Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
skole privat Århus hilde mentiqa children børnehave begavede gifted wisc
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Jens Buch





Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyFre Apr 30, 2010 9:02 am

I filmen "The Skulls" siger hovedpersonen, at "Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt". Så kunne man så spørge, hvor jeg vil hen med det i forhold til intelligente børn, og jo, forklaring følger!!

For mange år siden, læste jeg bogen "Videnskabsteori". Der stod en lang historisk beretning om, hvordan fag i tidernes løb, har forsøgt at holde deres felt for dem selv. De har et fagsprog og emtoder, de forsøger at holde indenfor egne rækker, så de opnår status af eksperter.
Et godt eksempel på dette var lægerne i ældre tid. Lægelatin er et godt eksempel på fagsprog, der for lægmand var uforståeligt, og der var en lang række af ting, man kun vidste, hvis man var læge. Det var også sådan, man ikke kunne få lov at se sin egen journal, for man ville jo alligevel ikke kunne forstå, hvad der stod i den.

Tiderne har ændret sig, og vi har bl.a. fået ret til aktindsigt, og vi kan og tør spørge, hvis der er noget, vi er i tvivl om.
I november måned fik jeg en alvorlig lungebetændelse. Jeg fik så lige en influenza oven i, så jeg blev, med ambulance, indlagt på sygehuset.
Der blev stukket i alle ender og kanter Crying or Very sad Og da der kom svar, kom overlægen på besøg. Først fik jeg en lykønskning, med jeg var månedens højdespringer med et infektionstal på lige over 600. Så fik jeg 3 A4 sider med alt fra en fertilitetsprøve (for et par år siden) til blodprøver for iltindhold i pulsåren i håndledet.
Der var en masse, jeg ikke forstod noget af, men når jeg spurgte, så fik jeg svar på alt. Jeg kunne slet ikek forestille mig, at en læge ville sige, det må du ikke få at vide/se, for det forstår du ikke.
Lægevidenskaben er altså ikke længere en lukket verden, som den var i gamle dage. det behøve de heller ikek være, for vi skal se dem som eksperter; er de åbne og forklarer, så stoler vi på dem og deres faglighed.
Hvis vi beder om det, så udveksler lægerne endda alle de oplysninger de har med hinanden, så de kan sikre os den bedst tænklige behandling cheers

Men, hvordan ser det ud med de fagpersoner, der tester og arbejder med vores børn.
Det sidste stykke tid, har jeg set rigtigt mange WISC-III rapporter uden forsiden (registreringsarket). Jeg hører om psykologer, der ikke vil vise profilen til forældre, og som ikke vil sende den til andre psykologer. Det har nærmest karakter af internt arbejdspapirer.
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at vide, ud fra hvilken faglig argumentation, det er blevet sådan Question
Hvis folk ikke forstår registreringsarket, så må man give folk en forklaring. Det var en mor, der udtrykkeligt bad om at se det, men som bare fik svaret, at det kunne hverken hun eller klasselæreren bruge til noget...

Og ja, sådan har det udviklet sig i Danmark, men det er udelukkende fordi, psykologerne har (indtil nu) haft held til at holde oplysningerne ind til kroppen, så man ikke har kunne lære deers "latin".
Psykologer, der er så bange for at åbne faget som lægerne har åbnet deres, anser ikke psykologi for et fag, men som religion, der kun kan holde sin status gennem massernes uvidenhed; ser folk, hvad en Ik test er og indeholder, så er mysteriet væk, og det samme er ekspertstatussen king

Det er bare sørgerligt, det er oplysninger om "vores" børn, vi ikke kan få, for den faggruppe kan beholde deres status.
Tilbage til toppen Go down
Helene





Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyFre Apr 30, 2010 6:14 pm

Så er der vel ikke andet at gøre, udover at gøre politikkerne opmærksom på den skævhed i reglerne, for aktindsigt er vel aktindsigt uanset hvilket område vi bevæger os ind på. Det burde det i hvertfald være.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyFre Apr 30, 2010 6:33 pm

I alt dette med ikke at udlevere osv. skal samtidig siges at det ikke er ens for alle kommuner.
Jeg har f.eks. ikke haft problemer i den kommune jeg bor i, jeg har ikke kun fået forsiden, nej jeg har fået hele undersøgelsen. Ikke bare én gang men hele 3 gange.

Det som så er ærgelig er at kommunen ikke vil hjælpe til at på et projekt i stand i forhold til HBB.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyFre Apr 30, 2010 7:06 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:41 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyFre Apr 30, 2010 7:23 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:41 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyFre Apr 30, 2010 7:32 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:41 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyLør Maj 01, 2010 4:14 am

Vil forsøge at tage det fra en kant.

Citat :
Forsiden med profilen har alle dog krav på! Den kan bruges men hvis nu den nye psykolog også fik selve test notaterne så vil man hurtigere kunne finde frem til barnets svage sider, eller til det områder hvor der er begået åbentlyst en fejl fortolkning. Det sparer alle en masse tid.

Nej, du har IKKE krav på forsiden med profilen. Der er mange psykologer, der hverken vedlægger den rapporten, eller udlevere den til andre.
På den version, der udfyldes i hånden, står der ovenikøbet, at den ikke bør/må vedlægges rapporten.

Citat :
De glemmer at slå op i tabellerne Heldigvis findes der flest steder en PC program der laver arbejdet.

Den primære fejl er man får anvendt det forkerte index/IK i forhold til SS indenfor området. Det kan fx være, man sammentæller SS indenfor handledelen, men så får anvendt SIK tabellen.
Jeg har læst flere hundrede WISC-III rapporter, og mindst 80% er håndscorede og ikke lavet på PC. Der har endvidere været en programeringsfejl i både den amerikanske og danske udgave, såeeee.....

Citat :
Det er noget bekymrende ift. WISC III som var mindre kompliceret end WISC IV - det bliver en spænende omgang når WISC IV skal bruges.

Der er ingen forskel i anvendelsen eller scoringen; det er lige ud ad landevejen!!

Citat :
Her er jeg en smule uenig da jeg oplever mange søger om hvad testen indeholder .. ikke for at forberede barnet men for at sørge for barnet får en god resultat, så der er plads til lidt hemmeligheder.

Mit indlæg går primært på forsiden med profilen. Jeg er ikke uenig i, at stimulusmaterialerne ikke skal ligge fremme, men der er meget langt fra den danske hemmelighedskræmmeri og til forholdne i udlandet. Jeg oplever mennesker, der ikke vil tro på, at IK fremkommer ved tabelopslag. De har hørt, man beregner IK ved hjælp af komplicerede formler...det har psykologen jo fortalt!! Det er det hemmelighedskræmmeri, jeg er ude efter. Jeg har stort set alle test fra Wechsler fra WPPSI til WAIS og WASI, og jeg kan uden at afsløre for meget sige, at det ikke kræver ret meget at anvende, og lave de grundlæggende analyser af resultatet.
Det svære er i virkeligheden at komme ud med dette budskab, uden at skulle kompromitere testen, hvilket jeg IKKE vil og gør...selvom nogle psykologer sikkert vil sige, at nu er testen kompromiteret, for der er en udefra, der har materialerne study Godt amerikanerne har et andet syn på vidensdeling sunny
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! EmptyLør Maj 01, 2010 5:12 am

Jeg vil hellere snakke om, hvad der kan gøres ved, at der ikke er alt det hemmelighedskræmmeri. cheers
For børnenes skyld.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty
IndlægEmne: Sv: Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!   Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt! Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Alt, der er hemmeligt og elitært, er farligt!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: