Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
wisc hilde begavede children Århus mentiqa børnehave gifted skole privat
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Hun





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyLør Sep 18, 2010 2:53 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:57 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyLør Sep 18, 2010 7:58 am

Hvad har dette med intelligente børn at gøre?

Det kan være noget jeg ikke helt har fanget.

scratch
lol!
Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyLør Sep 18, 2010 3:22 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:57 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyLør Sep 18, 2010 6:10 pm

Jeg ville bare gerne se den større sammenhæng i det du skrev og nu kan jeg se sammenhængen i punktopstillingen og det du nu har skrevet.

Jeg ved flere er blevet diagnostisereet ADHD, Aspherger og Autisme og det sommertider har vist som senere at de er højt begavede, men hvordan kommer vi hurtigere igennem systemet når der ikke er nogen som rigtig kender til "problimatikken" højt begavede børn.

Dem med erfaringerne vil de fag-udlærte ikke høre på, altså forældrene.
Problemet er netop at højt begavede børn ikke har en kasse, da kassen ikke har fået noget navn endnu.

Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyLør Sep 18, 2010 6:47 pm

Citat :
Problemet er netop at højt begavede børn ikke har en kasse, da kassen ikke har fået noget navn endnu.

En kasse affraid Det er et fåtal af børnene med høj begavelse, der har problemer, hvor det fx er hovedparten af børnene med AST, ADHD og GUA, der har STORE problemer...
Man kan ikke generalisere børn på den måde, og sætte dem i kasser...
Men for eksemplets skyld, så kom med et udkast til en kasse til BMSF...og medtænk, at alle de BMSF, der ikke har problemer, også skal ned i den kasse.


Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyLør Sep 18, 2010 7:14 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:57 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyLør Sep 18, 2010 7:15 pm

Til Jens Buch

Netop Jens problemet er hvad der skal i den kasse.
Jeg bryder mig ikke om kasser, men når man ser på "systemet" er det nemmest for "dem".
Ja jeg generaliserer, da vi ikke kan tage det enkelte individ og arbejde med det, det er der ikke "økonomi" til.

Det er forskning og uddannelse og så er der også at turde prøve noget nyt og turde lære af udlandet.

Det er min overbevisning.

Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Sep 19, 2010 7:53 am

sengifted.org er en organisation, der kan sidestilles med giftedchildren.dk

Leta Hollingworth skrev i 1942 om, at personer med en IK på over 180 ofte har sociale og emotionelle problemer, så emnet er ikke nyt...og ja, der er sikkert en overrepræsentation. Janos og Robinson har i 1985 offentliggjort en undersøgelse af socio- emotionelle vanskeligheder hos ekstremt intelligente (primært akademisk) børn og unge (Bogen: The Gifted and Talented. Afsnittet: Psychosocial Development in Interllectually Gifted Children s. 149-195). Deres undersøgelse viser, at 25% af de ekstremt begavede har socio- emotionelle problemer. Det er en dobbelt så stor risiko som for svagt begavede, men det betyder samtidigt, at 75% af de ekstremt begavede ikke har disse problemer.
Havde 75% af børn med ADHD ikke haft sociale problemer, så ville de sgu blive sure, hvis de skulle i kasse med de ADHDère, der havde problemer...

Det er primært forældre, der har preoblemer, der leder efter svar på nettet, og som bliver den stemme, der høres. Derfor er nettet ikke repræsentativt!
Jeg kan frygte, at det en dag bliver sådan, at hvis et barn ikke har socio- emotionelle problemer/problemer i skolen, så anses det for usandsynligt, barnet er BMSF..."der må være en fejl i IK testningen, for han/hun kan sgu ikke have opnået IK=148, for han har jo ingen problemer...!".


Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Sep 19, 2010 8:01 am

hej Jens

Nu er du jo lige så firkantet som os andre.

begavede børn har oftest sociale problemer hvis de ikke bliver forstået og udfordret. Når først de bliver forstået og får udfordringer i forhold til deres særlige forudsætninger, hjælper det oftest på det sociale.

Der vil jo altid være "specielle tilfælde", da hverken voksne eller børn er ens.

For mit eget tilfælde kan jeg sige, jeg er social i et lille omfang. Jeg kan være påtaget social i nogle sammenhænge, hvor jeg bliver nødt til det, da jeg ellers vil gå glip af noget som kommer mine unger ved.

Der kan dog være mange årsager til man ikke er social, sådan kan man jo også se på verden.

Der er nogle ting vi aldrig bliver enige om, og sådan skal det jo også være.
lol!
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Sep 19, 2010 8:16 am

Citat :
begavede børn har oftest sociale problemer hvis de ikke bliver forstået og udfordret.

Alle børn har problemer, hvis de ikke bliver forstået og udfordret...her adskiller intelligente børn sig heller ikke!!!

Det er en helt grundlæggende ting at søge at bringe børn i flow; alle børn skal have de udfordringer, de har brug for, intelligent eller ej!

Vi skal hverken generalisere ADHDèrne eller BMSF og sætte dem i kasser, for der er lige så stor varians blandt dem, som der er blandt alle andre.
At der findes BMSF, der har problemer, det er helt klart, men at forsøge at gøre BMSF til en forklaring som "mit barn har ADHD, så det er derfor, han hænger i gardinerne", det er for langt ude.
Mere end 75% af de mennesker med en ADHD diagnose har store problemer i deres liv, hvor, som jeg har skrevet, det er i omegnen af 25% af de ekstremt højt begavede, der har problemer (der i øvrigt ikke er så alvorlige som dem, der beskrives for ADHDèrne).
Det betyder IKKE, man ikke skal gøre noget for BMSF, men de 75% der ikke har problemer, skal ikke bruges som løftestang, og lægges i en kasse, hvor der står "Har sikkert problemer, der bare ikke er opdaget endnu".

BMSF er en velsignelse for de fleste...og en forbandelse for et fåtal. Vi skal hjælpe dem, der har brug for hjælp, men vi skulle hellere have en pædagogisk tænkning ind i skolen, der ikke gav disse problemer med understimulering study
Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Sep 19, 2010 4:58 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:57 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptySøn Sep 19, 2010 6:18 pm

Ja vi kan jo desværre ikke tage alle unger under vores vinger og derved hjælpe dem. I vores tilfælde er det så høj begavelse som er udfordringen. Udfordringen er både med skolen og barnet. Ja vi prøver så godt vi kan, men når personalet ikke ved hvad det drejer sig om, hvad så?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? EmptyTirs Sep 21, 2010 4:45 am

Hej Hilde.

BMSF er ikke bare BMSF, når det kommer til mistrivsel!

Jeg har efterhånden læst en del af de folk, du opfordre mig til at læse.

Når jeg læser om Miraca Grooss` undersøgelse af mistrivsel hos BMSF i Australien, så handler det udelukkende om børn med en IK 160+.
Af de 40 børn og unge, der indgår i undersøgelsen, er de 3/4 stadig i almindelig skole. De har lavere selvværd end dem, der er kommet i specielle programmer, men der nævnes ikke andre problemer end lavere selvværd i testning (Coopersmith Selv-Esteem Inventory). Det er selvfølgelig også alvorligt nok, ingen tvivl om det...

Men i samme artikel vælger Miraca at bruge Hollingworths 1926 "undersøgelse", hvor IK mellem 125 og 155 betegnes som "Social optimal intelligens".

Jeg kan ikke finde noget, hvor fx Deborah Ruf eller Linda Silverman skriver noget om sociale/adfærdsproblemer og frekvens hos BMSF.
På Silvermans hjemmeside kan man finde følgende dataindsamling, men den siger intet om dette spørgsmål...men handler igen udelukkende om børn med IK 160+
http://www.gifteddevelopment.com/What_is_Gifted/pg.htm

Andre fagfolk end lige Silverman og Wasserman (fra forlaget, der forhandler Stanford-Binnet testene) tager sig til hovedet over brugen af SBLM...for den er slet ikke standartiseret i USA Rolling Eyes
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?   Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Hvad er et gråzone, socialt udsatte eller handicappede barn?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Barn i nod - Norsk
» Mit utilpassede barn
» mit barn skal advares

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: