absolut ikke en håbløs sag.
Kilde: http://da.articlesnatch.com/Article/Living-With-Dysgraphia-Disability/140062
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: 2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed   

Tilbage til toppen Go down
 
2e med ordblindhed som årsag også kaldt Stealth ordblindhed
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Kendetegn-
Gå til: