Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
gifted skole wisc begavede børnehave Århus mentiqa privat hilde children
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 hvordan forklarer vi omkring lyve/drille

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
IsasMor





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyOns Jul 28, 2010 7:04 pm

Isabel er meget konkret forstående, samt hendes retfærdighedssans er næsten skræmmende - hun er en rigtig politibetjent over for alle, og hun husker som en elefant. Dette har virkelig bragt mange tårer, da hun ofte mener folk lyver - i princippet 'gør' de det også, ofte er det jo fordi tingene har ændret sig, eller der er sket noget nyt. Fx bliver hun virkelig sur, hvis nogen siger de skal klippe hæk, og så river grene sammen i stedet for, fordi hækken var våd. Eller til hendes farmors fødselsdag, flippede hun fuldstændig grøn, da nogle gæster begyndte at synge fødselsdagssang, og ikke havde givet farmor valget om den med instrumenter - for sådan gør de i børnehaven.

Hun skal begynde i en ny børnehave på mandag, dels fordi vi er utilfredse med den gamle, men også fordi børnene driller hende. Hun husker ALLE episoder, hvor nogen har talt grimt, løjet osv.

Hvordan får vi forklaret hende, at når især voksne men også børn ændrer strategi eller gør noget andet end de siger, så er det ikke fordi de er ude på at snyde hende? Vi har prøvet men det er ligesom det ikke synker ind for i hendes verden, så er lyve = drille.
Tilbage til toppen Go down
Hun





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyOns Jul 28, 2010 7:44 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:14 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
IsasMor





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyOns Jul 28, 2010 8:21 pm

Hilde skrev:
der er nogle artikler der kan hjælpe vedr. asynchron udvikling, perfektionisme, små politibetjente

https://intelligenteboern.aforumfree.com/om-alt-og-intet-f18/sma-politibetjente-t772.htm (beklager den er på engelsk endnu)

https://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/asynchron-udvikling-t333.htm

https://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/perfektionisme-t331.htm

mellem linier er der nogle ting du kan bruge, det tager lang tid med et indsats fra alle og er en svær fase

tak for links, der er mange gode råd - det er bare så svært når man ser hende kæmpe hver dag med så mange forskellige ting. Hun er jo kun 4 1/2 år, der burde ikke være så mange sociale ting at slås med allerede i den alder Crying or Very sad

Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyOns Jul 28, 2010 11:24 pm

Prøv at finde små historier/eventyr, hvor de ting pigen finder svært forekommer. Det kan også være historier fra en Jumbo bog, der kan bruges som eksempler. Snak om, hvorfor figurerne gør som de gør fx hvorfor prinsen siger en ting, men gør noget andet, så han får ram på trolden. Det er social storyes på et meget konkret plan, men man kan alligevel ikke være sikker på, pigen laver en kobling mellem tingene...men det skader ikke at forsøge!

Forklar baggrunden for, hvorfor man siger til mormor, den hjemmestrikkede trøje er pæn, selvom man mener, den er "alternativ". Det er jo interessant om din datter kan forstå, hvorfor mormor bliver ked af det, hvis man er ærlig og siger, trøjen er grim...

Lav små historier når du skal forklare din datter noget. Historier der er ligesom virkeligheden, men hvor du kan spørge til, hvad hun tror andre har tænkt og følt (på et meget konkret plan; hun er jo 4 år!). Hvad tillæger hun andre af motiver, eller er det bare regler...

Jeg kender mange af disse små politifolk, der selv gør nogle af de ting, de påtaler overfor andre. Når de "konfronteres" med det, kan de altid retfærdiggøre det med noget andre har gjort. Læresætningen de hader er: "Man kan ikke vaske sig i andres skidt!".

Det er meget forlangt, at en 4 årieg skal arbejde med disse ting, så det er vigtigt, man tilpasser tingene til barnets niveau...og man søger at forstå barnet inden man selv vil forstås!!!
Tilbage til toppen Go down
IsasMor





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyTors Jul 29, 2010 5:31 am

Jens Buch skrev:
Prøv at finde små historier/eventyr, hvor de ting pigen finder svært forekommer. Det kan også være historier fra en Jumbo bog, der kan bruges som eksempler. Snak om, hvorfor figurerne gør som de gør fx hvorfor prinsen siger en ting, men gør noget andet, så han får ram på trolden. Det er social storyes på et meget konkret plan, men man kan alligevel ikke være sikker på, pigen laver en kobling mellem tingene...men det skader ikke at forsøge!

Forklar baggrunden for, hvorfor man siger til mormor, den hjemmestrikkede trøje er pæn, selvom man mener, den er "alternativ". Det er jo interessant om din datter kan forstå, hvorfor mormor bliver ked af det, hvis man er ærlig og siger, trøjen er grim...

Lav små historier når du skal forklare din datter noget. Historier der er ligesom virkeligheden, men hvor du kan spørge til, hvad hun tror andre har tænkt og følt (på et meget konkret plan; hun er jo 4 år!). Hvad tillæger hun andre af motiver, eller er det bare regler...

Jeg kender mange af disse små politifolk, der selv gør nogle af de ting, de påtaler overfor andre. Når de "konfronteres" med det, kan de altid retfærdiggøre det med noget andre har gjort. Læresætningen de hader er: "Man kan ikke vaske sig i andres skidt!".

Det er meget forlangt, at en 4 årieg skal arbejde med disse ting, så det er vigtigt, man tilpasser tingene til barnets niveau...og man søger at forstå barnet inden man selv vil forstås!!!

ja det tror jeg du har ret i, at det virkelig skal tilpasses hendes niveau. For hun er virkelig sensitiv. Det er egentlig lige så meget fordi den nye børnehave har opfordret til at vi gør det, for at lette hendes nye start. De vil også arbejde med det igen, har de sagt.

Pt. har hun halv om halvt tiltro til at hun kan finde venner i den nye børnehave, noget hun virkelig ønsker. Men hun er dog skeptisk over for børn, for hun mener, at man aldrig helt kan vide sig sikker om de kommer til at drille. Med den hukommelse hun besidder, ved jeg i mit stille sind, at hun nok bliver skuffet. For før eller siden så siger eller gør børn jo som regel ting, der er knapt så søde - hun er bestemt ingen undtagelse
Rolling Eyes
Fx nævnte hun lige inde hun skulle i seng, da hun opdagede en krabbe-bamse der lå i gangen, hvor hun prompte spørger: "mor hvornår skal vi lege den der krabbe, krabbe, fange leg igen?" Øhh det kan vi da gøre nu - jeg tager krabben op og fanger hende med kløerne og siger Krabbe, krabbe, krabbe - noget vi ikke har gjort siden hun var 1 1/2 år - 2 år. Shocked

Nå men jeg tror vi vil lave nogle social stories - eller prøve at finde nogle bøger der har emnet.
Tilbage til toppen Go down
Hun





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyMan Aug 02, 2010 4:36 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:14 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyMan Aug 02, 2010 8:35 am

Social stories er en metode og ikke et materiale! Man finder materialer som historier og eventyr, der kan bruges som cases i samtalen... Der bruges både historier og tegneserier i arbejdet med AST. Der arbejdes med metoden mange steder og nogle steder udvikler man sine egne idemapper, hvor man kan hente inspiration, men det er vigtigt, man i ALLE tilfælde tilpasser tingene til barnet; Social stories er unikt i forhold til det enkete barn!
Tilbage til toppen Go down
Hun





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyTirs Aug 03, 2010 1:56 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:15 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyTirs Aug 03, 2010 4:54 am

Social stories er ikke kvantefysik, men lige til at gå igang med. Inspiration kan fx findes i disse bøger på dansk: http://sluf.net/as/socialas.shtml

Selvom metoden er udviklet til AST, er den lige også anvendelig overfor NTèrne...
Tilbage til toppen Go down
Hun





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyTirs Aug 03, 2010 6:24 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:15 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
IsasMor





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyOns Aug 04, 2010 4:53 pm

Tak for alle jeres gode svar cheers

Jeg har kigget nærmere på bøgerne, og tror jeg må en tur omkring amazon igen... Smile

Vi havde møde med vores speciallæge i mandags, og hun var enig med os i, at der var mistrivsel til stede så nu ville hun forlange af PPR at de tester hende med en WISC eller den der er for Pre-school. Jeg nævnte også Ravens for hende, og hun ville sætte sig lidt ind i de forskellige tests og rykke såvel PPR som socialrådgiver. Så nu venter vi bare herhjemme.

Derudover startede hun i ny børnehave i går, jeg håber det bliver godt for hende. For hun trænger virkelig til nye udfordringer. Personalet er ligeledes orienteret om hendes særlige personlighed, og at hun hungrer for at få ny viden Wink
Tilbage til toppen Go down
Helene





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille EmptyOns Aug 04, 2010 7:26 pm

Ang. det med at lyve.
Michelle er begyndt i SFO her 2 uger inden 0 starter, da både min og min mands ferie er sluttet. Det er hun rigtig
ked af da hendes veninder ikke er der, og der var en stor pige der var lidt grov overfor hende i går, hvor det er
første gang Michelle er der efter ferien.

Det starter med at jeg siger:
Michelle du skal altså i SFO, jeg skal i skole og far er på arbejde.
Michelle: Mor jeg gider ikke, hvornår henter mormor mig.
Mor: Hun kommer ved 12 tiden så du skal ikke være der så længe, jeg ved godt du ikke har lyst,
men mor skal altså også afsted
Michelle: Men mor jeg har ikke lyst.
Mor: Det ved jeg, men det skal man nogle gange selvom man ikke lige har lyst. Jeg har heller ikke lyst,
jeg er syg. Men det skal jeg. ( av der var en fejl, vidste jeg godt men nu var det sagt. FYFY). Og din far
tager altid afsted selvom han er syg, så det vil jeg ikke være bekendt.
Michelle. MOR DU LYVER DA BARE FOR FAR; OG SIGER DU HAR AFSTED I KORT TID IDAG. SÅ SIGER
VI IKKE NOGET TIL HAM. SÅ BLIVER HAN IKKE KED AF DET
Mor: man må da ikke lyve Michelle
Michelle: ARH DEN HER ENE GANG GÅR DET NOK.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty
IndlægEmne: Sv: hvordan forklarer vi omkring lyve/drille   hvordan forklarer vi omkring lyve/drille Empty

Tilbage til toppen Go down
 
hvordan forklarer vi omkring lyve/drille
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: