Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
mensa gifted wppsi underydelse penge tegner chips milepæle bmsf kyed mobning asynkron raven ADHD Kuno maja legoland efterskole WISC sensitive skolestart børnehave dyslexia psykolog test asperger
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 hvordan forklarer vi omkring lyve/drille

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
IsasMor




IndlægEmne: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Ons jul 28, 2010 7:04 pm

Isabel er meget konkret forstående, samt hendes retfærdighedssans er næsten skræmmende - hun er en rigtig politibetjent over for alle, og hun husker som en elefant. Dette har virkelig bragt mange tårer, da hun ofte mener folk lyver - i princippet 'gør' de det også, ofte er det jo fordi tingene har ændret sig, eller der er sket noget nyt. Fx bliver hun virkelig sur, hvis nogen siger de skal klippe hæk, og så river grene sammen i stedet for, fordi hækken var våd. Eller til hendes farmors fødselsdag, flippede hun fuldstændig grøn, da nogle gæster begyndte at synge fødselsdagssang, og ikke havde givet farmor valget om den med instrumenter - for sådan gør de i børnehaven.

Hun skal begynde i en ny børnehave på mandag, dels fordi vi er utilfredse med den gamle, men også fordi børnene driller hende. Hun husker ALLE episoder, hvor nogen har talt grimt, løjet osv.

Hvordan får vi forklaret hende, at når især voksne men også børn ændrer strategi eller gør noget andet end de siger, så er det ikke fordi de er ude på at snyde hende? Vi har prøvet men det er ligesom det ikke synker ind for i hendes verden, så er lyve = drille.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Ons jul 28, 2010 7:44 pm

der er nogle artikler der kan hjælpe vedr. asynchron udvikling, perfektionisme, små politibetjente

http://intelligenteboern.aforumfree.com/om-alt-og-intet-f18/sma-politibetjente-t772.htm (beklager den er på engelsk endnu)

http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/asynchron-udvikling-t333.htm

http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/perfektionisme-t331.htm

mellem linier er der nogle ting du kan bruge, det tager lang tid med et indsats fra alle og er en svær fase
Tilbage til toppen Go down
IsasMor




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Ons jul 28, 2010 8:21 pm

Hilde skrev:
der er nogle artikler der kan hjælpe vedr. asynchron udvikling, perfektionisme, små politibetjente

http://intelligenteboern.aforumfree.com/om-alt-og-intet-f18/sma-politibetjente-t772.htm (beklager den er på engelsk endnu)

http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/asynchron-udvikling-t333.htm

http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/perfektionisme-t331.htm

mellem linier er der nogle ting du kan bruge, det tager lang tid med et indsats fra alle og er en svær fase

tak for links, der er mange gode råd - det er bare så svært når man ser hende kæmpe hver dag med så mange forskellige ting. Hun er jo kun 4 1/2 år, der burde ikke være så mange sociale ting at slås med allerede i den alder Crying or Very sad

Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Ons jul 28, 2010 11:24 pm

Prøv at finde små historier/eventyr, hvor de ting pigen finder svært forekommer. Det kan også være historier fra en Jumbo bog, der kan bruges som eksempler. Snak om, hvorfor figurerne gør som de gør fx hvorfor prinsen siger en ting, men gør noget andet, så han får ram på trolden. Det er social storyes på et meget konkret plan, men man kan alligevel ikke være sikker på, pigen laver en kobling mellem tingene...men det skader ikke at forsøge!

Forklar baggrunden for, hvorfor man siger til mormor, den hjemmestrikkede trøje er pæn, selvom man mener, den er "alternativ". Det er jo interessant om din datter kan forstå, hvorfor mormor bliver ked af det, hvis man er ærlig og siger, trøjen er grim...

Lav små historier når du skal forklare din datter noget. Historier der er ligesom virkeligheden, men hvor du kan spørge til, hvad hun tror andre har tænkt og følt (på et meget konkret plan; hun er jo 4 år!). Hvad tillæger hun andre af motiver, eller er det bare regler...

Jeg kender mange af disse små politifolk, der selv gør nogle af de ting, de påtaler overfor andre. Når de "konfronteres" med det, kan de altid retfærdiggøre det med noget andre har gjort. Læresætningen de hader er: "Man kan ikke vaske sig i andres skidt!".

Det er meget forlangt, at en 4 årieg skal arbejde med disse ting, så det er vigtigt, man tilpasser tingene til barnets niveau...og man søger at forstå barnet inden man selv vil forstås!!!
Tilbage til toppen Go down
IsasMor




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Tors jul 29, 2010 5:31 am

Jens Buch skrev:
Prøv at finde små historier/eventyr, hvor de ting pigen finder svært forekommer. Det kan også være historier fra en Jumbo bog, der kan bruges som eksempler. Snak om, hvorfor figurerne gør som de gør fx hvorfor prinsen siger en ting, men gør noget andet, så han får ram på trolden. Det er social storyes på et meget konkret plan, men man kan alligevel ikke være sikker på, pigen laver en kobling mellem tingene...men det skader ikke at forsøge!

Forklar baggrunden for, hvorfor man siger til mormor, den hjemmestrikkede trøje er pæn, selvom man mener, den er "alternativ". Det er jo interessant om din datter kan forstå, hvorfor mormor bliver ked af det, hvis man er ærlig og siger, trøjen er grim...

Lav små historier når du skal forklare din datter noget. Historier der er ligesom virkeligheden, men hvor du kan spørge til, hvad hun tror andre har tænkt og følt (på et meget konkret plan; hun er jo 4 år!). Hvad tillæger hun andre af motiver, eller er det bare regler...

Jeg kender mange af disse små politifolk, der selv gør nogle af de ting, de påtaler overfor andre. Når de "konfronteres" med det, kan de altid retfærdiggøre det med noget andre har gjort. Læresætningen de hader er: "Man kan ikke vaske sig i andres skidt!".

Det er meget forlangt, at en 4 årieg skal arbejde med disse ting, så det er vigtigt, man tilpasser tingene til barnets niveau...og man søger at forstå barnet inden man selv vil forstås!!!

ja det tror jeg du har ret i, at det virkelig skal tilpasses hendes niveau. For hun er virkelig sensitiv. Det er egentlig lige så meget fordi den nye børnehave har opfordret til at vi gør det, for at lette hendes nye start. De vil også arbejde med det igen, har de sagt.

Pt. har hun halv om halvt tiltro til at hun kan finde venner i den nye børnehave, noget hun virkelig ønsker. Men hun er dog skeptisk over for børn, for hun mener, at man aldrig helt kan vide sig sikker om de kommer til at drille. Med den hukommelse hun besidder, ved jeg i mit stille sind, at hun nok bliver skuffet. For før eller siden så siger eller gør børn jo som regel ting, der er knapt så søde - hun er bestemt ingen undtagelse
Rolling Eyes
Fx nævnte hun lige inde hun skulle i seng, da hun opdagede en krabbe-bamse der lå i gangen, hvor hun prompte spørger: "mor hvornår skal vi lege den der krabbe, krabbe, fange leg igen?" Øhh det kan vi da gøre nu - jeg tager krabben op og fanger hende med kløerne og siger Krabbe, krabbe, krabbe - noget vi ikke har gjort siden hun var 1 1/2 år - 2 år. Shocked

Nå men jeg tror vi vil lave nogle social stories - eller prøve at finde nogle bøger der har emnet.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Man aug 02, 2010 4:36 am

der er ikke social stories på dansk ... desværre, ind i mellem er der lidt. HVis du finder noget brugbart kan du ikke nævne det her - der er mange der vil få gavn af det.

vi bruger meget tid på at finde venner, venner der fungere ... og bruger meget tid på at forstå det der sker når det ikke lige funker. Det er en lang sej vej, men heldigvis snakker min om det så de ikke er alene
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Man aug 02, 2010 8:35 am

Social stories er en metode og ikke et materiale! Man finder materialer som historier og eventyr, der kan bruges som cases i samtalen... Der bruges både historier og tegneserier i arbejdet med AST. Der arbejdes med metoden mange steder og nogle steder udvikler man sine egne idemapper, hvor man kan hente inspiration, men det er vigtigt, man i ALLE tilfælde tilpasser tingene til barnet; Social stories er unikt i forhold til det enkete barn!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Tirs aug 03, 2010 1:56 am

Jens: Beklager at du opfatter det som en metode ... men i USA og England er der mange bøger skrevet med Social Stories for os forældre der ikke helt kan anvende "metoden" ... ikke alle mennesker er lige kreativ på det front.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Tirs aug 03, 2010 4:54 am

Social stories er ikke kvantefysik, men lige til at gå igang med. Inspiration kan fx findes i disse bøger på dansk: http://sluf.net/as/socialas.shtml

Selvom metoden er udviklet til AST, er den lige også anvendelig overfor NTèrne...
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Tirs aug 03, 2010 6:24 pm

Jeg har lige fundet denne bog, igen Smile som jeg vil anbefale.

Her kan du læse lidt:

http://books.google.dk/books?id=gDk0l_tcvTQC&printsec=frontcover&dq=living+with+intensity&source=bl&ots=t30g24lEF7&sig=iIpysFa4Te7C5aCNL92ICWT50pU&hl=da&ei=7rNXTM2SDYnuOeeMgecI&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCUQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=true

Og bogen hedder:

Living With Intensity: Understanding the Sensitivity, Excitability, and the Emotional Development of Gifted Children, Adolescents, and Adults [Paperback]
Susan Daniels (Editor), Michael M. Piechowski (Editor)
Tilbage til toppen Go down
IsasMor




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Ons aug 04, 2010 4:53 pm

Tak for alle jeres gode svar cheers

Jeg har kigget nærmere på bøgerne, og tror jeg må en tur omkring amazon igen... Smile

Vi havde møde med vores speciallæge i mandags, og hun var enig med os i, at der var mistrivsel til stede så nu ville hun forlange af PPR at de tester hende med en WISC eller den der er for Pre-school. Jeg nævnte også Ravens for hende, og hun ville sætte sig lidt ind i de forskellige tests og rykke såvel PPR som socialrådgiver. Så nu venter vi bare herhjemme.

Derudover startede hun i ny børnehave i går, jeg håber det bliver godt for hende. For hun trænger virkelig til nye udfordringer. Personalet er ligeledes orienteret om hendes særlige personlighed, og at hun hungrer for at få ny viden Wink
Tilbage til toppen Go down
Helene




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Ons aug 04, 2010 7:26 pm

Ang. det med at lyve.
Michelle er begyndt i SFO her 2 uger inden 0 starter, da både min og min mands ferie er sluttet. Det er hun rigtig
ked af da hendes veninder ikke er der, og der var en stor pige der var lidt grov overfor hende i går, hvor det er
første gang Michelle er der efter ferien.

Det starter med at jeg siger:
Michelle du skal altså i SFO, jeg skal i skole og far er på arbejde.
Michelle: Mor jeg gider ikke, hvornår henter mormor mig.
Mor: Hun kommer ved 12 tiden så du skal ikke være der så længe, jeg ved godt du ikke har lyst,
men mor skal altså også afsted
Michelle: Men mor jeg har ikke lyst.
Mor: Det ved jeg, men det skal man nogle gange selvom man ikke lige har lyst. Jeg har heller ikke lyst,
jeg er syg. Men det skal jeg. ( av der var en fejl, vidste jeg godt men nu var det sagt. FYFY). Og din far
tager altid afsted selvom han er syg, så det vil jeg ikke være bekendt.
Michelle. MOR DU LYVER DA BARE FOR FAR; OG SIGER DU HAR AFSTED I KORT TID IDAG. SÅ SIGER
VI IKKE NOGET TIL HAM. SÅ BLIVER HAN IKKE KED AF DET
Mor: man må da ikke lyve Michelle
Michelle: ARH DEN HER ENE GANG GÅR DET NOK.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   Today at 12:30 am

Tilbage til toppen Go down
 
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: