Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
milepæle kyed efterskole WISC wppsi mensa ADHD gifted børnehave asperger underydelse bmsf asynkron Kuno legoland dyslexia mobning chips tegner sensitive test maja raven penge skolestart psykolog
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Test eller ej? - kort fortalt

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: Test eller ej? - kort fortalt   Lør mar 22, 2008 6:22 am

Hvorfor skal et barn testes?

Svaret på spørgsmålet "Hvorfor?" er den samme for begavede børn som for ethvert andet barn: Du skal prøve at besvare et spørgsmål. Prøverne kan give detaljerede oplysninger om barnets læringsbehov til forældre og lærere, herunder identifikation af begavelse og efterfølgende kan resultaterne bruges i pædagogiske planlægning af barnets undervisning. Prøverne kan også tilbyde oplysninger for tidlig indgriben i indlærings forskelle, og således tilpasse barnets uddannelse efterfølgende. Og du skal teste, når du har brug for svar på nogen af disse spørgsmål.

Hvornår skal der testes?

Hvornår er barnet alt for ung / for gammel til test? Den anbefalede aldre til at teste, for giftedness er 4-8. Efter 8 års alder rammer barnet WISC testens loft, og allerede i 6 års alderen rammer barnet WPPSI testens loft. Herudover kan negative virkninger såsom "underachievement" eller "underpræstation" og tilbagetrækning allerede starte i begyndelsen af barnets skolegang for begavede børn. Tidlig identifikation er nøglen til en ordentlig social og akademisk placering for begavede barn.

Skoler, på den anden side anbefaler undersøgelser senere, ofte så sent som i 3. klasse eller ved 8 eller 9 års alder. Forskning viser, at for den gennemsnitlige barn, IQ resultater er pålidelige omkring 8-årsalderen. Observationer af begavede børn (reelt er behov for forskning) viser, at pålidelighed i IQ-resultater er opnået meget yngre i denne population! Måske er det derfor at de fleste skoler, med programmer for Gifted Children i udlandet, anbefaler at børn testes i det år deres "begavede undervisnings program" begynder.

I mellemtiden siges det ofte, at "alle børn er på det samme niveau ved 3. klasse". Nej, det gælder ikke for begavede børn, de fortsætter med at lære hurtigere, og kommer yderligere foran deres jævnaldrende. Men ... børn der er "paced", som deltager i de fleste akademiske før-skole programmer, som bliver undervist i hjemmet ( Obs. at bliver undervist udefra barnets efterspørgelsen er noget helt andet!), og læser nogle ord når de starter i skolen, og laver lidt matematik ... disse børn ofte falder tilbage til at "gennemsnitlige" ved 3. klasse, når de andre børn har også lært at læse.

Problemet er, at nogle begavede børn også synes at være faldet tilbage, takket være deres sociale udvikling - de indser, at de er forskellige, måske også at det med at tænke anderledes er dårlig, eller finder på at være mindre socialt acceptabelt i skolen, så de går under jorden. For nogle (oftest piger) er det en permanent tilstand; andre ikke kan holde det ud at skjule sig og "eksplodere i frustration" på et tidspunkt i senere skolegang!

Hvad skal du vide om det test der anvendes?

"Lofter, det højeste punkt du kan opnå i en test, varierer fra test til test, og inden en test, fra subtest til subtest. De kan også variere baseret på barnets alder. WPPSI, for eksempel har lavere subtest lofter tæt på toppen alder af 7 år 0 måneder. Det er foreslået af udgiveren, at begavede børn over 6 år 0 måneder skal testes i stedet på sin søster testen, WISC. WISC har også loft problemer i nærheden af sin alder grænse på 17 år 0 måneder. Begavede børn over 12 år er ofte anbefalet at vente og blive testet på WAIS (voksen form), når de er gamle nok, dvs. 16 år 0 måneder. "

For både WPPSI og WISC test angiver resultater af subtests i interval (17 - 19), at barnet nået loftet for testen, og bør re-testet ved hjælp af en test, som kan skelne meget begavede børn. På nuværende tidspunkt er den eneste sådanne test til rådighed, er Stanford-Binet LM. Den anvendes, så vidt jeg ved, ikke her i landet."Don't Throw Away the Old Binet by Dr. Linda Silverman and Kathi Kearney


Selve Test

- Har den person der skal test barnet erfaring i prøvning begavede børn?

PPR siger at de har alle erfaring i at teste begavede børn. Der er bare det at der kun findes et håndfuld psykologer der arbejder med testning af højtbegavede børn på verdensplan.

- Har hun eller han et godt ry blandt dine "begavede samfund"?

- Har barnet haft en god oplevelse?

Et barn der ikke kan lide test personen vil ikke præstere, et barn der siger fra bør ikke presses da barnet i så faldt hellere ikke vil præstere.

- Synes du det prøveresultater, afspejler dit barns evner?

Hvis ikke, finde en anden udtalelse da denne test formendeligt vil blive anvendt til dit barns fremtidig skolegang og du vil intet kunne stille op!

Kilder: www.hoagies.org, http://gtworld.org samt diverse bøger og artikler.


At sige stop er altså dit eget ansvar

Behandlere er først og fremmest også kun mennesker, med dertil hørende forskellige personlige overbevisninger, personlige baggrunde, personlige menneskesyn, og personlige udviklingsniveauer.

Udfaldet af ens behandling, afhænger primært af, om man er tryg ved selve behandleren, behandlerens kunnen, og behandlerens behandlingsmetoder. Som klient er det derfor vigtigt at kunne sige fra, hvis man føler sig utryg, eller hvis behandleren ikke virker kompetent nok, ligegyldig hvilke eksamensbeviser behandleren kan fremvise. Nogle behandlere kan gøre mere skade end gavn, og det er derfor klientens eget ansvar, selv at kunne sige stop, og søge en bedre behandler.


Sidst rettet af Hilde Søn feb 21, 2010 1:05 pm, rettet i alt 16 gange
Tilbage til toppen Go down
 
Test eller ej? - kort fortalt
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Testning-
Gå til: