Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
skolestart dyslexia raven milepæle Kuno maja ADHD test penge mensa asynkron sensitive psykolog børnehave gifted asperger bmsf efterskole mobning wppsi chips WISC kyed tegner underydelse legoland
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 7:10 pm

cara73 skrev:

Om ikke andet, så lyder han som en dejlig dreng, der fortjener at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole, hvor han ikke hører til. Uanset om hans begavelse er middel (som testen jo faktisk viste) eller over middel, så har han RET til at få sin eksamen. Han er jo enten ganske normalt begavet eller meget begavet!

Jeg tænker hvordan ved man om barnet er gået i stå på en specialskole eller om det er en diagnose barnet har?

Her er lidt om vores "komplekse" histori:

Det spørgsmål døjer jeg meget med pga. min søn og hvor hurtigt han igen udviklet sig da han kom i den rette miljø. Jeg kan se at da han igen kom på folkeskole så gik alt i stå, men jeg kan ikke få nogen derfra overbevist - det må jeg som forældre nemlig intet sige om. Det er som om folkeskolens lærer pg PPR overtager mit barn og bare informere mig om deres synspunkt og jeg står og råber med uld i munden.

Det var sådan at de ikke gav ham udfordringer på hans niveau, men på "det niveau de selv troede/forstået han var på" ... Et af ange eksempler er følgende: Hans matematik lærer regnet med at var bagud og skulle lærer med at "tælle" for at kun lave minus stykker selv når hun fik at vide han var på et meget højere niveau i matematik! Hertil kun han disse udregninger da han var 4-5 år gammel, dvs. noget kan jeg endda bevise på videofilm. Hertil sad støtten med ham og han lavet trofast 2 og 4 tabel prik til prik ... indtil han bare opgav at samarbejde og gik med pedellen. Han blev trist og var helt mut, sur og ked når han kom hjem. Som det er for støttebørn så har vi også det problem med ufaglærte støtte, samt støttepædagoger som får bedre faste stillinger. (Han blev han også slået af to andre børn på skolen ... så hvad er årsagen til hans humor ændring kan være mange ting! )

Hertil er min søn også atypisk. Han kan ikke læse og har dysgrafi (kan ikke skrive bogstaver men tegner på ekstrem højt niveau ... en længere histori) Det betyder at han slet ikke opfylder det billede af hvad man forvanter et HBB kan - de kan jo alle læse inden de kommer i skole, ikke?

Og nu er sagen meget kompleks:

- ingen handleplaner da alle starter forfra dvs. efterhånden 2½ år uden aktuelle handleplaner blev det til med deres metode at den laver vi senere ... nu har jeg da kigget tilbage og jeg er rystet.

- skiftende støtte, dermed har vi ikke tillid mere: Han harhar nu haft 10 forskellige støttepersoner i det offentlige system siden han var 4 år gammel? (Birgitte, Joan, Anne, ??kvinde, Elifa, Carsten, Anne, ??mand, ??kvinde, Bjarke) Jeg kan ikke engang huske alle navne på dem, så jeg ved ikke hvordan Marius skal husk det hele. Heraf 4 styk i det sidste skoleår hvor de kun blev 3-4 uger ad gangen og IKKE en eneste en vidst noget om hvad det vil sige at være HBB og effekten af mistrivsel på sådan et barn.

- mobning so skolen ikke vil anderkende: To børn slået min dreng indtil han ønskede at tage hævn! Det tog 6 uger hvoraf jeg i tre uger bedt skolen at få det omgående stoppet.

- ufaglærte støtte De ti forrige støttepersoner har intet viden haft om HBB. De er nu afløst af "en" der har endda vidensmangel omkring normale børn! Personen har jobbet med diagnose børn som var langt bagud fagligt siden 1996! Personen siger jeg skal opgive kampen da det slider mig op og nøjes med det der er. Personen har INGEN absolut INGEN interesse i at læse om den børnegruppe, eller tale med en pædagogisk konsulent om dette - kommunen anerkender ike at jeg mener der skal en faglig konsulent på sagen. Så jeg ved snart ikke hvad skader et støttebarn mere - tilfældige ufaglærte som gøre som en lærer siger de skal, eller en person der har erfaring med diagnose børn so kan "alt"?

- "principsag for kommunen" som flere siger der er invilveret en de tør ikke stå frem

Når jeg kigger tilbage i min drengs lange triste forløb så kan jeg se klar gode og dårlige perioder. Men ingen af de fagpersoner der arbejder med ham vil høre om dette - dvs. de lytter fordi det er høfligt og siger bare lige med det samme: Jamen nu skal vi arbejde fremmedrettet. Værst er st deres etoder de så sætter i værk har været afprøvet og disse har flere gange vist sig til at levere et trist barn - jeg har været med i alt, jeg VED det.

- højt konflikt niveau det er kun forældre der kan lave fejl ahr ejg da forstået. Når pædagoger / skoler / lærer laver fejl så glemmes dette.

- opfattelse af omsorgsvigt fra vores rådgiver vægter højere end alt andet og nu er alt under "tvang" dvs. hvis jeg ikke indordne mig så fjerner de ham ... det er vild ubehageligt. Værst er når der er mistanke om osorgsvigt så forsvinder alle omkring en. Hertil er det en kendsgerning at alle de organisationer der arbejder med børns tarv sender en videre til hinanden ...

Jeg har nu flere gange sagt at min dreng har været gået i stå fagligt da han var i børnehave og folkeskole - men det provokere dem til at finde omsorgsvigt! Kigger jeg på hans børnetegninger så kan det tydeligt ses ... men det er som om fagpersoner fra kommunen kun taler med hinanden og ikke ser på barnet. Jeg væmmes over det næste forløb ... og står igen og siger: Hvordan ved man om barnet fagligt går i står hvis man ikke vil kende til hvor barnet er men starter med egne ideer?

Jeg oplever fra mig selv og mange andre forældre at "systemet" bakker hinanden op. Hvis forældre vil have noget igennem så skal de forsigtigt frem og få en eller flere i tæmet til at give deres forslag - der er "indskrevet alt om samarbejde" i special pædagogisk bekendtgørelse men ingen, absolut ingen reelle muligheder. Jeg har endda hørt at chefer siger at "vi har ikke resourcer so de stor kommuner" men jeg tænker på alle de resourcer der bruges på alt andet end barnet i den sidste ende ...

Min drengs forløb er bare en af mange komplekse forløb rundt omkring - ingen forstår det, ingen har resourcer til at ananlysere hvordan det går så gjalt. Kommunerne er god til at give skylden ... og værst, når forældrenen helt umyndiggøres. Jeg har prøvet at få flere opmærksom på sagen men alle har deres egne kasser og VISO vil intet før kommunen indkalder dem ... alle har nicher så komplekse sager tabes i den grad.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 10:09 pm

Hilde skrev:

Det betyder at han slet ikke opfylder det billede af hvad man forvanter et HBB kan - de kan jo alle læse inden de kommer i skole, ikke?

Her må jeg altså rette dig, det er slet ikke det billede alle forventer af et Barn med særlige forudsætninger. vores pige kunne heller ikke læse da hun startede i skole og var ikke synderlig foran i forskellige fag. Skolerne ved udmærket godt at børn med særlige 'forudsætninger er ligeså forskellige som alle andre børn. Idag ved de meget mere om børn med særlige forudsætninger end da vores startede i skole.

Og alligevel så var det faktisk skolepsykologen der opdagede at hun kunne noget,som gennemsnittet ikke kunne.Så selv dengang kunne de altså godt tyde teesten , men manglde redskaber til hvad de kunne gøre for at fremme hendes potentiale .

Problemet her er medierne der viser alle de "ekstreme" børn, dem der
kunne læse da de var 2 osv osv. Det giver ikke et nuanceret billede af
vores unger.
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 10:25 pm

så er vi igen tilbage til hvordan får vi skolesystemet til at opdage og forstå vores børn. Skal vi til at lave en ny udsendels igen.

Min hjerne kan ikke forstå hvorfor "systemet" ikke vil/eller kan forstå at de skal høre mere på forældrene og tro på dem.

Gæst

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 11:29 pm

Admin skrev:

Min hjerne kan ikke forstå hvorfor "systemet" ikke vil/eller kan forstå at de skal høre mere på forældrene og tro på dem.

Tror det er en holdningsændring der skal til, også skal skolerne lære ikke at bruge mode diagnoser. Før var det ADHD de var vilde med at bruge, nu er det asperger, hvilket jo kan undre lidt, da der er færre asperger børn end børn med særlige forudsætninger ikke ;-)
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 11:34 pm

hvordan skal den holdningændring komme ind til de rigtige hjerner
Hvor er pengene til sådan et projekt

Gæst

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 11:45 pm

Admin skrev:

Godt spørgsmål. holdningsændringen er så småt begyndt, men tror først det bliver ordentlig etableret i vores samfund, når det bliver obligatorisk på seminarierne at have omkring børn med særlige forudsætninger.. Jeg skrev jo til Bertel Haarder da han var undervisningsminister, og han sagde det ikke skulle gøres fra politisk hold, men det var skolelederne der skulle tage den op... men så længe (nu bliver det lidt politisk) flertallet af lærer er af den holdning som vi har haft i Danmark i mange år. at ingen skal lære det ,som ikke alle kan lære. Ja så bliver det svært. Jeg kender mange både socialster og borgerlige og der er godt nok et fåtal af borgerlige der vælger lærergerningen.
Hilde

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 11:52 pm

Lone.T skrev:
Hilde skrev:

Det betyder at han slet ikke opfylder det billede af hvad man forvanter et HBB kan - de kan jo alle læse inden de kommer i skole, ikke?

Her må jeg altså rette dig, det er slet ikke det billede alle forventer af et Barn med særlige forudsætninger. vores pige kunne heller ikke læse da hun startede i skole og var ikke synderlig foran i forskellige fag. Skolerne ved udmærket godt at børn med særlige 'forudsætninger er ligeså forskellige som alle andre børn. Idag ved de meget mere om børn med særlige forudsætninger end da vores startede i skole.

Og alligevel så var det faktisk skolepsykologen der opdagede at hun kunne noget,som gennemsnittet ikke kunne.Så selv dengang kunne de altså godt tyde teesten , men manglde redskaber til hvad de kunne gøre for at fremme hendes potentiale .

Problemet her er medierne der viser alle de "ekstreme" børn, dem der
kunne læse da de var 2 osv osv. Det giver ikke et nuanceret billede af
vores unger.

Jeg er ikke helt sikker hvad du retter mig med. Er det fordi jeg siger at skolerne stadigvæk "fejlfortolker" et barn med særlig forudsætninger når jeg siger at lærer forventer at disse børn er klassens "kloge åger" som læser, regner og taler perfekt? Eller er det at jeg mener skolerne ikke ved nok om denne børnegruppes behov? Jeg er da helt enig med dig at dísse børn er meget forskelligt i deres måder at vise havd de kan på, og i deres måder at reagere på - det komplicere sagerne i den grad!

Jeg kender til få, meget få indenfor folkeskole systemet i Århus, Favrskov eller Randers der reelt kender til børnenes behov - ja, de har kendskab til at "gruppen eksister" ... men hvordan de børn skal takles, når der er problemer i klasseværelset er et helt andet sag. Hertil hvad de kan gøre for at hjælpe børnene ... så er der ikke ret mange muligheder i skolesystemet som den er!

Jeg er da glad for at høre en heldagsskolelære siger at deres tilbud var sundt for sådan et barn, men det er væmmmeligt at se hvor meget sådan et barn skal tvinges til da der ikke er andre muligheder eller viljen til at finde frem til andre eksperters viden på området.

Prøv se hvad vi oplever:

Vores første skolepsykolog tvang ham igennem WPPSI testen selv da han sagte at "den var for babyer", og selv om Ole Kyed havde aftalt der tages en WISC på ham for at give ham lidt at arbejde med og hvor han forklarede at den ovennævnte kan opstå ... Resultatet blev han ramt loftet i det opgaver som han fandt sjovt. De opgaver hvor han følte psykologen tror "at han er en baby" regnede han hurtigt ud at hvis han laver dem "forkert" så stopper hun testen.

Vores anden psykolog havde aldrig set et barn svarer så mange og så hurtigt rigtigt på en CHIPS som svarer i stor helhed til RAVENS bare med færre opgaver. Hun er klar over han er specielt men sååå ikke længere. Hun er ikke klar over at hun mangler det redskaber for at fremme min drengs potentiale og vejlede skolen som hun er forpligtet til. Hun tror hun hjælper os, men kan ikke se at det ikke virker ...

Hun ønsker ikke kontakte hverken Ole Kyed, eller andre pædagogiske konsulenter og hellere ej PPR Odense som efterhånden er godt igang med et oprette en "tæm" omkring børn med særlig forudsætninger. For ikke at nævne vores forløb på Mentiqa Hadsten ... det som har været det værste for mig er at psykologen har "skrevet" hans papir og har helt undladt at nævne at der har været en forbedring og kæmpe udvikling da han var på Mentiqa Hadsten ... og det på trods af udtalelser fra flere lærer!

Hun er ikke til at stikke i - og hun vil ikke høre på at han fik det dårligt på den folkeskole i det tilbud hun havde ansvar for ... faktisk aner jeg ikke hvad hun vil med os. Nu begynder hun at snakke om et helt stor udredning - det har ikke været på tale før, men hun fortæller ikke "hvad, hvorfor eller hvordan". Jeg beder hende at få hjælp udefra men hun reagere hun med at sige vi ikke vil "samarbejde" - men hov, det er min børn og hun skal give hendes intentioner til kende. Hun kan da ikke nægte at hun mødt et sød og kærlig dreng som blev et støttekrævende barn efter 6 uger i folkeskolen ... men nu arbejder hun mod et eller andet ... hvad det er vides ikke herfra! Meningen var jo at jeg ikke skulle vide de fordobler hans støtte, jeg skulle acceptere at hvis de siger at han har det godt så ser jeg spøgelser ...

Det betyder så at barnet helt 100% nægter alt der har med skolen at gøre ... og situationen hjælpes ikke videre da støtten skifter eller har den holdning at HBB ikke er noget! Og selv om der er beviser for at hans mistrivsel forsvinder når det takles rigtigt som ved daMentiqa havde kunne få "ændret ham" indenfor få måneder. Bare se på hans tegninger Wink og beskrivelser af ham hjemmefra, via lærer og sørme af folke ved købmanden, bageren eller andre.

Dråben for mig da jeg talt med hende sidst var at hun vil nu også tage min datters WISC test "om". Hvorfor og hvad det skal gøre godt for siger hun ikke, men det kom op i en samtale hvor jeg klart forstår det som om hun kræver flere beviser for at min børn er kvikke - heldigvis er den test ikke gammel nok for at hun tager den igen! Der skal gå et år mere før testen kan tages igen ... men hvad vil hun med et helt nyt test tænker jeg? Hvad skal min datter bevise ... det skal lige siges at hun ikke er skolepsykolog for min datter, men hun vil dette i forbindelse med min søns udredning! Da min datter går i en anden kommune hvor hun er placeret på en skole for at der er mere rum til differentiering! Det som virkeligt er skræmmende er at i det år hvor vi har haft resultater har min datter ikke en eneste krumme differentiering fået - andet end da hun var på Hadsten. Værre er det at vide hun har nogle områder der skal kigges på men ingen kigger på dem for hun er jo fagligt med, at hun så keder sig er vores problem.

Jeg ved ikke "hvilke" skoler du nævner, men jeg har ikke kunnet finde en eneste skole i vores område som ved noget om børn med særlige forudsætninger. Dem vi har mødt siger klart "her underviser vi på 2. klasses niveau (selv om barnet er flere år foran)", "hvis han er kvik så må han hjælpe de andre indtil de er på hans niveau", "vi har ikke ressourcer til kvikke børn", "vi skla nok finde venner til ham", "han skal følges tæt", "hvis han er så klog som du påstår skal må han da kun opføre sig ordentligt" og så videre ... måske møder vi bare de forkerte?

At din datter fungere i dag er heldig for jer alle sammen - men vejen dertil var igennem noget hun ikke fik i alm. skole regi eller tror du det har gået lige så godt i dag udenom Mentiqa Hadsten? Jeg ved fra andre forældre som har børn der fungere i dag at de er 100% klar over at skolens indflydelse er grunden til at deres børn har selvtillid, venner og bare er del af hverdagen. Der er mange som "os" hvor børnene havde brug for et længere periode - hvor Mentiqa Hadsten bare lukkede for tidligt. Vi oplever ikke at vores kommuner er klar til opgaven - faktisk siger min psykolog jeg slet ikke "må tale med andre om emnet". Hvorfor ikke?
Hilde

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Søn apr 11, 2010 11:54 pm

Lone.T skrev:
Admin skrev:

Godt spørgsmål. holdningsændringen er så småt begyndt, men tror først det bliver ordentlig etableret i vores samfund, når det bliver obligatorisk på seminarierne at have omkring børn med særlige forudsætninger.. Jeg skrev jo til Bertel Haarder da han var undervisningsminister, og han sagde det ikke skulle gøres fra politisk hold, men det var skolelederne der skulle tage den op... men så længe (nu bliver det lidt politisk) flertallet af lærer er af den holdning som vi har haft i Danmark i mange år. at ingen skal lære det ,som ikke alle kan lære. Ja så bliver det svært. Jeg kender mange både socialster og borgerlige og der er godt nok et fåtal af borgerlige der vælger lærergerningen.

Jamen så er vi to da enig - vi siger det bare på vores eget måde cheers
Gæst
Gæst

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 12:02 am

Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Admin skrev:

Jeg har jo skrevet 1000 gange, at det skal være et obligatorisk emne på seminarierne, og i psykolog uddannelsen. Men jeg har også skrevet at så længe det ikke er det, så må man altså bide sig selv i tungen og prøve at få tingene til at gå... Nej den skole vores datter går på er da ikke 100% optimalt, men den har den faglighed hun manglede på Mentiqa, og det er et stort +.

De får mange projekt opgaver for og der differentieres fint i hendes klasse. Der er taget den dyre læringstest stil på hele skolen og der undervises i læringsstile i flere og flere fag. Alt det er med til 'at vores datter kan klare det, uden at være et forstyrrende element :-)
Hilde

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 12:05 am

Admin skrev:

Se på det projekt i Odense ... hvor kom pengene fra? Tænk hvad min kommune kunne spare hvis det havde rette viden Smile

(Er det nu jeg nævner hvor mange penge der bruges i et tilbud for min søn der ikke fungere? Jeg donere gerne de penge så de kan lave flere projekter da det er langt over 1 mill sidste jeg regnet sammen ... oops sådan må jeg ikke tænke eller sige ... men bare taxa til 200 000kr og en lærerløn spildt når læren ved bedst er mange projekt ressourcer )
Hilde

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 12:23 am

Lone.T skrev:
Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Admin skrev:

Jeg har jo skrevet 1000 gange, at det skal være et obligatorisk emne på seminarierne, og i psykolog uddannelsen. Men jeg har også skrevet at så længe det ikke er det, så må man altså bide sig selv i tungen og prøve at få tingene til at gå... Nej den skole vores datter går på er da ikke 100% optimalt, men den har den faglighed hun manglede på Mentiqa, og det er et stort +.

De får mange projekt opgaver for og der differentieres fint i hendes klasse. Der er taget den dyre læringstest stil på hele skolen og der undervises i læringsstile i flere og flere fag. Alt det er med til 'at vores datter kan klare det, uden at være et forstyrrende element :-)

hehe sjovt da selve klassenssammensætning børn er i er så afgørende, for ikke at nævne lærerne Smile Jeg tror det er hip som hap ...
Gæst
Gæst

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 2:12 am

[quote="Hilde"]
Lone.T skrev:
- men vejen dertil var igennem noget hun ikke fik i alm. skole regi eller tror du det har gået lige så godt i dag udenom Mentiqa Hadsten? Jeg ved fra andre forældre som har børn der fungere i dag at de er 100% klar over at skolens indflydelse er grunden til at deres børn har selvtillid, venner og bare er del af hverdagen. Der er mange som "os" hvor børnene havde brug for et længere periode - hvor Mentiqa Hadsten bare lukkede for tidligt.

Nu for en time siden havde jeg skrevet et laaangt indlæg til svar, men det forsvandt. du får den super korte version.

Mentiqa fungerede i ½ år så var alt kaos. 'det vores datter lærte, var at der var andre som tænkte som hende, at børn med særlige forudsætninger er meget forskellige. og der ikke kun gik "kloge" åger.
Der var nogle lærer som var guld for hende, men dertil og sige skolen var super vil jeg ikke sige.

Jeg vil gå så langt og sige, vi har spildt 30000 kr på noget som har gjort vores 'datters faglige niveau værre end det hun kunne,pga de mange skiftende lærer og alt det virvar derude.

De 30000 ser vi aldrig skyggen af, desværre og de kunne nemt være brugt til en god efterskole i'stedet for.
Hilde

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 3:43 am

Lone.T skrev:
Hilde skrev:
- men vejen dertil var igennem noget hun ikke fik i alm. skole regi eller tror du det har gået lige så godt i dag udenom Mentiqa Hadsten? Jeg ved fra andre forældre som har børn der fungere i dag at de er 100% klar over at skolens indflydelse er grunden til at deres børn har selvtillid, venner og bare er del af hverdagen. Der er mange som "os" hvor børnene havde brug for et længere periode - hvor Mentiqa Hadsten bare lukkede for tidligt.

Nu for en time siden havde jeg skrevet et laaangt indlæg til svar, men det forsvandt. du får den super korte version.

Mentiqa fungerede i ½ år så var alt kaos. 'det vores datter lærte, var at der var andre som tænkte som hende, at børn med særlige forudsætninger er meget forskellige. og der ikke kun gik "kloge" åger.
Der var nogle lærer som var guld for hende, men dertil og sige skolen var super vil jeg ikke sige.

Jeg vil gå så langt og sige, vi har spildt 30000 kr på noget som har gjort vores 'datters faglige niveau værre end det hun kunne,pga de mange skiftende lærer og alt det virvar derude.

De 30000 ser vi aldrig skyggen af, desværre og de kunne nemt være brugt til en god efterskole i'stedet for.

Ingen burde havde tabt deres penge i Hadsten hvis skolen gik i en reguler betalingsstandsning og fik en akkort aftale. Det økonomiske beslutninger på skolens vej håber jeg at mange har lært af. At betalingsstadnsning var en mulighed, gætter jeg ingen anede for ellers vil det havde været talt om. Den aften hvor mange stemt og lukket skolen anede ingen at sådan en mulighed eksisterede. Jeg ved at vi var to forældre som ikke afgav en stemme og den anden mor glemmer jeg aldrig - det avr den eneste måde jeg i dag kan sige til min børn jeg gjør havd jeg kunne for at protestere og vise at skolen er gavnligt for nogle børn.

Ikke fordi nogen skal have skyldt i lukningen, men fordi vi ikke havde nogen på staben der var dygtigt nok til det økonomiske. I mit hjerte ved jeg de forældre/lærer der var tilbage vil reelt have den skole. Ingen blev frivilligt til det sidste uden at de havde håb. Men sådan blev det ikke. Vi anede ikke i tide at der var andre muligheder for at kunne løse det økonomiske som avr opstået i opstarten og igen senere. At folk regnede med at få deres penge ved magt når de kendte til konsekvenserne er trist for det endt med at alle tabt, men dem der er mest påvirket af dette er den børnegruppe som i dag har brug for sådan et tilbud.

Det var forældrenen selv som ikke vidste hvordan der skulle handles. En friskole er trods alt forældrenes ansvar!

Lone, vi har forskellige syn på skolen. Vores 0. klasse og 4/5 klasse havde også problem børn, børn som fandt det rette hylder i andre skoler osv. Men der var sørme også børn der virkeligt fik gaven af at være der - mange af dem savner stedet i dag. Kig lidt rundt, så vil du se de søger hinanden i dag. Men vi havde så også mange børn der blomstret på skolen. Og vi kan ikke takke "et lærer" for dette. Mange af de forældre som sagt faglligheden ikke var nok æder deres ord i dag! De siger deres børn får intet der hvor de er nu. Min datter var slet ikke bagud fagligt da hun kom fra Mentiqa - så det er llidt forskelligt fra barn til barn. Min søn ligger langt frem på matematik (skolen behandlede ham som om han var bagud men så fandt læren ud af han kunne regne stor tal sammen ... at han er flere år foran fandt hun aldrig ud af, da sådan noget tager tid), men han er bagud med læsning men der er også et reelt problem med ham og bogstaver. Uden allesammens forskellighed fra lærer staben har min dreng ikke det i bagagen som han har i dag - du skal bare vide hvor stort det var for ham at prøve at være et sted der gad ham for den han er. Min datter har ekstrem gode oplevelser i hendes rygsæk - men knubs også, men overall har hun et selvforståelse hun aldrig villet have fået uden hendes år der.

Vi var heldig at vi ikke oplevet virvar af skiftende lærer. Om det var bare held ift. din datters klasse ved jeg ikke. De lærer der havde min børn ville dem det godt og det var lidt heldig at de små ikke fik så stor en udskiftning som de stor børn. Lidt vildt når man tænker på hvor lille skolen var, ikke?

Du var selv varm fortaler for skolen længe ... hvad med at huske det gode også? Jeg kender flere forældre som faktisk siger pyt, det deres børn fik med i bagagen fra Mentiqa er ikke noget pengene kun købe! Så er der også nogle der siger at skolen var deres livs fejltagelse ... men de havde deres børn gående der ... jeg ved hvordan det er at have børn som hellere end gerne vil være på et Mentiqa skole! Så er der mange jeg taler med i dag som vil give alt for at kunne have den mulighed Mentiqa gav her og nu.

Mennesker er forskelligt - vi bør alle kunne vælge det der passer til os.

Hvad nu hvis din datter fik "lige nok" af det hun havde brug for at klare sig på lige fod med andre i en almindig skole, ville du ikke ønske det for de andre børn derude? Noget havde skolen repereret på mange børn for der er en del som i dag klarer sig langt bedre end da de først kom på Mentiqa ... og ja, der er også børn som bare ikke oplevet skolen som en success ... og den uro på skolen da alle forsvandt var ikke rart, men alle håbet jo at skolen kun nå at standse flugten, økonomien kom bare i vejen med alt for mange paragraffer og for lidt tid og hænder. Jeg gjør min bedste ... for børnenes skyldt.
Gæst
Gæst

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 4:50 am

[quote="Hilde"]
Lone.T skrev:

Du var selv varm fortaler for skolen længe ... hvad med at huske det gode også?

Jeg var fortaler for skolen indtil at vores datter havde gået der 6 mdr.. derefter så begyndte jo alle problemerne. Det eneste hun savner idag er latin og filosofi, men hun siger det får jeg i gymnasiet, så det er fint nok. Hun savner en lærer derude fra.

Jeg kan godt huske det gode, fra 1 skoledag osv ingen problem i det, men det var nu ikke gode stunder der var flest af, og derfor synes jeg og'så man skal huske på alle de problemer der var, dem ser vi ikke på den nye skole. Og i mangel af bedre så må man tage hvad der lægger nærmest. Og det gør den her skole.

Fagligheden er i top
undervisningsdisferensering er i top
Læringsstile i flere og flere fag
gode lærer som gerne hjælper med alle problemer både fagligt og socialt.
Så alt i alt kan hun ikke få det bedre på det punkt.
Det hun mangler det ved hun, at hun får på gymnasiet også må man bare vente.
Hun mangler nogle gange at møde ligesindede på sin egen alder, men det kompensere hun for på andre måder. og sådan er det jo også i ens arbejdsliv. Man må kompensere og gå på kompromis.
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 5:17 am

jeg har godt nok ikke selv haft børn på Mentiqa, men mener godt at kunne yde med lidt. Kunne det tænkes at det måske også er det nyt koncept der skulle gennemgøres i forhold til hvordan der skulle undervises, at det har været svært at gøre alle tilfredse og kunne yde det nødvendige, så børnene ikke havde fået huller i deres undervisning.

Man kan så håbe at både Odense og Ålborg husker at evaluere på tingene.

Hvis vi alle skulle kunne vælge hvad vi havde brug for, der skal da enten være mange penge til og hvem skal bestemme hvem der skal være hvor osv. Tanken er meget god.

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Man apr 12, 2010 5:25 am

Lone.T skrev:
Hilde skrev:

Du var selv varm fortaler for skolen længe ... hvad med at huske det gode også?

Jeg var fortaler for skolen indtil at vores datter havde gået der 6 mdr.. derefter så begyndte jo alle problemerne. Det eneste hun savner idag er latin og filosofi, men hun siger det får jeg i gymnasiet, så det er fint nok. Hun savner en lærer derude fra.

Jeg kan godt huske det gode, fra 1 skoledag osv ingen problem i det, men det var nu ikke gode stunder der var flest af, og derfor synes jeg og'så man skal huske på alle de problemer der var, dem ser vi ikke på den nye skole. Og i mangel af bedre så må man tage hvad der lægger nærmest. Og det gør den her skole.

Fagligheden er i top
undervisningsdisferensering er i top
Læringsstile i flere og flere fag
gode lærer som gerne hjælper med alle problemer både fagligt og socialt.
Så alt i alt kan hun ikke få det bedre på det punkt.
Det hun mangler det ved hun, at hun får på gymnasiet også må man bare vente.
Hun mangler nogle gange at møde ligesindede på sin egen alder, men det kompensere hun for på andre måder. og sådan er det jo også i ens arbejdsliv. Man må kompensere og gå på kompromis.

Vi er på samme skole med vi oplever ikke differentiering endnu, men det skal siges at begge lærer har hænderne fulde med andre ting i klassen og vi har haft lærerskift mm.
Hun er grædefærdig fordi hun er på stadiet hvor hun bare holder øjet med uret for at kom igennem dagen, desværre er forældre samtalerne aflyst sååå der går lidt tid inden vi får det på bordet og så er det sommerferie
Vores klasse har haft en enorm elev udskiftning tror det er 7 stk, pigerne har det godt sammen kan vi mærke

Mærkeligt hvordan vi oplever to skoler lige modsat to gange? scratch

Men vi er glad for lærene
Socialt er der et massiv indsats været pga. fnidder som var før vi kom Smile
Sponsored content

IndlægEmne: Re: at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?   Today at 12:11 am

at få sig en ordentlig eksamen istedet for at gå i stå på en specialskole/klasse eller med støtte?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1