Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
efterskole mensa underydelse milepæle WISC dyslexia maja Kuno wppsi asynkron psykolog sensitive gifted bmsf ADHD børnehave penge tegner skolestart raven legoland chips mobning kyed asperger test
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Ordblindhed med mere

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde

IndlægEmne: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 5:01 am

Min søn blev i tre dage udredt for ordblindhed i ugen op til Påsken. I forbindelse med at vi skal flytte bedt jeg om et "overleverings rapport" så vores kommune kan få en beskrivelse af hvad han er tested med og hvad plan der er sat i værk, osv. sådan at vi ikke skal start forfra ...

Så fik jeg en mail hvor hun skrev at:

Citat :
Min plan var egentlig at fortsætte med et standardiseret vurderingsmateriale for elever i risikogruppen for dysleksi, men dette har jeg valgt at følge op med senere, når der på Vellev Skole har været en målrettet indsats i gang ud fra mine anbefalinger.

Men hvis I skal flytte – og flytte skole, så jeg ikke umiddelbart kan følge op på Marius´ læseudvikling, kan det, som du skriver, nok være en god ide allerede nu at supplere med en præcis dokumentation af hans vanskeligheder i forhold til en standardiseret norm.

Og nu begynder jeg at stille spørgsmål ved det hele! Jeg troede hun havde udredt ham ... noget må jeg havde misforstået der! Jeg troede at de havde gået og testet ham efter den standardiseret norm.

Jeg har skrevet og spurgt om hvad det var hun havde tested ham i det tre dage inden påske med, men fik ikke et svar. Måske er her en eller to der kan hjælpe mig med navne på hvad det var hun brugt evt. hvad det bruges til så jeg kan spørge ind til dette når vi skal mødes den 28. april?

Den første tre dage af testning hvor hun var med ham to timer ad gangen, over tre dage skete følgende (ikke helt i rækkefølge):

Jeg oplevet at ved den første test lavet han fejl med at genkende n, tænkt længe om det var a eller e han kiggede på, kaldt æ for g konsekvent. Han glemt navnene på i alt 3 bogstaver. Igen bogstaver han kun før men nu kan han dem ikke. Han skifter dem han ikke genkender ud.

Den ene test var kort med billeder på. Han skulle sige hvad hvert kort forstillet sig (fisketank, hånd, fod, pen, blyant ect.), derefter skulle han sortere kortene i grupper. Dvs. der var et hovedet, fod, hånd osv. der forstillet sig kropsdele, og en gruppe med blyant, pen, papir der forstillet sig skriveting ... hun lavede 3 af dette slags ... to stor test og en lille. Han skulle sortere kortenen i deres grupper som han fik dem. Han kaldt flest for ting og da han havde dem alle så sorterede han dem i grupperne. Hvad er det der testes for her? Hvad hedder den test?

Han spurgt om en gruppe kort med tv, telefon, avis og en bog var som den tv man ser på kvindemuseumet Laughing

Den anden test var kort med historier. Han skulle ligge dem i den logiske rækkefølge så vist hun ham hvad "testens rækkefølge var" så skulle han ret hans. Hvad er det man tester for her? Hans argumentation var ret logisk (hun kan ikke vide at manden tog skålen ud først da det første billede ikke viser om den var i buret osv.). Hvad hedder testen?

Den 3. test var et billede hvor han skulle tegne en cirkel, kryds, trekant på forskellige steder på papiret. Der kom hans dovn side frem da hun bedt ham om at tegne nederst så sagt han det har han gjørt og forklaret at han har tegnet i det nederste halvdel. Så misforstået han opgaven lidt men endt med at find en usædvanlig løsning da han skulle tegne et kryds ind i en cirkle - han fadt en oval på billedet og tegnet krydset i den. Hvad er det de kigger efter for her? Synes ikke at det test står på DVO's hjemmeside.

Den 4. test var et huskespil. Der var jeg ikke med, og han gennemført det ikke.

Den 5. test var kort med bogstaver på hvor han skulle give hende dem hun bedt om.

Den 6. test var billeder hvor han skulle vælge det rette billede per sætning. Det kiksede han lidt da han fik 6 billeder og troede han skulle matche et sætning per billede. Det var "mor kæmmer drengen", "drengen kæmmes af moren" Hvad tester man for her?

Den 7. test var igen sætninger hvor han skulle pege på den rette billede. Dvs. trolden bærer prinsessen. Hvad tester man for her?

Den 8. test læst hun en histori for ham og hanskulle genfortælle hende den. Bagefter skulle han læse for hende og her lavede han spillopper. Bagefter skulle han igen lsæe nogle ord der var i teksten - men det gik ikke særlig godt. Hun kom ikke til vrøvleord delen.

Den 9. test var om han kunne se spejlvendt p, d, n osv.

Jeg har ikke skrevet dem i rækkefølge, men efter hukommelsen. Er her nogen som kan genkender hvilke test batteri hun brugte og hvad det handlet om?

I dag efter 2 uger hvor vi terpede bogstaver igen, så sluttede hun efter 1 time og 20 minutter og lavet genkendelse af bogstaver, fonologiske ord, læseord samt vrøvleord udefra det test batteri der er lavet for ordblindhed. Han klarede alt fint men vrøvleord gik skidt, endda meget skidt ... Sad Det var noget der lignede Elbros Ordliste men et simpelt form. Det lignede meget denne http://www.laesevanskeligheder.gyldendal.dk/sprogtest.pdf evt en nyere version.

Han afbrudt selv testen og blev meget uroligt med vrøvleord. Han kun dem ikke og hun havde forklaret at hun laver en flueben hvis han svarede rigtigt og jeg tror han holdt meget øje med at hun holdt med at lave en flueben men skrev det ned hvad han sagt.

Har I links til forklaringer på hvad jeg har kigget på? Eller god bud på hvad det var hun testede. Efter denne test lavet hun et plan for at han skal lære at læse. Det blev givet til vores støttepædagog.

Så planlagt de at gennemgå hans test med hinanden, og først da jeg "klaget over" de gav oplysninger til alle undtagen mig så er der nu planlagt et møde hvor vi alle skal få et svar. Dette sker den 28. men jeg vil være lidt forberedt så jeg kan stille spørgsmål hvis der er noget jeg skal vide mere om.

Det er sådan at min søn får en bærbare da han ligger højt i risiko gruppen for ordblindhed - det har testen i dag afsløret. Hvor er jeg glad for jeg havde holdt fast i at de skulle teste ham - men det er da lidt af et jungle når man tror der testes med et standardiseret test og så viser det sig ikke at havde været tilfælde!

Jeg kæmper mig igennem www.dvo.dk og håber jeg finder frem til noget fornuftigt. Men det er svært!

Sidst rettet af Hilde Tors apr 22, 2010 5:43 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 5:14 am

i det første omgang testning var der også kort med en mand på. Så skulle han fjern den første bogstav og fortæl hvad der blev tilbage.

i det anden omgang testning skulle han find et billede der passede på s lyd, enten foran, indeni eller i slutning af orded. Hertil også hvor mange stavelser ordet havde.
Hilde

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 5:37 am

nu har jeg læst http://dvo.dk/fileadmin/Ordblindhed/Vejledning_til_afgraensning_af_dysleksi.pdf

og jeg kan ikke se sammenhæng mellem screening for ordblindhed og det første 3 dages testning. det vi gennemgik i dag var mere eller mindre test batteriet som beskrevet i denne vejledning.

jeg undrer mig også over at hun sagt han var i risiko men med denne vejledning klarede han sig med alle delprøver under hvad det er kaldt "svære dyslektiske vanskeligheder" selv om jeg trækker det fra ift. han ikke er i 3. klasse. Vi har brugt ekstrem meget tid på at terpe bogstaver, vrøvleord, rigtige ord osv. så det er vildt!
Hilde

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 5:47 am

Nu har jeg kiggede på http://www.laesevanskeligheder.gyldendal.dk/sprogtest.pdf og han scorede langt under hvad man forventer for et 1. klasses barn ... og udefra alt det eneundervisning han har haft fra mig, skolen osv. er det skræmmende!

Jeg ønsker dog stadigvæk svar på hvad hun havde testede ham med i det første omgang testning med alle kort osv. Jens hvooooor er duuuu?
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 7:36 am

Jeg kender ikke den pågældende test. Der er mange testbatterier, der minder om hinanden. Der er en del af deltestene, jeg ikke kan se relevansen i i forhold til ordblindhed.

Har han svært ved at lære bogstaverne?
Hilde

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 8:22 am

Jens Buch skrev:
Jeg kender ikke den pågældende test. Der er mange testbatterier, der minder om hinanden. Der er en del af deltestene, jeg ikke kan se relevansen i i forhold til ordblindhed.

Har han svært ved at lære bogstaverne?

hvad plejer man at bruge de deltests til?

det tog meget lang tid at lære dem

jeg var ved at opgive det var en hyr, mange mange timer tog det

på en god dag kan han næsten alle nu, men det svinger

så begynder ord, forfra gang efter gang ... nu kan han efterhånden nogle få lette

vrøvleord kan han ikke selv om vi har leget med dem meget

han kan lydene og staver uden at læse rimeligt oki
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 8:38 am

Der er noget for ordforråd, semantisk hukommelse osv. Det er brede sproglige test!

I DEP (Dansk EvnePrøve har man en deltest, der hedder bogstavlignende symboler. Der er et symbol, og så er der 6 andre symboler, hvor det ene er identisk med originalen, og de andre bare ligner. Den deltest kan vise lidt om, man kan visuelt skelne detaljer. Var der en test, der lignede den?

Hvad sker der, når din søn kikker på bogstaverne. Begynder de at danse og flimre efter kort tid? Det kan lyde sjovt, men det er der mange "ordblinde", der oplever!

Er der forskel på hans evne til at forstå og udkode tingene, hvis du siger bogstaverne i forhold til, hvis han skal læse dem?
Hilde

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 9:18 am

Jens Buch skrev:
Der er noget for ordforråd, semantisk hukommelse osv. Det er brede sproglige test!

det var da en kedelig en og vi blev begge konfus ad hvad hun vil have LOL
ordforråd - hvis de ting i den test skulle afsløre dette så kan jeg fortælle det var noget han kun klare som 3 årige lettere end nu

evt. taget fordi jeg ikke er dansk? eller fordi han ikke har haft reguler skolegang?

Jens Buch skrev:

I DEP (Dansk EvnePrøve har man en deltest, der hedder bogstavlignende symboler. Der er et symbol, og så er der 6 andre symboler, hvor det ene er identisk med originalen, og de andre bare ligner. Den deltest kan vise lidt om, man kan visuelt skelne detaljer. Var der en test, der lignede den?

Nej

Jens Buch skrev:

Hvad sker der, når din søn kikker på bogstaverne. Begynder de at danse og flimre efter kort tid? Det kan lyde sjovt, men det er der mange "ordblinde", der oplever!

det talt han om tidligere, men jeg har ikke snakket om det for nyeligt

Jens Buch skrev:

Er der forskel på hans evne til at forstå og udkode tingene, hvis du siger bogstaverne i forhold til, hvis han skal læse dem?

kæmpe forskel meget lettere hvis jeg siger det, overgang til skriften er en marderidt

han er et barn der ingen repitition behøver undtagen for det åndsvage bogstaver og deres kombinationer og så ordet "nej"
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 9:36 am

I morgen prøver du at købe et par farvede plastiklommer (chartek) til papirer. en i blå, grøn og orange. Det skal være de tynde gennemsigtige!
Når du kommer hjem, klipper du dem i stykker, så du har et par stykker farvet plastik, du kan lægge hen over en tekst, så man stadig kan læse igennem, men så den hvide baggrund fra papiret er blevet samme farve som plastikken.

Hvis du ikke vil det, så stop farvet papir i printeren, og udskrive på ovennævnte farvet papir.

Det, der sker er, at kontrasten mellem det hvide papir og bogstaverne dæmpes, hvilket kan få ro på bogstaverne. Børn, der oplever, teksten flimre, kan til tider få fuldstændig ro på bogstaverne, så de kan se teksten som vi andre kan.

Prøv det, og vend tilbage; vi kører lidt efter udelukkelsesmetoden...

Jeg har haft en ung fyr inde til test. han havde gået gennem folkeskolen som ordblind. Da han fik farvet læsefolie på, lå bogstaverne pludselig stille... som 25 årig kunne han begynde at lære at læse!!! Rolling Eyes
Hilde

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Tors apr 22, 2010 9:46 am

Jens Buch skrev:
I morgen prøver du at købe et par farvede plastiklommer (chartek) til papirer. en i blå, grøn og orange. Det skal være de tynde gennemsigtige!
Når du kommer hjem, klipper du dem i stykker, så du har et par stykker farvet plastik, du kan lægge hen over en tekst, så man stadig kan læse igennem, men så den hvide baggrund fra papiret er blevet samme farve som plastikken.

købt Smile

men hvad bruges de der andre tests til hun tog .... vil vide mere har prøvet at søge alt men intet fandt

dvs, dem som ikke er i testbatteriet?
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Ordblindhed med mere   Today at 12:32 am

Ordblindhed med mere
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1