Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
tegner sensitive chips asynkron milepæle raven psykolog børnehave gifted mobning dyslexia skolestart penge ADHD mensa underydelse Kuno maja test efterskole wppsi WISC kyed bmsf legoland asperger
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

slettet slettet

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
bassen

IndlægEmne: slettet slettet   Lør apr 10, 2010 2:02 am

slettet

Sidst rettet af bassen Tors sep 22, 2011 6:13 am, rettet 1 gang (Reason for editing : Privat)
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør apr 10, 2010 3:26 am

Velkommen til forum.

Tak for dit indlæg, hvor har du beskrevet din søn godt.

Det som du har skrevet om stort set alt er som at læge om min søn på 7. Selv det at skifte børnehave.
Jeg tror det er godt de vil teste din søn, hvis de bruger det rigtig.

Når intelligente børn har sociale problemer kan det være, fordi de ikke får nok udfordringer og derved "keder" sig. Det vil sige han kan jo ikke være social i legene, når han kan så mange ting. Dog er det vigtig at han får lov til at bruge hans evner, og det kan jo gøres i mange sammenhænge i børnehaven hvis de tør se din søn som den han er.

Jeg har også en søn på 5 år og ca. hvert halve år tager han nogle kæmpe ryk. Jeg har selv en teori om at det er deres perfektionisme som spiller ind her. Han gør kun det han kan, ikke noget med at øve.

Hvordan er din mavefornemmelse for at han skal starte i skole og ikke endnu et år i børnehaven. Der er jo også SFO i skolerne der har mine fået kammerater som er ældre end dem selv også.

Håber du kunne bruge dette til noget, eller må du skrive igen.

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør apr 24, 2010 10:37 pm

bassen skrev:

Han tænker mere og mere over ”livet”, og han stille mange ”store” spørgsmål. Han opfanger alt hvad han hører voksne taler om, og han spørger f.eks. om jeg er skuffet over ham (fik ham til at forklare hvad ordet betød, og det vidste han udmærket godt).

Han bliver efter børnehave start mere og mere sensibel (som de kalder det). Han bliver nemt ked af / frustreret, og det bliver gradvist sværere for ham at have gode lege med de andre børn.

Når han leger med andre, opstiller han rigtig mange regler for legen. Han danner sig hurtigt en mening om, hvordan legen skal foregå, og de andre børn kan slet ikke følge ham. Han keder sig meget hurtigt, dvs lærer han et spil, ja så når det er spillet to gange, laver han reglerne om, så det er spændende igen. Han har svært ved at vente på, at de andre børn forstår instruktionerne fra de voksne.

Han trives ikke sin børnehave, der er hele tiden udskiftning i de voksne, og han begynder gradvist at ”passe sig selv” mere og mere. Der er nogle drenge, som finder ud af, at det sjovt at drille ham, da han er nem at få til græde. Vi oplever ingen hjælp fra de voksne, kun en masse tomme løfter. Han trives bedre med pigerne, som han siger ” de slår mig ikke mor”, og dem kan han hjælpe f.eks. med puslespil. Efter flere klager, bliver vi lovet, at han skal have en psykologtest, men det bliver aldrig til noget. De anerkender generelt slet ikke, at han også har et intellekt, som er forud for sin alder, og at han derfor også skal mødes på det. De har ene og alene fokus på det, som er svært for ham.

Vi tager herefter en længe ventet beslutning og flytter børnehave. Her starter han 1 marts i år, og han er så glad for at komme der. Efter 3 uger er vi til første samtale, hvor den nye, meget søde og kompetente pædagog, fortæller, at hun gerne vil have ham testet hurtigst muligt. At hun bedst kan hjælpe ham, hvis vi ved mere nøjagtig omkring hans intelligens.
Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvor intelligent han er. Jeg vil bare så gerne hjælpe min søn med at trives bedst muligt.

Han bliver ikke drillet i den nye børnehave, det accepterer de voksne slet ikke her, men han har heller ikke nogen særlige venner. Han falder af og til i en god leg, men det er oftest over noget simpelt, feks. at lege gemme, kaste bold, gynge osv. Hvis det bliver mere kompliceret, så laver han alt for mange regler/ får alt for mange ideer, og så står de andre børn af.

Især fordi, at han er så verbal, især drengene gider ikke høre hans lange argumentationer, pigerne holder ud lidt længere.
Hvis vi har et barn med hjemme, ja så vil han ofte spille et brætspil eller noget elektronisk, som de andre børn ikke forstår.
Han har stadig, selvom han er blevet 5 år, svært ved at være den sidste, som f.eks. til at få frugt. Han er meget konkurrencepræget, og han skal helst være nummer 1 til alt (det er dog blevet bedre). Han er meget selvkritisk, alt skal gøres perfekt, og han forlanger også meget af sine omgivelser.

Sikke en histori her jeg kunne nikke genkendende til Smile

Du er nødt til at finde andre børn som ham. Som du beskriver er han en intelligent dreng og løber ind i en masse frustrationer. Hans leg kan de andre ikke forstå - kompleksitet, intensitet osv. og det er vigtigt at han oplever både børn der forstår hans leg og børn hvor han sætter kravene ned. Det giver overskud til at han kan lege på andres præmisser. Lige nu er alt på andres præmisser og der skal et balance til for at det kan fungere.

Har han haft venner? Nogle du kan genoptage kontakten med? Min søn har få venner - men de er også venner for livet. Så det er sådan det er for os, og for en del børn rundt omkring. Det er så træls når alle forventer de skla være del af fælllesskabet når det ikke er rummeligt nok for at være forskelligt er noget vi tit tænker. Med tiden har min søn lært at læge med andre / alle børn. Det har ikke været det letteste pga. massiv mobing osv.

Jeg vil have at du læse om perfektionisme og det social og emotionelle udvikling af et højt begavet barn. Det er mere det jeg læser som er svært for jer end asynchron udvikling (som der sikkert også er).

Denne artikkel er ret god for den giver et hurtigt overblik af det problemer der opstår hvis der ikke tages højde for barnets intelligens. Det vil børnehaven ikke helt få meget gavn af på engelsk. Læs den hurtigt og når du genkender noget tager du notits af det - resten er overflødigt. Prøv fang det ting der er problemer med så du hurtigt kan få en årsag Wink

http://www.sengifted.org/articles_counseling/Webb_MisdiagnosisAndDualDiagnosisOfGiftedChildren.shtml

Skim evt. denne bog. Jeg fik den engang og den har været guld værd. Losing Our Minds: Gifted Children Left Behind

http://books.google.com/books?id=RnWY5TCJr1QC&pg=PA222&lpg=PA222&dq=bossy+gifted&source=bl&ots=lbdlnGtQJF&sig=uK0Y7e6TuM_bVjnxgwX5ZUftL0s&hl=en&ei=yhrSS8TnH4vWtgPj_qhf&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CCYQ6AEwCDgU#v=onepage&q=bossy%20gifted&f=false

Life in the asynchronous family
http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10209.aspx

Meld lige tilbage om engelsk er for svært. Jeg har brugt google oversættesle men den glemmer ord som ikke og det er forvirrende.

Skolen skal du vælge med omhu, fungere det ikke skal du handle - det er også meget svært at ikke bare løbe hver gang ting ikke går godt, på den andet side er det også umuligt at blive i en situation hvor barnet ikke fungere. Du skal finde en skole som er rummeligt til at han elsker stor nørd, men skal have noget støtte på det sociale. Hertil skal støtten til det sociale være for at han kan trives og ikke for at han bliver tilpasset ... der er mange ting som du skla tage fat i.

Han er selvkritisk fordi han føler sig "utilpads i denne verden" hvor han skal lære at det er oki at fungere som han fungere, hvor det derimod også er oki at andre ikke kan de ting han kan. Det tager lang tid at fidne ud af at det ikke er en selv som fejler noget. Hertil skal han finde den styrke ved din hjælp.
bassen

IndlægEmne: slettet slettet   Tors apr 29, 2010 5:23 am

slettet

Sidst rettet af bassen Tors sep 22, 2011 6:14 am, rettet 1 gang (Reason for editing : Privat)
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Tors apr 29, 2010 7:15 am

der er mange af os der har asykrone børn, mere eller mindre.

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Today at 8:24 am

slettet slettet
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1