Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
efterskole Kuno raven maja test dyslexia ADHD milepæle penge sensitive WISC psykolog legoland kyed chips mensa wppsi skolestart gifted tegner børnehave asperger bmsf asynkron underydelse mobning
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

slettet slettet

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
bassen

IndlægEmne: slettet slettet   Ons apr 28, 2010 10:02 pm

slettet

Sidst rettet af bassen Tors sep 22, 2011 6:09 am, rettet i alt 2 gange (Reason for editing : Privat)
Tilbage til toppen Go down
Helene

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Ons apr 28, 2010 11:34 pm

Hej Sanne, jeg vil prøve at fortælle lidt om Michelles forløb, jeg ved ikke om det kan hjælpe.

Michelle fyldte 5 i januar i år.
I februar var vi så til et tværfagligt møde med 3 pædagoger fra børnehaven, sundhedsplejeske,
socilrådgiver ( familierådgiver ), skoleleder fra vores lokale folkeskole og psykolog fra PPR.
mødet var blevet i standsat, da Michelle havde store problemer, og pædagogerne ikke vidste hvad de skulle gøre.
Hjemme havde Michelle det med hele tiden at skulle vaske hænder, hun var bange for bakterier, var på det tidspunkt så perfektionistisk at det var svært for hende at fungere.
Nede i børnehaven havde hun samme problemer, men oven i det syntes pædagogerne ikke hun fungerede godt nok. De synes det var forkert at hun kun ville lege med de mindre børn, og ikke rigtig ville arrangere sig i leg med dem der var på hendes alder eller lidt ældre. Udover det var hun politibetjent overfor de andre børn, hun legede ikke som pædagogerne synes hun burde i forhold til sin alder og mente hun rent følelsesmæssigt kun var lige omkring de 4 år.
Vi havde talt med dem om at hun var en intelligent pige, men det kunne de ikke rigtig genkende. Men de så det trods alt som en mulighed.
Det skal også lige siges at det her var nummer 2 børnehave hun gik i.
Den første hun gik i var et rigtig dårligt sted hvor hun blev mobbet og der var dovne og ligeglade voksne, hun gik der i 1 1/2 år, hvor vi tilsidst meldte hende ud for at få hende i anden børnehave.

Nr 2 børnehave har haft sin sag for med Michelle, da hun begyndte dernede var utryg ved de voksne, turde ikke have øjenkontakt med dem, havde ikke meget selvtillid. Den første børnehave havde simpelthen været i gang med at ødelægge den hun er, hun fik gang på gang konstateret at hun var forkert.
Og det har simpelthen reddet Michelle at vi flyttede hende, de har arbejdet hårdt på sammen med os forældre at få Michelle til at føle sig rigtig og give hende selvtillid, især en pædagogmedhjælper var vores engel, hun har virkelig hjulpet Michelle.

Men alt er jo ikke rosenrødt, så vi skulle til tværfagligtmøde.

Essensen på mødet var børnehave kontra skole. Michelles spidskompetance er ikke det sociale, men det faglige og da børnehaver jo generalt ser det sociale som værende det vigtigste, og det kognitive som mindre vigtigt, ville Michelle, ifølge skoleleder og psykologen altid have det svært i børnehaven, hvor i mod at kom hun i skole og blev udfordret kognitivt så ville man højt sansynligt hurtigt se en udvikling hos hende.
Det forklarede de med, at for et barn som Michelle, ville den kognitive udvikling komme før den følelsesmæssige udvikling, og får hun ikke de udfordringer hun higer efter, går hun i stå. study

Efter det møde valgte vi at søge om lov til at få hende et år før tid i skole.
Det har været en hurtig proces, og jeg har haft nogle private samtaler med famillierådgiveren, for at ændre nogle ting, som ville ruste Michelle ti,l at skulle starte i skole.

Vi har valgt den lokale folkeskole, og vi håber selvfølgelig at det er det rigitge valg, det er anden uge hun går der.
Vi er også udefor at nogle af de børn der mobbede hende skal på samme skole,
Men der er en meget meget stram mobbepolitik på skolen, og lederen har af flere gange smidt mobbere ud af skolen, fordi de ikke forstod budskabet om nul-tolerance. Så vi har en tiltro til lærer og pædagoger om at det ikke kommer til at ske i skolen.
Og ellers må jeg sige at så er der jo kun en ting at gøre og det er privat skole.

Inden vi besluttede os var vi ovre og se skolen. Det skal du gøre alene uden din søn. Man får tit en følelse af hvordan tingene er og fungere på skolen. Hvad er dynamikken når man kommer.

Jeg håber det kunne hjælpe eller give ideer.
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Tors apr 29, 2010 12:21 am

Hvor er det bare en god suveræn positiv fortælling. mange historier er ikke gået så godt, f.eks. med at se barnet og se de ressourcer barnet har og det er der, der skal sættes ind.

Helene du kunne ikke fortælle det bedre.

Super og vi krydser fingre for et godt samarbejde med skole og diverse instanser for barnets skyld.

Hvis du

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Tors apr 29, 2010 6:06 pm

Jeg tænker forresten lidt om pædagogerne i børnehaven går ind og støtter ham i at sige fra.
FX. når de mobber ham så stiller de sig ved siden af ham, skælder de andre børn ud, eller hjælper ham med selv at sige fra.
Fortæller ham at sker der noget så istedet for at blive stående og blive ked af det så skal hente en voksen som så hjælper ham med.

At børn i en børnehave, med så mange voksne, kan få lov at mobbe så groft, er for dårligt. Og jo i forhold til skolen er der altså mange voksne, de behøver altså ikke stå og hygge snakke med en kop i hånden, og desuden når de ved din søn bliver mobbet må de jo tage ham under deres vinger og holde ekstra opsyn med det. DET ER DERES PLIGT.

Samtaler med mobbernes forældre burde være en selvfølge for pædagogerne.
Jeg plejer at sige til Michelle at det er i orden hvis der nogle hun ikke kan lide, men derfor kan man godt opføre sig høfligt allligevel.
Det er noget vi voksne også skulle praktisere noget mere.
Og selvom der er en jeg ikke kan lide, så taler jeg pænt til personen.

Selvom vi har måtte kæmpe nogle kampe, synes jeg at vi i forhold til mange herinde at vi har haft det nemt. har jeg ikke kunne skære igennem, jamen så har min mand.
Min oplevelse er at det har været nemmere for ham at blive taget seriøs, folk lytter til ham.
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Tors apr 29, 2010 6:31 pm

hej Helene

Jeg giver dig helt ret i at de hører mere på faderen end moderen. Jeg har undret mig, for jeg er selv meget konkret indrettet, men alligevel hører de mere efter, når det er faderen der stiller "krav".

affraid

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Tors apr 29, 2010 7:04 pm

Kære Sanne,

Jeg har været HELE den sceance igennem. Kort og godt så skal man være heldig hvis mobningen skal stoppes af den pure grund at alle taler om det men ingen handler ... som de selv siger vi kan ikke være alle steder. Det bør være strafbart at tillade sig at bruge som undskyldning for npr sådanne ting gentage sig.

Jeg tog mit barn ud af børnehaven men fik ekstrem ballade for dette og en ekstrem socialsag på nakken som blev ikke mindre af chikane via folk på internettet der ikke var enig med min beslutning som underrettet via internettet. Så pas på dig selv i denne sag. Samtidig kan jeg ikke være mere direkte når jeg siger: HAN SKAL HAVE HJÆLP NU!

Hvis de ting du skriver er rigtigt (jeg skriver sådan da vores mobning ikke engang nået derud!) så må han være en ekstrem stærk gut at havde klaret sig så godt. Vil du ikke sende mig en PM om hvor i landet du er - så håber vi på held at der lige er en lærer som jeg kender til? Hertil er et år under sådanne forhold direkte børnemishandling, alle ved det men der er meget få mennesker som endeligt tør at stoppe det.

Min dreng er meget asynkron også. Jeg kan fortælle dig i det perioder hvor han ikke oplevet mobning så tog han kæmpe spring i hans emotionelle udvikling så det skal bare OMGÅENDE gøres noget ved. DET ER BØRNEHAVENS PLIGT til at holde opsyn med dit barn ... enten skal de andre børn få støtte eller så skal dit barn få støtte men at han oplever disse ting uden hjælp med det de siger er direkte ikke i orden.

1. Du skal skrifteligt klage - beskriv tingene konkret og kortfattet, helst med dato osv. også! Og bede om et møde med ledelsen.

2. De undersøger garanteret jer derhjemme, det er altid deres fremgangsmåde. Et rådden spild af tid når et barn har brug for hjælp i børnehaven, men sådan arbejder systemet. Du skal FASTHOLDE at han skal have støtte omgående sideløbende med undersøøgelsen. HUSK alt skrifteligt. Mundlige aftaler sender du skrifteligt så du er sikker på der ikke er misforståelser.

3. Få hjælp fra http://www.foraeldreraadgivningen.org ifm skoleplacering. De kan også bare vejlede, men det er bedre end intet. Hertil kommer de med som bisiddere, det hjælper ift aftalerne.

4. Din dreng har brug for hjælp OMGÅENDE og systemet er meget meget meget langsomt, hvis du skal klage skal der oveni regnes med meget mere tid. Det er bare ikke gavnligt for barnet. Desværre virker det sådan ... der er mulighed for omgående hjælp, men man skal presse meget forsigtigt på for at ikke blive stemplet som årsagen!

5. INGEN BARN skal ty til vold for at blive hørt: HAN ER DESPERAT

6. Hvad siger psykologen til disse ting han oplever? Skal han fortsætte i det indtil marts næste år? Skriv et brev til hende - ikke kun et samtale. Send brevet først efter nogle dage så du kan læse den flere gange for at få alt med på en fornuftig måde.

I går snakket nogen med min dreng om at han blev slået i aug / sept hvor de anerkendt hans følelser for alle første gang. Han blev 100% lettet efter at havde gået i skolen under tvang i et hel måned med alle antenaer ud og virkeligt BANG. Jeg kan mærke at han er kommet videre på et fornuftigt måde ... redskaberne lærte han på Mentiqa Skole i Hadsten af en lærer der turde gå ind i mobning, nu gav det pote selv da alle i hans ny skole var mere optaget af alt andet end hans følelser i sagen. Så, hold ud der sker ting og sager. Processen er lang og meget sejt.

Så jeg har erfaring i dette del af systemet hvor alle ved at: Man mobber da ikke, vel? Desværre sker det og der er ingen som handler ... jeg har ringet til ALLE organisationer som får/giver penge til antimobning, men desværre er der INGEN handlemuligheder. Ingen af dem vil involveres! Det eneste håb er at ledelsen gære noget ... når det går ud over dit barn er det desværre også kendsgerning at forældrebestyrelser afviser en ... og som mange skriver skal man selv flyt. Det er da ikke meningen med antimobbe kampagner men det er realiteten for dem som bliver mobbet.

Jeg kan fortælle dig vi har mødt supermennesker som har taget sig kærligt af mit barn. Mennesker der turde stop mobning - der er bare ikke nok af dem. Det er både voksne og min børns egne venner. Mere om det en anden gang.

Jeg kan fortælle dig at du skal være stærk og overveje nøje hvordan du håndtere dette situation, da alle antenaer er ude at det ikke er deres "fejl" når det voksne der bør beskytte dit barn ikke handler. Faktisk er mange af disse voksne ikke kalr over at deres handlinger fremmer mobningen - det er ikke let i den situation du står i at acceptere. Jeg håber du kan tage ferie med ham så han kan få lidt ro på, og du også kan slap lidt af. Det hjælper når du skal takler denne urimelige situation.

Hvis du skrifteligt indberetter dette episoder og der ikke sker noget, så skal du skrive til områdelederen osv. Du må ikke opgive - bliv ved. Husk det er ikke kun dit barn men alle børn der som er offer. Kort, velformuleret ikke emotionelle breve. Hold dagbog med dato så du har styr på forløbet, det kan du få brug for.

Jeg er forbløffet over at der er muligheder for at gribe ind over forældre men ikke overfor systemet når folk oplever det ting du og jeg skrev om.
Hilde

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Tors apr 29, 2010 7:07 pm

HUSK din mavefornemmelse ... men pas på det ækle ting der hedder samarbejdsproblemer! Det er vanskliger at komme ud af det hvis man først er der.
bassen

IndlægEmne: slettet slettet   Fre apr 30, 2010 6:46 pm

slettet

Sidst rettet af bassen Tors sep 22, 2011 6:16 am, rettet 1 gang (Reason for editing : Privat)
Hilde

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Fre apr 30, 2010 8:18 pm

bassen skrev:
Men nu får han helt sikkert støtte, hvis en voksen ser situationen. Jeg har da også en stærk forventning om, at de også arbejder med "mobberen", men det får jeg selvfølgelig ikke så meget at vide om, det er jo deres forældre. Jeg har tillid til, at de vil gøre deres bedste i børnehaven, men problemet er også ressourcer. De er 2 voksne til 15 børn, og de er der jo ikke hele tiden begge to, så børnene kan sagtens komme til at drille hinanden. Nu håber jeg bare, at vi kan lære min dreng nogle redskaber, så han bliver mere robust inden skolen, men som du skriver, vi må også sørge for, at skolen kender hans historie, så de kan være ekstra opmærksomme på ham.

Der er mange metoder man kan bruge. Det er vigtigt at begge børns forældre bakker op - ikke bare jaja, men 100%. Det er pjat med at der ikke er en møde sammen ... jeg har erfaret det hemmelighedskrammeri er som regel frygten for forældrenes reaktion eller fordi der reelt INTET gøres. At have børnene med en AKT lærer kræver at den lærer er særlig uddannet - for ikke forværre situationen.

Med mobning er begge børn offer. Mobberen gøre som hun/han har lært, Offeret lærer at agere som mobberen ... hvis forældrene bare ser det sådan er man nået langt. Selv om man ikke kan enes, så skla man være høfligt og kun respektere hinanden. Det kræver arebjde fra begge parter ... og når det handler om børn er der pædagogen, 2 sæt forældre og 2 børn!

Mobning bekæmpes bedst ved at når forælderne starter et sted at der er klar forventinger omkring "hvordan problemet løses". På N. Koch skole i Århus vidste hele klassen at det er alles ansvar hvis et barn er underfor gruppen. Det sparede en masse tid ift. at der ikke blev brugt tid på "ikke mit barn", "ikke vores fejl" men mødet blev anvendt konkret til at lave legeaftaler indtil det barn som blev mobbet/ignoreret var del af fællesskabet.

På Mentiqa Hadsten brugt læren meget tid med børnene og gav børnene redskaber til at håndtere situationer hvor de ikke var ordentlig overfor hinanden. Både ved at tale med børnne sammen, og alene ... indtil sitautionen var under kontrol.

I forgårs så jeg at det metode var taget i brug af min søn! Jeg fik helt tårer i øjnene da han efter måneders interne kamp og alle antenaer ud tog modet til sig og talt med drengen der slået ham. (Helt udenom støtte fra de voksene omkring situationen, de de mente det ikke var ret alvorligt og mere "min opfattelse" Crying or Very sad for som de siger de havde jo talt om det med mit barn! Hertil blev der brugt mere tid på at undgå emnet, og fortælle mig jeg tager fejl end at handle!) Han talt med drengen der mobbet ham, først bare at hilse så en længere samtale. Han tog ansvar for hans egne følelser og fortalt at de nok kun finde et leg sammen, men at de nok ikke lige med det samme bliver venner - og at det er godt nok at de bare kan holde hinanden ud. Det er en supersvært opgave for begge drenge, jeg er heldig at min dreng er kommet så langt at han kun snak om det der skete, og dermed få mod på at sige stop på en værdig måde.

På flere andre skoler har jeg oplevet at skolebestryleser, forældrene og lærene siger det er offeret som er årsagen, som skal ændre sig. Eller være at der er en mobbepolitik så her sker der INTET. Bare alle vil forstå at når der findes en mobbe offer er der beviser for et problem der involvere hele klassen. Vores børn behøver ikke nødvendigvis være hårdføre og grove for at begå sig. Tonen er mega hårdt!

bassen skrev:

Jeg har stor tillid til børnehaven og den psykolog som er tilknyttet.

Puha det er godt. Men du skal også kun sige at det er uacceptabelt at sige at hvor jeres grænse er.

"Det gør bare så ondt i hjertet at høre, at de tager hans sko og smider ud over hegnet fra børnehaven, de putter hans tøj i toilettet, og det seneste er så, at et barn har truet ham med at tage en rigtig pistol med i dag og skyde ham, hvilket resulterede i, at min søn selvfølgelig ikke ville af sted i dag."

sammenlagt med at du skrev: "men de kan jo ikke være alle steder" sååå fik du min lang smør Smile

bassen skrev:

Min bekymring går nok mere på fremtiden (jeg er nok også faldet lidt mere ned nu, var bare så ked af det, da vi fik det at vide i onsdags).

kæmpe knus ...

bassen skrev:

Du skrev noget om, at han er en stærk dreng, når han allerede har stået model til så meget. Han har faktisk et ok selvværd, han forlanger meget af sig selv og andre, men han er også glad for hvem han er, og det holder vi fast i. Så han er sensibel, men han har også en masse power, og heldigivs ellers havde han nok ikke klaret det så flot - trods alt.

Ad pistol episoden: Der fortæller jeg min dreng at de andre ikke havde tænkt over død, krig osv. da de sagt dette ... Du skal prøve at bo i en lejlighed hvor der kommer snegle ind udefra sammen med et barn som ikke kan lide snegleslim mere affraid den tog en del mere forklaring end at andre ikke lige tænker over hvad de endeligt siger.

bassen skrev:

Vi har lånt nogle bøger om at sige fra på bib, som jeg vil læse med ham og relatere til hans egen situation. Jeg har også tanker om at han skal male et "selvpotræt", hvor han ligner en, som man ikke bare kan drille, det kan måske også styrke ham (han har rigtig god gavn af at få det visuelle på).

hehe min gjør det ... han sylet sig selv til at være mere af en sej gut ... aka ramasjang! Læderjakke osv. du ved Smile
Hilde

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør jun 04, 2011 8:31 pm

tænkt på hvoprdan det går jer i dag ... nu hvor DR1 igen tager det men op vedr. mobning
Nette72

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør jun 04, 2011 10:00 pm

Hmm... når jeg kigger på skolevalg, så kigger jeg efter om de har en mobbepolitik. Det har de på min søns skole. Nu er det ikke så ikke et problem med, at min søn bliver drillet - i så fald fortæller han det ikke, men han virker heller ikke som om, at han bliver drillet - men hvis det kom til min opmærksomhed, at han blev drillet, så kan jeg sagsume love dig, at jeg til alle møder vil sidde og slå lærerne oveni hovedet med deres mobbepolitik. Faktisk har vi været til møde, hvor vi bragte deres mobbepolitik på banen, men vi ved, at den fungere rigtig godt i min søns klasse, da han har en lærer, som simpelthen ikke tolere det. Hun har brugt oceaner af tid på at forklare børnene, at de skal være en god kammerat. Og der er også blevet brugt sindsyg meget tid på det i børnehaven, så de var ligesom allerede godt rustet inden. Men læreren er også sindsyg god til at slå ned på det, hvis det sker - for det kan jo ikke undgås. Jeg har en gang været over på skolen, hvor jeg hørte hende tale med store ord overfor to drenge, som havde stået og spyttet ned på en anden dreng, hold da op, jeg tænkte, godt jeg ikke var i deres sko.

Men selvom der ikke skal foregå mobning, så kan man jo ikke undgå, at nogle børn ikke kan sammen. Dette har vi haft et tilfælde af i sønnikes klasse. En anden dreng, som JEG personligt mener er HBB har haft episoder med min søn det sidste ½ år. Og min søn er ikke decideret HBB men blot begavet. Og dertil er den anden dreng et år ældre, da han blev holdt et år tilbage i børnehaven. Men de har haft episoder, hvor man i perioder fik beskeder om det, og her valgte så hans forældre og vi, at sætte drengene sammen og bede dem om, at lave nogle regler de kunne stå inde for, og så overholde dem. Så har vi bedt læreren om at slå dem oveni hovedet, hvis de ikke overholdte de regler, som de selv havde været med til at sætte. Der har ikke rigtig været nogle problemer siden - af hvad jeg har hørt. Til gengæld leger de så heller ikke så meget sammen mere.

Og ang. det med en skyder, så burde du tage godt og gevaldig fat i forældrene til denne dreng, og giv dem en kanøffel!!! Hvad fanden er det for noget at true med. Vi har en forældrebog i klassen, hvor der står, at vi skal søge at løse konflikterne ved at hive fat i modpartens forældre, og det er der god opbakning omkring. Jeg har et par gange måtte ringe til en forældre og fortælle, at det der ville jeg ikke lige acceptere. Det har givet gode resultater.
Nette72

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør jun 04, 2011 10:01 pm

Ok, og nu så jeg så lige, at det var et gammelt indlæg. Crying or Very sad Men jeg håber, at nogen kan bruge mit svar alligevel. Very Happy
Neko

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør jun 04, 2011 10:06 pm

Nette72 skrev:

Ok, og nu så jeg så lige, at det var et gammelt indlæg. Crying or Very sad Men jeg håber, at nogen kan bruge mit svar alligevel. Very Happy

Jeg kan cheers
Jeg synes idéen om, at de to drenge selv laver regler for deres indbyrdes forhold er rigtig godt cheers
Det kræver så bare, at konflikten imellem de to kun er imellem de to og ikke en del af klassens gruppekultur, som mobning gerne er en del af.

Men idéen kan jeg lide Wink og også det med, at forældrene ringer til hinanden Smile Jeg har dog hørt om en klasse, hvor det overhovedet ikke fungerede o.o Forældrene ringede aldrig til hinanden trods store konflikter i en pigegruppe. Der var det så læreren, der sad og talte med pigerne, også udenfor skoletiden, og holdt timer alene med pigerne for at få løsnet op for det. Og det får han så ikke engang løn for. Men hvor var det fedt, at han valgte at tage tyrerne ved hornene og få snakket med pigerne. Og nårh ja, han holdt så også et par forældremøder for pigernes forældre, ligesom han sørgede for at orientere om, hvordan det gik i gruppen, så de ikke fik lov at 'glemme', at der var et problem, og de var medansvarlige til at få det til at virke.

Jeg ved desværre ikke, hvordan det går med gruppen i dag Razz Men det gik i hvert fald klart frem af - og hvad angik det faglige, så var hans holdning, at når han skulle overgive dem til den næste lærer, så ville han hellere, at de ikke opfyldte trinmålene, end at han gav lorten videre.
Nette72

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør jun 04, 2011 11:36 pm

Hvis forældrene ikke deltager aktivt i god ro og orden i en klasse - deres barns klasse - så skal de satsume have det forelæst! Igen og igen og igen. Vores lærer stilte sig op ved sidste forældremøde og gav forældrene tørt på, fordi der var 8 i klassen som stort set aldrig laver lektier!! Hvor må det være irriterende for en lærer at gennemgå en time, når under halvdelen ikke er forberedte. Så kan det sg godt være, at min søn har svært ved nogle gange at forstå grænser og krav, men han er altid forberedt til timen! *pudser lige min glorie*

Men seriøst, hvis vi forældre stiller krav til lærerne, så må vi sg også selv gøre noget på hjemfronten. Dette er IKKE til diskussion. Wink
Nette72

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Lør jun 04, 2011 11:39 pm

Og ja, konflikten er kun imellem de to - men.... den fylder rigtig meget i klassen, da de andre er trætte af at høre på dem mundhugges.

Vores lærer har så gjort det, at hun har sat en tavle op i hjørnet, hvor børnene kan skrive konflikter m.m. op, og så gennemgår de det i klassens time, hvor de også hygger. Hvis konflikterne har været for mange, så dropper de hyggen. Ligeså i matematik, hvor de har spilletime om fredagen, den inddrages, hvis de ikke kan makke ret, således har der ikke været spilletime hele maj måned. Wink Så kan de fandme lære det. Very Happy
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Søn jun 05, 2011 12:24 am

Hvor er det dog dejligt at der er nogle lærere som vil tage sig af mobningen, men undskyld vi forældre brokker os også over at de ikke får undervisning.
hvad skal læreren og hvad skal læreren ikke.

Jeg acceptere ikke mobning, men jeg tror heller ikke det er nemt at nå alt i timerne, hvis der er mange konflikter.

Det er et stort puslespil og trist er det at nogen tabe og jeg kan ikke have det, men hvad gør man så.

Skal der være en skole hvor man lærer at være at være i et fællesskab og derudover en fagskole?????

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Søn jun 05, 2011 1:37 am

Admin skrev:

Skal der være en skole hvor man lærer at være at være i et fællesskab og derudover en fagskole?????

Det sociale spiller jo meget ind på læring, så det sociale først og fremmest, efter min mening. Og som Nette beskriver det, så minder det meget om, hvordan jeg også selv har tænkt mine timer - en ugentlig 'pause', hvor det faglige er knapt så vigtigt, ved mindre man simpelthen ikke har nået, hvad man skal, og om det så skyldes konflikter eller manglende lektielavning, det er så 'bare ærgerligt'. Det er en fed metode med klassens time egentlig Smile

Jeg mistede engang en hel times undervisning i min praktik, fordi læreren ville sidde og skælde hele klassen ud over, at der var to, der havde ødelagt et gardin i klassen i frikvarteret - og som praktikant er ens tidsplan ret så stram. Heldigvis er jeg ret fleksibel, så jeg fandt ud af at skære i mit forløb, så det stadig hang sammen Razz Men den slags synes jeg da bare er helt åndssvagt at bruge en almindelig time på - specielt når det drejer sig om to personer i en klasse o.o
Hilde

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Søn jun 05, 2011 2:05 am

Sociale spilleregler?

Mmm jeg synes min er kommet hjem med et sprog som jeg ikke kan genkende og nogle metoder som jeg troede var løgn igennem årene jeg skulle være vidne til dette.

Aflærings processen tager bare lang tid når man endeligt rammer noget som tør hvor andre tier ... men det er da muligt.
Neko

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Søn jun 05, 2011 2:08 am

Hilde skrev:

Mmm jeg synes min er kommet hjem med et sprog som jeg ikke kan genkende og nogle metoder som jeg troede var løgn igennem årene jeg skulle være vidne til dette.

Børnene lærer jo også af hinanden og pædagogerne og lærerne, og de skal jo være ligeså opmærksomme på de sociale spilleregler og sproget, som forældrene skal. 'Problemet', der kan fremkomme, er de forældre, der tror, at hvad de gør derhjemme, det har ingen indflydelse på skolen, eller som måske ikke selv opdager, hvad børnene lærer sig fra dem, f.eks. hvis forældrene har racistiske tendenser.

Tolerancetærsklen bliver stærkt debatteret herhjemme, og jeg håber bare, at vi når at blive afklaret på det punkt, før vi får børn o.o Men jeg kan se på kæresten, at han har det fra sin far af.
Hilde

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Søn jun 05, 2011 2:12 am

Neko skrev:
Hilde skrev:

Børnene lærer jo også af hinanden og pædagogerne og lærerne, og de skal jo være ligeså opmærksomme på de sociale spilleregler og sproget, som forældrene skal. 'Problemet', der kan fremkomme, er de forældre, der tror, at hvad de gør derhjemme, det har ingen indflydelse på skolen, eller som måske ikke selv opdager, hvad børnene lærer sig fra dem, f.eks. hvis forældrene har racistiske tendenser.

Tolerancetærsklen bliver stærkt debatteret herhjemme, og jeg håber bare, at vi når at blive afklaret på det punkt, før vi får børn o.o Men jeg kan se på kæresten, at han har det fra sin far af.

Hvad gøre man så hvis en børenhave/skole åbentlyst har et sprogbrug som ikke er kendt hjemmefra? SOm jeg har forstået er at disse problemer kun kommer fra forældrene af Wink
Neko

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Søn jun 05, 2011 2:17 am

Hilde skrev:
Neko skrev:
Hilde skrev:

Hvad gøre man så hvis en børenhave/skole åbentlyst har et sprogbrug som ikke er kendt hjemmefra? SOm jeg har forstået er at disse problemer kun kommer fra forældrene af Wink

Altså min søster og jeg har hvert sit sprog, og vi har da trods alt haft samme forældre altid - så det kan jo langt fra være tilfældet, at det kun er forældrene, der skaber problemerne Razz

Faktisk vil jeg påstå, at når børnene først kommer op omkring pubertetten, så er forældrenes sprog derhjemme ligegyldigt i forhold til, hvad børnene selv udvikler, fordi det er den sociale omgangskreds, der begynder at betyde mest.

Klasserummet (/børnehaven) vil jeg mene er det allervigtigste sted at være opmærksom på sprogbruget, men alle voksne må jo stå som samlet front mod børnene omkring det. Det er, hvad der virker bedst, hvis man skal ændre en uønsket adfærd. Ændre omgivelserne, ikke barnet Razz Man kan jo ikke skælde et barn ud for at tale grimt, hvis man selv går og gør det samme O.o Så mister børnene da tilliden til en...
Sponsored content

IndlægEmne: Re: slettet slettet   Today at 12:32 am

slettet slettet
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1