Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
WISC-III spørgsmål EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
WISC-III spørgsmål EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
WISC-III spørgsmål EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
WISC-III spørgsmål EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
WISC-III spørgsmål EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
WISC-III spørgsmål EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
WISC-III spørgsmål EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
WISC-III spørgsmål EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
WISC-III spørgsmål EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
hilde children Århus gifted begavede wisc skole børnehave mentiqa privat
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 WISC-III spørgsmål

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
FarTilDatter





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyOns Jun 30, 2010 3:56 am

Spørgsmål til "testoraclet" ;-)

Som jeg forstår WISC så kan testen overordnet opdeles i en test mod ventre hjernehalvdel (verbal) og mod højre hjernehalvdel (nonverbal), endvidere forstår jeg den sådan at man arbejder ud fra et defineret "normalbegreb", en slags 0-linie tillagt 100 (IK), samtidigt set i relation til barnets alder.

Med andre ord, tager man et barn på f.eks 15 år, der hele sit liv aldrig har set en skole, men levet i en skov og ikke tilegnet sig andet end "abesprog", vil barnet i den verbale del score 0 og i den nonverbale kunne score højere alt efter barnets abstrakte forståelse.

Er det korrekt ?

mvh
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyOns Jun 30, 2010 5:06 am

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:28 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyOns Jun 30, 2010 5:28 am

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:28 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyOns Jun 30, 2010 8:34 am

Det er ikke sådan, man kan dele sproglige og handlemæssige prøver og side, de bearbejdes i hver sin hjernehalvdel. Der er noget om snakken, men det er ikke sort/hvidt.

WISC er meget sprogligt og kulturel tung. Hvis et menneske ikke har noget sprog, vil det påvirke testresultatet meget negativt, og ingen vil udtale sig om en IK på det grundlag. I det hele taget er man meget opmærksom på, om man mestre sproget godt nok til at få en fair bedømmelse (her tænker jeg specielt på 2 sprogede og folk med tale/høre problemer).
Det ville aldrig blive aktuelt at teste en person som den du beskriver (med WISC)!

Hvis nu man forestillede sig, der var lavet en test, hvor barnet på 8 år havde fået en forskel i SIK-HIK på 36, ville man kunne slå op i manualen og se, at det kun sker i 0.2%. Man ville straks undersøge, hvad der kunne være skyld i denne forskel...hjerneskade, manglende sprog eller????
Alle handleopgaverne i WISC kan løses sprogligt (eller med støtte af sprog).

Hvis man vokser op, og får stimuleret sit sprog, vil man score højere i en WISC. Man kan påvirke scoren på mange måder, hvilket også fremgår af Intelligent Testing With the WISC-III og flere andre bøger. Ved en målrettet specialpædagogisk indsats kan man hæve IK med op til 20 point; hvis man fik stillet en WISC til rådighed og trænede, ville man kunne hæve den meget mere...men IK er reelt ikke blevet bedre, men testen er blevet "invalideret".

Raven er mere kulturneutral, men som det fremgår af manualerne, så kan der være store nationale forskelle. I Ungarn skal man måske have 46 rigtige for at nå 50 percentilen, mens man i Irland skal have 49 rigtige for at nå samme percentil.
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyFre Jul 02, 2010 4:25 am

Hej Jens,

jamen sådan et barn behøver du ikke tænke dig til, min datter er lige testet med WISC-III og har en IK der er 92/138 (verbalt/nonverbalt), altså en forskel på 46.

Der er selvfølgeligt dømt ADD prompte (en for mig gummistempel diagnose som forøvrigt står side om side i ICD-10 F98-8 sammen med neglebideri, overdrevent onani, næsepilleri og tommeltot sutning) og nu står alle de flinke parat med Ritalin for lige at fixe det problem. Ingen tager sig speciel af at hun måske har siddet 8 år i en skole med en undervisning der slet ikke passede hende, for det ville jo være det samme som at indrømme at den brede skole måske slet ikke er så bred som de gerne vil gøre den og hvis der er noget der kan få "rotterne" fra borde, så er det at tage et ansvar for fejl på sig, så hellere udstede en livslang psykisk lidelse og en livslang "license to drugs", som en ADD diagnose også er, til et barn - for at redde sin egen røv.

Nogle gange kan de kloge sgu ikke se skoven for bar træer, jeg selv sad f.eks i de første 1 1/2 år i skolen før der var nogen der fik den geniale ide at sende mig til øjenlæge - jeg har -5,5 på begge øjne !

Jeg har faktisk ingen intentioner om at snyde i en WISC, min eneste intention er at gøre det bedst for min datter og da jeg er kognitivt orienteret er det derfor interessant om testen (som den ifølge dig ikke er) er statisk og kan jeg udligne forskellen eller lave den til 112/138 kognitivt, så er jeg ligeglad med om det skal koste mig "bil, båd, sommerhus og/eller svigermor (som jeg så må ud og finde)".

Jeg arbejder lidt med en model der går ud på at tage min datter i et af de svage fag, sige til læreren - er du interesseret i at lave at projekt, der går ud på at tilføre min datter mere uddannelse og hvor både du og min datter bliver coachet af en coach der har speciale i netop min datters situation og så monitorerer for hvor æblerne falder.

Altså et specifikt, afgrænset og målbart projekt, der dels vil løfte min datter og dels også vil løfte læreren i en gensidig synergi. Kan man nemlig det så kan man jo efterfølgende bruge metoden på de andre fag efter salamimetoden og derved løfte værdikæden også for kommende elever i samme situation.

Hvad mener I om en sådan fremgangsmåde ?

mvh
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyFre Jul 02, 2010 6:36 am

Hej igen.

Der er meget langt fra dit eksempel og så til din datter. En SIK på 92 er ganske fin, og ligger i normalområdet. Hun har umiddelbart et ganske udemærket sprog! Hun er bare bedre til de handlemæssige prøver... Jeg kan ikke lade være med at tænke følgende:
Hvis man er god til at male, skal man så tvinges til at skrive digte?
Hvis man er hamrende dygtig til matematik, skal man så være lige så dygtig til dansk?
Har pigen sproglige problemer, og hvori består problemet så??
Hvis pigen har et anvendeligt sprog, og hun bare har et stort talent indenfor de handlemæssige ting, hvad er så problemet; man er jo ikke "handicappet" af at være bedre til noget end til andet, hvis man mestre de opgaver, man stilles overfor.

Forskellen på den sproglige og handlemæssige del er meget stor. Jeg ville gerne se profilen, så man kan se, hvilke deltest, der er gået godt, og hvilke, der trækker ned.
Ud fra profilen kan den første pædagogiske hypotese fremsættes, og en foreløbig plan kan iværksættes.

Jeg synes umiddelbart godt om din plan, men jeg synes det er alt for snævert.
Jeg ville have lavet en PAS test, for at finde den optimale pædagogske tilgang til undervisning af din datter. Resultatet kan bruges i alle fag, og hvis der er noget, der er meget svært for din datter, så kan der laves en mere uddybende undervisningsplan for netop det område ud fra hendes kompetencer og potentialer. Det er det, jeg primært beskæftiger mig med, og jeg ved, man kan flytte resultatet i WISC ganske meget (det er meget vigtigt for mig at slå fast, at formålet ALDRIG er at give et højere resultat i nogen test, men udelukkende gøre barnet mere kompetent og selvhjulpen; nye kompetencer og flere potentialer).



Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyLør Jul 03, 2010 8:24 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:27 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptySøn Jul 04, 2010 2:13 pm

Man kan læse mangt og meget om forskellen på HIK>SIK, men det eneste forskellen reelt kan bruges til er at fastslå, der skal yderligere analyse og undersøgelse til; forskellen viser ingenting specifikt.

En så stor forskel er usædvanlig, men der ses "normaltfungerende" med abnorme forskelle; det generelle funktionsniveau er vigtigt (ikke at forveksle med GFI).
Indlæringsmæssigt og pædagogisk (meget generaliseret) er 138>92 at foretrække i forhold til 106>60, men igen kommer det an på det daglige funktionsniveau. Kort sagt, så giver WISCèn os ikke mange svar!
Det leder mig frem til, at ADD, hverken mere eller mindre, er en ganske almindelig opmærksomhedsforstyrrelse. WISC kan ikke sige noget som helst om opmærksomhedsfunktionen, andet end de observationer psykologen laver under testningen.
Hvis man kikker i "Intelligent testing With the WISC-III", kan man ikke finde et enesteeksempel på, der trækkes lighedstegn mellem ADHD og HIK>SIK. Kikker man i "Essentials of WISC-III and WPPSI-R Assessment" og "WISC-III Clinical Use and Interpretation" kan man læse, der generelt blandt børn og unge med ADHD er en overrepræsentation af HIK>SIK, men det er der også for en lang række af andre problematikker. WISC kan i sig selv på ingen måde bruges til at stille en diagnose, men den kan underbygge en mistanke, og give begrundelse for yderligere undersøgelser.
På dansk findes "Håndbog i WISC-III Tolkning". Ligesom alle de bøger, jeg har listet op ovenfor, er/var det A materiale hos Dansk Psykologisk Forlag. Den danske bog er, som navnet siger, en håndbog, der nærmest kan betegnes som en pixibog sammenlignet med de amerikanske bøger. Håndbogen indeholder alligevel (det er en udemærket bog, der er meget informativ og let at gå til) en masse oplysninger, man kan under sig over, åbenbart ikke har fæstet sig hos alle, der arbejder med WISC... Hvis det eneste værktøj man har, er en hammer, så ligner alle opgaver et søm Crying or Very sad

Der findes mange gode test til beskrivelse af opmærksomhedsområdet, og det kan i den grad undre, man ikke bruger dem, når der er mistanke om ADHD o.lign. problematikker.
Det er en betingelse for læring, man har anvendelig fastholdt, udvalgt og fleksibel opmærksomhed. Der kan være stor forskel på, hvordan de 3 opmærksomhedsformer ser ud indenfor det visuelle, auditive og taktile område.
Opmærksomheden styre hukommelsen; Intet husket = intet lært!
Opmærksomheden er grundstenen i den kognitive funktion, derfor er det så vigtigt at få undersøgt opmærksomhedsfunktionen!
WISC kan ikke ovenstående, men ud fra profilen kan man lave en arbejdshypotese; spinkelt grundlag, men ofte det eneste man har (gidet lave)...

Gennem en grundig undersøgelse og beskrivelse af opmærksomhedsfunktionen kan der laves en undervisningsplan, der tilgodeser det enkelte barn, og det er ikke noget, der behøver påvirke en klasses undervisningsmiljø.

Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyMan Jul 05, 2010 5:49 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:27 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyTirs Jul 06, 2010 1:25 am

Jeg er helt ening i, at klassemiljø kan spille meget ind på, hvor meget man lærer. Men klassemiljø er ikke bare klassemiljø, for der kan være 100 forskellige ting galt med et klassemiljø.

Man er nødt til at have alle oplysninger og have set barnet og klassen, før man kan sige noget om de ting sådan helt konkret.

Klassemiljø vil ikke kunne forklare den store forskel alene... og dog, men det er ren spekulation, der enten kan bekræftes eller afkræftes gennem yderligere beskrivelser og undersøgelser.

Når man taler om de miljømæssigt tunge delprøver, så er Ordkendskab, Ligheder, Omtanke og Information de tungeste hvad angår Gc (Crystallized Intelligence/Knowledge). Det er ikke skolemæssigt tunge prøver, men kulturelt tunge prøver, der afspejler det miljø, man er vokset op i.
Det betyder ikke, at barnet har haft dårlige forældre, hvis disse ting ikke er udviklet, for der kan være mange grunde til, de ikke udvikles...men skolen bærer ikke skylden for den store forskel, der er også andre ting, der har gjort sig gældende.

Det eneste rigtige er at kikke fremad, og sørge for en fremadrettet løsning for barnet/det unge menneske. Det er her, man skal lægge 100% af kræfterne, og ikke bruge 30% på at få placeret et ansvar og 70% fremadrettet; hvad hjælper det barnet, forældrene står og fortæller, skolen ikke gav barnet det optimale tilbud...ingenting overhovedet!!! og det manglende skoletilbud berettigere ikke til noget i fremtiden, så det er totalt spild af tid/barnets fremtid at føre den kamp!
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyTirs Jul 06, 2010 1:40 am

Og for lige at få skilt intelligenstest fra skoletingene, som de er kommet til at stå i denne tråd, så har man fx WISC til intelligenstestning, og for at undersøge skoletingene bruger man WIAT (fra samme "familie").

Man bruger kort sagt ikke intelligenstest til at udtale sig om skolegangen, men har decideret test til dette!
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyTirs Jul 06, 2010 11:29 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:27 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål EmptyTirs Jul 06, 2010 11:46 am

Nej! PPR har en hammer, og den hedder WISC...

Nu kender jeg lidt mere til baggrunden for det nedenstående, men grundlæggende handler det om en nueropsykolog, der kom ind til en lille hjerneskadet pige, og skulle teste hende... han havde et redskab, og det var en kuffert med en WISC-III... men hvad kan den bruges til i sådanne situationer:

Citat :
At PAS kan sætte fart på den mentale udvikling er historien om analyseredskabets oprindelse et levende bevis på. På Odense Universitetshospital tilså Steen Hilling i 1996 en 9 år-årig pige, der var dybt hjerneskadet af hjernebetændelse.
På et tidspunkt sang han ”lille Peter Edderkop” for hende og fik uventet en smule kontakt.
Nogle af pigens netværk, som blev aktiveret af rim og remser, var intakte. Efterfølgende brugte vi sang og legesager fra pigens barndom til at finde flere intakte netværk, og i dag har pigen fået en del af sit sprog tilbage og fungerer i et beskyttet miljø, fortæller Steen Hilling og tilføjer, at arbejdet med at udvikle PAS tog fart herefter.

Tit og ofte testes sådanne børn med WISC, og så er den ged barberet. Børn, intelligente eller ej, hjælpes ikke med en WISC test; den kan måske åbne for en pengekasse til noget specialundervisning, men det er så det!

Jeg har en WIAT-II (III kommer senere i år)... men den kan heller ikke hjælpe barnet videre, forstået på den måde, at den kan oplyse om fejl og mangler, men ikke om, hvordan man kommer videre bounce man står bare og hopper på stedet, for læreren vidste sgu godt, hvordan det ville komme til at bounce se ud.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





WISC-III spørgsmål Empty
IndlægEmne: Sv: WISC-III spørgsmål   WISC-III spørgsmål Empty

Tilbage til toppen Go down
 
WISC-III spørgsmål
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» WISC III - er den egentlig god nok?
» WISC test.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: