Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
mentiqa begavede wisc børnehave Århus hilde gifted skole children privat
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Viden om testning, indhold og anvendelse.

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Jens Buch





Viden om testning, indhold og anvendelse. Empty
IndlægEmne: Viden om testning, indhold og anvendelse.   Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptyOns Maj 05, 2010 4:27 am

Ind imellem kan man blive så uendelig dybt forundret!

Jeg arbejder med mennesker, fra børn over unge til voksne, der har mangeartede problemer.

Ind imellem støder man bare på ting, hvor man undres. For at tage noget af det sidste, der har med testning at gøre.

Et opholdssted med intern skole skriver, at de elever, de modtager, alle er udredt med WISC-III, og denne test udgør grundlaget for en individuelt tilrettelagt undrevisningsplan.
WISC er fuldstændigt uegnet til netop dette, men kan til nød give nogle ledetråde, der kan bruges til en foreløbig arbejdshypotese. Man beskriver i bund og grund sin manglende viden om testen ved at skrive noget som dette, men der er sikkert mange, der ved lige så lidt, der falder på halen af begejstring. Undervisningsplaner udarbejdes ikke ud fra WISC med mindre, man slet ikke har andre værktøjer, og så er man sgu lidt på herrens mark affraid

Et stort konsulentfirma med en flot hjemmeside udarbejder rapporter af forskellig art, hvor de indskriver resultaterne af psykolograpporterne og inddrager dem i konklusionerne. Man afskriver ord for ord fra psykolograpporterne, og man smæsker sig i fagtermer og tal. Man inddrager tallene i konklusionen uden at vide en skid om, hvad det har af betydning, og hvorfor og hvordan et tal er fremkommet... man ved kort sagt intet om testen og anvendelsen af resultaterne. Sagsbehandlere, der efterfølgende læser rapporterne, ved lige så lidt, men antager, at den, der har skrevet rapporten ved mere, så det er sikkert rigtigt, og resultatet bliver pludselig til et fact, der indgår i sagen.

Socilarådgiveren i sygedagpenge får en arbejdspsykologisk rapport i hånden. I alle rapporterne indgår WAIS som WISC indgår i alt fra PPR. På en lidt underlig måde kommer jeg i kontakt med en ung kvinde, der er kastet "lidt" rundt i systemet. Hun har netop oplevet, hendes arbejdspsykologiske rapport er tilgået hendes sagsbehandler...og hun forstår ikke helt tingene! Jeg får lov at se rapporten, da hun gerne vil vide mere om, hvad det hele betyder...og hvordan hun kan komme videre.
Da jeg sidder sammen med hende og gennemgår rapporten, er jeg lidt forundret. Det står klart, der ikke er tale om WAIS-III, da der mangler delprøver; der står nogle steder råscore og skalascore. Til sidst går jeg hen og graver manualerne fra WAIS, WAIS-R og WAIS-III frem. Det viser sig til min overraskelse, at der er 100% sammenfald mellem råscoren og skalascoren og igen op til IK scorende... i den amerikanske manual for WAIS fra 1955. Den pågældende psykolog bruger kort sagt en WAIS fra 1955 med de gamle amerikanske normer...hvor stor forskel tror i, der er mellem det resultat der opnås med dette datasæt i forhold til WAIS-III med danske normer; der er en ENORM fejlmargen! Den pågældende psykolog bruges af flere forvaltninger, og der er ikke en eneste sagsbehandler, der undre sig over resultaterne, for de ved intet om testene Rolling Eyes

Det er min oplevelse, at det ovenstående gælder i folkeskolen, konsulentvirksomheder og forvaltninger...

Når man forsøger at snakke om emnet, så opstår der en rigtig grim stemning. Man vil meget hellere stå og snakke med psykologen over en kop kaffe, og så lige få lidt insider viden. Når man så spørger specifikt til noget, så kan psykologen smile og sige, "det står i den bog, i ikke må se"...og så småsmiler man lidt til hinanden, og så får man lige en lille forklaring, der bliver til noget roderi i rapporten om borgeren...men måske det skyldes, det er den psykolog, der bruger en test fra 1955 med amerikanske normer, man snakkede med lige den dag affraid
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Viden om testning, indhold og anvendelse. Empty
IndlægEmne: Sv: Viden om testning, indhold og anvendelse.   Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptyOns Maj 05, 2010 7:46 pm

Ja det bruges også i folkeskolen. Det er vi et levende eksempel på.

Ud fra Wics III test har lærerne fået at vide hvilke sider Patrick er stærk i, det kan f.eks. være at huske meget udenad. Sådan gik de testen igennem. Men efter det har der være nogle møder mellem lærerne og psykologen om hvordan det går. Det er ok, men ikke 100% optimalt. Det havde jeg så heller ikke forventet, da det er undervisningsdiff. opad som kan være et problem for lærerne at levere.

Hvad er årsagen til at de må have en bog vi andre ikke må se. De kan jo så begå mange fejl, som aldrig vil blive opdaget.
Det er grotesk at det sker i det åbne og frie Danmark.
Er der noget i stedet for matrialet end det fra 1955?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Viden om testning, indhold og anvendelse. Empty
IndlægEmne: Sv: Viden om testning, indhold og anvendelse.   Viden om testning, indhold og anvendelse. EmptyFre Maj 07, 2010 10:38 am

Citat :
Er der noget i stedet for matrialet end det fra 1955?

Ja...WAIS kom i 1955. WAIS-R i 1981. WAIS-III i 1997 og så kom WAIS-IV i 2008.

Hver test skal så standartiseres til det land, hvor den skal bruges. Det kan være 50% af den amerikanske befolkning i en aldersklasse kan svare på 20 ud af 36 spørgsmål i en kategori, hvor 50% af danskere i samme aldersgruppe kun kan svare rigtigt på 17. Det er derfor, man skal indsamle data til WISC-IV før den bruges i Danmark.

Når man bruger en test fra 1955 med amerikanske normer, så er der enorm stor fejlmargen. testen kan give dig en TIK=76 hvor du med en WISC-III med danske normer ville få TIK=100.

Når så sagsbehandleren ikke ved en sk*d om testning, så får du et samspil mellem misvisende IK og manglende viden om, hvad IK er for en størrelse og hvilken betydning, det har. I matematik giver minus og minus plus, men sådan er det absolut ikke her!

I folkeskolen har jeg oplevet, der er lærere, der sidder og kikker i en PPR rapport, og pludselig vælter der mundlort ud af dem. Fuldstændigt hovedløst sniksnak om resultatet af testningen, og hvilken betydning, det har i og for undervisningen. Har man så den frækhed at spørge til, hvordan de når frem til resultatet, så er svaret en dødelig fornærmet stilhed...og går man hen og forsøger sig med, "prøv at se her, mangelfulde billeder..." så afbrydes man med en arrig knurren. Er det en sagsbehandler, så kommer der en højtidelig røst, som siger "du er vel godt klar over, man har flere timers psykologi på socialrådgiveruddannelsen end på pædagogseminariet?".

Og hvad er det så jeg siger... udviklingen står stille, for forsøger man at råbe nogen op om problemet, så antager de, at alle andre ikke psykologer ved lige så lidt om tingene som de selv gør...og derfor vil de have en psykolog til at forklare tingene, men de holder kortene tæt, så intet sker, og socialrådgivere og lærere står fuldstændigt stille og vurdere på noget, de fleste af dem ikke fatter en brik af (sat på spidsen og skåret ud i pap; fronterne trukket skarpt op).

Taberne er de mennesker, der er blevet testet og efterfølgende vurderet af folk, der nyder at "samarbejde" med psykologer og sole sig i IK værdiens gyldne skær uden at fatte, de næsten ligner kejseren i Kejserens nye klæder; de vil ikke indrømme, de ikke kan se tøjet, for så er de jo "dumme"...
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Viden om testning, indhold og anvendelse. Empty
IndlægEmne: Sv: Viden om testning, indhold og anvendelse.   Viden om testning, indhold og anvendelse. Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Viden om testning, indhold og anvendelse.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Diverse psykologer der tester
» Lavintelligent testning?
» Hvad er det, I vil vide... og hvordan bliver viden til handling?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: