Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
wisc hilde children begavede gifted skole privat børnehave mentiqa Århus
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Alegria





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTirs Jul 06, 2010 2:39 am

Siden jeg sidst har skrevet indlæg her på siden, har vi fået Malthes resultater af 5-15 og WISC-III. Jeg vil nok ved lejlighed komme med en egentlig introduktion under punktet for dette.

Vi er i den positive situation, at hele forløbet omkring WISC-testning af Malthe er sket på opfordring af Malthes kommende klasselærer (han starter i 1. her efter ferie), som er den der hele tiden mest har følt sig overbevist om, at han er et BMSF barn. Ligeledes har jeg en god dialog med psykologen fra PPR, som virker til at lytte efter hvad jeg siger og som også har udtrykt, at hun har nydt forløbet med Malthe og at arbejde med ham.
Indtil videre har vi dog kun kort fået testresultaterne over telefon. De lå færdige 2 dage før skolesommerferien og vi har aftalt, at psykologen kontakter os og skolen efter ferien for nærmere redegørelse, samt start af dialog omkring Malthes kommende skolegang.
I 5-15 testen lå han nærmest som forventet indenfor normalområdet på alle punkter. WISC giver en total IQ på 132. Jeg har som sagt ikke en uddybning af testen, men han skulle score højt i alle grupper, dog skulle hans stærke sider specielt ligge omkring evne til at drage konklusion/sammenhænge, perspektivere og lægge strategier. Han skulle ligge højt i sproglig IQ. Tigiv mig hvis jeg ikke benævner områderne korrekt, men jeg bruger psykolgens ord pr telefon, da jeg kun kan gætte på, hvilke dele hun har tænkt på.

Som jeg forstår diverse diskussioner i andre tråde, giver WISC egentlig ikke grundlag for at tilrettelægge Malthes kommende undervisning. Helt oprindelig startede forløbet jo sådan set med, at han rager i konflikt med sine ellers gode kammerater, er distræt i timerne og motorisk urolig (derfor 5-15). WISC'en kan måske give en del af forklaringen på hvor hunden kan ligge begravet, men fortæller derudover vel ikke noget om hans indlæringsstil etc. Hvis jeg har forstået korrekt?

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTirs Jul 06, 2010 11:26 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:20 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTirs Jul 06, 2010 11:34 am

Hej Tina.

WISC er ikke udviklet til at give svar på, hvordan en elev lærer bedst. Man kan, hvis man sætter sig godt ind i tingene, komme med en arbejdshypotese ud fra en analyse af deltestprofil, index og arbejdsstil under testen.

Jeg har rigtigt mange gange stødt på lærere og specialundervisere, der har eftersprugt WISC rapporten. Når jeg har spurgt til, hvad de skal med den, har svaret været, de skal bruge den til at planlægge undervisning, finde niveau osv.
Når jeg har spurgt til, hvordan de rent praktisk gør det, så har jeg aldrig fået et svar, der kunne bruges til noget som helst! Jeg har oplevet lærere, der startede med at være vældigt åbne og veltalende, blive nærmest hysteriske, når det blev afsløret, de ikke vidste en hujende hattefis om testen.
Jeg har oplevet dialogmøder, hvor en speciallærer begynder at forklare om WISC, og det er fuldstændigt tydeligt, de intet ved om testen...
Hvis nogen siger, de kan finde egnede materialer ud fra IK, så skulle de have prygl med en granrafte; jeg er stødt på flere, der burde have haft den omgang...sproglig stærk, ordblind elev på 8 år, skal have Harry Potter bøger med hjem og læse Rolling Eyes han kan jo sagtens forstå indholdet scratch

Hvis i står i den situation, at skolen vil bruge testen som redskab i undervisningen/planlægningen, så forlang at få at vide, hvordan det sker. Forlang at få at vide, hvor de ser tingene i testrapporten, og hvorfor det betyder, de vil gøre en tingene på en bestemt måde... skal barnet have induktiv eller deduktiv undervisning; er det det samme i alle fag, eller er der fx forskel på dansk og matematik osv. osv.

Jeg har skrevet en PD om læringsprofiler ud fra klassisk intelligenstestning. Jeg udvalgte 4 deltest, og brugte til en analyse (pladsmangel gjorde, jeg kun kunne få plads til de 4). WISC er ikke et optimalt (ikke engang godt) værktøj til opgaven, men den er der altid. Når der ikke kan bevilliges tid til at gøre et ordentligt stykke specialpædagogisk arbejde, så må man jo anvende det, man har til rådighed. men når man så ser den modvilje, der er imod man får dybere indsigt i testenes indhold, så man kan lave den pædagogiske analyse, så bliver det svært confused

5-15 er et værdifuldt værktøj, specielt hvis det anvendes "rigtigt". Jeg plejer at anvende den ved at lade forældre og klasselæreren/teamet udfylde hver sin. Så score jeg dem (det er lynhurtigt og kun tastearbejde, og regnearket kommer med alle oplysninger; ikke noget tænkearbejde indtil nu!), og så er det interessante, hvor alle er enige og uenige... Så indkaldes lærere og forældre til en snak, og så snakes der om, hvor man er uenige. Hvis forældrene ikke opfatter barnet som overaktivt/impulsivt og uroligt, men det gør skolen, så er det interessant, hvorfor der er den forskel. Nogen gange er forældrene slet ikke klar over, deres barns adfærd er afvigende. De fortæller, at barnnet er på samme måde hjemme som lærerne oplever det i skolen, men de har levet i den tro, at sådan er alle børn...
Andre gange er det sådan, at forældrene slet ikke oplever problemerne hjemme, og når de fortæller om, hvordan de undgår det, så kommer der virkelig guldkorn til skolen... dialog er vejen frem, og her er 5-15 faaaaantastisk!!
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTirs Jul 06, 2010 11:43 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:20 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Alegria





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyOns Jul 07, 2010 10:27 am

Som sædvanlig er jeg imponeret af jeres engagement i at hjælpe os andre "nybegyndere"!
Tak Hilde for dine gode råd. Jeg har kort kigget på linkene og tænker, at man jo nærmest selv skal være pænt begavet for at kunne følge med Smile
Mht at være en god forhandler - hmmm, jeg tog Jens' råd og talte pænt med "den søde psykologdame", som viste sig at være ganske modtagelig for mine kommentarer. Så godt at jeg ikke fik optrappet en situation i den omgang.

Jens, det er en interessant kommentar du har til, om forældrene er blinde eller om vi har fundet nøglen til vores barn. Jeg har selv haft de tanker flere gange, da Malthe tydeligvis har reageret voldsommere i institutionssammenhæng. Hvilket sikkert er ganske normalt, men man får da tanken "gør min store moderkærlighed mig blind" og det er ikke rart, pludselig at se sig selv prøve at vurdere sit barn objektivt. Det kan barnet mærke og barnet forventer det ikke af sin mor! Men det kan selvfølgelig være tilfældet "Er det da unormalt at lille Peter kaster rundt med inventaret - børn skal da have lov at komme af med krudtet" Wink På den anden side, Malthe er vores første og han har såmænd også opdraget os, forstået på den måde, at han aldrig har taget et nej for et nej, men et nej med en rimelig forklaring er noget helt andet. Sådan har han været altid og han har argumenteret siden han fik sprog. Vi har sparet timevis af argumenteren, ved at give ham forklaringen fra starten - men vi har nu ikke tænkt over det som sådan tidligere.

Iht. udtalelser fra både PPR og skolen har de ikke erfaringer med BMSF. PPR har sagt, at det er det højeste, som de har testet i WISC. Rent statistisk må der nok være flere i kommunen, men de har åbenbart ikke været forbi PPR. Skolen, som er privat, er kendt for at være faglig, men BH-læren har udtrykt, som at de ikke har de store erfaringer med WISC testning.
Jeg skal lige summe over jeres svar og hvad jeg ellers har læst i diverse tråde og så kan jeg ikke udelukke, at jeg har flere spørgsmål. Nu har jeg jo en god dialog med både lærer og psykolog, så spørgsmålet er om jeg kan foreslå "noget" til yderligere forberedelse før omtalte møde, uden at jokke for meget rundt i deres radisebede og dermed få vendt vores velvilje for hinanden og situationen. Ville andre test være relevante (Raven?). Hvis ikke PPR har ressourcer, vil de så acceptere at vi selv tager initiativ etc etc scratch

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTors Jul 08, 2010 1:14 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:20 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTors Jul 08, 2010 9:30 pm

Hej Hilde.

Citat :
Når du vil teste så er det en god ide at spørge dig selv om "hvorfor?" en test er nødvendigt. "Hvad" er spørgsmålet du ønsker at besvare?

Prøverne kan give detaljerede oplysninger om barnets "læringsbehov" til forældre og lærere.
Prøverne kan identificere begavelse.
Prøverne kan også tilbyde oplysninger for tidlig indgriben i indlærings forskelle.

Jeg mener at vi kun skal teste hvis vi reelt ønkser at resultaterne anvendes.

Resultaterne skal afspejle barnets evner, hvis ikke så skal sagen undersøges.
Resultaterne kan bruges i pædagogiske planlægning af barnets undervisning.
Resultaterne kan bruges til at tilpasse barnets uddannelse.

Jeg synes, det er relevante ting, du nævner her! Det, der så kan under mig er, at det stort set alt sammen handler om pædagogik!

Jeg synes, men skal spørge sig selv, hvorfor vi tester kologisk/psykologiske test, når det er pædagogiske svar, vi vil have... Det er 2 "vidt" forskellige felter, og de psykologiske test er ikke udviklet og egnede til at give de svar, du efterspørger!!
Tilbage til toppen Go down
Alegria





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTors Jul 08, 2010 10:52 pm

Jeg er også grundlæggende enig med Hildes pointer. På et tidspunkt arbejdede jeg som HR konsulent, hvor jeg blandt andet udførte medarbejdertilfredshedsanalyser. Min rådgivning til kunderne var meget den sammen Smile

Jeg tænker 2 ting; socialt: Han er social udadvendt, men rager jo altså i konflikter, jeg er temmelig overbevist om, at det - som jeg også læser mange andre steder om intelligente børn - handler om hans faktuelle tankegang og at han ikke tøver med at rette andre. Jeg kan se, at han er sådan overfor sin lillesøster og bruger det som case overfor ham, men jeg kan ikke reelt se, om det er problemet, eftersom jeg ikke er tilstede i hans dagligdag. Her må jeg have støtte fra skolen.
Undervisning: Hvordan tilfredsstiller man en dreng, som rent abc og matematik ligger gennemsnitlig, men i viden, brug af viden og sprogbrug ligger langt foran. Han elsker fagbøger, men kan ikke læse dem. Han kan læse læsefidusen (som en anden vist nævnte), men den er meget lidt motiverende, når man interesserer sig for solsystemet, livets opståen, historie osv.

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyTors Jul 08, 2010 11:00 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:21 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 12:33 am

Citat :
Og det bedste medicin til at han ændrer sin adfærd ift at rette andre er ved at han selv bliver sat i en sitaution hvor han bliver rettet på af en jævnaldrende

Jeg gjorde opmærksom på, man hele tiden snakker om psykologiske test, men ønsker pædagogiske svar...

Citatet er interessant i forhold til dette! Svaret er absolut ikke altid rigtigt, og er barnets kognitive stil anderledes, er det direkte forkert, og vil kun medføre yderligere frustration... det ovenstående fordre, barnet lærer ud fra induktive og helhedsorieterede processer i sociale sammenhænge...men hvad, hvis barnet bedste forstår deduktivt og formelt i sociale situationer...

Igen er det svært at finde en psykologisk test, der kan svare på det; du kan få at vide, hvilket niveau barnet er på, men ikke hvordan man udmønter den til anvendelig pædagogik!!!

Hvorfor snakker i hele tiden psykologiske test, når det er pædagogiske svar, i vil have???
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 12:38 am

Hvad jeg har lært af en tur rundt i hele dette univers er at hverken skole, PPR, alm. børnepsykiatri og psykologi faktisk ved særligt meget om BMSF, for ikke at sige hinandens arbejdsområder.

Dette gør det enorm svært at få nogen form for sammenhængende "løsningmodel" op og stå og man kan meget hurtigt ende op med en ADHD diagnose og en dåse Ritalin og lidt extra specialundervisning på kommunekassens nåde - case closed!

Med andre ord, man får det de har på hylderne og det er i mange tilfælde ikke særligt overbevisende.

Der er dog masser man kan gøre ved børn der "kaster med tingene", tit og ofte er det nemlig et resultat af at man ikke ser det selv - den "blinde mor" er et godt udtryk for f.eks en mor der tillader at spisesituationen med hendes 2 børn for andre opleves som tredie verdenskrig, måske har moderen selv oplevet det i sit eget barnsdomshjem og det er så bare blevet "normalen" - sådan spiser man med børn.

At læse f.eks et par bøger af Jesper Juul kan være lærerigt og f.eks at lære sig selv assertiv kommunikation (ikke volderlig kommunikation/girafsprog) og implementere den (det er det svære) i sin dagligdag har stor effekt.

Jeg kan give et eksempel fra mig selv. Jeg har en 15 årig teenagedatter, hos mig er hun stille, fredelig og problemfri, hos moderen, der snakker ulvesprog, bliver det smækket med dørene, kastet med tingene, stjålet dankort og penge og hun kan ikke få hende op om morgenen, hun pjækker tit og kommer sjældent hjem som aftalt - det sker slet ikke hos mig. Moren i overstående spisesituation er forøvrigt min datters mor.

Om kommunikation så er pædagogik eller psykologi skal være usagt ;-)
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 1:07 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:21 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 1:08 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:20 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 1:25 am

En 15 årieg teenagerdatters konflikter med moderen kan ligge begravet mange steder; jeg har set borderline piger med den problematik, du beskriver (kun for at komme med et eksempel på, der kan være mange forskellige problemer til grund for samme opførsel).

Når en ung begynder at stjæle, og ikke kommer hjem, er der grund til bekymring No det er rigtigt skidt, uanset hvor det sker.

Assertiv kommunikation er udemærket, og fx Christine Byriel har skrevet en god bog om emnet (og andre emner indenfor det felt).

Kommunikation er et emne, der kan anskues fra forskellige fag...
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 1:36 am

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad du mener Hilde.

Du skriver om det andet barn giver modspil og du skriver om:
Citat :
at han selv bliver sat i en sitaution hvor han bliver rettet på af en jævnaldrende

Så skriver du:
Citat :
det timing, voksenstøtte og ikke mindst opfølgning

Kan du ikke beskrive et sådan forløb, hvad du vil gøre, og hvordan det skal forløbe...
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 2:14 am

Jens,

nu skal det jo være en familiediskussion, jeg brugte blot min datter som eksemplet, det kunne ligevel have været en af hendes to større søskende ;-)

For mig er måden man kommunikerer på utrolig vigtig, assertiv/ivk er anderkendt i såvel erhvervslivet som i skolen (hvor den indgår som et centralt element i kampen mod mopning) ganske enkelt fordi den virker mod konflikter.

Problemet er dog, at når man læser om det, er det nærmest som at læse "logik for perlehøns", at implementere det er utroligt svært, iøvrigt lige som mange andre "du skal bare gøre sådan"-råd.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 2:41 am

Det store problem med at implementere fx assertiv kommunikation er ens menneskesyn; det ender utroligt ofte ud i at handle om dette! Jeg kender folk i personaleledelse, der tager kommunikationskurser...umiddelbart for at lære anerkendende kommunikation o.lign.
I den sidste ende har de læst stoffet som fanden læser biblen. De vælger at lære en human tilgang, og bruger den manipulerende for at få en lettere hverdag... Et defensivt "våben" kan bruges offensivt!... den topstyrede organisation, hvor chefen sidder på ledermøderne og snakker om de dumme medarbejdere, samtidigt med han implementere anerkendelse i organisationen; det er som at blande olie og vand!!! man kan skjule de grimmeste dagsordner i det smukkeste indpakningspapir...

Når man vælger at arbejde assertivt, er det fordi, det ligger i ens grundlæggende menneskesyn... ikke for at få en fredeligere hverdag på kontoret eller i institutionen (der er mange pædagoger, der praktisere assertiv kommunikation uden det hænger sammen med deres menneskesyn; de mener assertiv kommunikation er "et værktøj i kassen Shocked ).

Hvis man er assertiv holder man sig på ens egen banehalvdel, og man skyder ikke skylden/ansvaret over på andre eller deres handlinger/holdninger.
Tilbage til toppen Go down
Alegria





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 3:41 am

Citat :
hvor chefen sidder på ledermøderne og snakker om de dumme medarbejdere, samtidigt med han implementere anerkendelse i organisationen; det er som at blande olie og vand!!!

Derfor er det spændende at være HR person - især når man har en leder eller to, som skal rådgives - det kan være et sejt træk og små skridt Wink

Debatterne her udvikler sig tit på mange interessante og lærerige måder!

,men lige mht. psykologiske test, jeg ved ikke om jeg blev ved at skrive om dem, jeg var ikke uenig i det, som du skrev Jens. Min søn ligger blandt andet indenfor normalområdet i 5-15, hvorledes hans potentiale understøttes er en pædagogisk opgave.

Citat :
Ik er i 99.9% af alle tilfældene som en bil uden motor...du kan juble, for nu har du fået en bil, men hvad vil du med den! Pædagogikken er motoren, der får bilen til at rulle og gør den anvendelig
Fra debatten under introduktion "Sarah 11 måneder"

Citat :
Der er INTET børnehave eller skole kan gøre i disse tilfælde; det er udelukkende forældrenes ansvar, da de har opdraget barnet.
Fra debatten under skolebørn "Min vens dreng"!

Ovenstående er taget ud af sammenhæng, men pointen omkring forældrenes ansvar hænger sammen her. Det er også derfor, at jeg er så interesseret i at vide, hvorledes han ryger i konflikter. Jeg har med held brugt en form for coaching (som det hedder så fint nu om dage) til Malthe, forstået på den måde, at jeg har ladet ham finde svarene selv på en problemstilling, men det kræver, at jeg ved hvor jeg skal gribe!

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 3:46 am

Jens,

jeg kan kun være enig med dig, assertiv kommunikation tager udgangspunkt i menneskesyn, synes man basalt, at alle mennesker, der f.eks ikke er enige med en, selv er idioter, så bliver kommunikationen i bedste fald blot tom luft og forøvrigt fuldkommen virkningsløs.

I gamle dage havde man det der kan defineres som human psykologien, den som blandt andet beskrives af Søren Kierkegaard i hans lille skriv "Kunsten at hjælpe".

Idag har vi desværre et samfund der nærmest er støvsuget for den menneskeholdning og erstattet af en etords retorik der er designet til at sætte "idioten" i bås og derved stigmatisere dem fra normalen - ord som "alkoholiker", "fed", "ryger", "skatteål", "hjemløs", "fallent", "skyldner", "afviger", "misbruger" - alt det vi ikke kan have og alt det vi bliver "racende" over (der må strammes op og der må højere straffe til!) præger ikke kun mediebilledet, men også debatten - de må bagerst i køen og ud af bybilledet, tit og ofte på grundlag af meningsdannelser baseret på "ikke offentligegjorte undersøgelser".

Når jeg f.eks snakker med min datter om hendes manglende skoleengagement, kunne jeg aldrig finde på at indrage de problemer hun har i forholdet til hendes mor. For hun læser jo hverken matematik hos mig eller hendes mor. Det er to fuldkommen adskilte ting. Jeg kunne heller ikke finde på over for moren at koble disse ting og uddele "det er også din skyld pga af ditten dutten datten" - jeg er faktisk meget loyal over for hendes mor - for ryger vi først i totterne på hinanden - så har jeg jo ikke ligefrem hjulpet min datter - for det er sgu ikke sjovt at være datter til en mor og en far der ligger i krig, at modparten måske så ikke er lige så loyal over for mig - tja - vi er vel alle mennesker.

Tilbage til toppen Go down
Alegria





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 4:15 am

Citat :
Idag har vi desværre et samfund der nærmest er støvsuget for den menneskeholdning og erstattet af en etords retorik der er designet til at sætte "idioten" i bås og derved stigmatisere dem fra normalen - ord som "alkoholiker", "fed", "ryger", "skatteål", "hjemløs", "fallent", "skyldner", "afviger", "misbruger" -

Ja, jeg bliver så trist, når man hører om eksempler - Den varetægstfængslede 16-årige pige, børn der kan få fodlænker på. Eller, det er rygernes skyld, det er indvandrernes skyld, det er de tykkes skyld. Alt imens vi glemmer selv at tage ansvaret for vores liv, vil vi hellere pege fingre af hinanden. På sammen tid er der stort salg i netop kurser, som skal lære folk at være assertive, vi kommer på teambuilding, der tales mobning i skolen og mht ansvar - regeringen (eller dele) er liberal, det er da vist bl.a. noget med at tage ansvar for sig selv - hmmm!
(jeg har desværre ikke læst Kierkegaard).

Mere nede på jorden Wink
Mht. til Hildes kommentar om at lære af egne oplevelser. Lille kønne blåøjede lyshårede 3-årige lillesøster er en s...., når mor og far vender ryggen til - driller og driller, til sidst må hun have et dunk oveni hovedet. Vræææl "Malthe slår"!!! Lillesøster er ikke rimelig, men man må altså heller ikke slå - aldrig!
Lillesøster har endelig fået fat i en computer og lægger puslespil, åhh det er svært ikke hele tiden at sige den brik skal der, den brik skal der, selvom lillesøster beder om, at man lader være, for hun vil selv. Til sidst bliver det for meget for lillesøster og hun river på kinden. Vrææææl "Moaar - Anna rev mig på kinden"!
Der var læring der begge veje og vi forældre bruger den hele tiden!

Mange hilsner
Tina

Tilbage til toppen Go down
Alegria





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 8:48 am

Jens,

Citat :
det ovenstående fordre, barnet lærer ud fra induktive og helhedsorieterede processer i sociale sammenhænge...men hvad, hvis barnet bedste forstår deduktivt og formelt i sociale situationer...

Citat :
Mere nede på jorden
Mht. til Hildes kommentar om at lære af egne oplevelser. Lille kønne blåøjede lyshårede 3-årige lillesøster er en s...., når mor og far vender ryggen til - driller og driller, til sidst må hun have et dunk oveni hovedet. Vræææl "Malthe slår"!!! Lillesøster er ikke rimelig, men man må altså heller ikke slå - aldrig!
Lillesøster har endelig fået fat i en computer og lægger puslespil, åhh det er svært ikke hele tiden at sige den brik skal der, den brik skal der, selvom lillesøster beder om, at man lader være, for hun vil selv. Til sidst bliver det for meget for lillesøster og hun river på kinden. Vrææææl "Moaar - Anna rev mig på kinden"!
Der var læring der begge veje og vi forældre bruger den hele tiden!

Iht. dit citat så mener du, at der faktisk ikke var nogen læring i mit eksempel, hvis et barn bedst forstår deduktivt. Vi forældre bruger "eksemplets magt" - så kan du se, at det ikke rart, når den anden part siger fra og det ikke respekteres" og "det var ikke rart, at storebror/lillesøster reagerede fysisk, så derfor ..."! Jeg er muligvis fatsvag, som de siger på Fyn, men kan du komme med et eksempel på en deduktiv læring i så fald Question

Tak/Tina
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 9:37 am

verden er ikke sort/hvid. Man kan have præference for primært at lære ved deduktive processer, men man kan også få noget med, når det sker induktivt!

Deduktiv undervisning er, når man kommer med en regel, som så følges op af eksempler.

Induktiv undervisning er, når man får en række eksempler, og så danner sin egen regel.

Normale kan lære ud fra begge begreber, men børn har i perioder nemmest ved at lære ud fra det deduktive. Det kan fx være en kort og præcis besked "Du må ikke slå" og så kan der komme eksempler bagefter...

Hvis man forestiller sig, man skal lære ting ud fra det induktive, så skal der komme en række oplevelser, hvor ud fra man skal skabe reglen "jeg må ikke slå"... men er man ikke i stand til det, så går det galt...og der kan være frustration i forbindelse med induktiv læring.

Men ofte blander man jo tingene lidt...hvilket kan blive til 100 meterløb for folk uden retningssans...
Man kan fx lære matematik ud fra det induktive princip, mens man vil foretrække at lære tysk ud fra det deduktive...og mennesker er vidt forskellige!!! Skal man finde den bedste indlæringsstrategi, er det pædagogisk testning og ikke psykologisk, der er brug for...
Tilbage til toppen Go down
Alegria





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb EmptyFre Jul 09, 2010 10:07 am

Tak for dit svar!

Jeg måtte lige slå induktiv/deduktiv op og var nået frem til det mere konkrete "Du må ikke slå" i deduktiv, men syntes det var vigtig lige at få slået fast, at det også havde været din pointe. Det har da absolut stor betydning

Jeg har fattet den med psykologiske test Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty
IndlægEmne: Sv: WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb   WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb Empty

Tilbage til toppen Go down
 
WISC og tilrettelæggelse af skoleforløb
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» WISC III - er den egentlig god nok?
» WISC test.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: