Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
mensa asynkron skolestart WISC Kuno chips efterskole psykolog børnehave maja asperger legoland dyslexia raven underydelse tegner milepæle ADHD bmsf penge gifted mobning wppsi sensitive kyed test
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Kan det mon passe??

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
ForfatterBesked
Mor til Mikkel




IndlægEmne: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 12:48 am

Min søn har netop fået lavet en WISC III test. Han er 12,0 år

I Talsymbol/kodning skriver de at han forstå opgaven og løser den hurtigt, hvilket også var mit indtryk, da jeg var med som tilskuer. Alligevel opnår han kun en score på 9, altså 1 point under midten af normalområdet. Men jeg så at han arbejdede hurtigt og hurtigt lærte sig flere af symbolerne udenad. Hvad skulle der til hvis han skulle score højre? Han nåede 3/4 dele ned på siden på den afsatte tid.

I Terningemønstre skriver de, at han løste alle delopgaver, men at han er for længe om en af de sværeste. Han klare opgaven til scale score 10, svarende til midten af normalområdet.
Hvordan kan han klare dem alle og alligevel ikke score højere

I Puslespil er han ikke opmærksom på armens placering på personen i den første delopgave, ellers løser han opgaverne korrekt. Han er længe om de sværere delopgaver. Han klare den til scale score 6, hvilket placere ham 1 point under normalområdet.

Testen er til børn i alderen 6-16 år, hvordan kan det så være at han kan løse alle opgaver og så "kun" score middel eller lidt under?? Ville resultatet være anderledes hvis der ikke var "Tid" på?? Undre mig bare, så jeg ville være rigtig glad, hvis der er en der vil hjælpe mig lidt på vej

Mvh. Camilla (Mikkel`s mor) Laughing
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 1:04 am

det lyder mystisk

du er nødt til at spørge psykologen ... hvis han løst alle opgaver så er der noget gjalt med "tallene" hvorimod så er det nromalt at alt løses indtil barnet laver fejl for at få tallene - jeg ved ikke hvad psykologen ment der

det andet du kan gøre er bede om en kopi af testens forside (det har du ret til Smile ) og giv den til en andet psykolog og snak dermed udefra den og rapporten, det er ppr ikke meget for og må gerne nægte at samarbejde

i yderst tilfælde kan du bede om at få en kopi af hele testen sent til et privat psykolog. det må de ikke udlevere til dig
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 1:58 am

Samtidig skal det siges at PPR i de forskellige kommuner er meget forskellige, vi fik udlevert alt vedr. wics III testen.
Det er så gortesk at de ikke engang behandler borgerne ens vedr. wics III testen.

Hej Camilla
Har du selv en mavefornemmelse, at han er bedre. Han kunne måske også være bange for ikke at gøre det godt nok og derfor dette reslultat. Jeg ved det ikke.
Men som Hilde siger, prøv en psykolog uden for "systemet".

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 2:03 am

Der er ikke noget mystisk eller forkert her!

I både kodeprøven og symboler er antallet af rigtigt løste elementer indenfor 120 sekunder afgørende for, hvor høj karakter drengen får!
12 år gammel, og han har nået 3/4 af siden passer meget godt til scala scoren. Havde han nået et element mindre i prøverne, ville SS have været faldet til 8!!!

Terningerne er på tid. Du kan løse opgaverne, men er du for længe om det, får du...Null point!!! Her er tiden afgørende...

Puslespillene er også på tid; for længe om at løse en opgave, så er der ingen point... men der er point for delvist samlede puslespil indenfor tidsrammen!

Det er lige præcis sådan her, det er med standartiserede test; det er som en eksamen, og du skal præstere HER OG NU!

Det er mit inderlige håb, der er kommet en god og ordentlig pædagogisk plan ud af testningen; noget underviserne kan bruge!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 2:32 am

Jens Buch skrev:
Der er ikke noget mystisk eller forkert her!

I både kodeprøven og symboler er antallet af rigtigt løste elementer indenfor 120 sekunder afgørende for, hvor høj karakter drengen får!
12 år gammel, og han har nået 3/4 af siden passer meget godt til scala scoren. Havde han nået et element mindre i prøverne, ville SS have været faldet til 8!!!

Terningerne er på tid. Du kan løse opgaverne, men er du for længe om det, får du...Null point!!! Her er tiden afgørende...

Puslespillene er også på tid; for længe om at løse en opgave, så er der ingen point... men der er point for delvist samlede puslespil indenfor tidsrammen!

Det er lige præcis sådan her, det er med standartiserede test; det er som en eksamen, og du skal præstere HER OG NU!

Det er mit inderlige håb, der er kommet en god og ordentlig pædagogisk plan ud af testningen; noget underviserne kan bruge!

Smile satsede du kun svare

det kommer vel an på hvordan de opgaver blev ift. resten af testen også? Det som er set med HBB er at de ikke klare sig godt under tidspress Smile og det handler om hvordan psykologen præsenterer at der tages tid på en opgave eller at psykologen ikke gøre barnet opmærksom på tidtgnig på en måde at barnet føler sig presset Smile
Tilbage til toppen Go down
Mor til Mikkel




IndlægEmne: Tak for hurtig svar!   Lør apr 10, 2010 4:48 am

Jeg havde en fornemmelse af at det var tiden der afgjorde resultatet. Kan det ikke passe at der i den nye WISC IIV ikke længere er tid på, da det ikke er klinisk bevist at denne faktore overhovedet siger noget om IQ, eller har jeg bare misforstået det?

Min søn har formentlig AS, det er det vi skal finde ud af nu, men han har altid været et lidt "gammelt klogt" barn.
Som skolen udtrykker det, han har klæbehjerne. Inden han startede i første klasse, kunne han alle tabeller til og med 12 tabellen.Alle tabeller op til 100 for ellers var de kedelige. Han kunne også gange og dividere. ALT selvlært. Han kunne naturligvis læse og var ikke ret gammel, før han kunne stave næsten fejlfrit. Læste alle harry potter bøgerne på 11 uger i 4. klasse

Han fik lavet en NEPSY test da han var 8 år og flere at de mere boglige test, scorede han over 13 år, som var testens max. På det tidspunkt havde han kun modtaget meget lidt undervisning, pga. problemer i skolen.

Mikkel´s søskende virker som om de udvikler sig mere almindeligt.

Mikkel går på specialskole idag, hvor niveauet er meget lavt og de fleste elever har store indlæringsvanskeligheder, hvilket bekymre os meget. Mikkel har sociale vanskeligheder og det fornægter vi bestemt ikke, men vi håber hans fagligekompetencer kan hjælpe ham i det lange løb.
Hans WISC er lavet hos en privat psykolog og vi fik flere gange at vide at "nu var vi også langt over hans niveau"
og her ved jeg at han svarede rigtigt, derfor undre det mig bare endnu mere.

Når jeg bekymre mig, er det fordi at flere eksperter er kommet med forudsigelser, der har vist sig ikke at passe og det er jeg naturligvis bekymret for sker igen og jeg tror at denne psykolog er lidt "bange" for at give os forhåbninger som hun ikke selv tror på, uanset havd testen viser. Hun ved at vi pønser på at han skal tilbage til en så normal skolegang som mulig, med mulighed for en alm. afgangs eksamen. Hun mener at børn som Mikkel bør forblive på en specialskole, men her ved vi at han ikke kan blive undervist ud fra sit klassetrin og dermed mister muligheder for folkeskolens afgangs eksemen. Da Mikkel gik på en almindelig skole, havde vi det samme problem som mange af jeres børn har, at han syntes det var kedeligt at gå i skole, fordi det var så nemt samt skideballer fra læreren, når han lavede for mange sider i sine bøger, det havde de sandelig ikke råd til.
Jeg vil meget gerne høre hvad I tænker. Tak fordi du læste hertil Very Happy

Mvh. Camilla Mikkel`s mor
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 5:35 am

Jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe dig ... men fornemmer du er her fordi du tror på at han er klogere end gennemsnittet? Og er usikker på en diagnose? Ind i mellem har højt begavde børn også diagnoser ...

Prøv denne artikel: http://www.undervisere.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=58727 den har to andre dele dvs. kapitel 2 og 3, som er på højre side af den side som jeg lige har givet dig.

Ellers denne artikkel: http://politiken.dk/debat/kroniker/article923341.ece

Hertil findes der en bog: http://www.saxo.com/dk/item/james-t-webb-misdiagnosis-and-dual-diagnoses-of-gifted-children-and-adults-paperback.aspx

og en artikkel: http://www.sengifted.org/articles_counseling/Amend_MisdiagnosisOfAspergersDisorder.shtml

ellers kig her: http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/twice-exceptional-eller-2e-t126.htm

ellers: http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/asperger-syndrom-kontra-hojt-begavede-born-t518.htm


Håber det hjælper dig. Du må gøre hvad du mener er det rigtige for din dreng. Jeg aner ikke om disse artikler er af hjælp eller helt af afveje da jeg ikke kender dig, dit barn eller er uddannet. Jeg kan kun fortælle hvad jeg selv har læst. Det er svært, ved jeg alt om. Om jeg sender dig på den gale vej vides ikke men hvis nu i din tilfælde kan hjælpe så er det oki.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 5:37 am

Jeg kan godt forstå han har sociale problemer hvis han ikke er der hvor han bør være. Er der nogen som forbyder jer I at snakke med nogle folkeskoler i jeres område, og høre om de undervisningsdifferentierer, og på hvilken måde.

Selvfølgelig skal han have en afgangprøve hvis han kan klare det.

Jeg har selv et barn der var diagnostiseret damp som 16-årig men for 3 år siden var han ved psykiater og han kunne fortælle at han ikke havde damp men vidste ikke hvad der var i vejen.

Det kan være at din søns indlæringsproblemer kan være underydelse, hvilket du jo også fortæller da han gik i folkeskolen.

Jeg har ikke så meget forstand på test, så det overlader jeg til andre at udtale sig om. geek

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 7:09 am

Hilde skrev:
Det som er set med HBB er at de ikke klare sig godt under tidspress Smile

Der vil jeg ikke give dig ret, vores pige elsker når der er tidspres så fungere hun bedre. Når hun ved noget skal laves indenfor en vis tidsramme så er hun mere koncentret. Og er også hvad både Wisc III test og raven siger. Hun scorer over max i terning puslespil og kode mener jeg det var. Faktisk alle dem på tid der var hun over loftet.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 7:27 am

Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Det som er set med HBB er at de ikke klare sig godt under tidspress Smile

Der vil jeg ikke give dig ret, vores pige elsker når der er tidspres så fungere hun bedre. Når hun ved noget skal laves indenfor en vis tidsramme så er hun mere koncentret. Og er også hvad både Wisc III test og raven siger. Hun scorer over max i terning puslespil og kode mener jeg det var. Faktisk alle dem på tid der var hun over loftet.

tja, der er hun atypisk ift. min

det står i flere bøger at de reagere når de ser uret og at man skal virkeligt sikre sig at de ikke glemmer opgaven pga. at føle tidspreds. Begge min kan ikke tænke hvis man tager stopuret frem .... anede det ikke for efter Nicole blev tested hun nævnt det selv at opgaverne ikke var svært men at der blev taget tid var vildt træls ... og distraherende
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 7:35 am

Hilde skrev:


det står i flere bøger at de reagere når de ser uret og at man skal virkeligt sikre sig at de ikke glemmer opgaven pga. at føle tidspreds.

at det står i bøger behøver jo ikke passe geneneralt. Vores børn er ligeså forskellige som alle andre børn.
Vores datter elsker konkurrence elementet i at se hvor meget hun kan nå på tid. osv osv osv.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 9:01 am

I WISC-IV er der lige så meget vægt på tiden, måske endda lidt mere!

Tiden er en vigtig faktor i forhold til IQ. Det har selvfølgelig betydning, om man er 3 minutter om at løse en opgave pga. flere fejlforsøg, eller man er 1 minut om det i første hug. Man ser stor sammenhænge mellem hastighed og IK...

Når børn klarer sig mindre godt i fx WISC ser man ofte, der kommer forskellige "angreb" på testen; hvis bare den var sådan og sådan, så ver det gået barnet meget bedre. Begynder man at ændre i testen, er det som at måle med en elastik... Hvis Brian får en time længere til eksamen i matematik, så kan han muligvis også opnå samme resultat som andre, men her kan vi godt se, det ikke er "retfærdigt"...

Det vigtigste er, at der findes et passende pædagogisk tilbud til drengen, uanset hvor han placerer sig IK mæssigt. Han kan også klare en IK test udemærket uden at være egnet til en "normal" klasse; IK er en rigtig dårlig målestok at bruge!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 9:15 am

Jens Buch skrev:
I WISC-IV er der lige så meget vægt på tiden, måske endda lidt mere!

Tiden er en vigtig faktor i forhold til IQ. Det har selvfølgelig betydning, om man er 3 minutter om at løse en opgave pga. flere fejlforsøg, eller man er 1 minut om det i første hug. Man ser stor sammenhænge mellem hastighed og IK...

Når børn klarer sig mindre godt i fx WISC ser man ofte, der kommer forskellige "angreb" på testen; hvis bare den var sådan og sådan, så ver det gået barnet meget bedre. Begynder man at ændre i testen, er det som at måle med en elastik... Hvis Brian får en time længere til eksamen i matematik, så kan han muligvis også opnå samme resultat som andre, men her kan vi godt se, det ikke er "retfærdigt"...

Det vigtigste er, at der findes et passende pædagogisk tilbud til drengen, uanset hvor han placerer sig IK mæssigt. Han kan også klare en IK test udemærket uden at være egnet til en "normal" klasse; IK er en rigtig dårlig målestok at bruge!

hehe nej nej ikke fordi man skaæ have mere tid, men at barnet ikke føler sig unødigt presset fordi der tages tid Wink ved ikke hvordan jeg skal forklare dette ... aka ?præstationsangst ... dumt da det kan undgås ved at sige det og ikke bare hæve stopur frem uden at fortælle hvorfor ...
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 9:27 am

I PAS systemet videooptager vi hele testsituationen. Børnene ved, det kun er for jeg skal kunne kikke bagefter; jeg kan ikke huske alting fortæller jeg...og det er rigtigt!! og de er bedøvende ligeglade med kameraet... og så tager jeg tid ud fra optagelsen!

Hvis psykologen synes tidtagningen har påvirket barnet negativt, så plejer de at skrive det...
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 9:32 am

Jens Buch skrev:
I PAS systemet videooptager vi hele testsituationen. Børnene ved, det kun er for jeg skal kunne kikke bagefter; jeg kan ikke huske alting fortæller jeg...og det er rigtigt!! og de er bedøvende ligeglade med kameraet... og så tager jeg tid ud fra optagelsen!

Hvis psykologen synes tidtagningen har påvirket barnet negativt, så plejer de at skrive det...

lyder godt, men hvordan vurdere en person der ikke kender barnet om det påvirker barnet især med unger der er god til at maskere confused
Tilbage til toppen Go down
Mor til Mikkel




IndlægEmne: TAK   Lør apr 10, 2010 9:13 pm

Tak for alle jeres svar, det er dejligt at I tager jer tid:0)

Alt hvad I skriver er med til at sætte tanker igang og jeg er helt sikkert begyndt at se tingene i et andet perspektiv, så det har allerede nu været til rigtig stor hjælp for mig. Mikkel arbejder helt sikkert dårligere under tidspres, men om det ville have ændret resultatet skal jeg ikke kunne sige. Vi ved også at Mikkel er godt begavet på nogle punkter, men det hele kompliceres af at han formentlig har en as diagnose oven i. Jeg prøver bare alle muligheder af i øjeblikket, for systemet DK er bare ikke bygget til at skulle klare flere ting samtidig, men tager ofres udgangspunkt i en diagnose og så er resten ikke så relevant, men det må kunne gøres bedre. For mig handler det ikke om hvilken IQ han evt. måtte have, men blot at han for de mest optimale muligheder for at udvikle de muligheder er er født med, hvilket er det samme I ønsker for jeres børn:0)

Mikkel har ingen inlæringsvanskeligheder, men går desværre på en skole, hvor denne gruppe børn er i overtal.

Rigtig god weekend til jer alle sammen.

Mvh. Camilla

Nb. Tak for links til artiklerne, dem vil jeg kigge nærmere på og HBB skal jeg da også lige kigge lidt mere på, kan dog godt se at nogle HBB tegn ligner AS;0)
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 9:35 pm

Du skal være velkom et andet gang. Jeg kender alt til at have et barn der skal placeres sammen børn hvor indlæringsvanskeligheder er i overtal - og endnu mere til at folkeskolen slet ikke er så rummeligt som det er på papir.

Håber du finder den rette hylde for Mikkel - som pointen er bare barnet er glad! Det som giver mig mavepione er alle kompromier som man skal igennem, hvor spiralen kan være meget hurtigt negativt for barnet. Det er et kunst for at kunne begå sig i den system!

Værst er ingen frivillig vil være rummeligt selv om alle ved de skal! Glæder mig til at høre mere fra dig - også selv hvis det viser sig at han ikke er HBB! Og hvis han er AS og HBB så siger jeg velkom til endnu et barn i 2E gruppen (twice exceptional som nogle kalder børn der er Gifted og har et anden "proplem")
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Lør apr 10, 2010 9:45 pm

Jens Buch skrev:
I WISC-IV er der lige så meget vægt på tiden, måske endda lidt mere!

Tiden er en vigtig faktor i forhold til IQ. Det har selvfølgelig betydning, om man er 3 minutter om at løse en opgave pga. flere fejlforsøg, eller man er 1 minut om det i første hug. Man ser stor sammenhænge mellem hastighed og IK...
!

Er vel også naturligt, da det siges at børn med særlige forudsætninger, de er tænker med 180 km i timen, og ofte er hurtigere end gennemsnittet til at forstå og løse en given opgave.

Da vi var ved Ole Kyed der mener jeg også der var noget test på tid, men kan skisme ikke huske det, det er jo 6 år siden. Men en ting jeg kan huske er han sagde hun var så hurtig til at vurdere hvilken figur der skulle være, at hun lavede nogle få sjusk fejl. Og dem kunne hun undgå hvis hun lige gav sig 2 sekunder til at vurdere figuren igen.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Søn apr 11, 2010 2:07 am

Hej Camilla.

Hvis det handler om at planlægge pædagogik eller finde ud af, hvor barnets styrkesider er, så er Nepsy en langt bedre test end WISV-III eller IV.

Hvis det er pædagogisk planlægning kombineret med indlæring, så er PAS testen det mest anvendelige.

AS er en diagnose, men husk endelig på, at hver enkelt ASèr er lige så unik som alle andre mennesker. De har styrker og mindre stærke sider, og man kan ikke ud fra diagnosen sige noget om, hvordan de er som mennesker; alle fortjener at blive set som den, de er. Der findes kun en bevist lov indenfor psykologi: Alle er forskellige!

Jeg håber, det kommer til at gå godt!
Tilbage til toppen Go down
cara73




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Søn apr 11, 2010 8:37 am

Hej Camilla,
Udfra det, du har skrevet, lyder det i mine ører, som om din søn muligvis har AS. Det lyder dog også som om, at han er meget intelligent, da han, som jeg forstår det, klarer sig glimrende bogligt stadigvæk. Det er dog lidt svært at tyde, da du mest skriver, hvad han kunne, inden han begyndte i skolen. Det, der er så vigtigt, når man prøver at vurdere, om et AS barn er meget intelligent, er om barnet udvikler sig som andre intelligente børn bogligt, eller om han "kun" har en stereotyp AS viden og kunnen. Udvikler han sig matematisk uden at der opstår kæmpe huller i hans viden, fordi han kun koncenterer sig om snævre områder, der interesserer ham? Er hans sproglige niveau stadig langt over gennemsnittet? Er han skrifteligt velformuleret? Børn behøver selvfølgelig ikke at være meget intelligente både sprogligt og matematisk for at være HBB, men HVIS din søn ER begge dele og ikke har alt for snævre interesseområder rent bogligt, så er der god chance for, at han ER meget intelligent.

Mht. den test, han har været igennem, så siger den efter min mening ikke meget om hans intelligens. Ikke hvis har også har AS. Jeg tror ikke, at man nødvendigvis kan få et AS barn til at præstere 100%, når han skal, men kun, når han har lyst. Han kan også underpræstere, fordi han bliver ekstra nervøs for den uvante situation. Han vil også kunne underpræstere, fordi han muligvis kan have en tendens til at koncentrere sig om de opgaver, han synes er mest spændende, og han måske har en tendens til at "hænge fast" i de opgaver, selvom han har løst dem. Derved mister han jo tid ifølge testen.

Det vigtige for dig, synes jeg, er at du selv vurderer, om din søn er HBB, selvom han også skulle vise sig at være AS. I det tilfælde mener jeg, at han så afgjort bliver nødt til at gå på en skole, der udfordrer ham fagligt, og ikke på en skole med børn for indlæringsproblemer. Det gælder jo hele hans fremtid.

Jeg vil foreslå, at I opsøger en specialist i AS - gerne privat praktiserende med et godt ry (spørg asndre AS-ere eller forældre til sådanne, om de kender nogen. Stol ALDRIG på en tilfældig psykiaters eller psykologs udtalelser). Vedkommende vil meget hurtigt kunne se, om din søn har et typisk snævert interessefelt kendetegnende AS, og om han kun kan præsetere over middel indenfor dette felt. Derudover vil jeg foreslå, at du om muligt, kan få en test arrangeret i trygge omgivelser, og hvor alting ikke virker fremmed og test-agtigt. Ved ikke, om det kan lade sig gøre, men måske, hvis du arbejder for det.

Alternativt kan du gennem en professionel købe en test til ham, som du får udleveret, og så kan du selv teste ham i rolige omgivelser. Man kan købe de rette tests via internettet, man skal bare vide, hvor....Den test er selvfølgelig ikke officiel, men den kan hjælpe dig og din søn til at finde ud af, hvor i står.

Der er også den mulighed, at din søn ikke har AS men er skizoid - denne diagnose er somme tider meget svær at skelne fra Aspergers. Læs evt. om den. Det er til forskel for AS en lidelse, der kan kureres. Og har din søn den diagnose, så er der ihvertfald ingen tvivl om, at han er meget intelligent, da skizoide børn ikke kan ekseptionelle ting indenfor snævre interesseområder, men blot interesserer sig for disse områder. Din søn kan jo virkelig noget ekseptionelt. Det har han vist fra førskolealderen.

Om ikke andet, så lyder han som en dejlig dreng, der fortjener at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole, hvor han ikke hører til. Uanset om hans begavelse er middel (som testen jo faktisk viste) eller over middel, så har han RET til at få sin eksamen. Han er jo enten ganske normalt begavet eller meget begavet!

Held og lykke med det hele og klø på med at få det hele til at lykkes!
Mette
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Man apr 12, 2010 4:24 am

cara73 skrev:


Jeg vil foreslå, at I opsøger en specialist i AS - gerne privat praktiserende med et godt ry (spørg asndre AS-ere eller forældre til sådanne, om de kender nogen. Stol ALDRIG på en tilfældig psykiaters eller psykologs udtalelser). Vedkommende vil meget hurtigt kunne se, om din søn har et typisk snævert interessefelt kendetegnende AS, og om han kun kan præsetere over middel indenfor dette felt. Derudover vil jeg foreslå, at du om muligt, kan få en test arrangeret i trygge omgivelser, og hvor alting ikke virker fremmed og test-agtigt. Ved ikke, om det kan lade sig gøre, men måske, hvis du arbejder for det.


Præcis, vi kan kun give dig svar på det du skriver og det vi ved lidt om hjemmefra. Du skal finde en god læge. Hvis du tænker HBB og AS så to god læger der kan samarbejder, men jeg ved ikke om det findes i dk.
Tilbage til toppen Go down
Mor til Mikkel




IndlægEmne: Lidt opfølgning fra sidst og flere grå hår i hovedet;o)   Fre jun 18, 2010 7:35 am

Ja så blev Mikkel testet og resultatet blev jeg noget overrasket over. Flere AS træk og ADD. Ligger pæns højt i WICS testen og bliver ikke udfordret nok fagligt, hvilket de siger kan resulterer i sociale vanskeligheder. Han har alt for mange ressourcer som ikke bliver udnyttet og han er alt for god til en AS diagnose. Jeg har så tænkt, hvad skal jeg så bruge det til?

Jeg mangler stadig den endelige rapport og selve det afsluttende møde med psykologen og psykiateren.
Mht. det faglige niveau, havde jeg selv en klar fornemmelse af at han sagtens kunne mere og netop ikke blev udfordret nok, men det er lidt trals at han er så god for de mener at han kan være fejlplaceret på den special skole han går på og som de siger: Det er meget bekymrende.

Jeg kan bare ikke se min søn i ADD`en desværre og skolen siger at de heller ikke ser det, alligevel forslår de medicinsk behandling. Hvordan hænger det sammen med at han jo netop er forud og altid har været det? Han har lige for sjov lavet mensas for sjov test her til aften og fik 108. Det er vel ok for en dreng der lige er fyldt 12. Testen er for voksne og ikke børn, han lavede den på ca. 7 min og kun fordi hans mor syntes det var en god ide, men den sagde ham ikke noget, sagde han og skyndte sig tilbage til sit computerspil;0)

Han har ingen problemer med at lære nyt, huske det og bruge det, når det er relevant. Han har en fantastisk hukommelse men er svær at motiverer til ting han ikke synes om. Psykologen mente det var et pænt stort problem at han ikke bliver udfordret bogligt nok i skolen, kan det forveksles med ADD. Han sagde om testen at den var kedelig, men tager den højde for om de taber konsentrationen pga. kedsomhed?? (En computertest der tog ca. 20 min.)

Tak for alle jeres tidligere svar, det er super dejligt at kunne få lidt respons og lidt at tænke over

Mvh. Camilla Mikkel`s mor
Tilbage til toppen Go down
Mor til Mikkel




IndlægEmne: Glemte lige..   Fre jun 18, 2010 8:19 am

Mikkel har I mange år haft computer som sin helt store interesse, andre interesser er kommet og gået med tiden, men denne hænger ved.
Psykologen samt en ungdomsuddannelses vejleder er enige om at vi skal finde nogle programmer gerne om programering som Mikkel kan arbejde med, da han er så langt fremme. Mikkel har spurt efter det i mere end 2 år nu, men hvor finder man lige programmer der er til at betale. De fleste af disse er kun lavet til professionelle, men der skulle måske være nogle hvor man starter med at programmere spil, så børnene får en fornemmelse for programering.
Mikkel`s drøm er at blive spil designer sunny
Dette kunne være formuleret bedre, men jeg er ikke engang helt sikker på hvad vi er på udkig efter. Alt modtages med kyshånd:0)

Mvh. Camilla Mikkel`s Mor
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Fre jun 18, 2010 8:27 am

jeg vil råde dig og din søn til at kontakte nogle it skoler/skole hvad der skal bruges og fortæl om jeres problematik. Jeg ved der er en i grenå altså it-skole.
Hvad vil han lave er det hjemmesider eller hvad.


Jeg er spændt på hans rapport vedr. prøver.
Det er ikke første gang at højt begavede børn er blevet forvekslet med adha, add, AS og så videre. Jeg bliver så meget glad for at høre at han skal have flere udfordringer, da hans de "problemer" som de mener han har muligvis forsvinder. han skal jo også have lov til at være den han er. Very Happy

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Mor til Mikkel




IndlægEmne: Det han gerne vil   Fre jun 18, 2010 8:58 am

er at sætte spillene op, altså programering, så tingene bevæger sig som de skal, når du trykker på tastaturet og figurerne kan lave forskellige ting. Håber det giver mening. Jeg vil da prøve at kontakte nogle IT virksomheder og se om de evt. har noget. God Ide Laughing

Overvejer om jeg evt. skal købe mig til en konsultation hos Ole Kyed, så vi kan få skilt tingene ad!!

Jeg skal nok vende tilbage når rapporten forligger.

Mvh. Camilla
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Kan det mon passe??   Today at 11:43 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Kan det mon passe??
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: