Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
børnehave mentiqa wisc children hilde Århus privat skole gifted begavede
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen

Go down 
ForfatterBesked
Hun





it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen Empty
IndlægEmne: it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen   it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn Dec 06, 2009 12:48 am

Folkeskolen

En it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen, eller den kan bevilges som et hjælpemiddel til den enkelte elev.

Kan en it-rygsæk bevilges?
Hvis en it-rygsæk skal bevilges til den enkelte elev i folkeskolen, kan den søges som et teknisk hjælpemiddel under den specialpædagogiske bistand. Særlige undervisningsmidler og tekniske hjælpemidler er en del af den specialpædagogiske bistand.
Det er PPR (Pædagogisk - Psykologisk Rådgivning), der har ansvaret for at vurdere, om et undervisnings- eller hjælpemiddel er af betydning for elevens muligheder for at lære, eller om det kan kompensere for elevens vanskeligheder.
PPR skal vurdere, om fx en computer er nødvendig som undervisnings- eller hjælpemiddel både i skolen og i hjemmet.
På baggrund af en vurdering fra PPR træffer skolelederen den endelige afgørelse om den specialpædagogiske indsats, der skal etableres.

Et redskab til differentiering
I folkeskolen lægges der vægt på, at mulighederne for at tilgodese elever med særlige behov inden for skolens almindelige rammer – blandt andet gennem undervisningsdifferentiering – skal afprøves, inden egentlig specialundervisning sættes i værk.
Syntetisk og digitaliseret tale, brugen af tekstbehandling mv. nævnes specifikt som nogle af mulighederne for at give støtte til eleven inden for de almindelige rammer af undervisningen.
Når it-rygsækken integreres i den almindelige undervisning og understøtter en differentieret undervisning, opfylder skolen en forpligtelse til at variere undervisningen, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.

Nogle skoler anskaffer sig it-rygsække eller sammensætter selv løsninger som et led i det almindelige undervisningstilbud, hvor eleverne kan arbejde med læse- og skrivehjælpen på forskellige måder og niveau.
Mange skoler bruger Mikro Værkstedets Skole Aftale, Tale Aftale og Elev Aftale, som bl.a. giver mulighed for at installere programmer til læse- og skrivehjælp på alle skolens computere og på elevens computer i hjemmet. Ud over det anskaffer de selv skannere og skannerpenne, så teksterne kan skannes ind og læses op.

Hvor henvender man sig?
Når en it-rygsæk skal bevilges til den enkelte elev i folkeskolen, så inddrages Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, som ikke er af foreløbig karakter, sker ved henvisning til PPR og efter samråd med eleven og forældrene.

Klasselæreren, skolesundhedstjeneste m.fl. kan via skolens leder henvende sig til PPR for at få foretaget en vurdering og få udarbejdet et forslag til den specialpædagogiske støtte.
Forældre og elev har mulighed for selv at anmode direkte om pædagogisk-psykologisk rådgivning. Det er skolelederen, der træffer afgørelsen på baggrund af indstillingen fra PPR.

Friskoler og private grundskoler
Til elever på friskoler og private grundskoler gælder der særlige regler om støtte til hjælpemidler.
Som udgangspunkt har elever på disse skoler de samme rettigheder og er underlagt de samme regler som i folkeskolen, men de nævnte skoler har mulighed for at søge SU-styrelsen om særligt tilskud til dækning af udgifter til bl.a. tekniske hjælpemidler. Læs mere på http://www.spsu.dk/ under Frie grundskoler.

Frie kostskoler
(Folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler)
Til elever på frie kostskoler gælder der særlige regler om støtte til hjælpemidler.
Som udgangspunkt har elever på disse skoler de samme rettigheder og er underlagt de samme regler som i folkeskolen med hensyn til den specialpædagogiske støtte, men de nævnte skoler har mulighed for at søge Undervisningsministeriet om særligt tilskud til dækning af udgifter til bl.a. tekniske hjælpemidler. Læs mere på http://www.spsu.dk/ under Frie kostskoler.
Tilbage til toppen Go down
 
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Undervisningsdifferentiering-
Gå til: