Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
test legoland gifted sensitive bmsf tegner mensa wppsi efterskole raven milepæle ADHD asynkron chips penge underydelse psykolog mobning maja WISC kyed asperger skolestart Kuno børnehave dyslexia
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

WISC-III spørgsmål

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
FarTilDatter

IndlægEmne: WISC-III spørgsmål   Ons jun 30, 2010 3:56 am

Spørgsmål til "testoraclet" ;-)

Som jeg forstår WISC så kan testen overordnet opdeles i en test mod ventre hjernehalvdel (verbal) og mod højre hjernehalvdel (nonverbal), endvidere forstår jeg den sådan at man arbejder ud fra et defineret "normalbegreb", en slags 0-linie tillagt 100 (IK), samtidigt set i relation til barnets alder.

Med andre ord, tager man et barn på f.eks 15 år, der hele sit liv aldrig har set en skole, men levet i en skov og ikke tilegnet sig andet end "abesprog", vil barnet i den verbale del score 0 og i den nonverbale kunne score højere alt efter barnets abstrakte forståelse.

Er det korrekt ?

mvh
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Ons jun 30, 2010 5:06 am

Godt spørgsmål!

Citat :
Med andre ord, tager man et barn på f.eks 15 år, der hele sit liv aldrig har set en skole, men levet i en skov og ikke tilegnet sig andet end "abesprog", vil barnet i den verbale del score 0 og i den nonverbale kunne score højere alt efter barnets abstrakte forståelse.

Jeg ved ikke om barnet vil score højere i det nonverbale, men det tror jeg da næppe barnet vi score højere - godt spørgsmål Wink. Mon nogen har undersøgt dette?

De sproglige prøver er:

Information, Ligheder, Regning, Ordforståelse, Omtanke og Talspændvidde forfra og bagfra.

Handleprøverne er:

Billedudfyldning, Kodning, Billedserier, Terningmønstre, Puslespil, Symboler og Labyrinter.

Derfor er det meget vigtigt at den dansk version af WISC III kun anvendes på børn der kulturelt "dansk"! WISC III er ikke en culture fair test da meget af dennes indhold er afhængig af det kulturelle normer omkring barnet. Desværre er der ikke mange som lige tænker over dette.

Hypotetisk set kan man så argumentere at et barn der har en familie med bøger, sprog osv vil scorer højere end de andre børn ... bare fordi barnet havde adgang til informationen. Men mon ikke det er afklaret i det forskning der var lavet da testen skulle standardiseres?

Jeg har oplevet at børn der bare kan svare alt i testen synes testen er sååå kedeligt at de ikke gennemføre testen ... og kan forstå det sådan at det så er grundlag for at sige noget om at barnet har et adfærdsproblem. Her tænker jeg havd mon barnet synes om at psykologen bliver ved med at spørge dumt? Den kan da gå begge veje Wink

Hilde

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Ons jun 30, 2010 5:28 am

Hvad sker der med et barn der er 15 som har været medicineret, gemt blandt børn der ikke kunne lære osv? Hvordan scorer det barn i WISCen? Hvad har det barn kunne lære af omgivelserne når det er "lærdom fra omgivelserne" en WISC III måler ...

Bare for at spørge om "det ingen vil tale om" når disse børn opdages af en tilfældig person.

Jeg kan dog fortælle at det få tilfælde jeg har kendskab til er mange igang med et universitets uddannelse men det tog nogle år med specialle lærer og social rådgivere der bøjede regler for at det kunne lade sig gøre. En dag håber jeg at deres livshistorier publiceres for at fortælle at der laves fejl.

Det handler om at man griber ind tidligt ... jeg ved at mit barn som har været "klassificeret" mindre begavet (på trods af høj IK) igen i dag er på vej ... jeg har kendskab til andre hvor der var så stor faglig mangler at barnet skulle i special klasse ... for at der kom personer forbi der troede på forældrenen, og så jeg kan blive ved. Hertil er der også den gruppe der får "fejldiagnoser". Hver gang skulle forældrenen kæmpe mod "systemet".

Jens Buch

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Ons jun 30, 2010 8:34 am

Det er ikke sådan, man kan dele sproglige og handlemæssige prøver og side, de bearbejdes i hver sin hjernehalvdel. Der er noget om snakken, men det er ikke sort/hvidt.

WISC er meget sprogligt og kulturel tung. Hvis et menneske ikke har noget sprog, vil det påvirke testresultatet meget negativt, og ingen vil udtale sig om en IK på det grundlag. I det hele taget er man meget opmærksom på, om man mestre sproget godt nok til at få en fair bedømmelse (her tænker jeg specielt på 2 sprogede og folk med tale/høre problemer).
Det ville aldrig blive aktuelt at teste en person som den du beskriver (med WISC)!

Hvis nu man forestillede sig, der var lavet en test, hvor barnet på 8 år havde fået en forskel i SIK-HIK på 36, ville man kunne slå op i manualen og se, at det kun sker i 0.2%. Man ville straks undersøge, hvad der kunne være skyld i denne forskel...hjerneskade, manglende sprog eller????
Alle handleopgaverne i WISC kan løses sprogligt (eller med støtte af sprog).

Hvis man vokser op, og får stimuleret sit sprog, vil man score højere i en WISC. Man kan påvirke scoren på mange måder, hvilket også fremgår af Intelligent Testing With the WISC-III og flere andre bøger. Ved en målrettet specialpædagogisk indsats kan man hæve IK med op til 20 point; hvis man fik stillet en WISC til rådighed og trænede, ville man kunne hæve den meget mere...men IK er reelt ikke blevet bedre, men testen er blevet "invalideret".

Raven er mere kulturneutral, men som det fremgår af manualerne, så kan der være store nationale forskelle. I Ungarn skal man måske have 46 rigtige for at nå 50 percentilen, mens man i Irland skal have 49 rigtige for at nå samme percentil.
FarTilDatter

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Fre jul 02, 2010 4:25 am

Hej Jens,

jamen sådan et barn behøver du ikke tænke dig til, min datter er lige testet med WISC-III og har en IK der er 92/138 (verbalt/nonverbalt), altså en forskel på 46.

Der er selvfølgeligt dømt ADD prompte (en for mig gummistempel diagnose som forøvrigt står side om side i ICD-10 F98-8 sammen med neglebideri, overdrevent onani, næsepilleri og tommeltot sutning) og nu står alle de flinke parat med Ritalin for lige at fixe det problem. Ingen tager sig speciel af at hun måske har siddet 8 år i en skole med en undervisning der slet ikke passede hende, for det ville jo være det samme som at indrømme at den brede skole måske slet ikke er så bred som de gerne vil gøre den og hvis der er noget der kan få "rotterne" fra borde, så er det at tage et ansvar for fejl på sig, så hellere udstede en livslang psykisk lidelse og en livslang "license to drugs", som en ADD diagnose også er, til et barn - for at redde sin egen røv.

Nogle gange kan de kloge sgu ikke se skoven for bar træer, jeg selv sad f.eks i de første 1 1/2 år i skolen før der var nogen der fik den geniale ide at sende mig til øjenlæge - jeg har -5,5 på begge øjne !

Jeg har faktisk ingen intentioner om at snyde i en WISC, min eneste intention er at gøre det bedst for min datter og da jeg er kognitivt orienteret er det derfor interessant om testen (som den ifølge dig ikke er) er statisk og kan jeg udligne forskellen eller lave den til 112/138 kognitivt, så er jeg ligeglad med om det skal koste mig "bil, båd, sommerhus og/eller svigermor (som jeg så må ud og finde)".

Jeg arbejder lidt med en model der går ud på at tage min datter i et af de svage fag, sige til læreren - er du interesseret i at lave at projekt, der går ud på at tilføre min datter mere uddannelse og hvor både du og min datter bliver coachet af en coach der har speciale i netop min datters situation og så monitorerer for hvor æblerne falder.

Altså et specifikt, afgrænset og målbart projekt, der dels vil løfte min datter og dels også vil løfte læreren i en gensidig synergi. Kan man nemlig det så kan man jo efterfølgende bruge metoden på de andre fag efter salamimetoden og derved løfte værdikæden også for kommende elever i samme situation.

Hvad mener I om en sådan fremgangsmåde ?

mvh
Jens Buch

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Fre jul 02, 2010 6:36 am

Hej igen.

Der er meget langt fra dit eksempel og så til din datter. En SIK på 92 er ganske fin, og ligger i normalområdet. Hun har umiddelbart et ganske udemærket sprog! Hun er bare bedre til de handlemæssige prøver... Jeg kan ikke lade være med at tænke følgende:
Hvis man er god til at male, skal man så tvinges til at skrive digte?
Hvis man er hamrende dygtig til matematik, skal man så være lige så dygtig til dansk?
Har pigen sproglige problemer, og hvori består problemet så??
Hvis pigen har et anvendeligt sprog, og hun bare har et stort talent indenfor de handlemæssige ting, hvad er så problemet; man er jo ikke "handicappet" af at være bedre til noget end til andet, hvis man mestre de opgaver, man stilles overfor.

Forskellen på den sproglige og handlemæssige del er meget stor. Jeg ville gerne se profilen, så man kan se, hvilke deltest, der er gået godt, og hvilke, der trækker ned.
Ud fra profilen kan den første pædagogiske hypotese fremsættes, og en foreløbig plan kan iværksættes.

Jeg synes umiddelbart godt om din plan, men jeg synes det er alt for snævert.
Jeg ville have lavet en PAS test, for at finde den optimale pædagogske tilgang til undervisning af din datter. Resultatet kan bruges i alle fag, og hvis der er noget, der er meget svært for din datter, så kan der laves en mere uddybende undervisningsplan for netop det område ud fra hendes kompetencer og potentialer. Det er det, jeg primært beskæftiger mig med, og jeg ved, man kan flytte resultatet i WISC ganske meget (det er meget vigtigt for mig at slå fast, at formålet ALDRIG er at give et højere resultat i nogen test, men udelukkende gøre barnet mere kompetent og selvhjulpen; nye kompetencer og flere potentialer).

Hilde

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Lør jul 03, 2010 8:24 pm

FarTilDatter skrev:

Ingen tager sig speciel af at hun måske har siddet 8 år i en skole med en undervisning der slet ikke passede hende, for det ville jo være det samme som at indrømme at den brede skole måske slet ikke er så bred som de gerne vil gøre den og hvis der er noget der kan få "rotterne" fra borde, så er det at tage et ansvar for fejl på sig, så hellere udstede en livslang psykisk lidelse og en livslang "license to drugs", som en ADD diagnose også er, til et barn - for at redde sin egen røv.

Uha, ja og du skal bevise dette sker. Nu hvor alle ved hvad der er tale om bliver det meget svært at gennemføre. Jeg håber at beviserne ligger i hendes journaler hvis der er skrevet handleplaner, elevplaner osv.

Desværre er vi forældre som har været møllen igennem ikke til ret meget støtte og hjælp da man bare vil have et "normalt" liv og glemme hvad der er sket med vores børn. Hertil har vi også lært på den hårde måde at hvis vi ikke er heldig så får barnet ikke hjælp ... i min verden har systemet spillet fallit når man taler om et barn som ikke er blevet mødt.

Jeg kan fortælle dig at politisk får du "vi kan ikke indgår i enkeldte sager" og via klagesystemet efter mange måneders ventetid vil du opdage at "bolden gives videre til det næste instans". Men klag alligevel, bare være klar over hvem laver hvad så du ikke ender i gråzonen. Værst er at hvis man bliver ved med at presse på så skal ens forældre evne lige kigges godt og grundigt efter ... så være beregnede og pas på dig selv og din familie! Sørg for at du har aftaler på skrift og er 100% klar over hvad de mener med standard sætninger.

Hertil vil jeg sige: Forældre der har mistanke om at barnet ikke mødes tager SJÆLDEN FEJL. Men når vi forældre reagere, og dette er ofte følelsesladet, så mangler vi en tålmodighed som er umenneskeligt at forvente vi har. Og til sidst så er systemet så tungt efterhånden og den har mange tradtioner osv. at enhver fornuftigt menneske kan se at det tager for lang tid før der kommer en ændring ... så hvis du kan find en lærer eller sted som kan undervise hende. Chancerne at hun kan modtage er ikke ret stor når hun i mange år har fungeret i et situation hvor hun ikke er blevet mødt. Væben dig selv med tålmodighed ... 3 eller 6 måneder før man ved om noget virker, og hertil tilbagefaldt hvis læren siger op osv.

Jeg tør næsten ikke spørge: Hvor mange støttepersoner og lærer har hun haft? (Vi havde bare 9 støttepersoner i det ca. 3 år spred ud over 5 år min søn var i det offentlig regi og herudover kommer der kontakt pædagoger og lærer for ikke at nævne psykologer, læsekonsulenten osv.) Og det var til et barn mellem 3½ og 8½ ... og mere sygt er at der næsten ikke er handleplaner (nogle få linier) men mange sider om "morens adfærd". Det er først i dag at jeg ser min andel, og systemets svigt!

Jeg håber du kan bruge min erfaringer til din fordel.

FarTilDatter skrev:

Nogle gange kan de kloge sgu ikke se skoven for bar træer, jeg selv sad f.eks i de første 1 1/2 år i skolen før der var nogen der fik den geniale ide at sende mig til øjenlæge - jeg har -5,5 på begge øjne !

Jeg talte engang med en person der har børn på en heldagsskole - den person fortalt mig at de ofte får børn ind som "bare" mangler briller ... så være glad for du var barn dengang og ikke i dag. Desværre er der ingen som ser på sådan noget.

FarTilDatter skrev:

Jeg har faktisk ingen intentioner om at snyde i en WISC, min eneste intention er at gøre det bedst for min datter og da jeg er kognitivt orienteret er det derfor interessant om testen (som den ifølge dig ikke er) er statisk og kan jeg udligne forskellen eller lave den til 112/138 kognitivt, så er jeg ligeglad med om det skal koste mig "bil, båd, sommerhus og/eller svigermor (som jeg så må ud og finde)".

Omformuler dig. Smile

Du har fat i noget at HIK>SIK er en indikator at at der er noget rapllende gjalt. Og alle ved at pillen uden miljø ændringer er YT. Det kan være mange ting:

- indlæringsproblemer
- adfærdsproblemer
- sprogproblemer (både tale, forståelse, hørelse)
- pga. kulturelle foreskelle
- motoriske problemer
- depression

Forskningen finder ikke en konkret resultat, desværre. Der skal være mere til diagnosen før man kan sige at foreskellen mellem HIK og SIK er ADD. Jeg vil give dig ret i din forstolkning at SIK afspejler barnets skolefærdigheder idet det opgaver i SIK er ting man lærer i skole. For at du kan kom videre skal du i den grad læse om hvert enkedt del element af WISC testen køblet på barnets adfærd, motivation - det er et stort mundfuld. Men læs - enten så vil du forstå ADD og se at det faktisk passer eller så vil du finde ud af hvad der passer på din datter. Det kan være hun er super intelligent med et indlæringsproblem, det kan også være at hun reelt er havnet i et situation hvor hun reelt understimuleres pga. klassens sammensætning.

Hvis du har brug for oversættelse af enkeldte termer vil jeg gerne hjælp. Skriv noget i en emne så kigger jeg forbi. Start med google og søg: wisc III difference VIQ PIQ

FarTilDatter skrev:

Jeg arbejder lidt med en model der går ud på at tage min datter i et af de svage fag, sige til læreren - er du interesseret i at lave at projekt, der går ud på at tilføre min datter mere uddannelse og hvor både du og min datter bliver coachet af en coach der har speciale i netop min datters situation og så monitorerer for hvor æblerne falder.

Altså et specifikt, afgrænset og målbart projekt, der dels vil løfte min datter og dels også vil løfte læreren i en gensidig synergi. Kan man nemlig det så kan man jo efterfølgende bruge metoden på de andre fag efter salamimetoden og derved løfte værdikæden også for kommende elever i samme situation.

Hvad mener I om en sådan fremgangsmåde ?

Glæder mig til at høre mere om. Med held og det rette mennesker så er det en super ide. Håber du kan allier dig med flere indeni systemet der støtter dig Cool
Jens Buch

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Søn jul 04, 2010 2:13 pm

Man kan læse mangt og meget om forskellen på HIK>SIK, men det eneste forskellen reelt kan bruges til er at fastslå, der skal yderligere analyse og undersøgelse til; forskellen viser ingenting specifikt.

En så stor forskel er usædvanlig, men der ses "normaltfungerende" med abnorme forskelle; det generelle funktionsniveau er vigtigt (ikke at forveksle med GFI).
Indlæringsmæssigt og pædagogisk (meget generaliseret) er 138>92 at foretrække i forhold til 106>60, men igen kommer det an på det daglige funktionsniveau. Kort sagt, så giver WISCèn os ikke mange svar!
Det leder mig frem til, at ADD, hverken mere eller mindre, er en ganske almindelig opmærksomhedsforstyrrelse. WISC kan ikke sige noget som helst om opmærksomhedsfunktionen, andet end de observationer psykologen laver under testningen.
Hvis man kikker i "Intelligent testing With the WISC-III", kan man ikke finde et enesteeksempel på, der trækkes lighedstegn mellem ADHD og HIK>SIK. Kikker man i "Essentials of WISC-III and WPPSI-R Assessment" og "WISC-III Clinical Use and Interpretation" kan man læse, der generelt blandt børn og unge med ADHD er en overrepræsentation af HIK>SIK, men det er der også for en lang række af andre problematikker. WISC kan i sig selv på ingen måde bruges til at stille en diagnose, men den kan underbygge en mistanke, og give begrundelse for yderligere undersøgelser.
På dansk findes "Håndbog i WISC-III Tolkning". Ligesom alle de bøger, jeg har listet op ovenfor, er/var det A materiale hos Dansk Psykologisk Forlag. Den danske bog er, som navnet siger, en håndbog, der nærmest kan betegnes som en pixibog sammenlignet med de amerikanske bøger. Håndbogen indeholder alligevel (det er en udemærket bog, der er meget informativ og let at gå til) en masse oplysninger, man kan under sig over, åbenbart ikke har fæstet sig hos alle, der arbejder med WISC... Hvis det eneste værktøj man har, er en hammer, så ligner alle opgaver et søm Crying or Very sad

Der findes mange gode test til beskrivelse af opmærksomhedsområdet, og det kan i den grad undre, man ikke bruger dem, når der er mistanke om ADHD o.lign. problematikker.
Det er en betingelse for læring, man har anvendelig fastholdt, udvalgt og fleksibel opmærksomhed. Der kan være stor forskel på, hvordan de 3 opmærksomhedsformer ser ud indenfor det visuelle, auditive og taktile område.
Opmærksomheden styre hukommelsen; Intet husket = intet lært!
Opmærksomheden er grundstenen i den kognitive funktion, derfor er det så vigtigt at få undersøgt opmærksomhedsfunktionen!
WISC kan ikke ovenstående, men ud fra profilen kan man lave en arbejdshypotese; spinkelt grundlag, men ofte det eneste man har (gidet lave)...

Gennem en grundig undersøgelse og beskrivelse af opmærksomhedsfunktionen kan der laves en undervisningsplan, der tilgodeser det enkelte barn, og det er ikke noget, der behøver påvirke en klasses undervisningsmiljø.

Hilde

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Man jul 05, 2010 5:49 am

Jens Buch skrev:

Gennem en grundig undersøgelse og beskrivelse af opmærksomhedsfunktionen kan der laves en undervisningsplan, der tilgodeser det enkelte barn, og det er ikke noget, der behøver påvirke en klasses undervisningsmiljø.

Crying or Very sad men hvis det er den miljø klassen byder barnet som er gjalt for barnet ... desværre er det noget der intet må siges om! det undervisningsmiljø har meget at sige - surt at det eneste der kan tilbydes er et tavle for at skærme barnet fra resten (og det hjælper ikke i fleste situationer, kun i nogle)
Jens Buch

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Tirs jul 06, 2010 1:25 am

Jeg er helt ening i, at klassemiljø kan spille meget ind på, hvor meget man lærer. Men klassemiljø er ikke bare klassemiljø, for der kan være 100 forskellige ting galt med et klassemiljø.

Man er nødt til at have alle oplysninger og have set barnet og klassen, før man kan sige noget om de ting sådan helt konkret.

Klassemiljø vil ikke kunne forklare den store forskel alene... og dog, men det er ren spekulation, der enten kan bekræftes eller afkræftes gennem yderligere beskrivelser og undersøgelser.

Når man taler om de miljømæssigt tunge delprøver, så er Ordkendskab, Ligheder, Omtanke og Information de tungeste hvad angår Gc (Crystallized Intelligence/Knowledge). Det er ikke skolemæssigt tunge prøver, men kulturelt tunge prøver, der afspejler det miljø, man er vokset op i.
Det betyder ikke, at barnet har haft dårlige forældre, hvis disse ting ikke er udviklet, for der kan være mange grunde til, de ikke udvikles...men skolen bærer ikke skylden for den store forskel, der er også andre ting, der har gjort sig gældende.

Det eneste rigtige er at kikke fremad, og sørge for en fremadrettet løsning for barnet/det unge menneske. Det er her, man skal lægge 100% af kræfterne, og ikke bruge 30% på at få placeret et ansvar og 70% fremadrettet; hvad hjælper det barnet, forældrene står og fortæller, skolen ikke gav barnet det optimale tilbud...ingenting overhovedet!!! og det manglende skoletilbud berettigere ikke til noget i fremtiden, så det er totalt spild af tid/barnets fremtid at føre den kamp!
Jens Buch

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Tirs jul 06, 2010 1:40 am

Og for lige at få skilt intelligenstest fra skoletingene, som de er kommet til at stå i denne tråd, så har man fx WISC til intelligenstestning, og for at undersøge skoletingene bruger man WIAT (fra samme "familie").

Man bruger kort sagt ikke intelligenstest til at udtale sig om skolegangen, men har decideret test til dette!
Hilde

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Tirs jul 06, 2010 11:29 am

Jens Buch skrev:
Og for lige at få skilt intelligenstest fra skoletingene, som de er kommet til at stå i denne tråd, så har man fx WISC til intelligenstestning, og for at undersøge skoletingene bruger man WIAT (fra samme "familie").

Man bruger kort sagt ikke intelligenstest til at udtale sig om skolegangen, men har decideret test til dette!

bruger PPR WIAT?
Jens Buch

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Tirs jul 06, 2010 11:46 am

Nej! PPR har en hammer, og den hedder WISC...

Nu kender jeg lidt mere til baggrunden for det nedenstående, men grundlæggende handler det om en nueropsykolog, der kom ind til en lille hjerneskadet pige, og skulle teste hende... han havde et redskab, og det var en kuffert med en WISC-III... men hvad kan den bruges til i sådanne situationer:

Citat :
At PAS kan sætte fart på den mentale udvikling er historien om analyseredskabets oprindelse et levende bevis på. På Odense Universitetshospital tilså Steen Hilling i 1996 en 9 år-årig pige, der var dybt hjerneskadet af hjernebetændelse.
På et tidspunkt sang han ”lille Peter Edderkop” for hende og fik uventet en smule kontakt.
Nogle af pigens netværk, som blev aktiveret af rim og remser, var intakte. Efterfølgende brugte vi sang og legesager fra pigens barndom til at finde flere intakte netværk, og i dag har pigen fået en del af sit sprog tilbage og fungerer i et beskyttet miljø, fortæller Steen Hilling og tilføjer, at arbejdet med at udvikle PAS tog fart herefter.

Tit og ofte testes sådanne børn med WISC, og så er den ged barberet. Børn, intelligente eller ej, hjælpes ikke med en WISC test; den kan måske åbne for en pengekasse til noget specialundervisning, men det er så det!

Jeg har en WIAT-II (III kommer senere i år)... men den kan heller ikke hjælpe barnet videre, forstået på den måde, at den kan oplyse om fejl og mangler, men ikke om, hvordan man kommer videre bounce man står bare og hopper på stedet, for læreren vidste sgu godt, hvordan det ville komme til at bounce se ud.
Sponsored content

IndlægEmne: Re: WISC-III spørgsmål   Today at 12:32 am

WISC-III spørgsmål
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1