Folkeskolen
En it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen, eller den kan bevilges som et hjælpemiddel til den enkelte elev.
Kan en it-rygsæk bevilges?
Hvis en it-rygsæk skal bevilges til den enkelte elev i folkeskolen, kan den søges som et teknisk hjælpemiddel under den specialpædagogiske bistand. Særlige undervisningsmidler og tekniske hjælpemidler er en del af den specialpædagogiske bistand.
Det er PPR (Pædagogisk - Psykologisk Rådgivning), der har ansvaret for at vurdere, om et undervisnings- eller hjælpemiddel er af betydning for elevens muligheder for at lære, eller om det kan kompensere for elevens vanskeligheder.
PPR skal vurdere, om fx en computer er nødvendig som undervisnings- eller hjælpemiddel både i skolen og i hjemmet.
På baggrund af en vurdering fra PPR træffer skolelederen den endelige afgørelse om den specialpædagogiske indsats, der skal etableres.
Et redskab til differentiering
I folkeskolen lægges der vægt på, at mulighederne for at tilgodese elever med særlige behov inden for skolens almindelige rammer – blandt andet gennem undervisningsdifferentiering – skal afprøves, inden egentlig specialundervisning sættes i værk.
Syntetisk og digitaliseret tale, brugen af tekstbehandling mv. nævnes specifikt som nogle af mulighederne for at give støtte til eleven inden for de almindelige rammer af undervisningen.
Når it-rygsækken integreres i den almindelige undervisning og understøtter en differentieret undervisning, opfylder skolen en forpligtelse til at variere undervisningen, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.
Nogle skoler anskaffer sig it-rygsække eller sammensætter selv løsninger som et led i det almindelige undervisningstilbud, hvor eleverne kan arbejde med læse- og skrivehjælpen på forskellige måder og niveau.
Mange skoler bruger Mikro Værkstedets Skole Aftale, Tale Aftale og Elev Aftale, som bl.a. giver mulighed for at installere programmer til læse- og skrivehjælp på alle skolens computere og på elevens computer i hjemmet. Ud over det anskaffer de selv skannere og skannerpenne, så teksterne kan skannes ind og læses op.
Hvor henvender man sig?
Når en it-rygsæk skal bevilges til den enkelte elev i folkeskolen, så inddrages Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, som ikke er af foreløbig karakter, sker ved henvisning til PPR og efter samråd med eleven og forældrene.
Klasselæreren, skolesundhedstjeneste m.fl. kan via skolens leder henvende sig til PPR for at få foretaget en vurdering og få udarbejdet et forslag til den specialpædagogiske støtte.
Forældre og elev har mulighed for selv at anmode direkte om pædagogisk-psykologisk rådgivning. Det er skolelederen, der træffer afgørelsen på baggrund af indstillingen fra PPR.
Friskoler og private grundskoler
Til elever på friskoler og private grundskoler gælder der særlige regler om støtte til hjælpemidler.
Som udgangspunkt har elever på disse skoler de samme rettigheder og er underlagt de samme regler som i folkeskolen, men de nævnte skoler har mulighed for at søge SU-styrelsen om særligt tilskud til dækning af udgifter til bl.a. tekniske hjælpemidler. Læs mere på http://www.spsu.dk/ under Frie grundskoler.
Frie kostskoler
(Folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler)
Til elever på frie kostskoler gælder der særlige regler om støtte til hjælpemidler.
Som udgangspunkt har elever på disse skoler de samme rettigheder og er underlagt de samme regler som i folkeskolen med hensyn til den specialpædagogiske støtte, men de nævnte skoler har mulighed for at søge Undervisningsministeriet om særligt tilskud til dækning af udgifter til bl.a. tekniske hjælpemidler. Læs mere på http://www.spsu.dk/ under Frie kostskoler.