Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
tegner Kuno skolestart WISC bmsf mobning wppsi kyed sensitive maja raven asperger børnehave ADHD legoland mensa dyslexia milepæle test penge asynkron underydelse efterskole gifted psykolog chips
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 WISCIII

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
yokopop




IndlægEmne: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 6:51 am

Min mellemste dreng har lige fået lavet en WISC test, fordi han svinger meget fagligt, matematik kan han bare uden at være blevet
undervist i det, han regner i hovedet, men dansk har han rigtigt svært ved.

PPR tror min dreng har ADHD, og har derfor henvist ham til udredning på Børnepsyk, men familiekonsulenterne
som vi har (min store dreng har en autismespektrumsforstyrrelse), tror at min mellemste dreng er begavet, og
det er det der gør ham urolig i skolen. Hjemme kan han sagtens fordybe sig i ting i flere timer af gangen.

Hans score i testen var:

Information 7 (lavt fordi han bla ikke vidste/ved hvem Columbus er, og hvad skudår er)
Ligheder 15
Ordforståelse 12
Omtanke 11

Regning 13
Talspændvidde 9

Billedudfyldning 10
Billedserier 13
Terningsmønstre 17
Puslespil 13

Kodning 16
Symboler 16

Labyrinter 13

Min dreng er 8 år og 11 mdr.
Jeg har aldrig tænkt om ham som værende særdeles begavet, ja han har det med at tal bare er noget han kan,
og ja han har altid været populær blandt kammeraterne, fordi han fx på ingen tid regner spil ud, og bygger alverdens
ting i lego, knex osv.. men bortset fra det er han ikke specielt videbegærlig. Spil kan han ævle om i flere timer, det
er det der fanger ham. Selv har jeg altid haft meget nemt ved matematisk/logiske opgaver, retstavning osv, knægten
ligner nok meget godt mig, bortset fra at han altså stadig ikke har fanget det med at læse/skrive.

Kan man se ud fra de tests om der er særlig forudsætninger som man bør stimulere mere end man gør nu?

Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 7:38 am

Man kan ud fra profilen lave en arbejdshypotese om, hvordan man bør undervise din søn. Det sker bare ikke særligt tit... Du kan evt. læse lidt om, hvad jeg mener her: http://www.slideshare.net/Testkonsulenten/pdagogisk-psykologi-wisc-iii

WISCèn kan ikke sige ret meget om opmærksomhedsfunktionen, så den er absolut ikke en ret sikker indikator på ADHD. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er ud fra denne profil, man mener, han har ADHD...

Kodeprøve og symboler er 2 r*vkedelige deltest, der kan få en ADHDèr til at miste opmærksomheden, men der er ikke noget i din søns test, der peger på, han har mistet hastigheden (man kan inddele kodeprøve og symboler i 4 X 30 sec og se, hvor mange opgaver eleven løser i starten i forhold til de sidste 30 sec.).

Regning og talspændevidde ligger også normalt, så auditiv korttid og arbejdshukommelse er absolut brugbar.

At ordkendskab, ligheder og omtanke ligger højere end information (almen viden), ville pirre min nysgerrighed...er det sådan, at drengen har særinteresser eller kun koncentrerer sig, når det er noget, han finder vigtigt/interessant; har han områder, hvor han er enormt vidende??? Og 7 er stadigvæk indenfor (helt)normalområdet (7 - 13)!!

Og som altid...hvorfor pokker har PPR psykologen ikke lige brugt 15 minutter på en Raven (CPM)...det er ikke for sjov, der er kommet en matriceprøve med i WISC-IV. Det ville være enormt interessant at se, hvordan han ville løse den.

Prøv at få drengens lærer til at finde en CHIPS test frem. Er din dreng på fx på helhedstrinnet, så skal undervisningsmetoder og materialer være tilpasset dette...og det er de ikke, når man går i 3. el. 4 klasse.



Tilbage til toppen Go down
yokopop




IndlægEmne: :O)   Tirs aug 31, 2010 8:15 am

Okay det må jeg prøve.

Min dreng er kun lige begyndt i 2. klasse, han blev skoleudsat 1 år.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 9:20 am



jeg vil nu hellere forslå en Ravens men der kan det være du møder modstand da der er holdninger imod Ravens i nogle områder i landet. CHIPS er oki og er ligesom Ravens det er bare en mere "lærer venlig fortolkning"

jeg undrer mig når jeg ser et WISC hvor der er 10 point mellem det højeste og det laveste tal ... jeg hopper ikke med på "indenfor normal området" ... men jeg har ingen udd indenfor området. Jeg søgt selv på nogle forslag vha google. ordet som beskriver dette er "scatter"

http://concordspedpac.org/WISC_III.html
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 9:44 am

Hvis der laves en Raven, og man kun får percentilen, så er den da interessant, men ikke særlig anvendelig. Jeg har endnu ikke set en eneste beskrivelse af en Raventest, hvor fx baggrundsmaterialet er anvendt til at finde det kognitive niveau (fra global til helhed).

CHIPS testen kan en lærer eller pædagog selv lave, og den kan give værdifulde oplysninger om barnets kognitive forarbejdningsstil/niveau, hvilket kan give et kraftigt hint om, hvordan man skal tilrettelægge undervisning og udvælge materialer.
Materialerne i 2 klasse bygger på global/begyndende analytisk tænkning, men er man på helhedstrinnet, vil de forekomme en uinteressant.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 5:40 pm

Jens jeg tager llige denne svar videre til http://intelligenteboern.aforumfree.com/debat-om-tests-f2/raven-og-chips-t803.htm#2853

synes vi er OFF TOPIC ift. det som yokopop spørger om.

det er faktisk sådan at yokopop fortæller at han selv har opdaget at drengen har læse skrive problemer! disse kommer vi ikke nærmere med en CHIPS eller RAVENS med mindre det tests så kan bevise at "høv" drengen er smart hvorfor læser han så ikke?

jeg kan ikke huske alle det steder jeg læst om ordblindhed og tegn på dette og det var meningen at jeg havde planer om at skrive noget mere om det med gode links. Jeg har dog oversat en artikel "stealth dyslexia" - håber det hjælper dig en smule, yokopop!

Når din dreng er så lille så er det svært at få ham tested for ordblindhed. Både fordi at blive henvist er meget svært, men fordi en dreng der er over gennemsnit skjuler hans læseproblemer lang henne af vejen. Jeg synes DVO's hjemmeside havde gode forklaringer men jeg researched en del mere og det gav pote da min blev screenet og der skulle tages stilling til om der skulle udføres flere tests og hertil valg af testene.

De børn som er kvikke og ordblindt er svært at fange for de kan faktisk lade som om de læser langt henne af vejen. Deres systemer for at regne læsningen ud er meget kompleks og afsløres ikke altid. Faktisk er nogle ikke opdaget for gymnasium eller HF!

Hvor er det dejligt at læse at jeres familiekonsulent har en mening om tingene. Der går lang tid for I kommer til ved børnespyk - så brug tiden til at udforske det med læsningen som du selv nævner.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 5:49 pm

Dansk:

http://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/2e-med-ordblindhed-som-arsag-ogsa-kaldt-stealth-ordblindhed-t737.htm


Engelsk:

http://www.interdys.org/ewebeditpro5/upload/Social_and_Emotion_Problems_Rela
ted_to_Dyslexia.pdf

Drs Eides The Mislabeled Child http://mislabeledchild.com
Overcoming Dyslexia by Shaywitz
Thomas West called In the Mind's Eye
Proust and the Squid



andet (ved ikke helt om det er relevant):

5th grade dyslexic boy
http://educational-advisor.com/dyslexia,%20acquired%20%22EF%22.pdf

This evaluator also has an evaluation of a twice exceptional student - which
is fascinating to read. http://educational-advisor.com/sampleadhd.html
Tilbage til toppen Go down
yokopop




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 6:25 pm

Ja der er desværre ventetid på Børnepsyk, men er stadig lidt optimistisk og håber vi får en tid i den nærmeste fremtid. Da min store dreng blev henvist fik vi en tid efter ca 2 mdr., at selve udredningen så har trukket ud i et halvt år nu det er så en anden historie.

Tak for svar, og links, vil kigge på det Smile
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 6:29 pm


Yokopop spørger:
Citat :
Kan man se ud fra de tests om der er særlig forudsætninger som man bør stimulere mere end man gør nu?

Hvor kommer ordblindhed i øvrigt ind der?
Man kan ikke teste børn for ordblindhed i den alder; når en læseudvikling slet ikke skal være på plads, kan man heller ikke teste, om den kommer.

At barnet har det svært med læsning/stavning kan hænge sammen med, barnet ikke bliver stimuleret pga. forkerte materialer og pædagogisk metode. Der er CHIPS guld!
Barnet klarer terningsopgaven flot. Hvis barnet nu er meget visuel stærk, så kunne det være interessant at se, hvordan det placerer sig i en Raven. Det resultat kan også bruges i forhold til udvælgelse af materialer, der kan stimulere læse/skrive lysten.

Når barnet er 8 år 11 mdr. arbejder man med at skabe motivation for læse/skrive; at gør det sjovt at lære. Her er en ordentlig pædagogisk plan, der fx kan bygge på testningen som beskrevet bruges.
Der er langt flere børn, der er længe/har svært ved at få lært at læse og skrive pga. de finder undervisningen kedelig, end der er børn med ordblindhed.
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter




IndlægEmne: Re: WISCIII   Tirs aug 31, 2010 11:36 pm

Hej,

nu er det faktisk ikke særligt svært at finde ud af om der er et grundlag for en eventuel ADHD diagnose da disse diagnoser blandt andet stilles via lærerens og forældrenes bedømmelse af barnet:

Det man tester er med nedenstående spørgsmål (dreng <=9 år: norm tal/Standard Deviation - ADHD norm/Standard Deviation)

1-9: Uopmærksomhed (4,6/3,5 - 17,0/5,5)
10-18: Hyperaktivitet/impulsivitet (5,1/3,4 - 17,2/6,2)
Total ADHD-RS score: (9,4/6,0 - 34,1/10,6)

19-26: Adfærdsproblemer/ODD (3,5/3,3 -10,4/5,9)

Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISCIII   Ons sep 01, 2010 8:49 am

Hvor kom ideen fra om ordblindhed?

Se Yokopops undren om at barnet ikke har fanget det med at kan læse ... se på det ujævne WISC tal og læs http://books.google.dk/books?id=D29glfXDTJ8C&pg
=PA55&lpg=PA55&dq=dyslexia+wisc&source=bl&ots=mwkE8RrqZO&sig=
DzDUGxj3VNGPW4ay42fMcMJGaD4&hl=da&ei=Iml9TOHjL4uNOJK7qIIE&sa=
X&oi=book_result&ct=result&resnum=8&ved=0CEwQ6AEwBzge#v=onepage&q=
dyslexia%20wisc&f=false

Hvis det er noget der så skal det kigges lidt på - jeg har jo et barn som er ordblind så jeg havde lidt af en fordel at jeg havde læst om alt dette mange gange og huskede tilfældigt at ofte er information og billedudfyldning lavt. Så var der noget om ACID ... men som sagt jeg er kun "mor" og der skal en profesionel person til. Det kan dog have den forklaring som Jens kom med at barnet kedet sig og gad derfor ikke lære at læse.


Sidst rettet af Hilde Søn jan 02, 2011 12:10 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Nette72




IndlægEmne: Re: WISCIII   Lør jan 01, 2011 11:53 pm

Jens Buch skrev:

Hvis barnet nu er meget visuel stærk, så kunne det være interessant at se, hvordan det placerer sig i en Raven. Det resultat kan også bruges i forhold til udvælgelse af materialer, der kan stimulere læse/skrive lysten.


Kan man forlange at få sit barn testet i en Raven-test? Hos skolepsykologen?

Min dreng er visuel stærk, er rigtig god til matematik og dansk, men vi har en kamp nogen gange med at få ham til at læse. Han klager over, at han ikke rigtig kan finde bøger, som interessere ham nok. Vi har fået ham WICS-testet, men ikke en Raven. Jeg har spurgt ham om det var ok, at han var igennem den test, da jeg kan læse at mange børn finder dem kedelige og ikke gider dem. Det problem har han ikke, han synes faktisk at de er sjove og spændende, så han har mod på at gennemgå nogle flere, hvilket er rart, da jeg nødigt vil putte ham igennem for meget. Skolen mener jo, at der er et problem, så det må vi jo søge løst på en eller anden måde. Vi skal til møde om WISC-testen i januar, så måske jeg skulle forhøre mig om han kan blive testet i Raven?
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISCIII   Søn jan 02, 2011 12:21 am

Det kommer an på den skolepsykolog du har og hvilke holdnign personen har. Sådan bør det ikke være men desvære sådan er det.

Jeg glemmer aldrig en som sagt til os at Ravens var noget forældet skrammel men som gerne testede med CHIPS. I vores tilfælde var min dreng 7 og CHIPS resultaten gav dem noget at tale om ... alligevel havde den skolepsykolog og skolen en skjult dagsorden som kom frem et år senere ... om observationsskolegang og udredninger jeg slet intet havde vist om og som ikke stået i hans journal.

Lige nu er jeg ved at få det informationer ca. 1½ år efter den CHIPS ... og jeg kan fortælle dig det er ikke rart og det er virkeligt grænseoverskridende at se hvordan de enten opfandt noget for at bortforklare hvorfor de ikke udført opgaven eller det skjulte dagsorden var deres normale arbejdsmetode ... udover alt det andet de havde gang i som jeg heldigvis fik stoppet.

Har du læst det jeg skrev om hvorfor skal der testes? Hvad er det du vil have besvaret?

Advarsel: Når du møder med skolen i januar så har de deres plan gennemtænkt og de har talt om alt inden du informeres ... så pas lidt på med at komme med din egen ideer som de meget let kan overfortolke til at du ikke acceptere det de har fundet på. Bid på tungen til du har mere på skrift ... så kan du begynde at stille spørgsmål. Helst med referater eller per god gammeldavs breve ... emails forsvinder i dette system.
Tilbage til toppen Go down
Nette72




IndlægEmne: Re: WISCIII   Søn jan 02, 2011 1:01 am

Hilde, jeg fangede bare lige det, at Jens skrev om, at hvis ens barn er visuel stærk - som min søns test viste - at så bør de Ravens testes. Og det kunne jeg da godt tænke mig om det var noget jeg skulle få gjort således, at der bliver taget ordentlig hånd om eventuelle problemer min søn kan have fremfor at vi til januar får af vide IGEN, at han har tourette. Jeg har læst SÅ meget om tourette, at jeg er ved at blive skør i mit hovedet, og der er bare slet ikke noget, som jeg kan relatere ham til andet end de lyde han siger. Nu har vi haft en lang juleferie, og heller ikke her har vi oplevet noget, som kunne antyde tourette, og det er det skolen kører på, at vi skal få ham testet for. Jeg vil bare ikke teste ham for alle mulige diagnoser, hvis skolen er afvisende overfor, at det måske blot er hans indlæring der er problemet (jvf. hans WISC-test om lav sproglig forståelse).

Og så er jeg nok også bare utålmodig på, hvad skolepsykologen mener om hans testresultater, som vi skal gennemgå i januar.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISCIII   Søn jan 02, 2011 1:17 am

Nette72 skrev:
Hilde, jeg fangede bare lige det, at Jens skrev om, at hvis ens barn er visuel stærk - som min søns test viste - at så bør de Ravens testes. Og det kunne jeg da godt tænke mig om det var noget jeg skulle få gjort således, at der bliver taget ordentlig hånd om eventuelle problemer min søn kan have fremfor at vi til januar får af vide IGEN, at han har tourette. Jeg har læst SÅ meget om tourette, at jeg er ved at blive skør i mit hovedet, og der er bare slet ikke noget, som jeg kan relatere ham til andet end de lyde han siger. Nu har vi haft en lang juleferie, og heller ikke her har vi oplevet noget, som kunne antyde tourette, og det er det skolen kører på, at vi skal få ham testet for. Jeg vil bare ikke teste ham for alle mulige diagnoser, hvis skolen er afvisende overfor, at det måske blot er hans indlæring der er problemet (jvf. hans WISC-test om lav sproglig forståelse).

Og så er jeg nok også bare utålmodig på, hvad skolepsykologen mener om hans testresultater, som vi skal gennemgå i januar.

Så er der kun en vej: Kæmp ...

Skolen har fundet en sæting som passer på din søn. Ja, han laver lyde men resten af den sætnings forklaring passer ikke på ham. Du kommer ingen vegne med skolen og skal videre i systemet - Tourette kan en skole psykolog og lærer ikke diagnosticere! Det er dit valg hvor længe i skal "tale" om problemet eller om du går selv videre og evt. betaler selv. Jeg kan sige af dyrt købt erfaring at betal selv selv om I skal sulte ... det andet er et marderidt.

http://www.3iii.dk/tourette/chs-tourette.htm der er nogle navne på dem der kender til Tourette

Diagnose

Hvis barnet har haft tics i mere end 1 år skal man kontakte sin læge mhp. en henvisning til en Tourette specialist. Det er en god idé at skrive dagbog over symptomerne. Når barnet kommer til specialisten vil denne stille diagnosen.
Kravene til en diagnose er:
- Mange motoriske tics og en eller flere verbale tics har været til stede, men ikke nødvendigvis samtidigt.
- Ticsene optræder mange gange om dagen, næsten hver dag eller sporadisk over en periode på mere end 1 år. Der er aldrig en tics fri periode længere end 3 måneder.
- Ticsenes placering, antal, kompleksitet og sværhedsgrad ændrer sig med tiden.
- Begynder før det 18. år.
- Skyldes ikke et stof (f.eks. Ritalin) eller anden medicinsk sygdom.

Tilbage til toppen Go down
Nette72




IndlægEmne: Re: WISCIII   Søn jan 02, 2011 1:44 am


Ja, men kæmpe er også det jeg forsøger. Nu sidder jeg her og prøver at skaffe mig noget mere viden om tingene. Men som en ven sagde til mig igår, at læse på nettet er som at give sit barn ALLE diagnoser. Man kan finde kendetegn ved alle diagnoser, som man føler passer på sit barn.

Og det er det som også gør det svært. :-(

Lydene har stået på et par år, men af forskellig karakter, herhjemme har vi dog ikke bemærket andet end, at han siger miau til katten, som om de snakker sammen. Noget min bror iøvrigt også stadig kan gøre i en alder af 41 år. Og man tænker lidt, jamen herre gud, er det ikke bare noget vi nu engang gør. Selv kan jeg f.eks. sige præcis som en hest, til stor morskab for børnene når vi køre søndagsture ud i naturen, og jeg dermed kan "tale" med hestene. Men det er jo ikke noget jeg gør ubevist, og jeg kan sagtens lade være, hvis folk ikke synes om det.

Så har han haft noget med øjnene, hvor han selv kom og sagde, at han ville have briller, men vi fik tjekket synet, og det fejlede ikke noget. Og han har ikke haft svært ved at læse, han læser faktisk rimelig godt, og er godt med i dansk, hvilket så taler lidt imod, at han i WISC-testen har dårlig sproglig forståelse.

Og ja, så trommere han med fingrene i ny og næ, men derudover så kan jeg slet ikke se noget tourette i ham. Jeg spurgte før jul en ekspert på området, som gerne vil udrede ham, men det kræver så, at han skal overflyttes i sygeforsikringen, og det kan godt være noget bøvlet. Men hun skrev til mig, at hvis han har tourette, så er det i en mild grad, og der skal så ikke gøres noget andet end ignorere det, da det så vil forsvinde af sig selv. Men de har også en afdeling på Glostrup Hospital, hvor der godt nok er 6-7 mdr. ventetid. Jeg orker bare ikke, at skulle have ham udredt for en masse ting, som så viser sig ikke at være noget. Det er som at sige til ham, at han er unormal, og nu skal alt bare tjekkes for at finde diagnosen! Jeg har sg ondt af ham. 2011 bliver nok et hårdt år for os.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: WISCIII   Today at 8:09 pm

Tilbage til toppen Go down
 
WISCIII
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: