Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
dyslexia tegner raven maja gifted WISC mensa skolestart bmsf børnehave legoland chips wppsi underydelse asynkron mobning penge milepæle sensitive ADHD kyed test psykolog asperger efterskole Kuno
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Raven og CHIPS.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Jens Buch




IndlægEmne: Raven og CHIPS.   Man jun 28, 2010 12:47 am

Jeg er det sidste stykke tid stødt på en del lærere, der CHIPS tester deres elever for at optimere undervisningen. Det handler primært om at sætte børn sammen, der er på samme trin i den kognitive udvikling.
Helt grundlæggende synes jeg, det er en god ide!
For at spare tid gennemføres testningen oftest i klassen som en gruppeprøve. Det synes jeg til gengæld ikke så godt om!

Når man vælg at bruge et værktøj som CHIPS, så skylder man både elever og en selv at få mest muligt ud af testningen.
Når man sidder og observere en elev, der løser opgaverne i en CHIPS, oplever man mange forskellige arbejdstilgange. der er elever, der sidder og småsnakker med sig selv, når de løser opgaverne; der er elever, der tegner lidt på opgaverne for at "regne den ud"; der er elever, der konstant kikker på testeren for at se, hvordan det går... og sådan er der mange forskellige tilgange til opgaverne.
Ved at observere den adfærd får man et kvalitativt resultat, der er langt mere anvendeligt i udvælgelse af opgaver til eleven, og som er 100 gange mere værd end at vide, hvor lang tid eleven var om at blive færdige i en gruppeprøve.
Ved at gennemføre testen som gruppeprøve taber man en del af de elever, der i virkeligheden har allermest brug for resultatet af testen.
Angående tidsforbruget, så er forberedelsestid en "hellig ko" i skolen. Men jeg er 100% sikker på, der kan findes tid i forberedelsestiden til at lave individuel testning, hvis man har viljen. Men måske netop det kvalitative svar fra testen, er det svar man ikke ønsker, for det vil stille krav om større individuel tilrettelæggelse af undervisningen; tænk sig at opdage, at Søren er nødt til at kunne snakke med sig selv for at løse matematikopgaver.

Og nogle lærere vil så sige, at det er helt fint, man tester hver for sig, men alle ved jo, eleverne er meget forskellige fra én til én situationen og så i en gruppesammenhæng!
Og ja, det er de, men deres kognitive stil forandre sig ikke. De ting, man ser i én til én er de potentialer, der ikke kommer til udfoldelse i en gruppesammenhæng; derfor er testningen mere valid end observationerne i klassesammenhæng i forhold til elevens evner (men adfærden i gruppesammenhæng skal selvfølgelig beskrives).

En sidste ting med CHIPS er, jeg har set flere, der ikke laver fejlanalyse. Det er trist og går kraftigt ud over testens validitet. Det virker som om, at når man har brugt tid på at teste, så skal resultatet sgu bruges... og uanset hvad, så kan resultatet bruges, hvis man gør sit arbejde ordentligt.

Hvad kan CHIPS, som Raven ikke kan?
Ingeting...og dog! Raven kan give de samme svar som CHIPS, hvis man bruger baggrundsmaterialet fra manualen.

Raven er en standartiseret test, man skal passe på ikke at "forurene". CHIPS derimod kan bruges som et værktøj til at finde en elevs potentialer for indlæring.
En elev er færdig med sin CHIPS test, og man har set, der er en række fejl. Man registrere hurtigt resultatet (det kan man gøre samtidigt med eleven løser opgaverne, når man sidder én til én).
Så bladre man tilbage til en opgave, som eleven har løst rigtigt. Man spørger til, hvordan opgaven er løst, og om det er rigtigt. Pludselig er man i en dialog med eleven og elevens kognitive tilgang til opgaven...
Så er det en opgave, hvor eleven har lavet en fejl. Måske kan eleven selv se det, og mangler en lille smule støtte; hvordan skal det forklares, så eleven selv oplever, at "25 øren falder"... og når det sker, så bladre eleven hurtigt videre, og kan pludselig huske 10 andre opgaver, hvor den nyfundne løsningsmodel kan bruges...
Og når vi er færdige, ved jeg en masse om, hvordan eleven tænker, og hvad jeg kan gøre, for at støtte eleven... og eleven ved, at der altid er hjælp at finde hos læreren, der sørgede for, at testningen var en succesoplevelse, og ikke en konkurrence!
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Man jun 28, 2010 7:52 am

