WISC-III trænger til udskiftning, og har gjort det i flere år. Den vigtigste grund er, den ikke er videnskablig velfunderet...hvilket altid har været problemet med Wechslers produkter. De har vundet udbredelse pga. de er anvendelige, nemme at bruge og administrere.
Stort set alle indenfor feltet er i dag enige om, CHC teorien er den absolut førende indenfor intelligens og kognition. Derfor forsøger WISC-IV også at læne sig op ad denne.
WISC-III har ikke en eneste deltest, der beskæftiger sig med det kognitive område Gf.
WISC-IV er en langt bedre test end WISC-III.
Utilfredsheden ligger primært hos forældre, der har fået testet deres børn med WISC-III og har fået en score på 135...nu er deres barn så testet med WISC-IV og har en IK på 120. Og grunden er, at WISC-III er forældet og ikke måler den kognitive funktion korrekt.
Det vil svare til et barn røngtenundersøges, og der ikke findes noget galt. Så kommer det i CT scanneren, og pludselig kan man se, der er noget galt... WISC-III svarer til det gamle røngtenapparat.
Jeg har læst på nogle af de link, du har lagt op tidligere, at folk var uforstående over, hvorfor der skulle være tid på delprøverne, og der kun var 1 deltest i WISC-III (kodeprøven) der talte med i samlet IK mod 3 i WISC-IV...
Det er sådan, at der er stopur og tidsbegrænsning på flere af delprøverne i WISC-III...der er bonuspoint for hurtig løsning af visse regneopgaver i WISC-III...terningsopgaven er tiden ekstremt vigtig, for du får points for hastigheden af din opgaveløsning...WISC-III har altså allerede flere delprøver, hvor tiden er afgørende for scoren...ja, og fik jeg nævnt, at tegneserier og puslespil er på tid, hvor hurtig løsning er af helt afgørende betydning for, hvilken score du opnår!
I WISC-IV kan du ikke få bonuspoint for hurtig løsning af regneopgaverne...
Jeg har været dybt forundret over, man på de amerikanske sites ikke er opmærksom på, at terningsopgaven, tegneserier, puslespil og delvis matematik er nøjagtigt lige så tidsafhængige som kodeprøve og symboler...det viser, den manglende seriøsitet, og det forkludre forældres mulighed for at få reelle oplysniger om testene.
Mit kildemateriale er manualerne til WISC-III og IV!
Fjernsyn og telefon i DEP....hvilken deltest er det? Jeg har kikket det hele igennem, og kan ikke finde de billeder!
Jeg er helt enig med Hilde i, at et barn sagtens kan være med særlige forudsætninger, uden at kunne præstere i en testsituation...og beskrivelser er af enorm betydning