Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Sarah 11 måneder + far(25) EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Sarah 11 måneder + far(25) EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Sarah 11 måneder + far(25) EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Sarah 11 måneder + far(25) EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Sarah 11 måneder + far(25) EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Sarah 11 måneder + far(25) EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
gifted skole mentiqa children børnehave begavede wisc hilde Århus privat
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Sarah 11 måneder + far(25)

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Jan Nielsen





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTors Jul 08, 2010 8:00 pm

Hej jeg mødte en fra forumet igår i ungdomshuset, hun sagde at mit barn måske var specielt... Sarah er 11 måneder så det er måske lidt tidsligt at prøve at spå om.

hun havde kolik de første 3½ måneder og vi fik at vide at fordi vi bar meget rundt på hende så var hun super god til at kende ansigts træk.

da hun var 2-3 måneder lærte hun allerede at "flytte sig" dette gjorde hun ved at løfte numsen og skubbe af med føderne så hun skravede baghovedet hend af jorden... det resulterede i at hun havde en kæmpe skallet plet bag på hovedet indtil hun var 6 måneder og begyndt at kravle i stedet

yderligere lærte hun at:
sidde selv 5 måneder
kravle 6 måneder
stå 6 måneder
gå langs bore og væge 7 måneder
gå "rigtigt" 9 måneder
første ord 10 måneder: Hej og senere "Se" og "(Hvad) Er det?"

Sarah er en super udadvendt pige som bliver vildt glad hver gang hun ser nye mennesker (specielt andre børn) hun er lige begyndt i vuggestue hvor hun har "opfanget" ordet "bejeau" som alle 3 børn siger heletiden... det betyder "du er med i vores klup"... efter 2 gange 1 time i gagpleje sagde hun det heletiden... Hun kravlede ud af sin tremmeseng da hun var 7 måneder gammel og vi har nu sat den "helt ned" og hun har siden kravlet ud af den 2 gange på trods af at den er tilment børn op til 3 år.. hun er også god til at gå op af trapper og vil gerne kravle op af rutsjebanen på legepladsen lige som dem på 1½-1 år

Jeg tror at Sarah (heldigvis) er meget mere normal end mig, hendes vilje til at komunikere og komme frem i livet gør at hun tager den normale vej (hun kan nu enkelte ord og vil nok gå videre til 2 ord snart som køre bil og sådan og så senere fulde sætninger) - jeg sagde ikke et eneste ord før jeg kunne sige en fuld sætning

Sarah virker som en meget normal pige som "bare" er lidt fremme i skoene, vi er meget opmærksome på hendes sociale opvægst... hun har gået 10 dage i vugge stue og trives fint sammen med de andre

af "inteligente" i familien er der er par stykker... min morfar var helt klart et sprogligt geni men havde mange neruser, min oldefar var et teknisk geni og opfandt termostaten men solgte patentet (skulle han nok ikke have gjort Razz)... min svigerfar fik også høj iq i "danmark tar iq testen" 141 (tror det er 15 i standard afvigelse der)

mine forældre og sviger forældre er alle "over normalt" begavede men jeg vil blive overrasket hvis andre end min svigerfar kan komme i mensa... min far er ingeniør og min mor er: skole lære, pedalgo og plejer/hjælper med speciale i psykiatri... denne kombination af uddannelser gør at min mor har været meget opmærksom på hvordan jeg var... hun har altid sagt at vi er alle sammen lidt sindssyge og hun syntes at jeg havde lidt ADHD og lidt Asperger syndrom... men sådan var der mange intelligente der var... min far har også ADHD og han siger at det er mega nice fordi så får man ikke arbejds skader som kontorarbejder fordi man helettiden sidder i en ny arbejdsposition.

min sivgerfar har en HA, har læst medicin men fandt det for kedeligt og har været kaptajn i hæren og haft ejet firma.

Da jeg var lille var jeg meget indadvendt og gik og dagdrømte dagen lang, jeg var super virkeligheds fjern og er blevet citeret for at have sagt "det gør da ikke noget at oldefarmor er død, så bygger jeg bare nogle turbo vinger og flyver op og henter hende"

Jeg har haft en mor der er super socialt inteligent og jeg har stort set aldrig kunne modagumentere hende... selv om jeg plagede om at springe et par klasser over i folkeskolen blev hun ved med at insistere på at jeg ikke var godt nok til tysk og sociale spille regler... i 1-3 klasse blev jeg mobbet lidt (ikke specielt meget) men jeg overreagerede og kastede med stole når det stod på... fra 3-7 klasse havde jeg nogle få gode venner som alle var nørdede... i 6-7 til 9 klasse gik det amok og jeg blev vildt populær og har været det lige siden... jeg ved ikke rigtigt hvorfor fordi jeg er stadig super dårlig til at læse folk... jeg har bare "charme/charisma" (de har mine 2 brødre også... måske i endnu støre grad... og de har også fine sociale egenskaber... men de er normalt begavede)

Jeg var så heldig at der var 3 ekstra matematik hefter pr klasse trin i min folkeskole... så jeg fik bare lov til at arbejde foran... kan dog huske at virkeligt ikke kunne forstå ideen med 8 og 9 klasse da de (så hvidt jeg husker) var en 100% gentagelse af hvad man lærte i 7... så i de 2 klasser begyndte jeg at drikke i frikvarterene og pjække helt vildt...

Mine forventninger til gymnasiet var ligesom folkeskolen... igen var niveauet alt for lavt og jeg sov mig igennem... jeg afleverede næsten ingen afleveringer i gymnasiet hvilket resulterede i at mit eksamens gennemsnit var 2.7 højere end mit års snit (8 vs 10.7) = 9.4 samlet snit... mine 2 sjoveste karakter var 13 i samfs (8 års) og 13 fysik (10 års) i fysik kom jeg op i en rapport jeg ikke havde afleveret Smile... på universitetet var det lidt det samme, der drak jeg mig fuld onsdag-lørdag og mødte ikke op til nogen timer (har nok omkring 10-20% fremmøde de første 3 år) og så læste jeg bogen og regnede et par opgaver i læseferien og fik nogle ok karakter (har 9 på den gamle skala i snidt på uni)... jeg har aldid betragtet mig selv som klog men mest fordi jeg har "klæber hjerne" og ikke fordi jeg var specielt meget bedre end andre til at løse suduko - Jeg er nu i gang med at skrive speciale i Biokemi (har kemi som siddefag)

Jeg har altid været vildt dogen og har hele mit liv fået atvide "at du burde tage dig sammen - du kunne komme så langt" - hvor jeg altid har tænkt "hvorfor - jeg klare mig jo fint med status que"

Mit største ønske er at få mit bar socialt integeret fordi hvis hun ender med at blive en lidt sær snegl så er jeg godt klar over at hun er nød til at tilpasse sig da verden ikke ændre sig lige foreløbigt.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTors Jul 08, 2010 10:34 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:24 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTors Jul 08, 2010 10:36 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:23 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jan Nielsen





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTors Jul 08, 2010 11:10 pm

de kan vel ikke teste sarah når hun kun er 11 måneder?... eller tænker du på mig og min kæreste? - jeg kan ikke huske hvor gammel man skal være for at være medlem af rotte hullet... hvor gamle er de?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyFre Jul 09, 2010 12:54 am

For det første er det ikke sådan, at høj intelligens betyder, man får sociale problemer...eller andre problemer. Intelligente mennesker er lige så varierede som alle andre grupper af mennesker, og når man ser på fx universiteretne, så er der sgu mange kloge unge, der socialt og menneskeligt klarer sig unden særlig hensyntagen!

Det kræver man befinder sig indenfor 2% for at være medlem af Mensa. Af de ca 10000 mennesker i Danmark, der lever op til det, er der måske 1000, der har problemer, men kun 100, der har brug hjælp. Altså er høj begavelse ikke lig problemer cheers .
Hvornår skal man så kikke efter BMSF... eftersom de udgør en meget lille gruppe, og det kun er en lille gruppe i gruppen, der udvikler problemer, kommer hypotesen om høj begavelse, der giver problemer langt nede på listen; der er laaaangt større sandsynlighed for, der er noget helt andet galt.
Men når man ud fra forældrenes beskrivelse kan høre, der kan være tegn på BMSF rykker den mulighed da naturligvis hurtigt opad på listen. Men selvom man finder ud af, det er "problemet", er man ikke kommet en løsning en millimeter nærmere!

Udviklingsmæssigt kan børn fra nul til 6 test med Denver II...enhver tanke på IK i den alder beviser Howard Gardners pointe: I den vestlige verden er vi så IK fokuserede, at når jeg vælger at kalde det for Mange Intelligenser, vil alle lytte. Havde jeg kaldet det for kompetencer eller evner, var jeg hurtigt elevet glemt.

Ik er i 99.9% af alle tilfældene som en bil uden motor...du kan juble, for nu har du fået en bil, men hvad vil du med den! Pædagogikken er motoren, der får bilen til at rulle og gør den anvendelig Wink
Tilbage til toppen Go down
Hun





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyFre Jul 09, 2010 1:00 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:22 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jan Nielsen





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyFre Jul 09, 2010 4:27 am

ligegyldig om jeg er "mensa" klog eller ej så har jeg ikke den store interesse i IQ... jeg har succes socialt og uddanelses mæssigt og har rigeligt med venner, måske har jeg ikke overdrevet mange der har programering og computer networking til interesse men jeg syntes jeg får alle mine andre behov dækket. Så jeg tror ikke mensa kan tilbyde mig noget...

Hvad er det for en IQ test mensa bruger... er det sådan en hvor man bliver testet i logik og ikke andet eller er det en hvor man tester på flere forskellige områder fx sprog og matematik?

det kan godt være at det her lydder lidt barnligt: men jeg føler at jeg personligt har klæber hjerne og det er det der har gjort at jeg har klaret mig godt akademisk og det tror jeg ikke man kan "måle" med en IQ test da min langtids hukommelse intet har at gøre med min evne til at se hvilken figur passer ind i det blanke felt Smile
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyFre Jul 09, 2010 4:45 am

Mensa bruger FRT (Figure Reasoning Test), der er opbygget som Raven testen.

Du kan få lov at bruge en privat psykolog, men det skal ske efter aftale med Mensa...og de skal fx godknde den test, der anvendes. Her kan fx WAIS anvendes, så du får et mere naunceret billede, hvor sprog og matematik også indgår. I WAIS er god hukommelse et stort plus, hvis du husker de rigtige ting Laughing
Tilbage til toppen Go down
Farmor K
Gæst




Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Befriende at læse Jens Buchs svar.   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyTirs Aug 03, 2010 11:12 pm

Jeg fandt frem til den her side via " Gifted Children ", anbefalet af en bekendt som formentlig har et BMSF.

Jeg har en intelligent søn, som har en intelligent søn :-), og jeg synes han får for få og små udfordringer i skolen.
Han er 7 år, og skal i 1.klasse når skolen starter igen. Men han er socialt velfungerende, har venner og et helt normalt temperament, og falder altså helt udenfor kategorien BMSF. Så jeg er formentlig gået helt galt i byen, ville bare finde gode råd om, hvordan man bedst stimulerer hans intelligens. Han læser som en voksen, regner sv.t. 3.klasseniveau og har klæbehjerne. Når man spørger ham, hvad han lærer i skolen, svarer han "ingenting", men kan alligevel godt lide at være der.

Og så er det befriende at læse, hvad Jens Buch skriver om intelligente mennesker, nemlig at langt hovedparten er velfungerende selvom de formentlig ikke har fået de store udfordringer i skolesystemet. Hans far startede meget tidligt i skolen, i BH-klassen lige da han var fyldt 5 år, og alligevel kedede han sig lidt, så man i 4.klasse foreslog, at han skulle springe en klasse over ( hvad jeg dog afslog, da han i forvejen var meget ung).Han er også helt normal i sociale sammenhænge, men han ved godt at han er velbegavet.

Nå men slut, jeg har åbenbart ingen problemer, når jeg sammenligner med alle de andre indlæg, troede bare man kunne finde almindelige gode råd vedr. intelligente børn.
V.h. Farmor
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyOns Aug 04, 2010 12:14 am

Her er også intelligente børn der ikke har sociale problemer eller andet også velkommen.
Jeg vil dog sige at i skal have fat i skolen, så der ikke opstår mulige problemer.
Det er jo heller ikke sjovt for barnet at komme i skole og skal "kede" sig i 5 timer hver dag.

Min søn fungerer også socialt og har venner osv. men har i hele 1. klasse fået en ekstra time om ugen, så han fik nogle udfordringer som passede til ham.
det var jo også en mulighed med at springe en klasse over, men det kommer jo an på hvordan barnet er.

Jeg vil råde jer til at få fat i skolen og høre hvordan de synes det går.
Får han undervisning der svarer til hans forudsætninger osv.

Du er også velkommen her.
Tilbage til toppen Go down
Farmor K
Gæst




Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Tak til Admin.   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyOns Aug 04, 2010 12:47 am

Tak for dine råd, men jeg foreslog allerede for et par år siden, at mit barnebarn startede tidligere i skole. Først ville forældrene ikke, han skulle have lov til at være legebarn. Og da de så alligevel undersøgte muligheden, viste det sig, at skolen ikke ville have børnene før det år, hvor de fyldte 6 år. I øvrigt skulle det være en " bogligt orienteret" skole, og der har været forældrekonsultation som åbenbart forløb til forældrenes tilfredshed. Så der er vist ikke mere jeg kan gøre /blande mig i nu.

V.h Farmor K





Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) EmptyOns Aug 04, 2010 5:50 am

Det er hverken nemt at være forældre eller bedste forældre. Jeg synes du har gjort dit og jeg tager hatten af for at du måske skal vente til senere, når forældrene åbner deres øjne.
Nogle forældre har for travlt i hverdagen, dog ikke sagt de ikke tager sig af deres børn, men det kan være et kæmpe arbejde at få skolen overbevist. Desværre.

Jeg ville godt have dig som farmor til mine børn. cheers
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Sarah 11 måneder + far(25) Empty
IndlægEmne: Sv: Sarah 11 måneder + far(25)   Sarah 11 måneder + far(25) Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Sarah 11 måneder + far(25)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Velkomst-
Gå til: