Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
skole children privat mentiqa wisc begavede børnehave Århus hilde gifted
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt)

Go down 
ForfatterBesked
Ny her
Gæst




Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty
IndlægEmne: Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt)   Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Sep 05, 2010 9:38 pm


Hej,

Jeg har fulgt lidt med på siderne her, da vores 6-årige søn er helt vidunderlig og... hmm... anderledes...

På tirsdag og onsdag skal han IQ testes. Det er konsekvensen af nogle års undren og frustrationer over, at vores søn tænker og reagerer anderledes end de fleste børn vi kender på hans alder.

Han er ikke Mozart, einstein eller da vinci... Men alligevel har vi en anelse om, at han bevæger sig i en anden zone end andre børn på hans alder...

Både hans far og jeg kedede os i folkeskolen.

Alt er jo relativt - forskellige oplevelser, baggrund etc. kan udløse forskellige reaktioner og væremåde. Forskellige interesser kan motiveres og stimuleres til et decideret talent, og den anden vej rundt - ubevidst undertrykkes.
Hans far er f.eks. meget musikalsk, og arbejder i et tilsvarende miljø på hjemme adressen, og derfor er vores søn også omgivet at dette. Det har tilsyneladende motiveret ham til at ville spille selv, og han kan i dag spille lidt på guitar, trommer og keyboard (ret perfekt faktisk). Og er stædig og vedholdende for at lære melodier rigtigt. Han kan læse "selvopfundende" noder. Og prøver at komponere lidt selv. Men er det ikke meget normalt, når han er i miljøet, og hans far også er "sådan"?

Han kunne læse, inden han startede i BHK, ligesom han kunne regne simple plus og minus stykker. Han har altid bygget komplicerede lego modeller, og oftest synkrone. Hans hukommelse er imponerende fra en tidlig alder. Hans humor har altid været meget ironisk. Og kan være ved at tisse i buxerne af grin, når der jokes med ironi. Men er det ikke meget normalt, når hans forældre har det på samme måde?

Han har en bemærkelsesværdig måde at resonnere og udtrykke sig verbalt. Om undringer, følelser etc. Ind imellem i en sådan grad, at folk omkring ham kan glemme, at det er en kun 6-årig dreng. Har siden han kunne tale, ca. talt og spurgt uafbrudt ;-) Om alt mellem himmel og jord... Og er generelt meget opærksomhedskrævende. (han er enebarn)

Lige nu siger han f.eks. - "jeg er tørsig"... Så siger jeg til ham, at så må han hente noget vand. Og så siger han - "tænk lige på, at du lige har gjort dit barn fortræd"... ;-))))

Han er meget empatisk, og alligevel kommer han skævt ind socialt med jævnaldrende. Han er (ekstremt) følsom, og bliver ked af/hidser sig op over den mindste "uretfærdighed", og husker det. Er utryg ved voksne, som ikke er konsekvente/afviger/ikke holder ord. Og kommer oftest i konflikt med specielt jævnaldrende drenge/"alfahanner", og føler sig ikke forstået. Derfor har metoden simpelthen været at resignere helt fra disse grupper. Smart nok, men måske ikke skide hensigtsmæssigt på længere sigt? Han leger primært med piger i skolen.

Han er ekstremt selvkritisk. Hvis han får en simpel beksked om, at han f.eks. ikke må det ene eller det andet, siger han eks. "F*** mig", "dumme mig" eller lign. ´- straffer sig selv.

Han tænker dybt over tingene, og desværre oftest i en uhensigtsmæssig retning. Han er pt. tilbagevendende bange for sygdom og død i en sådan grad, at han har svært ved at være i skolen.

Han søger, og har altid søgt voksenkontakt.

Jeg kunne naturligvis skrive meget mere, men udfra disse korte info, er mit helt store spørgsmål, hvad er normalt? Og afviger vores søn fra dette?

Her er en (MEGET) kort liste over hans udvikling:

3 uger
Kommunikerer ved smil.

1.5 mdr.
Løfter hovedet

2 mdr.
Opdager sine hænder

3 mdr.
Efterligner lyde
Vender sig
Får sutteflaske
Vil helst have selskab/interaktivere hele tiden

4 mdr.:
Sidder selv
Nysgerrig.
Koncentreret om ting/”leg” i lang tid
Er svær at få til at sove om aftenen
Starter på fast føde / grød.

5-6 mdr.:
Meget aktiv og nysgerrig.
Leger bedst med ting, som ikke er decideret legetøj. Ting han forstår har en reel funktion.
Kan, og vil gerne se TV i længere tid af gangen

6 mdr.
Spiser selv - fingermadder

7 mdr.
Kravler
Rejser sig og går langs ting han kan holde ved

9.5 mdr.
Holder selv ske/gaffel og spiser selv

10 mdr.:
Går
Er fortsat meget og mere nysgerrig.
Meget social
Er meget interesseret i musik

11. mdr.
Drikker selv af kop

1 år
Sover igennem (fra 20.00 til 8.00)
Siger far og begynder på forsk. ord hurtigt herefter

2 år
Forstår stort set alt, hvad vi siger, og taler en del

Som 3-årig:
Kan tale ubesværet
Kan lægge puslespil.
Begynder at samle på ting. Træstykker, sten…
”Smider” bleen.
Stopper middagslur
Stort fantasi-univers.
Får usynlige venner.
Frygt og undring over døden (hans farfar, som han ikke har et særligt nært forhold til dør) Vil vide, hvad der sker, når man dør?
Har virkelig god hukommelse
Udtrykker allerede her verbalt sine følelser meget detaljeret.

Som 4-årig;
Kan alfabetet – skrive forskellige ord.
Bruger computer
Kan simple regnestykker/ plus og minus
Interesse for universet – atomer/fotoner. Specielt facsineret af fotoner og deres hastighed. Og vil vide om universet. F.eks. hvor det stopper? Beretter om kometer, meteorer, fotoner etc. i børnehaven, og får at vide af de andre børn, at det bare er noget, han finder på...
Interesse for de høje tal.(Bruger ”uendelig” til at udtrykke forskelligt - "jeg elsker dig uendeligt højt", "jeg er uendeligt sulten" etc.)
Stopper med sut - han skulle give sutten til julemanden, og hans far var tilfældigvis på tanken mens julemanden var der ;-) Og da far kommer tilbage, siger han; "Far, jeg vil gerne have mine sutter igen" ;-))))
Kan cykle
Har stedsans/genkender generelt hurtigt steder igen.
Begyndte at savne ting – alle ting.
Kan være aggressiv/vredesudbrud/bider/sparker/slår/kaster med ting
Vil ikke i børnehave
Lærer og bruger korte engelske sætninger.

Som 5-årig; (Det går op for os, at han er blevet massivt mobbet i børnehaven, og tager ham ud i foråret)
Han siger i forbindelse med mobning: "Jeg er bange for at blive ensom altid"
Han synes selv, at han er anderledes.
Læser lange sætninger vha. sammensætning af bogstav lyde, og kan skrive sætninger inden skolestart i august.
VIRKELIG god til computer/gameboy/spillekonsoller

Som 6-årig:
Bliver læse testet BHK, og kan læse over sin alder
Er interesseret i at se og opleve verden - vil vide noget om andre lande... sprog, placering, flag etc.
Kommunikerer med ikke dansksprogede voksne med kropssprog og på begrænset, men forståeligt engelsk, og er meget interesseret i sproget.
Spiller på guitar & trommer. Interesserer sig meget for instrumenter & (rock)musik
Kan addere og subtrahere 1 – 100.
Om end han kan (siden 4-5 års alderen), skriver han kun lidt med rodet skrift
Vil vide, havd elektricitet, kristendom etc. er

Siger:
”Ved du, hvorfor jeg er bange for at besvime? – fordi man måske får en følgesygdom af det. F.eks. hjerte kar sygdom”
”Hvis alt er atomer, mon jeg så kan se fotoner på min hånd?”

Ser frem til Jeres kommentarer - tak!
Tilbage til toppen Go down
Ny her
Gæst




Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty
IndlægEmne: ...tilføjelse...   Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptySøn Sep 05, 2010 10:23 pm

...kort efter starten i BHK gav han udtryk for at kede sig... Og så er han i øvrigt ind imellem meget utålmodig (ligesom hans mor ;-) Endvidere har han altid været grov og finmotorisk stærk/dygtig
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt)   Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptyMan Sep 06, 2010 3:41 am

Velkommen til forummet, håber du kan bruge lidt af det der er herinde af oplysninger.

Jeg tror efter at have læst om din dreng at han højst sandsynlig er højt begavet, det var som at læse om min søn Patrick.

Jeg glæder mig til at høre resultatet.
hvor og hvem skal teste ham.

Du kan også læse om milepæle her eller finde det på nettet og se hvordan gennemsnittet er.

lol!
Tilbage til toppen Go down
Ny her
Gæst




Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty
IndlægEmne: Svar   Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptyMan Sep 06, 2010 4:21 am

Tak for dit svar på min post om vores søn... Du skriver, at han minder om din søn i udviklingstrin - ja, det kan jeg se på din liste over din søns milepæle...

Han skal testes hos Bente Edslev i Risskov - nogen der har erfaringer med hende? Det er på eget initiativ, og vi betaler selv.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt)   Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptyMan Sep 06, 2010 5:09 am

Jeg har intet negativ hørt om hende.
Hun kendte også lidt til skolen der er nedlagt i Hadsten, altså Mentiqa, og hun har også haft noget kontakt til Ole kyed omkring højt begavede børn.




Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt)   Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) EmptyMan Sep 06, 2010 5:10 am

hvis du har lyst til at snakke er du velkommen til at skrive en bested til mig gennem min hjemmeside www.intelligenteboern.dk
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt)   Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt) Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Hvad er normalt? Og er vores søn højt begavet? (Langt)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Er det normalt?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: