Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
milepæle efterskole børnehave asperger dyslexia ADHD maja raven psykolog chips wppsi legoland WISC test skolestart mobning gifted underydelse penge kyed asynkron mensa bmsf sensitive Kuno tegner
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 463 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Lse

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Faldgrupper i Identifikation af et begavet barn

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: Faldgrupper i Identifikation af et begavet barn    Tors jul 08, 2010 7:47 am

meget interresant læsning ... desværre vil google ikke oversætte den til dansk!

http://roomfordebate.blogs.nytimes.com/2010/07/04/the-pitfalls-in-identifying-a-gifted-child

men giver meget stof til eftertanke! især alle kommentar efter artiklerne ...


Sidst rettet af Hilde Tors jul 08, 2010 9:17 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Faldgrupper i Identifikation af et begavet barn    Tors jul 08, 2010 8:17 am

Nogle kommentar oversat af google:

Shelley

Det sociale og følelsesmæssige konsekvenser af at blive stemplet som begavet er ofte ignoreret. Jeg blev identificeret som begavet som et resultat af et test, da jeg var i børnehave. Jeg sprang første klasse over og blev sat direkte ind i anden klasse efter børnehave. Jeg var nu yngre end alle andre og følte mig socialt isolerede.

Jeg havde intet til fælles med de andre børn, der var uinteresseret i det akademiske materiale jeg nød. Ingen tog initiativ til understøttende foranstaltninger for at hjælpe mig med klare det med at være så forskellig fra de andre børn.

Jeg ville ønske jeg havde været i stand til at tale med en psykolog om mine erfaringer, så jeg kunne have gjort en bedre tilpasning. Jeg er nu 53 år gammel. Jeg ville havde haft en det mindre elendig, som barn, hvis jeg havde været i kontakt med andre, som var begavet. Jeg ønskede at jeg ikke var begavet. Jeg ønskede at være som de andre børn. Forn år jeg ikke bruger min gaver så kunne jeg mærke en følelse af tilhørsforhold.

Det er en skam, at jeg spildte så meget tid. Den organisation, som hedder tjener følelsesmæssige behov for begavede (Seng) har en hjemmeside, hvor folk kan finde støtte. Lad ikke dit begavet barn lider alene. www.senggifted.org



SC

Jeg er overrasket over NYT (New York Times) præsentere udtalelser fra "eksperter" i TAG (Gifted and Talented) programmer, at avisen ikke spørger om erfaringer fra tidligere program medlemmer - eller af begavede børn, som ikke gik igennem adskilte programmer.

Jeg blev identificeret som en "begavet barn", da jeg var i børnehaven. Jeg husker ikke de prøver. Min mor fortalte mig at jeg blev testet for læsefærdigheder, da min børnehave lærer bemærkede jeg havde læst gennem hele klassens bibliotek. Jeg blev tested til at ligge på 5. klasses læse niveau, fordi 6. klasse materiale omfattet "Ice Ages" og det vidste jeg ikke noget om. Før jeg kunne placeres i et separat program, flyttede vi. Min nye skoledistrikt ikke gjorde mere end yde dedikeret rådgivning samt ekstra undervisning et par gange om ugen, baseret SAT prep i 4. og 5. klasse. Jeg blev sat i Honors klasser i mellemskole og high school, ikke på grund af de identificerede IQ-niveau, men fordi jeg beherskede materiale, samme som alle de andre elever i klassen.

Min mors filosofi var den samme som Ms Hemphill; havde der været en separat program for små børn, ville hun have været aktivt modstået min placering. Hun følte, at TAG programmidler og personale fordeling ville være bedre brugt på børn med indlæringsvanskeligheder, og at trække begavede børn ud af klassen var til skade for deres socialisering færdigheder.

Min historie har flere point. Først testmetoder er unøjagtige især når testene tager udgangspunkt "stiltiende viden". Materiale forståelse gik kun indtil jeg ikke vidste om Ice Ages og uldne mammutter i en alder af 5. For det andet elevernes kvaliteter/evner afhænger af mere end IQ. "Book læring" kom meget lettere for mig end min søster, men hun var den højtstående Honors studerende med fuld undervisnings legat, fordi hun arbejdede på det, jeg var en B + gennemsnit studerende, som brugte mere tid på klubbens aktiviteter end lektier, og fik kvaliteter, der afspejlede at jeg manglede engagement.

Og det er min sidste bemærkning. Der er mere i skole end akademikere. Adskillelse små børn i akademiske væksthuse vil fremskynde deres akademiske vækst, men til hvilken pris? Hvis deres program er baseret inden for et fast skole, er de isoleret fra deres jævnaldrende, der kan opstå misundelse overfor den »særlige« børn. Hvis de er på et separat skole for TAG børn, kan de have urealistiske forventninger til andre børn, som de interagerer med.

Skoler skla dække børns behov for sociale færdigheder og livskompetencer. Min high school, kan ikke have alt for udfordrede mig akademisk, men da jeg blev færdig, jeg kunne lave mad, sy, budget, spille en fløjte, opføre en drama, konstruere et sæt, lav en computer, skrive en nyhedsartikel, give en tale, og føre et møde. Alt dette blev ud over de college krediteringer, jeg tjente, det samme som hvis jeg havde været anbragt i en TAG program. Baseret på udførelsen af mit kollegium peers de sidste fire år, de praktiske færdigheder, gjorde mig meget mere "college ready 'end en TAG program ville have.

Identifikation børn som "Gifted and Talented" kan være gavnlig, men forældre skal overholde Ms Hemphill's (og Ms Matthews ') råd: få dem afprøvet eller anbragt i et program, hvis de er kede og frustrerede, men at lade dem blive hvis de er glade og allerede i en god skole.
Tilbage til toppen Go down
 
Faldgrupper i Identifikation af et begavet barn
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: