Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
slettet slettet EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
slettet slettet EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
slettet slettet EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
slettet slettet EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
slettet slettet EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
slettet slettet EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
slettet slettet EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
slettet slettet EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
slettet slettet EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
children børnehave privat begavede Århus hilde gifted skole wisc mentiqa
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 slettet slettet

Go down 
+2
Helene
bassen
6 deltagere
ForfatterBesked
bassen





slettet slettet Empty
IndlægEmne: slettet slettet   slettet slettet EmptyOns Apr 28, 2010 10:02 pm

slettet


Sidst rettet af bassen Tors Sep 22, 2011 6:09 am, rettet i alt 2 gange (Reason for editing : Privat)
Tilbage til toppen Go down
Helene





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyOns Apr 28, 2010 11:34 pm

Hej Sanne, jeg vil prøve at fortælle lidt om Michelles forløb, jeg ved ikke om det kan hjælpe.

Michelle fyldte 5 i januar i år.
I februar var vi så til et tværfagligt møde med 3 pædagoger fra børnehaven, sundhedsplejeske,
socilrådgiver ( familierådgiver ), skoleleder fra vores lokale folkeskole og psykolog fra PPR.
mødet var blevet i standsat, da Michelle havde store problemer, og pædagogerne ikke vidste hvad de skulle gøre.
Hjemme havde Michelle det med hele tiden at skulle vaske hænder, hun var bange for bakterier, var på det tidspunkt så perfektionistisk at det var svært for hende at fungere.
Nede i børnehaven havde hun samme problemer, men oven i det syntes pædagogerne ikke hun fungerede godt nok. De synes det var forkert at hun kun ville lege med de mindre børn, og ikke rigtig ville arrangere sig i leg med dem der var på hendes alder eller lidt ældre. Udover det var hun politibetjent overfor de andre børn, hun legede ikke som pædagogerne synes hun burde i forhold til sin alder og mente hun rent følelsesmæssigt kun var lige omkring de 4 år.
Vi havde talt med dem om at hun var en intelligent pige, men det kunne de ikke rigtig genkende. Men de så det trods alt som en mulighed.
Det skal også lige siges at det her var nummer 2 børnehave hun gik i.
Den første hun gik i var et rigtig dårligt sted hvor hun blev mobbet og der var dovne og ligeglade voksne, hun gik der i 1 1/2 år, hvor vi tilsidst meldte hende ud for at få hende i anden børnehave.

Nr 2 børnehave har haft sin sag for med Michelle, da hun begyndte dernede var utryg ved de voksne, turde ikke have øjenkontakt med dem, havde ikke meget selvtillid. Den første børnehave havde simpelthen været i gang med at ødelægge den hun er, hun fik gang på gang konstateret at hun var forkert.
Og det har simpelthen reddet Michelle at vi flyttede hende, de har arbejdet hårdt på sammen med os forældre at få Michelle til at føle sig rigtig og give hende selvtillid, især en pædagogmedhjælper var vores engel, hun har virkelig hjulpet Michelle.

Men alt er jo ikke rosenrødt, så vi skulle til tværfagligtmøde.

Essensen på mødet var børnehave kontra skole. Michelles spidskompetance er ikke det sociale, men det faglige og da børnehaver jo generalt ser det sociale som værende det vigtigste, og det kognitive som mindre vigtigt, ville Michelle, ifølge skoleleder og psykologen altid have det svært i børnehaven, hvor i mod at kom hun i skole og blev udfordret kognitivt så ville man højt sansynligt hurtigt se en udvikling hos hende.
Det forklarede de med, at for et barn som Michelle, ville den kognitive udvikling komme før den følelsesmæssige udvikling, og får hun ikke de udfordringer hun higer efter, går hun i stå. study

Efter det møde valgte vi at søge om lov til at få hende et år før tid i skole.
Det har været en hurtig proces, og jeg har haft nogle private samtaler med famillierådgiveren, for at ændre nogle ting, som ville ruste Michelle ti,l at skulle starte i skole.

Vi har valgt den lokale folkeskole, og vi håber selvfølgelig at det er det rigitge valg, det er anden uge hun går der.
Vi er også udefor at nogle af de børn der mobbede hende skal på samme skole,
Men der er en meget meget stram mobbepolitik på skolen, og lederen har af flere gange smidt mobbere ud af skolen, fordi de ikke forstod budskabet om nul-tolerance. Så vi har en tiltro til lærer og pædagoger om at det ikke kommer til at ske i skolen.
Og ellers må jeg sige at så er der jo kun en ting at gøre og det er privat skole.

Inden vi besluttede os var vi ovre og se skolen. Det skal du gøre alene uden din søn. Man får tit en følelse af hvordan tingene er og fungere på skolen. Hvad er dynamikken når man kommer.

Jeg håber det kunne hjælpe eller give ideer.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyTors Apr 29, 2010 12:21 am

Hvor er det bare en god suveræn positiv fortælling. mange historier er ikke gået så godt, f.eks. med at se barnet og se de ressourcer barnet har og det er der, der skal sættes ind.

Helene du kunne ikke fortælle det bedre.

Super og vi krydser fingre for et godt samarbejde med skole og diverse instanser for barnets skyld.

Hvis du
Tilbage til toppen Go down
Helene





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyTors Apr 29, 2010 6:06 pm

Jeg tænker forresten lidt om pædagogerne i børnehaven går ind og støtter ham i at sige fra.
FX. når de mobber ham så stiller de sig ved siden af ham, skælder de andre børn ud, eller hjælper ham med selv at sige fra.
Fortæller ham at sker der noget så istedet for at blive stående og blive ked af det så skal hente en voksen som så hjælper ham med.

At børn i en børnehave, med så mange voksne, kan få lov at mobbe så groft, er for dårligt. Og jo i forhold til skolen er der altså mange voksne, de behøver altså ikke stå og hygge snakke med en kop i hånden, og desuden når de ved din søn bliver mobbet må de jo tage ham under deres vinger og holde ekstra opsyn med det. DET ER DERES PLIGT.

Samtaler med mobbernes forældre burde være en selvfølge for pædagogerne.
Jeg plejer at sige til Michelle at det er i orden hvis der nogle hun ikke kan lide, men derfor kan man godt opføre sig høfligt allligevel.
Det er noget vi voksne også skulle praktisere noget mere.
Og selvom der er en jeg ikke kan lide, så taler jeg pænt til personen.

Selvom vi har måtte kæmpe nogle kampe, synes jeg at vi i forhold til mange herinde at vi har haft det nemt. har jeg ikke kunne skære igennem, jamen så har min mand.
Min oplevelse er at det har været nemmere for ham at blive taget seriøs, folk lytter til ham.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyTors Apr 29, 2010 6:31 pm

hej Helene

Jeg giver dig helt ret i at de hører mere på faderen end moderen. Jeg har undret mig, for jeg er selv meget konkret indrettet, men alligevel hører de mere efter, når det er faderen der stiller "krav".

affraid
Tilbage til toppen Go down
Hun





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyTors Apr 29, 2010 7:04 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:40 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyTors Apr 29, 2010 7:07 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:40 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
bassen





slettet slettet Empty
IndlægEmne: slettet slettet   slettet slettet EmptyFre Apr 30, 2010 6:46 pm

slettet


Sidst rettet af bassen Tors Sep 22, 2011 6:16 am, rettet 1 gang (Reason for editing : Privat)
Tilbage til toppen Go down
Hun





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyFre Apr 30, 2010 8:18 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:40 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyLør Jun 04, 2011 8:31 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:40 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Nette72





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyLør Jun 04, 2011 10:00 pm


Hmm... når jeg kigger på skolevalg, så kigger jeg efter om de har en mobbepolitik. Det har de på min søns skole. Nu er det ikke så ikke et problem med, at min søn bliver drillet - i så fald fortæller han det ikke, men han virker heller ikke som om, at han bliver drillet - men hvis det kom til min opmærksomhed, at han blev drillet, så kan jeg sagsume love dig, at jeg til alle møder vil sidde og slå lærerne oveni hovedet med deres mobbepolitik. Faktisk har vi været til møde, hvor vi bragte deres mobbepolitik på banen, men vi ved, at den fungere rigtig godt i min søns klasse, da han har en lærer, som simpelthen ikke tolere det. Hun har brugt oceaner af tid på at forklare børnene, at de skal være en god kammerat. Og der er også blevet brugt sindsyg meget tid på det i børnehaven, så de var ligesom allerede godt rustet inden. Men læreren er også sindsyg god til at slå ned på det, hvis det sker - for det kan jo ikke undgås. Jeg har en gang været over på skolen, hvor jeg hørte hende tale med store ord overfor to drenge, som havde stået og spyttet ned på en anden dreng, hold da op, jeg tænkte, godt jeg ikke var i deres sko.

Men selvom der ikke skal foregå mobning, så kan man jo ikke undgå, at nogle børn ikke kan sammen. Dette har vi haft et tilfælde af i sønnikes klasse. En anden dreng, som JEG personligt mener er HBB har haft episoder med min søn det sidste œ år. Og min søn er ikke decideret HBB men blot begavet. Og dertil er den anden dreng et år ældre, da han blev holdt et år tilbage i børnehaven. Men de har haft episoder, hvor man i perioder fik beskeder om det, og her valgte så hans forældre og vi, at sætte drengene sammen og bede dem om, at lave nogle regler de kunne stå inde for, og så overholde dem. Så har vi bedt læreren om at slå dem oveni hovedet, hvis de ikke overholdte de regler, som de selv havde været med til at sætte. Der har ikke rigtig været nogle problemer siden - af hvad jeg har hørt. Til gengæld leger de så heller ikke så meget sammen mere.

Og ang. det med en skyder, så burde du tage godt og gevaldig fat i forældrene til denne dreng, og giv dem en kanøffel!!! Hvad fanden er det for noget at true med. Vi har en forældrebog i klassen, hvor der står, at vi skal søge at løse konflikterne ved at hive fat i modpartens forældre, og det er der god opbakning omkring. Jeg har et par gange måtte ringe til en forældre og fortælle, at det der ville jeg ikke lige acceptere. Det har givet gode resultater.
Tilbage til toppen Go down
Nette72





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyLør Jun 04, 2011 10:01 pm


Ok, og nu så jeg så lige, at det var et gammelt indlæg. Crying or Very sad Men jeg håber, at nogen kan bruge mit svar alligevel. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyLør Jun 04, 2011 10:06 pm

Nette72 skrev:

Ok, og nu så jeg så lige, at det var et gammelt indlæg. Crying or Very sad Men jeg håber, at nogen kan bruge mit svar alligevel. Very Happy

Jeg kan cheers
Jeg synes idéen om, at de to drenge selv laver regler for deres indbyrdes forhold er rigtig godt cheers
Det kræver så bare, at konflikten imellem de to kun er imellem de to og ikke en del af klassens gruppekultur, som mobning gerne er en del af.

Men idéen kan jeg lide Wink og også det med, at forældrene ringer til hinanden Smile Jeg har dog hørt om en klasse, hvor det overhovedet ikke fungerede o.o Forældrene ringede aldrig til hinanden trods store konflikter i en pigegruppe. Der var det så læreren, der sad og talte med pigerne, også udenfor skoletiden, og holdt timer alene med pigerne for at få løsnet op for det. Og det får han så ikke engang løn for. Men hvor var det fedt, at han valgte at tage tyrerne ved hornene og få snakket med pigerne. Og nårh ja, han holdt så også et par forældremøder for pigernes forældre, ligesom han sørgede for at orientere om, hvordan det gik i gruppen, så de ikke fik lov at 'glemme', at der var et problem, og de var medansvarlige til at få det til at virke.

Jeg ved desværre ikke, hvordan det går med gruppen i dag Razz Men det gik i hvert fald klart frem af - og hvad angik det faglige, så var hans holdning, at når han skulle overgive dem til den næste lærer, så ville han hellere, at de ikke opfyldte trinmålene, end at han gav lorten videre.
Tilbage til toppen Go down
Nette72





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyLør Jun 04, 2011 11:36 pm



Hvis forældrene ikke deltager aktivt i god ro og orden i en klasse - deres barns klasse - så skal de satsume have det forelæst! Igen og igen og igen. Vores lærer stilte sig op ved sidste forældremøde og gav forældrene tørt på, fordi der var 8 i klassen som stort set aldrig laver lektier!! Hvor må det være irriterende for en lærer at gennemgå en time, når under halvdelen ikke er forberedte. Så kan det sg godt være, at min søn har svært ved nogle gange at forstå grænser og krav, men han er altid forberedt til timen! *pudser lige min glorie*

Men seriøst, hvis vi forældre stiller krav til lærerne, så må vi sg også selv gøre noget på hjemfronten. Dette er IKKE til diskussion. Wink
Tilbage til toppen Go down
Nette72





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptyLør Jun 04, 2011 11:39 pm


Og ja, konflikten er kun imellem de to - men.... den fylder rigtig meget i klassen, da de andre er trætte af at høre på dem mundhugges.

Vores lærer har så gjort det, at hun har sat en tavle op i hjørnet, hvor børnene kan skrive konflikter m.m. op, og så gennemgår de det i klassens time, hvor de også hygger. Hvis konflikterne har været for mange, så dropper de hyggen. Ligeså i matematik, hvor de har spilletime om fredagen, den inddrages, hvis de ikke kan makke ret, således har der ikke været spilletime hele maj måned. Wink Så kan de fandme lære det. Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptySøn Jun 05, 2011 12:24 am

Hvor er det dog dejligt at der er nogle lærere som vil tage sig af mobningen, men undskyld vi forældre brokker os også over at de ikke får undervisning.
hvad skal læreren og hvad skal læreren ikke.

Jeg acceptere ikke mobning, men jeg tror heller ikke det er nemt at nå alt i timerne, hvis der er mange konflikter.

Det er et stort puslespil og trist er det at nogen tabe og jeg kan ikke have det, men hvad gør man så.

Skal der være en skole hvor man lærer at være at være i et fællesskab og derudover en fagskole?????
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptySøn Jun 05, 2011 1:37 am

Admin skrev:

Skal der være en skole hvor man lærer at være at være i et fællesskab og derudover en fagskole?????

Det sociale spiller jo meget ind på læring, så det sociale først og fremmest, efter min mening. Og som Nette beskriver det, så minder det meget om, hvordan jeg også selv har tænkt mine timer - en ugentlig 'pause', hvor det faglige er knapt så vigtigt, ved mindre man simpelthen ikke har nået, hvad man skal, og om det så skyldes konflikter eller manglende lektielavning, det er så 'bare ærgerligt'. Det er en fed metode med klassens time egentlig Smile

Jeg mistede engang en hel times undervisning i min praktik, fordi læreren ville sidde og skælde hele klassen ud over, at der var to, der havde ødelagt et gardin i klassen i frikvarteret - og som praktikant er ens tidsplan ret så stram. Heldigvis er jeg ret fleksibel, så jeg fandt ud af at skære i mit forløb, så det stadig hang sammen Razz Men den slags synes jeg da bare er helt åndssvagt at bruge en almindelig time på - specielt når det drejer sig om to personer i en klasse o.o
Tilbage til toppen Go down
Hun





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptySøn Jun 05, 2011 2:05 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:39 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptySøn Jun 05, 2011 2:08 am

Hilde skrev:

Mmm jeg synes min er kommet hjem med et sprog som jeg ikke kan genkende og nogle metoder som jeg troede var løgn igennem årene jeg skulle være vidne til dette.

Børnene lærer jo også af hinanden og pædagogerne og lærerne, og de skal jo være ligeså opmærksomme på de sociale spilleregler og sproget, som forældrene skal. 'Problemet', der kan fremkomme, er de forældre, der tror, at hvad de gør derhjemme, det har ingen indflydelse på skolen, eller som måske ikke selv opdager, hvad børnene lærer sig fra dem, f.eks. hvis forældrene har racistiske tendenser.

Tolerancetærsklen bliver stærkt debatteret herhjemme, og jeg håber bare, at vi når at blive afklaret på det punkt, før vi får børn o.o Men jeg kan se på kæresten, at han har det fra sin far af.
Tilbage til toppen Go down
Hun





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptySøn Jun 05, 2011 2:12 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:39 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet EmptySøn Jun 05, 2011 2:17 am

Hilde skrev:
Neko skrev:
Hilde skrev:

Mmm jeg synes min er kommet hjem med et sprog som jeg ikke kan genkende og nogle metoder som jeg troede var løgn igennem årene jeg skulle være vidne til dette.

Børnene lærer jo også af hinanden og pædagogerne og lærerne, og de skal jo være ligeså opmærksomme på de sociale spilleregler og sproget, som forældrene skal. 'Problemet', der kan fremkomme, er de forældre, der tror, at hvad de gør derhjemme, det har ingen indflydelse på skolen, eller som måske ikke selv opdager, hvad børnene lærer sig fra dem, f.eks. hvis forældrene har racistiske tendenser.

Tolerancetærsklen bliver stærkt debatteret herhjemme, og jeg håber bare, at vi når at blive afklaret på det punkt, før vi får børn o.o Men jeg kan se på kæresten, at han har det fra sin far af.

Hvad gøre man så hvis en børenhave/skole åbentlyst har et sprogbrug som ikke er kendt hjemmefra? SOm jeg har forstået er at disse problemer kun kommer fra forældrene af Wink

Altså min søster og jeg har hvert sit sprog, og vi har da trods alt haft samme forældre altid - så det kan jo langt fra være tilfældet, at det kun er forældrene, der skaber problemerne Razz

Faktisk vil jeg påstå, at når børnene først kommer op omkring pubertetten, så er forældrenes sprog derhjemme ligegyldigt i forhold til, hvad børnene selv udvikler, fordi det er den sociale omgangskreds, der begynder at betyde mest.

Klasserummet (/børnehaven) vil jeg mene er det allervigtigste sted at være opmærksom på sprogbruget, men alle voksne må jo stå som samlet front mod børnene omkring det. Det er, hvad der virker bedst, hvis man skal ændre en uønsket adfærd. Ændre omgivelserne, ikke barnet Razz Man kan jo ikke skælde et barn ud for at tale grimt, hvis man selv går og gør det samme O.o Så mister børnene da tilliden til en...
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





slettet slettet Empty
IndlægEmne: Sv: slettet slettet   slettet slettet Empty

Tilbage til toppen Go down
 
slettet slettet
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» slettet slettet
» slettet slettet
» slettet slettet
» Dobbelt exceptional plus diagnose *slettet*

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: