Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
Kuno legoland børnehave tegner skolestart underydelse asperger gifted wppsi asynkron penge sensitive raven WISC milepæle mensa ADHD psykolog dyslexia bmsf efterskole test chips maja mobning kyed
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 hvad stiller jeg op

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
fnuller
Gæst



IndlægEmne: hvad stiller jeg op   Man apr 26, 2010 9:52 am

Jeg håber sådan at nogen ligger inde med lidt viden omkring dette emne. Jeg har altid vidst at min datter var klogere end gennemsnittet. Eller i hvert fald på den måde at hendes forståelse og indlæring var mere end god. Hun har altid overrasket alle med sin viden omkring de mest absurde ting såsom solsystemet, planeter, matematik og lign.

Jeg har lige været til skole- hjem samtaler og endnu en gang fik jeg at vide at simone har en gave. Hun kan alt, er god til alt og kan blive nøjagtigt hvad hun vil. Samtidig fik jeg at vide at hun er doven, rastløs, i sin egen verden osv. Da jeg spurgte ind til dette sagde hun at det bare er skide irriterende at de andre skal have forklaret tingene mere end en gang.

Hun er ekstrem følsom og har altid fungeret lidt dårligt socialt og det er egentlig her mit problem er. Jeg har lige haft en meget lang samtale med hende omkring hvor ked af det hun er over at vennerne ikke vil hende. Hun græd i stride strømme og var dybt ulykkelig. Hun kan ikke rigtigt forstå det. Hvordan hendes bedste veninde nu har delt hjertehalskæde med en anden og at de ikke gør som de har aftalt. Det er som om hun lever i en lidt anden verden, men anderledes normer og forståelse. Det skal siges at i børnehaven var de opmærksomme på dette problem og splejsede hende og en anden dreng sammen. Denne dreng var mindre stærkt i indlæring, men super stærk socialt. Det hjalp faktisk på det tidspunkt. De rettede hinanden til, kan man sige.

Jeg har prøvet at søge på nettet, men synes det er lidt svært at finde noget der beskriver min pige. Selvfølgelig kan jeg finde skemaet og kendetegn og sådan og der passer hun temmelig godt ind, men sådan rent praktisk og hvad jeg skal stille op ved jeg ikke.

Når man snakker med folk om det bliver man lissom fejet af. Det virker som om at folk tænker jajaja, pralerøv, men jeg synes egentlig at det er lidt af et problem. Hun har det jo ikke altid skide godt.

Hvordan får man testet de her børn. Hun er 12 år gammel. Selvom jeg synes det er en lidt svær situation vil jeg jo helst heller ikke holde hende tilbage. Jeg mener, hun ville måske fungere bedre på en anden skole. Det føles alligevel også lidt drastisk at skulle flytte hende. Er der nogen der ligger inde med noget viden på dette felt, eller muligvis har stået i samme situation. Det håber jeg virkelig
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: hvad stiller jeg op   Man apr 26, 2010 6:01 pm

Smile

Citat :
Hun kan alt, er god til alt og kan blive nøjagtigt hvad hun vil. Samtidig fik jeg at vide at hun er doven, rastløs, i sin egen verden osv.

Sjovt hvordan den sætning bliver brugt ... generation til generation ... skole til skole - og værre er det at der ikke er fundet handlinger som afhjælper at et barn som er åbentlyst god til alt kan lære at bruge talenterne på en fornuftig måde. Det fik min forældre at vide om mig - men det hjalp ikke mod at jeg kedet mig i skolen, eller at lærerne havde redskaber til at stimuler det barn som altid fik 13 uden at åben en matematik bog. Surt sjov forsvand min evner i takt med at jeg ikke gad lave det samme ting igen og igen. Derfor er det vigtigt at I finder en løsning ...

Første skridt er at tale med hendes lærer igen. Fortæl om hvad hun sagt - og fortæl lidt om hendes behov. Spørge om de har nogle løsninger - måske har de en plan og skulle lige finde ud af hvad I tænker?

Skoleskift er noget mange børn oplever og er ikke noget man bare skal gøre. Der er mange ting fordele og ulemper i det. Er det en her og nu handling eller bedre i det lange løb? Ved I om det lange løb bliver som I regner med ect.

Hvad har hun/I brug for:

- familiemæssigt
- undervisningsmæssigt
- socialt
- udgifter forbundet i det
- tidsforbrug på transport ...
- hvad er mulighederne med det lærer hun får næste år ift. nu?
- hvad byder skolen på rent fremtidsmæssigt (venner hun vil savne, få, aktiviteter osv.)
- hvad gøre I hvis det ikke virker
- har I talt med hendes lærer, er der en som måske vil kunne hjælp ift. differentiering?

Du kan lave en fordele / ulempe brainstorm. Husk at det er en voksen beslutning, men at hun skal være indforstået med dette - uden hendes medvirken så er det slet ikke en mulighed at ændre noget som helst.

Nogle ting er 100% sikker uden enten en ændring i hendes skolesituation hvor hun bliver mødt der hvor hun er dvs.

- rent fagligt: så hun ikke føler sig "frustreret over at altid skulle vente" uden at have en løsning på dette, da børn ikke er moden nok til at skabe deres undervisningssituation (hvis de var havde vi jo ikke skoler Wink det gælder for alle børn uanset om man er det ene eller det andet),
- men også rent socialt: "at finde andre der også ved ting" for at skabe en balance hvor hun både ved at nogle gange ved andre ikke alt eller mere end hende.

Vigtigst er at hun også møder børn som er "som" hende, så hun har nogen at spærre med, der forstår hvad hun bikser med. Nogle gange er børn som hende ikke engang klar over hvad det konkret er som er problemet - de føler bare at de ikke "hører til". Ind i mellem er man heldig andre gange skal man lede efter andre børn ... social forståelse er noget man lærer med det erfaringer man får.

Hvert enkeldt situation er forskelligt, men jeg håber du får lidt at tænke over så I finder den løsning som er det rette for jeres familie.

Hvis du kan engelsk så prøv:

http://www.hoagiesgifted.org/least-worst.htm har en god vinkel på dette emne
http://www.hoagiesgifted.org/social_emotional.htm er nogle gode henvisninger til bøger og artikler
Tilbage til toppen Go down
 
hvad stiller jeg op
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: