Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
asperger asynkron gifted skolestart test chips tegner børnehave bmsf ADHD kyed milepæle WISC mobning efterskole wppsi sensitive psykolog maja mensa legoland raven Kuno penge underydelse dyslexia
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

WISC og generelle indlæringsvanskeligheder!

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Jens Buch

IndlægEmne: WISC og generelle indlæringsvanskeligheder!   Tirs jul 06, 2010 12:21 pm

Nu bliver der jo skrevet meget om WISC, og rigtigt mange er interesseret i, hvad deres børn udsættes for affraid

Jeg skriver meget på dette site, der kan opfattes som om, jeg mener WISC-III er en dårlig test. Det mener jeg ikke, men den er forældet... Man kunne endda uden de store problemer levetidsforlænge den lidt, hvis man gjorde det til en fast regl, man altid tog en Raven sammen med WISC-III (Gf er slet ikke repræsenteret i WISC-III).

Så skal man også gøre sig klart, hvilke begrænsninger der er i WISC... PPR tester en dreng, og konklusionen er ud fra WISC, at det ser ud som om, han har generelle indlæringsvanskeligheder. Rapporten fylder 3 sider, og det er kun den ene, der handler om testen, resten er almindelige beskrivelser som familieforhold osv... Det har endvidere været nødvendigt at teste drengen over 3 gange, da hans opmærksomhed er dårlig!

Generelle indlæringsvanskeligheder...
Forældrene vælger at spørge mig, om jeg vil kikke på rapporten, og om jeg var enig i skolens dispositioner i forhold til rapporten. Det går som det plejer, og jeg tester denne lille fyr, så skolen kan få nogle konkrete værktøjer...kan han overhovedet lære, når han er sååååååå dårlig Question

Jeg tester drengen over 3 timer uden pause. Først da han er sulten, holder vi en pause. Ved at tilrettelægge testens afvikling i forhold til hans opmærksomhed, kan han arbejde i 3 stive timer...første værktøj til skolen!
Og så det med drenegen ikke kan lære. Jeg bruger den visuelle delprøve fra DEP. Drengen kikker på billedarket i 30 sekunder, og så siger han, at han kan huske dem... og han husker 19 ud af 20 i rigtig rækkefølge. De 2 næste omgange har han 20 af 20 i rigtig rækkefølge. Efter en halv time husker han stadig 20 af 20 i rigtig rækkefølge... og en uge efter, da jeg løber på ham i skolegården, husker han stadig alle billederne (måske jeg har arbejdet med dette for længe, for jeg kan også billederne udenad What a Face ).
Med den rette visuelle støtte, kan drengen pludselig en masse, han aldrig har kunnet før...

Det skal for god ordens skyld nævnes, jeg har set psykologer, der inddrager flere deltest fra fx DEP og NEPSY i deres arbejde... men laver man kun en WISC, så bliver små mennesker tabt Sad
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: WISC og generelle indlæringsvanskeligheder!   Tirs jul 06, 2010 9:21 pm

Smile

Jeg har efterhånden fundet ud af at min søn har været udsat for "del af" en Dansk Evne Prøve engang Wink Han var så skæg og kiggede på billedet af Tvet og sagt "mmm det må være et fjernsyn da jeg har set sådan en på museum" og jeg smilede en del da han havde jo ret. TVet på billedet var en af det første fra TVer fra sent i 1960 tror jeg Wink og siden da har designet jo skiftet "form" flere gange og selv om vi har en gammel TV fra 2000 så er fleste børn i hans alder vant til et fladskærms TV ... for ikke at nævne telefonen har alle ikke efterhpnden en trådløs fastnet (hvis de har en fastnet?)

Det som er vigtigt at se på at når man kigger på børn med særlig forudsætninger så er det vigtigt at se på barnets kunnen. Især fordi systemet "som udgangspunkt" kun reagere når børnene mistrives i et alvorligt grad og ikke før! I dag undrer jeg mig over at det tager så lang tid før et problem undersøges og når det undersøges så er der fastlagte kommandoveje som bare anvendes for sådan er systemet. I denne periode har et barn gået meget i stå ... og alle ved at børn udvikler sig i lynets fart ... mere behover jeg vist ikke sige! Og at det ikke er meningen at man først WISC testes når børn har fået en personlighedsændring eller depression!

Barnets kunnen kan bedst fortælles ved at give objektive eksempler:

- Det nytter ikke noget at skrive drengen på 8 er glad for at høre historier for det fortæller ikke at han kun vil høre historier der er "normalt" for 11 årige før han sidder stille og lytter.
- Eller han kan ikke koncentrer sig om puslespil hvor efter nærmere yddybning viste det sig at han glædeligt byggede med to hundrede brikker med børnehaven kun havde nogle med ti brikker (det fandt vi først ud af at havde været problemet ca et år senere!).
- Eller drengen er motiveret for at læse med hans læsepen, hvor skolen straks finder flere læsefidusen, men drengen vil læse Harry Potter!
- Eller konflikter i legen viser sig til at være fordi de andre børn ikke har forstået at f. eks. at en laserpistol også er et våben på lige fod med et pistol! Eller ikke har et begreb om krig, ozonen eller hvordan det er at leve miljørigtigt (og værre var det for mor her da jeg slet ikke var klar over min dreng havde en mening om disse ting da jeg ikke selv dyrkede det Smile )

Forældrene er tit ikke klar over at deres "BMSF" børn fungere i områder langt over hvad der er forventet for aldersgruppen, lærene er ikke klar over hvor meget de børn skjuler sig ved at tilpasse sig til deres omgivelser - logisk, når ens omgivelser er som regel del af hvad der skaber "retningslinier" for barnets "funktionsniveau". Børn vil helt ikke være "anderledes end de andre"!

Jeg har kiggede lidt på WISC III og ja, det er på tide at den opdateres! Der er få justeringer som er nødvendigt ... sikkert derfor at der er lavet en WISC IV (dog noget så skældt ud da børn som ikke arbejder hurtigt kan få en ret så dårlig resultat hvis jeg har forstået det rigtigt!)

Jeg synes det er trist at både PPR, skoler og socialforvaltninger har standard sætninger der har en "indforstået betydning" for at at beskrive børn med. Hvordan disse sætnigner forklarer det enkeldte barn, for ikke at nævne barnets kunnen eller behov er ikke helt forstået af mig. Havde jeg penge så lavede jeg et projekt hvor jeg undersøgt hvad de diverese faggruppe forstår ved et sætning f. eks. barnet skal have struktur eller forudsigelighed og hertil hvordan "de forskellige" menes dette skal implementeres ... jeg tror det vil hurtigt stå klart at vi har et problem eller to! Desværre tror jeg ikke at nogen vil tænke på disse baner da selve "afgørelser" skrives udefra standard rigtigt klingede sætninger ... så der er langt vej endnu!

Men hvis nu bare at vi kan via læseraporter, WISC raporter belyse "barnets kunnen" med objektive eksempler så har vi nået langt.

For denne børnegruppe hvor der er mistanke om BMSF vil det være rart hvis skoler, PPR eller andre havde adgang til konsulenter fra VISO (de har ingen på dette område) eller private som ved lidt om området så barnet ikke skal igennem så meget. Mange børn henvises til "familiebehandling", "adfærdsudredninger", "noget mistanke om et autisme diagnose". Det som er mest skræmmende er at mange havner i disse kasser alt for længe og bliver påført endnu flere problemer end de startede ud med. Familier smadres i processen har jeg nu oplevet fra flere jeg taler med.

Børn har ikke brug for at spilde et til halvandet års udredning i det forkerte kasser på "et problem" der fra "diagnosen eller opdagelse" tager 1 til 2 år før lærene er dus med opgaven! Lærenen er også kun mennesker og da de ikke har nogen viden om dette børnegruppe via deres uddannelse og idet der kun findes 1 kurses og hertil de kun ser få ud af hvert 100 børn så er det logisk at det går ud over barnet i den sidste ende.

Så er der kommet fokus på børnegruppen, men i praksis er det spotning der volder problemer ... og værst af alt: "Hvad stiller vi op med børnene når de er opdaget"!
Jens Buch

IndlægEmne: Re: WISC og generelle indlæringsvanskeligheder!   Tirs jul 06, 2010 11:18 pm

WISC-III trænger til udskiftning, og har gjort det i flere år. Den vigtigste grund er, den ikke er videnskablig velfunderet...hvilket altid har været problemet med Wechslers produkter. De har vundet udbredelse pga. de er anvendelige, nemme at bruge og administrere.

Stort set alle indenfor feltet er i dag enige om, CHC teorien er den absolut førende indenfor intelligens og kognition. Derfor forsøger WISC-IV også at læne sig op ad denne.
WISC-III har ikke en eneste deltest, der beskæftiger sig med det kognitive område Gf.

WISC-IV er en langt bedre test end WISC-III.
Utilfredsheden ligger primært hos forældre, der har fået testet deres børn med WISC-III og har fået en score på 135...nu er deres barn så testet med WISC-IV og har en IK på 120. Og grunden er, at WISC-III er forældet og ikke måler den kognitive funktion korrekt.
Det vil svare til et barn røngtenundersøges, og der ikke findes noget galt. Så kommer det i CT scanneren, og pludselig kan man se, der er noget galt... WISC-III svarer til det gamle røngtenapparat.

Jeg har læst på nogle af de link, du har lagt op tidligere, at folk var uforstående over, hvorfor der skulle være tid på delprøverne, og der kun var 1 deltest i WISC-III (kodeprøven) der talte med i samlet IK mod 3 i WISC-IV... Rolling Eyes
Det er sådan, at der er stopur og tidsbegrænsning på flere af delprøverne i WISC-III...der er bonuspoint for hurtig løsning af visse regneopgaver i WISC-III...terningsopgaven er tiden ekstremt vigtig, for du får points for hastigheden af din opgaveløsning...WISC-III har altså allerede flere delprøver, hvor tiden er afgørende for scoren...ja, og fik jeg nævnt, at tegneserier og puslespil er på tid, hvor hurtig løsning er af helt afgørende betydning for, hvilken score du opnår!
I WISC-IV kan du ikke få bonuspoint for hurtig løsning af regneopgaverne...

Jeg har været dybt forundret over, man på de amerikanske sites ikke er opmærksom på, at terningsopgaven, tegneserier, puslespil og delvis matematik er nøjagtigt lige så tidsafhængige som kodeprøve og symboler...det viser, den manglende seriøsitet, og det forkludre forældres mulighed for at få reelle oplysniger om testene.
Mit kildemateriale er manualerne til WISC-III og IV!

Fjernsyn og telefon i DEP....hvilken deltest er det? Jeg har kikket det hele igennem, og kan ikke finde de billeder!

Jeg er helt enig med Hilde i, at et barn sagtens kan være med særlige forudsætninger, uden at kunne præstere i en testsituation...og beskrivelser er af enorm betydning cheers
Sponsored content

IndlægEmne: Re: WISC og generelle indlæringsvanskeligheder!   Today at 11:44 pm

WISC og generelle indlæringsvanskeligheder!
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1