Min søn fik også CHIPS testen i starten af børnehaveklassen.
Det var da rigtig fint, én til én (hans lærer).
Hun fortalte også han havde overblik og hvad han kunne og hvor lang fremme han var i forhold til hans alder. Desværre blev denne viden ikke brugt, derfor flytning af skole. (længere historie)
Ikke nok med det, det sjove ved denne test var, at min søn opdagede, at hun havde sat testen forkert sammen, Det så han på sidetallene. Ligeledes bladede han flere gange tilbage for at enten at rette sig selv eller være sikker på han havde gjort det rigtigt.

Siden har han taget Wisc III testen for at arbejde ud fra den i skolen, hvilket virker nogenlunde. Smile

Der kan også bruges triks og tips. Noget jeg er glad for at have lært. cheers




_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Man jun 28, 2010 9:46 pm

Hvis man kigger overfladisk er CHIPS og Ravens bare et kopi af hinanden. Prøverne i Ravens er der flere af ift. CHIPS men ideen er det samme Wink Måden hvorpå resultaten fortolkes er derimod meget forskelligt.

CHIPS er genialt er at den beskriver til lærene ved at dele elever op i tre kognitive niveauer: Global tænkning, analytisk tænkning og helhedstænkning. Hertil får lærene er graf hvor de kan se om barnet ligger over eller under det der forventes af "aldersgruppen" og kan dermed justere opgaverne til at tage højde for hvor barnet befinder sig. Jeg synes det er en genialt forenkling af et svært test. Det er også forklaret på en måde hvor en lærer kan anvende testen i dagligdagen uden meget indsats.

Ravens giver et tal ... som der skal en del viden til før tallet "forstås" og herefter er der ingen købling fra tallet til undervisningssituationen. En skrap psykolog kan udefra den måde barnet løst opgaverne vejlede læren. Problemet er at mange psykologer har "besluttet" sig for at Ravens er gammeldavs - uden at jeg har fået en god forklaring på "hvorfor", og hertil er det at mange lærer og psykologer ikke kender hinandens virkligheder (selv om de tror det, så er der bare en mangel på hvad de tror om hinandens dagligdag) ... så skal begge parter straks være meget dygtigt for at få barnet hjulpet.

For mig er Raven er en standartiseret test som fortæller om elevens potentiale for indlæring. CHIPS er derimod et værktøj til at finde en elevs potentiale for indlæring forklaret til læren på en måde hvor læren kan lettere anvende elevens potentiale.

Desvære selv om CHIPS manuelen er kort så læses den ikke altid. Og den fortæller hellere ikke meget om elevens arnejdsmetoder (i gruppe, med støj, alene ... ) og slet intet om hvad der motiver den enkeldte elev ... en ret så kvik elev der ikke er motiveret duer ikke at være sammen med en gruppe elever hvor motivationen for at lave en opgave er i top!

Jeg glæder mig til nogen laver CHIPS testen på en pc program så det i den mindste scores "rigtigt" for det lyder nemt men at krydse svar fra et skema over til et andet skema volder mange problemer ...
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Man jun 28, 2010 9:48 pm

Admin skrev:
Hun fortalte også han havde overblik og hvad han kunne og hvor lang fremme han var i forhold til hans alder. Desværre blev denne viden ikke brugt, derfor flytning af skole.


der mangler vi virkeligt noget dansk materialer omkring hvordan "testen" oversættes til noget brugbart i en undervisningssituation. Vi har efterhånden fået børnene beskrevet - men nu skal det videre! De skal også undervises og stimuleres ... hvem skriver om det?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Man jun 28, 2010 11:04 pm

Der er lige lidt, der trænger til at blive ridset op her!

De fleste børn på dette forum er testet med Raven Collered Progressive Matrices (en blandt flere versioner af Raven). Den indeholder 36 opgaver, hvor CHIPS indeholder 40.
Det er noget vrøvl, Raven fremkommer med et tal, og det så er svært at udlede fx. de samme ting som i en CHIPS. Der er i manualen en nemt tilgængelig vejledning, så det er hurtigt og nemt! Men psykologens fokus ligger åbenbart på deres helleige ko (læs: intelligens), og så er de ligeglade med, om de hjælper barnet eller ej.
Alt hvad CHIPS kan, kan RAVEN også, og det er ikke svært eller et problem!
I det nye materiale til Raven, er der oven i hatten kommet egentlig IK skala på Rolling Eyes
Største forskel på CPM og CHIPS er, at opgaverne i CPM er i farver.

CHIPS har ingen grafer. Man scorer svarene på et registreringsark, og så tæller man områderne sammen. Ud fra scoren i de enkelte områder, fastslås det kognitive niveau/arbejdsstil. Det er nærmest umuligt at lave fejl i registreringen af CHIPS; det er lidt anderledes med Raven, hvor man har en nøgle, man lægger ved siden registreringsarket.

Der er fx skrevet meget om læseudvikling og de kognitive niveauer i CHIPS.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Tirs jun 29, 2010 12:50 am

Jens Buch skrev:
Der er lige lidt, der trænger til at blive ridset op her!

De fleste børn på dette forum er testet med Raven Collered Progressive Matrices (en blandt flere versioner af Raven). Den indeholder 36 opgaver, hvor CHIPS indeholder 40.


Inden du forsvar så meget definere venligst hvilke ravens du mener da der er to og jeg havde kun tænkt på den sort/hvid udgave ... og skænkede slet ikke CPM et tanke ... for lige at ridse lidt mere op her i sommervarmen.

Standard Progressive Matrices: These were the original form of the matrices, first published in 1938. The booklet comprises five sets (A to E) of 12 items each (e.g., A1 through A12), with items within a set becoming increasingly difficult, requiring ever greater cognitive capacity to encode and analyze information. All items are presented in black ink on a white background.


Coloured Progressive Matrices:
Designed for younger children, the elderly, and people with moderate or severe learning difficulties, this test contains sets A and B from the standard matrices, with a further set of 12 items inserted between the two, as set Ab. Most items are presented on a coloured background to make the test visually stimulating for participants. However the very last few items in set B are presented as black-on-white; in this way, if a subject exceeds the tester's expectations, transition to sets C, D, and E of the standard matrices is eased.


Jens Buch skrev:


Det er noget vrøvl, Raven fremkommer med et tal, og det så er svært at udlede fx. de samme ting som i en CHIPS. Der er i manualen en nemt tilgængelig vejledning, så det er hurtigt og nemt! Men psykologens fokus ligger åbenbart på deres helleige ko (læs: intelligens), og så er de ligeglade med, om de hjælper barnet eller ej.
Alt hvad CHIPS kan, kan RAVEN også, og det er ikke svært eller et problem!
I det nye materiale til Raven, er der oven i hatten kommet egentlig IK skala på Rolling Eyes
Største forskel på CPM og CHIPS er, at opgaverne i CPM er i farver.


Jeg skrev at det er den forklaring læren har til hendes rådighed med en CHIPS som gøre CHIPS mere brugbart ... din kamp mod psykologen er lidt malplaceret her, synes jeg.

Jens Buch skrev:


CHIPS har ingen grafer. Man scorer svarene på et registreringsark, og så tæller man områderne sammen. Ud fra scoren i de enkelte områder, fastslås det kognitive niveau/arbejdsstil. Det er nærmest umuligt at lave fejl i registreringen af CHIPS; det er lidt anderledes med Raven, hvor man har en nøgle, man lægger ved siden registreringsarket.

Der er fx skrevet meget om læseudvikling og de kognitive niveauer i CHIPS.



Tja, grafer ... den CHIPS manuel vores psykolog brugt havde et graf i ... jeg har desvære ikke min egen kopi og læst den den dag han tog testen.

Og vores psykolog scorede forkert i CHIPS ark FLERE gange ... måske blev hun nervous fordi jeg holdt øje Wink

det der er skrevet om læseudvikling og CHIPS har jeg forstået som om der ikke er reelle forskning men bare tanker ... er det stadigvæk sådan? jeg undersøgt det ikke videre da min dreng på trods af skyhøj CHIPS resultat ikke kun læse som vist sig til at være noget andet.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Tirs jun 29, 2010 2:25 am

Raventesten findes i en hel række forskellige udgaver. Jeg anvender CPM, SPM og SPM+. Langt hovedparten af de danske børn, der testes med Raven, testes med CPM.
Mine udtalelser om anvendeligheden bygger på manualerne og den forskning, hvor Raven har været anvendt.

Der var langt mere brug for, man udtalte sig om elevernes kognitive arbejdsform, end man har så travlt med at kunne komme emd et Ik tal ud fra testen; ud fra konditallet kan du ikke se, om der er tale om en svømmer, løber eller cykelrytter Cool

CHIPS bygger på et meget lille antale elever i henholdsvis 2. og 5. klasse. Raven har et enormt baggrundsmateriale at trække på. Derfor er Raven langt mere anvendeligt (valid) end CHIPS... men kommer det børnene til gode, når de testes, eller må de nøjes med en percentile/IK.
Hvis det er nødvendigt at lave en CHIPS, efter der er lavet en RAVEN, så har man ikke fået det bedste produkt (best pratice)... længre er den ikke!

Et 10 årieg barn kan score sig selv ind i en CHIPS, så simpet er det (og det er det med rigtigt mange test).
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Tirs aug 31, 2010 5:25 pm

Jens Buch skrev:
Hvis der laves en Raven, og man kun får percentilen, så er den da interessant, men ikke særlig anvendelig. Jeg har endnu ikke set en eneste beskrivelse af en Raventest, hvor fx baggrundsmaterialet er anvendt til at finde det kognitive niveau (fra global til helhed).

CHIPS testen kan en lærer eller pædagog selv lave, og den kan give værdifulde oplysninger om barnets kognitive forarbejdningsstil/niveau, hvilket kan give et kraftigt hint om, hvordan man skal tilrettelægge undervisning og udvælge materialer.
Materialerne i 2 klasse bygger på global/begyndende analytisk tænkning, men er man på helhedstrinnet, vil de forekomme en uinteressant.

Nu er det sådan at Ravens laves af en psykolog og her er det underforsået at han/hun kan udlede en del ting udover bare percentilen. Jeg fik en meget klar og reelle beskrivelse af mit barn da der blev lavet en Ravens - ikke kun percentilen. Jeg var meget heldig der, for det er ikke altid sådan virkligheden ser ud. Desværre er der mange som bare aflevere percentilen men ikke alt det der kan observeres ved at der laves en RAVEN. Alt dette som fortælles af CHIPS er baseret på et RAVENS - det kræver bare at psykologen har gidet at sætte sig ind i baggrundsstoffet for RAVENS.

CHIPS testens svar er genialt opbygget idet den er omsat til et svar hvor der ikke behøves at tænke ift. testgiveren og forklaringen af barnets kunnen udefra den måde testen er bygget op. Svarene er givet, forklaringerne ift. helhedstænkning osv. er noget der står der i den kort manuel - men i processen forsvinder "testgiverens" egne observationer til noget i stil med "er barnet uroligt under testen" osv. Jeg synes det er lidt smart hvordan baggrudstoffet (som er baseret på Ravens) er trukket ud i CHIPS testen og omsat til noget der kan anvendes i praksis - men der er også begrænsninger.

Jeg er en stor fan af enten CHIPS eller RAVENS til at være et fingerpeg på barnets potentiale. MEN skulle et barn ikke have en sjælden handicap som gøre at barnet ikke kan arbejde med denne testform, så kan man tabe et barn. Jeg ser både CHIPS og RAVENS som meget anvendligt, og det er super at især CHIPS er en letforståeligt, billigt, nem og hurtigt screenings test. Der er bare nogle ting som bliver nedprioriteret når ting forenkles. Selv om CHIPS scores let så har jeg set fejl lavet af uddannet personale ... f. eks vores psykolog havde kæmpe problemer med at overføre svarene til CHIPS skemaet bounce

Personligt har jeg valgt et psykolog udefra personens baggrund, da det er sådan at psykologer har en basis uddannelse, men det er deres personlige interesse som motivere dem. Men det er meget vanskeligt at kunne vælge, når man ikke ved hvad der skal kigges på!

Jeg tænker: Hvis nu ovennævnte barn bliver tested med CHIPS/RAVENS og der får barnet et meget lav/høj percentile/tænkningsniveau hvordan skal dette købles på en WISC for at det barn bliver videre udredt?

Der er lavet meget lidt forskning på børn der er velbegavet og som oveni har indlærings problemer. Og det lidt der er lavet er svært at få adgang til.

Tilbage til toppen Go down
Frida
Gæst



IndlægEmne: Chip test og hurtighed   Lør jan 15, 2011 5:28 am

Min søn på 9 år er netop blevet chip testet i skolen og man er kommet frem til at han er analytisk tænkende.

Jeg har absolut ingen anelse om denne kategorisering også passer på min søn, men jeg har et problem med disse test.

For i stort set alle test er tiden en afgørende faktor, og min søn er meget langsom. Han er det man i gamle dage kaldte distræt (som både farfar og morfar) Han har koncentrationsbesvær, han skal hele tiden koncentrere sig meget for ikke at hans tanker flyver andre steder hen end papiret og bare den mindste lyd betyder, at han forstyrres i sin tænkning. Og selvom han hurtigt kendte svaret har han svært ved at få det ned på papiret. Langt nemmere er det, hvis man spørger ham om noget og han så kan svare mundtligt. Men altså kun hvis emnet interesserer ham.

Heldigvis kompenserer han med en utrolig evne til indlæring, han forstår alt han lærer første gang, og han har en utrolig god hukommelse. Så trods hans langsomhed er han på ingen måde bagud.

Når han skriver er det tydeligt at se, han springer simpelthen en hel masse ord og sætninger over fordi hans tanker er meget længere end hans hånd.

Og det betyder at han kan løse 1 side i matematik bogen på 2 timer, mens han en anden dag hvor han virkelig koncentrerer sig og ikke leger med blyanter tænker på fantasidyr osv kan han løse en tilsvarende side på 10 min.

Jeg har det problem at flere af hans lærere tolker hans langsomhed som lav intelligens, men der er vel ikke nødvendigvis nogen sammenhæng, jeg har siden første klasse bedt om skolepsykologen ikke kunne kigge på ham, de havde jo store problemer med, at han altid var sidst færdig o.s.v. Men det er aldrig blevet til noget.

Imens er hans tiltro til han er dygtig faldet stødt. Drengen bliver oveni mobbet i skolen fordi han er lidt speciel, men har også nogen rigtig gode kammerater.

Så mit problem er ikke testenes udfald, men at drengen nu tror han ikke kan løse opgaver han sagtens kan løse hvilket igen styrker læren i hendes overbevisning om at han ikke er så dygtig som han er.

Mine spørgsmål er har langsomhed og intelligens nødvendigvis noget med hinanden at gøre?

Og hvad synes I jeg skal gøre. Flytte skole er desværre ikke rigtig en mulighed, men han får andre lærere efter somerferien.

Frida
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Lør jan 15, 2011 6:06 am

Velkommen til forum.

Ville det være en mulighed at du får ham testet ved privat psykolog, så du bedre ved hvor din søn er. Det vil også være en mulighed at snakke med Ole Kyed, da han har en del viden omkring højt begavede børn.

Jeg tænker også lidt på hvad skolen(læreren) har tænkt sig at gøre i forhold til deres viden ud fra chips-testen.
Du kan også prøve at lave nogle film med ham hjemme, hvor han lavet noget hurtigt og koncentreret, så de kan se hvad han kan.
Begge mine drenge har været meget sensetive ang. larm fra andre. De kunne godt selv larme. Hvis de ved tingene i forvejen, keder de sig og så er det svært at sidde stille og koncentrere sig.

Prøv at lave nogle opgaver med ham derhjemme og optag dem på telefonen eller video og vis det til læreren.
Børn har med at leve op til lærerens forventninger, og hvis læreren forventer han er dårlig har han jo ingen grund til at gøre noget andet.

Hvad bliver der gjort ved mobningen, der skal være en skriftlig moppepolitik på skolen.

Skriv noget mere, så er det nemmere at hjælpe.
Hvis du ikke har lyst til at skrive i det åbne, kan du tilmelde dig og skrive til mig i beskeder.





_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Raven og CHIPS.   Today at 11:45 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Raven og CHIPS.
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: