Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
mentiqa skole privat children begavede wisc hilde børnehave gifted Århus
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Jens Buch





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyFre Jul 30, 2010 9:35 pm

Jeg har af en forældre fået lov at anvende hendes søns WISC-III fra PPR.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre, hvad i synes om resultatet... alle former for kommentarer; hvad er godt, hvad er mindre godt...hvad er der for meget af, og hvad mangler osv.

Citat :
Kvalitativt.
XXX har arbejdet ihærdigt og grundigt og delvis koncentreret. Testen er taget over 3 gange, da XXX ellers ville have svært ved at koncentrere sig. Når XXX mister koncentrationen begynder han, at sidde uroligt på stolen, og spørge efter frikvarter. XXX har været meget samarbejdsvillig under testningen. XXX går til opgaverne med sindsro og harmoni. Nogle opgaver har XXX synes var sjov, og ville gerne arbejde med dem igen, og synes endvidere at have selvtillid omkring disse.

Af arbejdsstrategier anvender XXX bl.a. småverbalisering samt tællen på fingrer.
XXX danner sig ikke det store overblik inden opgaven påbegyndes.

XXX kan ikke stave til sit efternavn.

Kvantitativt.
I de sproglige delprøver, som måler barnets færdigheder i, at arbejde med abstrakte symboler, dets tilegnede viden, sproglig hukommelse og sproglige færdigheder opnår XXX en IK på 51.

I de handlemæssige opgaver, som måler barnets ikke-sproglige færdigheder, dets evne til, at integrere perceptuelle stimuli med motorisk responser, dets færdighed i praktiske situationer, evnen til, at arbejde effektivt og evnen til, at vurdere visuospartial information, opnår XXX en IK på 56.

I den samlede IK opnår XXX en score på 43.

I opmærksomhedsstyring/arbejdshukommelse opnår XXX en score på 54.

I forarbejdningshastighed opnår XXX en score på 91, hvilket er hans højeste score.

Sammenfatning.
Ifølge ovenstående informationer tyder det på, at XXX generelt fungerer intellektuelt en del under normen for alderen, d.v.s. lærer væsentligt langsommere end hans jævnalderne, og det giver almindeligvis faglige vanskeligheder i skolen, somd et også er tilfældet for XXX. XXX har brug for ro, struktur, støtte, mange gentagelser samt guiden i hans læring og udvikling.

XXX`s styrke er, den konkrete tænkning og de praksis-orienterede opgaver og fag. Desuden er det også XXX`s styrke, at han gerne vil lære, og derfor er blevet motiveret for sit skolearbejde. Derudover er XXX meget imødekommende, og rar at være sammen med i langt de fleste tilfælde. XXX er meget vellidt blandt børn og lærer på skolen.

Foranstaltningsforslag.
P.g.a. XXX`s indlæringsvanskeligheder anbefales det, fortsat at tilbyde XXX vidtgående specialundervisning i ZZZ klassen.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyMan Aug 02, 2010 10:32 am

Der er godt nok ikke mange, der har en holdning til ovenstående!

Det passer egentligt fint med min oplevelse i skoleverdenen. Rigtigt mange har en mening om WISC-III og rapporterne, men når det kommer til at forholde sig til en case, så har de ikke ret meget at sige...
Når det kommer til stykket, så har langt hovedparten af dem, der udtaler sig om WISC-III ikke begreb om testen i forhold til praksis. de er ikke i stand til at forholde sig til en case, da de ikke ved en hujende om, hvad testen indeholder, og hvordan det kan anvendes.

Hvordan kan skolen anvende ovenstående rapport? Er rapporten fyldestgørende, og hvor længe har det taget, at score resultatet og skrive rapporten??

Det er ikke en eksamen, og jeg vil bare uendeligt gerne høre jeres opfattelse! Den må også gerne sendes på PM...
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTirs Aug 03, 2010 6:58 am

Hej Jens,

jeg vil da godt kommentere lidt på ovenstående.

For mig at se er det fuldkommen værdiløst, for hvad ved en lærer om forarbejdningshastighed på 91 og hvad ved forældrene – man kan vel ikke sige andet end underne AHA?!?! For hvad kan man bruge det til ?

En mekaniker kunne lige så godt have computertestet en bil og komme tilbage til fru Jensen og sige ”jeg anbefaler at deres bil skal repareres” fordi drejningsmomentet ligger omkring 60 percentilet, stempelringene har problemer med opmærksomhedsspændvidden og ventilerne lider som følge deraf til tider af hyperaktivitet, hvilket giver udslag i en svømmende og ukoncentrerede opførsel. Men motoren, den vil sandeligt gerne.

Vi anbefaler derfor forsat og løbende specialreparation på vort værksted.

Jeg er efterhånden kommet dertil, at vejen mellem ”eksperterne” og til konkrete handlinger eller handlingsforslag ikke er eksisterende. Der mangler simpelthen engagement og nedbrydning af faggrænser – og det er efter min mening nok en af de største samfundsmæssige udfordringer vi står med i dag – bolden spilles bare rundt og rundt og rundt …

mvh
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTirs Aug 03, 2010 8:20 am

Laughing

Jeg vil undlade at kommentere, da jeg gerne vil høre andres mening... Men jeg kan afsløre så meget, at psykologen ikke ville vise eller udlevere forsiden med profilen til drengens mor, da hun ikke ville kunne forstå den confused Men nu skal der begæres aktindsigt i forhold til, hvad psykolognævnet har af mening omkring rådata (jeg har lagt det op på forum).

Tak for svaret FarTilDatter!
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTirs Aug 03, 2010 8:53 am

Jeg vil lige lægge et par eksempler på rapporter op. De er på engelsk, men det er nemt at læse. Der er i de amerikanske eksempler blandet andre test ind over, men det er nemt at sortere WISC oplysningerne fra.

Den første er et eksempel på en dårlig og mangelfuld rapport:
http://alpha.fdu.edu/~dumont/psychology/inconsistent_report.htm

Denne rapport affødte lidt kommentarer/spørgsmål:
http://alpha.fdu.edu/~dumont/psychology/report_response.htm

Rapporterne kan også blivve værrer endnu:
http://alpha.fdu.edu/~dumont/psychology/horror_evaluation.htm

Men de kan også være i orden:
http://alpha.fdu.edu/~dumont/psychology/jiffy_evaluation_center.htm
Tilbage til toppen Go down
Helene





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTirs Aug 03, 2010 5:47 pm

Jeg vil give FartilDatter ret. Der mangler noget " menneske Sprog".
Lægerne har " lært" at tale til ikke faglige personer, og ellers kan sygeplejerskerne.
Er det ikke på tide at psykologer lærer det samme.
Hvad får man ud af de tal og forklaringer der er i testen, når man ikke har baggrunds idéen for dem.
hvad får man ud af målingstal hvis man ikke får noget at måle i forhold til?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyOns Aug 04, 2010 2:21 am

Tak for svaret Helene!

Sproget er faktisk meget jordnært i forhold til, hvad man kan støde på...jeg kan blive vild i masken, når jeg læser ting som: X opnår SS:6 = 2,5 SD under forventet.

Jeg lægger uddrag (den er næsten komplet, og der er kun lavet WISC-III) af en rapport mere.
Det er min oplevelse, at forældre mener, at når læreren får rapporten, så har de fået et værktøj, der kan hjælpe dem i planlægningen af undervisning.

Citat :
Test med WISC-III

Jeg har på denne baggrund testet XXX med WISC-III. Testen er foretaget over to gange.
Jeg henter XXX i klassen. Han er ikke forberedt på jeg, at jeg skal komme, men går tillidsfuldt med uden at stille spørgsmål. Han er en sød dreng med et alderssvarende udseende. Er lidt fåmælt, og tager ikke mange initiativer, men samarbejder fint om opgaverne. Da opgaverne i terningsmønstre begynder at blive for svære for XXX, er XXX svær at få til at samarbejde. XXX lægger terningerne hurtigt, stort set uden at kikke på forlægget, og han kontrollere ikke resultatet – heller ikke, når XXX bliver opfordret til det. Puslespil har han også svært ved. Han arbejder hurtigt og ukritisk. Laver sine egne løsninger. Da XXX ikke kan få de to midterbrikker i bilen til at ligge rigtigt, fjerner XXX brikkerne og lægger puslespillet uden midterbrikkerne.

XXX klarer de sproglige prøver under det forventelige for alderen. Især har XXX svært ved information og omtanke. Disse to prøver klarer han noget under det forventelige for alderen. Handleprøverne klarer XXX også i underkanten af det forventelige for alderen.
XXX arbejder meget langsomt, og har meget svært ved prøverne terningsmønstre og puslespil.

Alt i alt peger resultatet af WISC-III på, at XXX har store generelle indlæringsvanskeligheder.

Testen er scoret med computerprogrammet, og profilen er vedlagt cheers
For mig er det guld, hvis jeg kan få profilen med. Jeg kan ikke få tingene til at stå pænt, men jeg forsøger alligevel (tallene for de enkelte deltest er skala scoren):
Information: 3
Ligheder: 7
Ordforståelse: 6
Omtanke: 4
Regning: 7
Talspændvidde: 6

Billedudfyldning: 6
Billedserier: 5
Terningsmønstre: 1
Puslespil: 1
Kodeprøve: 2
Symboler: 6

Dette giver følgende indexscore:
Sproglig forståelse: 66
Perceptuel organisation: 55
Opmærksomhedsstyring/arbejdshukommelse: 78
Forarbejdsningshastighed: 64

Og følgende Ik score:
Sproglig IK: 66
Handle IK: 50
Samlet IK: 48

Kunne der mon være skrevet mere om, hvordan man kunne hjælpe XXX; at fastslå XXX havde generelle indlæringsvanskeligheder er sgu nok den mest overflædige oplysning, man kan give XXX`s lærer, for det har vedkommende vidst længe!!!
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTirs Aug 17, 2010 9:29 am

Jeg vil knytte et par kommentarer til de test, jeg har brugt som eksempler her.

For at starte med den første:

Alle med selv et begrænset kendskab til WISC-III burde øjeblikkeligt undre sig over, der mangler 2 index:
Sproglig Funktions Index
Perceptuel Organisations Index

Det er 2 index, der ikke bare er dækket ind ved, man oplyser fx sproglig- og handlemæssig IK.

De 2 index er også dem, man bruger til at udregne Generelt Funktions Index. Det er nu umuligt at gøre sig tanker om, da det ikke er muligt at udregne ved fx at regne baglæns.

Jeg undre mig som fagperson over, det har været nødvendig at tage testen over 3 gange.
Hvis man ser på forsarbejdningshastighed, er scoren 91, hvilket er fint i normalområdet, og det er den score, der viser mest om evnen til opmærksomhedsstyring/vedholdenhed.
Det viser sig da også, da jeg tester eleven, han kan arbejde over 3 timer i træk, hvilket chokerer forældrene, der overværer testningen (PAS).

Der er stort set intet i rapporten, der er anvendeligt i skolen. De fuldstændigt overfladiske anvisninger er skolen fuldt og helt klar over!

En testning af opmærksomhedsfunktionen, så man kunne få drengen til at arbejde med tingene over længere tid, ville have været anvendelig, da opmærksomhedsfunktionen er grundstenen i den kognitive funktion.
Auditiv kort- og arbejdshukommelse er beskrevet delvis (talspændevidde er ikke udskilt). Man burde have taget den visuelle hukommelsestest fra DEP, for så ville man have oplevet, drengen har ganske god visuel hukommelse, der ligger OVER normalniveau. Den visuelle hukommelse gjorde, han lynhurtigt lærte at stave sit navn; testning blev til anvendt pædagogik!

Prikken over Ièt er, at forældrene ikke må få forsiden/registreringsarket...

Hvis vi sammenligner denne rapport med den værste af de amerikanske, så slår mit eksempel den amerikanske med flere længder...

Kunne nogen her forestille sig, man i fremtiden slet ikke fik de skriftlige rapporter, men en mundtlig gennemgang???

Dette var en hurtig gennemgang afro
Tilbage til toppen Go down
Hun





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTirs Aug 17, 2010 9:51 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:10 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! EmptyTirs Aug 17, 2010 9:55 am

Praksis er forskelligt fra sted til sted. Som jeg har beskrevet andetsteds, har psykolognævnet fastlagt reglerne for aktindsigt, men det er som om, det ikke flytter noget i PPR regi...

https://intelligenteboern.aforumfree.com/debat-om-tests-f2/aktindsigt-i-testresultater-radatawisc-iii-og-raven-t820.htm
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty
IndlægEmne: Sv: Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!   Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages! Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Et eksempel på en WISC-III rapport...kommentarer modtages!
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» wertyuiowertyuio
» Wisc test in Roskilde area

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: