Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
wppsi Kuno efterskole gifted mobning ADHD underydelse milepæle dyslexia skolestart chips mensa tegner test kyed asperger raven legoland WISC børnehave psykolog sensitive maja asynkron bmsf penge
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Hvad skal jeg gøre?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
krag




IndlægEmne: Hvad skal jeg gøre?   Man apr 19, 2010 8:34 am

Hejsa

Jeg er en heldig og bekymret mor til en dejlig usædvanlig dreng på 5 år. Bekymret fordi der er en del problemer med ham i børnehaven. De startede for alvor for et års tid siden. Problemerne i grove træk:

- Min søn kan ikke lide at deltage i nye ting, han trækker sig fra fødselsdage, rundkreds og aktiviteter hvor der er mange børn.
- Han fungerer bedst i små grupper.
- Han har svært ved krav og irettesættelser
- Han er meget styrende i legen og bruger sine få kammerater som statister.
- Han råber og reagerer umodent når han er frustreret.

I den forbindelse har en psykolog (fra PPR) testet ham med WPPSI da hun havde en mistanke om NLD. Vi har selv haft en mistanke om at han var BMSF, hvilket psykologen sagde hun kunne be- eller afkræfte gennem testen. Psykologen havde i testsituationen meget svært ved at motivere min søn (hun sagde at hun aldrig havde mødt et barn som var sværere at motivere). Hun sagde at det var som om han kun ville lave de opgaver han var sikker på at kunne løse.
Ud fra testen konkluderede hun at han ikke havde NLD eller var BMSF. Hun har nu mistanke om at han har asperger syndrom og har indstillet ham til børnepsyk - hvor der er ca. 2 års ventetid...
Da jeg spurgte om hvorfor hun kunne udelukke at han var BMSF sagde hun at det var fordi resultatet af testen var jævn/alderssvarende (han var dog over alderssvarende til puslespil) og at BMSF var glade for at vise hvor dygtige de var. Jeg spurgte ind til underydelse, hvilket jeg ikke fik klar svar på. Et andet argument for at han ikke var BMSF er, at han ikke fungerer så godt med jævnaldrende. Jeg sagde at det var der mange BMSF der heller ikke gjorde. Derefter sagde hun, at hendes begrundelse også lå i at han er motorisk forsigtig. Det er han også, men det er vel ikke det samme som at have dårlig motorik? Han springer ikke ud i noget der ikke er gennemtænkt. Ud over det er han alderssvarende. Samtalen sluttede med at hun kaldte ham "gråzonebarn".

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg vente 2 år på børnepsyk?
Han skal starte i skole efter sommerferien. Skolen har fået at vide at de skal sætte kravene ned til ham. Hvad så HVIS han er BMSF?

Min søn kan hverken det russiske alfabet eller læse, men han tænker anderledes end andre børn. Lidt om min søn i store træk:

- han har et ualmindeligt veludviklet sprog og taler meget voksent
- Han er meget følsom og nærtagende
- Han har en ualmindelig veludviklet humor
- Han har altid haft en ualmindelig god forestillingsevne og fantasi
- Han er følelsesmæssigt umoden
- Han kan fordybe sig i ting som interesserer ham i timevis
- Han elsker at snyde os (lave practical jokes på os)
- Han kan forstå ironi (hvis det overdrives lidt) og er begyndt at bruge det. (han siger: "mor, det er jo bare i vores fantasi" når han f.eks. siger på en kold vinterdag: "Sikke et dejligt sommervejr. Man får jo helt lyst til en is".
- Han har i grove træk perioder hvor han interesserer sig for en bestemt leg/et bestemt tema.
- Han er meget styrende overfor jævnaldrende og kan finde på at råbe hvis ikke de "makker ret". Når han leger med større børn (hvilket ikke sker så tit) eller voksne er han meget mere fleksibel.
- Han er meget eftertænksom og tænker/spørger anderledes end andre børn.
- Han kan gengive lange samtaler/replikker som han f.eks. har hørt på tv.

Jeg synes han har mange fællestræk med BMSF men jeg er samtidig også åben for at f.eks. kan være asperger. Min bekymring går på den lange ventetid til børnepsyk og skolestart. Han skal i øvrigt starte med støtte på.
Jeg har overvejet at kontakte en psykolog med forstand på BMSF for at få det be eller afkræftet, men er der noget at gøre, hvis ikke han er til at motivere til en test?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Man apr 19, 2010 9:20 am

Så vidt jeg er informeret, så er der behandlingsgaranti på børne psyk. udredninger, så i kan vælge et privat tilbud, hvis ventetiden er for lang.

Generelt (og det er s*tme generelt) så har autister problemer indenfor: Kommunikation, Social interaktion og Forestillingsevne/abstrakt tænkning.

Lyder det som om, det er tilfældet for din søn?

Der kan være mange forskellige grunde til, man ikke er motiveret for en eller anden test. WPPSI-R er som en eksamen, og man må ikke gøre ret meget for at motivere. Men hvad var det for deltest, han synes var sjove??

Hvad gav anledning til mistanken om NLD? Når jeg skal forklare NLD, plejer jeg at sige, det er en asperger, der ikke forstår billeder!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Man apr 19, 2010 6:32 pm

kæmpe knus til dig.

Beskriv hvorfor du synes han er bmsf, tage film af det hvis han tillader det - så kan du dokumenter for dig selv havd han kun hvornår.

Det er almen viden at et barn der ikke er motiverbart ikke kan testes - dog er der mange som ikke forstår den vinkel. Det er en myte at et bmsf barn altid tester højt ... så meget er da afsløret i noget forskning Ole Kyed har lavet hvor man kan se deres resultater var noget hip som hap ved visse børn. Men årsagen til at barnet er svært at motivere er mange: AS, underyder, selvtillid, angst, perfektionsime, you name it der er mange ....

Det er også et faktum at hvis et BMSF barn har et lavt test score så huskes denne altid. Lidt sært set ift. at det samme personer altid vil huske det højeste test resultater ved et mentalt handicappet barn!

Hvis nu du var med til testen eller den var på film så kun du jo måske være behjulpeligt med et forklaring eller to. Gid godt de vil begynde med det for det er jo barnet der skal hjælpes og ikke fejl hos psykologen der skal findes med sådan en metode.

Ad ventetid: der er ikke mange privat tilbud og disse har også ventetider der er næsten lige så lang. Være omhyggeligt og finde en læge du er tryg med selv om ventetiden er lang. Det er svært at vide hvilke læge er god, det snakker ingen om. Og der er i forvejeb for lidt læger i den branche.

Jeg kan fortælle dig at forengerne er god til at pege ud det områder de mener passer til AS eller det de nu står for, ligesom her hvor vi hæver BMSF frem. Du er den der kender barnet. Køb et bog og hold dagbog om samtaler, møder osv. Så kan du følger vejen - måske kommer den gyldne svar frem som det kom for os da jeg bladet tilbage i vores dagbog. Det skriftelige fra fortiden er god for så kan du ikke være i tvivl, det er jo beviser.

Min søn "dumpede" også hans WPPSI eksamen (humør forekommer her lol! )

Jeg ved jeg var meget forbløffet da jeg fik at vide hvad testen indeholder. F. eks. han skulle forklarer simple dagligdags ord betod - han troede psykologen drillede ham så han lavet sjov tilbage (dermed fik han jo svaret forkert!) , senere udviklet det sig til at han "ikke gad hendes baby opgaver mere" Så hvis din er en meget kvik 5 årige der har misted motivationen og er underyder så kan det være han ikke gad opgaverne. Problemet den stædighed dømmes som et eller andet udviklingsforstyrrelse også!

Hvad fortæller han om testsituationen? Min vil slet ikke tale om dette men der var heldigvis en rapport hvor de skrev om hvordan han taklet alt, det er guld værd i dag.

hvorfor og hvilke krav skal nedsættes for ham når han skla i skole? er det ikke først om 1½ år han skal dette ... han kan da nå at udvikle sig voldsomt - det er set før!

hvad ændret i børnehaven for et år siden? tog hans ven væk eller var der andet?

Det er svært for stor børn gider ikke lege med de små Wink men find endeligt nogle han kan lege sammen med.

Mit råd er:

- få ham på et venteliste til en udredning, da du altid kan aflyse

- få jer til en læge/psykolog der ved noget om BMSF (husk der er også lang ventetid) så du ikke argumentere som du skulle med hende, det er formålsløs. Og ja, din argumentation holder for BMSF børn er meget forskelligt og der er dem med god motorik, ligesom dem med dårlig motorik. BMSF har tit meget svært ved det sociale, især den gruppe som er langt foran jævnaldrende. Desværre har et barn som har et eller andet diagnose også det meget svært socialt. Et BMSF barn i mistrivsel lærer ikke noget som helst og kan således kom ret langt bagud ... men kommer de i trivsel så sker der ting og sager.

- find den rette skole til hans behov, være ikke bang for at det ikke lykkes det første gang, skolerne gider ikke problembørn men omvendt forsvinder problemerne i det rette miljø også!
Tilbage til toppen Go down
krag




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 12:37 am

Hej Jens og Hilde

Tusind tak for jeres svar:-)

Jens:
Mht kommunikation har min søn ingen problemer.

Mht det sociale har han problemer med at lege med jævnaldrende. Måske først og fremmest fordi de ikke er interesserede i de samme lege. Når han leger, vil han styre slagets gang og bestemme hvem der er hvad og gerne hvad de skal sige osv. Han har et par venner som han foretrækker at lege med, og de ser så meget op til ham at han får lov til at bestemme. Han vil gerne lave om på rollerne, hvis ikke de har lyst til at være den han har bestemt de skal være. Han vil gerne have de bliver i legen og kan godt gå på kompromis. Når han leger med sin storesøster som er 4 år ældre og hendes kammerater virker de mere jævnbyrdige.

Mht forestillingsevne og abstrakt tænkning: Min søn har altid haft en ualmindelig god forestillingsevne. Bl.a. legede han da han var 2 år at han passede Alberte (en lille pige han gik i dagpleje med). Han bar hende ud til mig da jeg skulle hjælpe med at trøste hende. Han gav mig hende meget forsigtigt og på et tidspunkt tabte hun sin sut som han samlede op og gav hende. Han havde INGEN rekvisitter overhovedet. Jeg har mange flere eksempler. Han kan stadig gribe en usynlig bold jeg kaster til ham. Jeg er lidt i tvivl om hvornår man kalder tænkningen for abstrakt. Han har spurgt en del ind til universet, jordens rotation osv. og vi har i den forbindelse snakket om dag og nat. Da sneen smeltede sagde han:"mor, nu må det blive vinter i et andet land nu". Er det abstrakt tænkning?

Jeg ved ikke hvad han synes var sjovest ved testen.
Mistanken om NLD fik psykologen på baggrund af hans veludviklede sprog og hans sociale problemer. I testen var han god til de opgaver som NLD børn normalt har problemer med f.eks. puslespil. Rapporten fra psykologen er endnu ikke færdig. Grunden til at jeg tvivler lidt på hende er, at jeg ikke tror hun ved så meget om BMSF. Jeg kunne godt tænke mig at tale med en fagpersom som har viden om både asperger og BMSF så ikke min søn bliver puttet i en forkert kasse eller at skolen får den forkerte tilgang til ham og hans problemer og kompetencer.

Hilde
Jeg vil bruge din ide med at købe en bog og skrive ned omkring samtaler men også bruge den som en slags dagbog. Det er rart at kunne holde styr på tingene. Det tror jeg også ville være godt til mig, da jeg synes det er lidt hårdt at gå med alle disse bekymringer.

min søn skal starte i førskolen om 14 dage og begynde i 0 klasse efter sommerferien. Det er en beslutning som stuepædagogen og psykologen er enige om klart vil være den bedste for ham. I førskolen kan han komme og gå som han vil i en specialgruppe, hvor de har nogle mindre rum og få børn. Når han starter i skole bliver det med noget støtte. Heldigvis virker de på skolen som om de er fagligt dygtige og de ser kompetencer frem for problemer.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 3:10 am

Som sagt, ville jeg gøre bruge af behandlingsgarantien på udredninger af børn!

Med din beskrivelse er det for mig svært at se en asperger, men der findes mange andre adfærdsforstyrrelser, som rammer børn i den aldersklasse (og som regel forsvinder helt med den rette tilgang til barnet).

Jeg kan godt forstå, hvis psykologen ikke kan se et BMSF i WPPSI-R testen, hvis der er scoret jævnt, og der ikke er andre indikationer på det. Men uanset hvad, så har dit barn særlige forudsætninger for at være sig selv; noget ingen andre kan.

Der er i øvrigt en ting, der ofte fremkommer med de børn, der har adfærdsproblemer: De er gode til puslespil (det har jeg efterhånden set mange gange). Mon det er en særlige evne, de har, eller vælger man i institutionerne at sætte de svære børn til at lægge puslespil, og så er de af vejen Question
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 3:19 am

Jens Buch skrev:
Som sagt, ville jeg gøre bruge af behandlingsgarantien på udredninger af børn!

Med din beskrivelse er det for mig svært at se en asperger, men der findes mange andre adfærdsforstyrrelser, som rammer børn i den aldersklasse (og som regel forsvinder helt med den rette tilgang til barnet).

Jeg kan godt forstå, hvis psykologen ikke kan se et BMSF i WPPSI-R testen, hvis der er scoret jævnt, og der ikke er andre indikationer på det. Men uanset hvad, så har dit barn særlige forudsætninger for at være sig selv; noget ingen andre kan.

Der er i øvrigt en ting, der ofte fremkommer med de børn, der har adfærdsproblemer: De er gode til puslespil (det har jeg efterhånden set mange gange). Mon det er en særlige evne, de har, eller vælger man i institutionerne at sætte de svære børn til at lægge puslespil, og så er de af vejen Question

LOL det var da noget af en hypotese du kom med. Vi fik støtte på at fastholde min adfærdsvansklige unge i at bygge dem. Der gik 1½ før vi fandt ud af han ikke gad bygge hendes 10 brik spil, da han sad med mig og byggede på 2500 brikkers spil ... vi voksene talt i hver vores retning med "puslespil" men der havde han indset at han nok bare skal gøre som de sagt og havde indset vigtigheden at få ros Smile

Det vilde er vi defineret aldrig størrelsen af puslespillet. Og ja, din hypotese holde for jeg har sørme købt en eller flere for at beskæftige ham Wink en tip jeg fik af min moster lol!

Det er også sådan at WPPSI ikke er en god test når barnet er meget kvik og ved at blive 6 år gammel. Så er WISC bedre da der er mere kød på testen, især for de bærn der er kognitivt et par år eller mere frem.

hvor i landet er i?
Tilbage til toppen Go down
krag




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 7:40 am

Endnu engang - tusind tak for jeres svar!

Vi bor i midtjylland. Jeg er klar over der ikke er mange psykologer som ved så meget om BMSF. Jeg har overvejet at kontakte Ole Kyed alligevel, da jeg på den ene side synes der skal handles så hurtigt som muligt som en hjælp til at finde den rigtige støtte/tilgang til ham. På den anden side håber jeg lidt kulturforandringer ifb.m skolestart bliver godt for ham. Han siger at han glæder sig til at lære noget men er også lidt nervøs. Samtidig siger han at vi ikke behøver at sende ham i 0 klasse, da han jo allerede kender alfabetet. Wink
Tilbage til toppen Go down
krag




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 7:46 am

Forresten... Ved I hvor lang behandlingsgarantien er og om der er frit valg indenfor det private hvis det offentlige ikke kan udrede ham indenfor garantien?
Jeg kan ikke finde det på sundshedsstyrrelsens hjemmeside...
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 7:51 am

Jeg har for nyligt haft en dreng, der skulle på børne psyk i Næstved, og da de ikke kunne overholde tiden, kunen forældrene sende ham til en privat børnelæge med speciale i psykiatri i København.

I kan henvende jer til patientvejlederen (tror jeg det hedder) og få mere at vide. Disse forældre fik tilbudet sammen med en redegørelse om, der var over 3 mdr. ventetid; det hele i samme brev.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 7:53 am

Han har nok noget i den ide Smile Der bruges meget tid på hvert bogstav ... en hel uge ad gangen og bogstaverne repiteres. Kan han læs?

Vi er også fra midtjylland men flytter til Odense.

Der er rigtigt mange børn, men kun meget få steder der har noget. Håber I fandt en god lærer der kan acceptere ham. Desværre er ventelisterne imod at børnene kræver hurtig handling og skolesystemet tager også lang tid før de reagere. Men et miljøskift er enten godt eller skidt ... det ved i 3-6 måneder efter han er started.

Bare han er glad ... men husk at du kender dit barn og hvis han ikke er glad så er det dig som skal hjælpe ham.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 7:54 am

Jens Buch skrev:
Jeg har for nyligt haft en dreng, der skulle på børne psyk i Næstved, og da de ikke kunne overholde tiden, kunen forældrene sende ham til en privat børnelæge med speciale i psykiatri i København.

I kan henvende jer til patientvejlederen (tror jeg det hedder) og få mere at vide. Disse forældre fik tilbudet sammen med en redegørelse om, der var over 3 mdr. ventetid; det hele i samme brev.

måske en ide at vi skriver sådan en "procedure" ned et fast sted? Hvad synes du ... det er umuligt at finde ud af hvordan amn gøre.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 9:38 am

En udemærket ide, men tingene bliver ændret hele tiden, og de er ofte forskellige fra sted til sted, så man får hurtigt sagt/skrevet noget forkert affraid
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Ons apr 21, 2010 6:58 pm

Jens Buch skrev:
En udemærket ide, men tingene bliver ændret hele tiden, og de er ofte forskellige fra sted til sted, så man får hurtigt sagt/skrevet noget forkert affraid

ikke med frit læge halløj pga. ventelister - det er en statshemmlighed når man ringer til visitator mm. er lidt chokeret at vi ikke fik disse oplysnigner før jeg læst om dem på nettet. da jeg så ringede så fik jeg alt tilsendt.
Tilbage til toppen Go down
krag




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Fre apr 23, 2010 2:41 am

Hej igen

Nej, han kan ikke læse. Han kender alle bogstaverne og ved hvad mange ord begynder med, så på det område er han ikke noget geni. For ca 6 mdr siden lærte han sig selv at regne små stykker. Han kunne løse opgaverne på de sidste sider i vores datters gamle regnebog fra 1. klasse. Nu vil han slet ikke nogle af delene - især ikke regne. Han siger han ikke kan. Når han tæller nogle ting gør han det dog stadig ofte med to-tabellen.
Grunden til at jeg har ham lidt mistænkt for at være BMSF er at han er ualmindelig kvik, han er eftertænksom og kan spørge om at få uddybet noget flere dage efter man har forklaret ham et eller andet. Han spørger om anderledes ting, f.eks: hvordan ser en bakterie ud? Når jeg vil forklare og evt vise ham et klip fra youtube hvad en bakterie er og hvad den betyder for kroppen, kan han lytte og spørge i lang tid. Engang var det "sfinkser" han spurgte til. Jeg fandt et klip på russisk af ca 20 minutters varighed som han så 2-3 gange med STOR interesse. Folk har altid sagt at han er en lille professor, fordi han lyder lidt klog/nørdet.

Derudover synes jeg mange af hans problemer er beskrevet i Ole Kyeds bog om de intelligente børn samt en artikel fra "børn og unge" hvor Ole Kyed ligeledes har udtalt sig om de poroblemer BMSF børn kan have.

Jeg er selvfølgelig slet ikke sikkert, og han kan jo også have en udviklingsforstyrrelse oven i hatten. Jeg er slet ikke i tvivl om at han er et intelligent barn, men om han har særlige forudsætninger ved jeg ikke. I princippet er jeg også ligeglad. Bare han får de optimale udviklingsbetingelser så han forhåbentlig får et godt liv lol!
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Hvad skal jeg gøre?   Today at 8:08 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Hvad skal jeg gøre?
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Velkomst-
Gå til: