Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Min vens dreng (8 år) EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Min vens dreng (8 år) EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Min vens dreng (8 år) EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Min vens dreng (8 år) EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Min vens dreng (8 år) EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Min vens dreng (8 år) EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Min vens dreng (8 år) EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Min vens dreng (8 år) EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Min vens dreng (8 år) EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
skole mentiqa gifted hilde privat begavede wisc children Århus børnehave
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Min vens dreng (8 år)

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Jan Nielsen





Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) EmptyTors Jul 08, 2010 8:38 pm

En af mine gode venner er ret inteligent og har mange asperger træk (flere end mig Razz)...

Hans ælste søn er meget begavet, han har lige afsludtet 1 klasse og der skal de tage en eller anden slags test som de tager igen i 2 og 3 klasse... han fik 35/36 rigtige... han kunne læse små bør før han startede i børnehaveklassen det fandt de ud af på en ferie hvor han var i bad og så sagde "sa" "u" "na" - "sau" "na" --- ahhh "sauna" og så havde han lært sig selv at læse... hen er helt klart matematisk stærkets og kunne gange og dividere et år før han started i børnehave klassen... han er ikke speciale socialt stærk og kommer tit skævt ud af det med de andre børn pga hans stærke retfærdigheds sans og fordi han drejer reglerne.

Jeg kan se at det er farens og til nøds også min egen skolegang om igen... problemet er her at faren som har meget asperger syndrom bare syntes at lærene er dumme at de ikke forstår hans barn og ikke kan se at det interlektuelle er vigtigt... der er ingen tvivl om at skolen har fejlet hans søn (de vidste ikke engang at han kunne læse og regne da han gik i 1ste klasse)... men der er heller ikke nogen tvivl om at hans barn skal lære vigtigheden af sociale interaktioner... Hans barn er lidt indadvendt og gider kun børn der er 11 år og ældre eller voksne... han ser super meget op til mig og spørger ofte hvornår jeg kommer næste gang så jeg tror måske jeg er i en god position til at prøve at lære ham social adfærd (selv om jeg selv ingen "intuitive" evner har da alt socialt jeg kan er tillært)...

Eksempel på barnets intelligens:
Sidst jeg var ude ved dem kastede vi en pind i vandet og derefter spurgte jeg hvorfor den kunne flyde, startsvaret var at det var fordi den vejede mindre end vandet... så spurgte jeg ham om en lille sten ville flyde eller en kæmpe stor pind... han tænkte så lidt og svarede at den store pind stadig ville flyde og den lille sten ville synke... efter lidt diskution så endte han selv op med en forklaring der var meget tæt på arkemedes lov og da jeg så forklarede arkemedes lov (lidt forsimplet naturligvis) og introducerede ordet masse fylde, forstod han det...

Mit spørgsmål:
Hvordan stimulere jeg Drengen til at lære social adfær?
Hvordan forklare jeg vigtigheden af det sociale til min ven?

Min ven som er meget intelligent har flere "asperger" træk end inteligente træk... så han virker meget uforstående overfor vigtigheden af social adfærd (han har jo klaret sig "fint" uden selv... og han syntes at det er latterligt at det er "os med lave sociale evner der skal tilpasse os dem der faktisk har evnerne til ellers at tilpasse sig" - "når det nu intellektuelt er omvendt hvor de kloge skal tilpasse sig de dumme")
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Sv: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) EmptyTors Jul 08, 2010 9:23 pm

Hej Jan.

Interessant problemstilling!

Der er en ting vedr. AST og i særdeleshed Asperges syndrom, der er vigtigt at slå fast.

Langt den overvejende del af ASèrne ligger lavt/meget lavt i IK. Definitionen på en højt fungerende autist er, at vedkommende har en IK på over 70...glem alt om Rainman i 99% af tilfældene.

Langt hovedparten af autister (også ASèrne) er socialinvalide. I denne sammenhæng giver minus og minus ikke plus, så hvis både forældre og barn har handicappet, så er det helt vildt svært; hvad skal barnet spejle sig i? Hvad sker der med et barn, hvor forældrene ikke kan afstemme deres følelser efter barnets behov; det er en kerneproblematik hos autistere!

Hvis de kloge var så kloge, som de selv mener, havde de skabt en verden, hvor de dumme måtte tilpasse sig. De kloge burde jo kunne regne den ud... men det sociale er lige så vigtigt som logiske; hvis det ikke var sådan, var vi som art uddødet for mange år siden, for omsorg for afkom betinget af sociale kompetencer.

En amerikansk psykolog har beskrevet en sag, der handler om et forældrepar, der har en højt begavet dreng.
Drengen er velbeskrevet og testet, men forældrene har ikke rigtigt kunne se nogen problematik. Så sker der følgende:
Drengen sidder i klassen. En pige taber en blyant på gulvet, og drengen insisterer herefter på, hun skal indrømme, hun er idiot, når sådan noget sker for hende. Han er så insiterende, at han bliver fysisk, for hun er idiot, og det skal hun indrømme.
Psykologen er lidt glad for denne situation, for nu kan han snakke med forældrene om tingene; nu må de da kunne forstå!
Lige præcis her tog psykologen fejl. Drengens far synes, det er så sjovt, han ikke kan lade være med at grine højt, og de mener på ingen måde, der er nogle tegn på problemer i den opførsel; nærmest tvært imod!!!

En af mine kolleger oplevede noget lignende forrige år ved skolestart, så det findes også i Danmark Sad

I noget som det ovenstående, er der stor fare for barnest udvikling. En opvækst i et sådan miljø er ikke i barnets tarv; det er lige så invaliderende som et alkoholikkerhjem, men forældrene kan ikke se det, nøjagtigt som alkoholikkeren ikke kan se det!

Prøv at tænk på, hvor mange områder i livet, hvor der er brug for sociale kompetencer for at opnå noget godt...man kan godt opnå noget lignende, men det vil altid være en kompensation/sutteklud i forhold til den ægte vare. Man kan godt tjene så mange penge, en kvinde vælger en for pengenes skyld, men det er satme ikke den ægte vare; hvam vil nøjes med 2. sortering???
Tilbage til toppen Go down
Jan Nielsen





Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Sv: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) EmptyTors Jul 08, 2010 10:06 pm

I dit tilfælde så er min ven og hans søn så nok ikke aspergere... men han har i hvert flad nogle sociale dysfunktioner.

faren: hvis han ser 2 mennesker/venner som står og diskutere et eller andet fx hvordan man skal slå et telt op og han kan se at hvis han lige siger 2 hurtige sætninger til dem så kamn han spare dem 30 minutters arbejde... så ville han ikke ulejlige sig at fortælle dem det, det kan jo bare spørge hvis de tror han kunne hjælpe.

Det er svært at forklare... pointen er bare at hans barn har sociale problemer men er ellers super højt begavet... ved ikke om faren er mensa klog men jeg ville skyde ham til helt klart at ligge i top 5% - barnet ligger nok i 2-0.5% vil jeg skyde på (desværre er han nok klogere end jeg er Smile)

Problemerne er slet ikke så slemme som dit eksempel med blyanten... det er mere uskyldtigt med et undtagelse af nogle få situationer hvor han er blevet provokeret. Men han er allerede kommet skævt ind på lærene og der har været episoder hvor han har ladet som om han ikke kunne finde ud af tingene i skolen fordi han har sagnet voksen kontakt... han har også det klassiske hvor han bliver ireteret når de andre ikke kan læse ordenligt eller ikke kan regne ting som han lærte i børnehaven... socialt gidder han ikke lege med sine jævnaldrene og han bliver mobbet lidt... men han er den stærkeste i klassen så det sker i begrænset omfang...

mit problem er som sagt hvordan jeg kan få hans øjne op for vigtigheden af at lære sociale kompetancer (både barnet og faren)
Tilbage til toppen Go down
Hun





Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Sv: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) EmptyTors Jul 08, 2010 10:17 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:24 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Sv: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) EmptyFre Jul 09, 2010 2:08 am

Det er frygteligt farligt at begynde at udtale sig om mennesker på det grundlag man får på et forum. Derfor er det jeg skriver ikke noget, der måske på nogen måde passer på din ven eller dennes søn!

Citat :
faren: hvis han ser 2 mennesker/venner som står og diskutere et eller andet fx hvordan man skal slå et telt op og han kan se at hvis han lige siger 2 hurtige sætninger til dem så kamn han spare dem 30 minutters arbejde... så ville han ikke ulejlige sig at fortælle dem det, det kan jo bare spørge hvis de tror han kunne hjælpe.

At hjælpe andre er en social kompetence. Forældre er selv ansvarlige for, hvordan de vil opdrage deres børn (og i langt de fleste tilfælde de meste kompetente til det).
Hvis denne far giver sin holdning til at hjælpe andre videre til sit barn, så er det hans valg... men verden er som den er, og verden drejer sig ikke om ham Exclamation derfor har det en pris!

Hvis faren undre sig over, at der ikke er nogen, der gider hans dreng, der gider lege med ham eller lave opgaver sammen med ham, så er det ikke verden, der er skævt på den, men farens manglende sociale kompetence, han har ladet gå i arv til drengen. Der er INTET børnehave eller skole kan gøre i disse tilfælde; det er udelukkende forældrenes ansvar, da de har opdraget barnet. Der er 2 ord, der altid kan afløse hinanden: Skyld = Ansvar.

Hvis faren mener, samfundet/verden skal ændres, så han/de kloge bliver solen i midten, hvorom alting drejer, så må han gerne have den holdning/mening, men det har en pris...hvis han ikke akn regne det ud, er han sikekrt ikke så klog, som han selv tror Wink

Men det er også min holdning, der skal være st Wink ørre plads til forskellighed i skolen, end der er i dag...men der er en grænse for rummeligheden.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Sv: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) EmptyFre Jul 09, 2010 2:15 am

Rummelighed kræver regler! Idea
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Sv: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) EmptyFre Jul 09, 2010 2:28 am

Ja...men simple regler! og jo færre jo bedre!!

Og så bør der være en ting: Engagement!
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Min vens dreng (8 år) Empty
IndlægEmne: Sv: Min vens dreng (8 år)   Min vens dreng (8 år) Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Min vens dreng (8 år)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Dreng historie
» Klassens kloge dreng
» En klog dreng

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: