Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
raven efterskole asperger dyslexia mensa underydelse tegner wppsi maja bmsf gifted skolestart børnehave milepæle sensitive chips asynkron penge WISC psykolog ADHD mobning legoland test Kuno kyed
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Kursus...endeligt!

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
ForfatterBesked
Jens Buch




IndlægEmne: Kursus...endeligt!   Fre okt 08, 2010 11:21 pm

Så havde jeg endelig tid og mulighed for at tage på kursus.

Kursus indhold var:
Citat :
WISC-III er en intelligensprøve, der oprindelig er udviklet af den
amerikanske psykologiprofessor David Wechsler. Den amerikanske
psykologiprofessor Alan Kaufman har videreført Wechslers arbejde, og har
været med til at udarbejde WISC-III, som er den 3. udgave af denne test.
Testen blev bearbejdet til dansk i staten af 2000. Der er udviklet danske
normer for prøven.

Kurset har til formål at give deltagerne viden om testen, så de kan inddrage
den i deres udersøgelsesarbejde på en videnskabeligt underbygget måde.

På kurset gennemgås:
* Generelle aspekter ved psykologisk undersøgelsesarbejde.
* WiSC-IIIs placering i en psykologisk undersøgelse
* Forskellige forskningsreultater vedrørende intelligens og WISC-III
* De enkelte delprøver, indexer og faktorer
* Gennemgang af hyppige fejl og gode råd ved WISC-III
* Enkelte case-studier som illustration

Det siger sig selv, man ikke har meget ud af kursus, hvis man ikke har materialerne og har sat isg ind i nogle teorier omring intelligens.

Kursuslederen er beskrevet her:
Citat :
Kursusleder og underviser:
Cand. psych et art. Kim Gabriel Hansen.
Privatpraktiserende psykolog, tidligere ekstern lektor ved Københavns
Universitet i testteori og ved Danmarks pædagogiske Universitet i klinisk
psykolog. Specialist og supervisor i psykoterapi. Underviseren har desuden
deltaget i videnskabelig forskning, hvor WISC-III har været anvendt (se fx:
Nissen, P. og Gabriel Hansen, K. (2006): Effektundersøgelse af psykodynamisk
miljøterapeutisk døgnbehandling. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.)

Det var befriende at høre, der er strømninger indenfor det psykologiske felt, der forsøger at sætte en høj faglig standart indenfor testning... Det var ting som, at en WISC aldrig bør være eneste test, men man altid bruger testbatterier (og selv med 13 deltest er WISC ikke et testbatteri).
Det var også interessant at stå som eneste ikke psykolog på et kursus, men der blev taget rigtigt godt imod mig... og min WISC-IV manual Very Happy

Alt i alt en dejlig dag i Ålborg... og det, der var mest nyt for mig, var stoffet om Rorschach testen... spændende Exclamation Dq+

Edit: Må for god ordens skyld lige skrive, at man ikke får materialerne at se, og testen kompromiteres ikke på kursus. Så har an ikke testen og den tilhørende litteratur, må det være et lidt abstrakt kursus!!!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Fre okt 08, 2010 11:28 pm

sagt de noget om hvornår vi kan forvente WISC IV ... det er efterhånden 7 år siden den udkom?
sagt de noget om når børnene rammer loftet i testen?
sagt de noget om at den er bedst ved IQ mellem 80 og 130?
sagt de noget om hvad der kan udredes med hvis et deltest fremstår lavere end et anden?
sagt de noget om højt begavede børn?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Lør okt 09, 2010 2:44 am

Citat :
sagt de noget om hvornår vi kan forvente WISC IV ... det er efterhånden 7 år siden den udkom?
sagt de noget om når børnene rammer loftet i testen?
sagt de noget om at den er bedst ved IQ mellem 80 og 130?
sagt de noget om hvad der kan udredes med hvis et deltest fremstår lavere end et anden?
sagt de noget om højt begavede børn?

Ja! Og WISC IV er nu udkommet på dansk, og den koster 15.000,- så det bliver spændende, om der er nogen PPR, der køber den!

Resten er diskuteret som en del af den almindelige diskussion om testning og "assessment" tilgangen, der er nødvendig for at beskrive ALLE børn.
Uanset om barnet opnår den ene eller den anden score i WISC, er der brug for en undersøelse af personligheden med fx Rorschach, Rotter, TAT, CAT e.lign. Specielt Rorschach kan også sige noget om begavelsen.

I forhold til "Assessment" tilgangen, hvor man inddrager flrer test (bliver meget anvendt i USA), er det tydeligt, at fordi et barn klarer den ene eller anden IK test godt, så kan barnet godt have kognitive vanskeligheder.

At hænge sig i IK fra fx en WISC er som at tage et bilkort, hvor der står, en Ferrari kan køre 320 km/t og så se det som en sandhed. Har man ikke forstået, at vejens beskaffenhed, vejrets indvirken og dagsformen spiller ind, så har man slet ikke forstået, hvad tingene drejer sig om.
Psykolog rapporter og en del litteratur om emnet bliver til tider læst, som fanden læser biblen... Hvis et barn vurderes til at have en høj IK i fx en WISC, men man samtidigt finder tegn på personlighedsproblemer i fx Rorschach, så er der forældre, der tager IK for gode vare, men som kommer med de mest fantasifulde og forrykte forklaringer om resultatet af Rorschachen, for deres barn er "højtbegavet", og det er deres "diagnose" på barnet!

Uanset hvad, så er et barn ikke udredt før der foreligger flere test, der bekræfter hinanden (giver mulighed for vurdering), og intet barn er på nogen måde udredt med kun en WISC og/eller Raven; det er useriøst arbejde...personligheden skal undersøges samtidigt!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Lør okt 09, 2010 3:40 am

Smile userioust ...


Citat :


Resten er diskuteret som en del af den almindelige diskussion om testning og "assessment" tilgangen, der er nødvendig for at beskrive ALLE børn.


Hvad siger man så om et blind eller døv barn ... ? (Rhetorisk, da enhver kan regne ud der skal psykologen have noget special viden ... )

Citat :


Uanset om barnet opnår den ene eller den anden score i WISC, er der brug for en undersøelse af personligheden med fx Rorschach, Rotter, TAT, CAT e.lign. Specielt Rorschach kan også sige noget om begavelsen.


Sikkert ... hvordan tages der højde for det forskellige børns problematikker ... når disse bruges på ALLE børn i et ens for alle tilgang?

Hvordan undersøges et barns personlighed uden at psykologen har "viden om" andet det generelle omkring ALLE børn. Det virker userioust for mig ellers er det ikke fagligt tilladt at sige der er speciale områder og vi kan ikke det hele selv?

Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Lør okt 09, 2010 3:48 am

Jens Buch skrev:
Psykolog rapporter og en del litteratur om emnet bliver til tider læst, som fanden læser biblen... Hvis et barn vurderes til at have en høj IK i fx en WISC, men man samtidigt finder tegn på personlighedsproblemer i fx Rorschach, så er der forældre, der tager IK for gode vare, men som kommer med de mest fantasifulde og forrykte forklaringer om resultatet af Rorschachen, for deres barn er "højtbegavet", og det er deres "diagnose" på barnet!


Og det er undersøgt, forsket i og dokumenteret?
Kan det være at der måske er noget i alt det forældrene siger ... om misforståelser af deres børn og testning?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Lør okt 09, 2010 5:15 am

Hvordan der tages højde for forskellige børns problematikker!

Det kræver ikke specialviden at teste og arbejde med BMSF. De udgør som gruppe en størrelse, der er større end børn med ADHD eller Aspergers syndrom. Hvis man skulle bruge den logik, så skulle der være psykologer, der var specialiseret indenfor hvert enkelt lille område...helt sort!
Der findes i de enkelte grupper børn, der har så komplekse problemer, der er brug for specialister, men det generelle er, at en psykolog er lige så vidende om BMSF som de er om ADHD og Asperger, der udgør en endog mindre procentvis gruppe end BMSF.
Grunden til der ikke er lavet så meget undersøgelse af BMSF er, at i gruppen er der forholdsvis få, der har problemer (det er vendt i andre tråde, og det er først, når man passerer IK=160+ der begynder at vise sig signifikant flere problemer). Så når et barn med en IK=145 har problemer, så bør fokus ikke være på, om det er IKèn, der er problemet, men om der er andre ting som fx personlighedsproblemer, der spiller ind (men man ved det ikke før man har undersøgt det).
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Lør okt 09, 2010 7:59 am

Jens Buch skrev:
Hvordan der tages højde for forskellige børns problematikker!

Det kræver ikke specialviden at teste og arbejde med BMSF. De udgør som gruppe en størrelse, der er større end børn med ADHD eller Aspergers syndrom. Hvis man skulle bruge den logik, så skulle der være psykologer, der var specialiseret indenfor hvert enkelt lille område...helt sort!


Der findes i de enkelte grupper børn, der har så komplekse problemer, der er brug for specialister, men det generelle er, at en psykolog er lige så vidende om BMSF som de er om ADHD og Asperger, der udgør en endog mindre procentvis gruppe end BMSF.


Grunden til der ikke er lavet så meget undersøgelse af BMSF er, at i gruppen er der forholdsvis få, der har problemer (det er vendt i andre tråde, og det er først, når man passerer IK=160+ der begynder at vise sig signifikant flere problemer).

Så når et barn med en IK=145 har problemer, så bør fokus ikke være på, om det er IKèn, der er problemet, men om der er andre ting som fx personlighedsproblemer, der spiller ind (men man ved det ikke før man har undersøgt det).

??Det kræver bestemt specialviden om denne børnegruppe før en psykolog kan tillade sig at teste barnet ... jeg har set og hørt for mange ret så grove kommentar ...

aka det er ikke en intelligent barn til ooops det IQ er den højeste jeg nogensinde har set

aka det barn har infantile autisme og det er pga. barnets sproglig intelligens at barnet kompensere og skjuler diagnoses

aka barnet har en udviklingsforstyrrelse (men tidligere skrives det at barnet ikke vil medvirke i testens baby opgaver)

Hvorfor findes der flere psykologer der har specialviden indenfor AS og ADHD, hvorfor henviser kommuner til centre med disse psykologer? Nu hvor tallene er så enten det samme som ved BMSF eller markandt mindre end BMSF?

ad antal ADHD børn: Mellem to og seks procent af alle skolebørn har ADHD med både hyperaktivitet og opmærksomhedsproblemer
– det svarer til mindst én Wilbur i hver klasse. Kilde ADHD foreningen

ad antal Asperger børn: Tre til syv personer ud af 1000 menes at have AS andre siger 1% af børnene har asperger

ad antal BMSF: Mellem to og fem procent af alle skolebørn er BMSF

Der er mange undersøgelser lavet med BMSF ... bare ikke danske undersøgelser! Se f. eks Gifted Quarterly .... og eric

Mmmm personlighedsforstyrrelser ... mmm gad vide om disse kan stamme fra forkert pædagogiske handlinger? F. eks. en pige forstyrre klassen idet de andre skal lære alfabetet men den kan hun allerede ... det ender med at hun i flere måneder sidder alene i et tom klasseværelse imens de andre børn undervises - efter et års tid er der ikke meget socialt samspil mellem hende og klassen ... hun skal udredes men ingen siger noget om "hendes ophold udenfor klassen" Pigen fortæller moren det "tilfældigt" ... hvad er effekten af denne behandling på pigen?

Har hun et personlighedsforstyrrelse eller har hun tegn på vedvarende mobning og social isolation? Helt klart at man ikke ved om et barn har et personlighedsforstyrrelse før man har undersøgt dette - men tages barnets fortid i betragtning så skal man nøje overveje om det er det ene eller det andet.

En special trænet psykolog som kender til BMSF, fejldiagnoser samt reelle diagnoser vil nok være den eneste som ville kunne "gennemskue" pigens problematikker ...
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Lør okt 09, 2010 8:31 am

Hvis undersøgelsen udføres ordentligt, får psykologen svar på alle de spørgsmål, du remser op! En psykolog kan teste børn med Asperger, Tourette, ADHD og BMSF, hvis de vælger en ordentlig undersøgelsesmetode...

Citat :
Hvorfor findes der flere psykologer der har specialviden indenfor AS og ADHD, hvorfor henviser kommuner til centre med disse psykologer? Nu hvor tallene er så enten det samme som ved BMSF eller markandt mindre end BMSF?

Det er en forsvindende lille del af de diagnosticerede, der kommer i berøring med disse centre. Der vil også kun være en lille del af BMSF, der har behov for specialister.

Stort set alle børn med ADHD og Asperger har brug for hjælp. Det gør, det bliver nogle store grupper, og der er fokus på dem!

Men som jeg fx skrev vedr. undersøgelsen af børn i Australien med IK=160+, så er det en meget lille del af gruppen BMSF, der har behov for særlig støtte. Alene det, at man først i udlandet begynder at interessere sig for børnene, når IK runder 160, viser lidt om, hvor lille en gruppe der er tale om.

Hvis vi er rundhånede, er der 5% BMSF og af de 5% er der 5%, der runder IK 160 og har problemer, så er vi nede på, der findes et barn ud af 8000, hvor man kan tilskrive IK som en overvejende del af problemet.
Der er mange tusinde børn med BMSF (indenfor gruppen på 5%), der har problemer, men hvor problemet slet ikke er IK.

Citat :
Har hun et personlighedsforstyrrelse eller har hun tegn på vedvarende mobning og social isolation? Helt klart at man ikke ved om et barn har et personlighedsforstyrrelse før man har undersøgt dette - men tages barnets fortid i betragtning så skal man nøje overveje om det er det ene eller det andet.
Hvis undersøgelsen udføres ordentligt, er det med i overvejelserne; det kan psykologen sagtens finde ud af!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Lør okt 09, 2010 9:42 pm

Jens Buch skrev:


Men som jeg fx skrev vedr. undersøgelsen af børn i Australien med IK=160+, så er det en meget lille del af gruppen BMSF, der har behov for særlig støtte. Alene det, at man først i udlandet begynder at interessere sig for børnene, når IK runder 160, viser lidt om, hvor lille en gruppe der er tale om.

Hvis vi er rundhånede, er der 5% BMSF og af de 5% er der 5%, der runder IK 160 og har problemer, så er vi nede på, der findes et barn ud af 8000, hvor man kan tilskrive IK som en overvejende del af problemet.
Der er mange tusinde børn med BMSF (indenfor gruppen på 5%), der har problemer, men hvor problemet slet ikke er IK.


Jeg vil lige for en bemærkning skrive at den test der var brugt af den Australiske undersøgelse ved Miraca Gross og senere ved Linda Silverman var en Standford Binet test.

Dr. Linda Silverman har lavet en sammenligning af test resultaterne her http://www.gifteddevelopment.com/PDF_files/compare.pdf

Idet de to tests er meget forskelligt så kan deres resultater ikke bare lige oversættes til en Stanford Binet score af 160+ er lige med en WISC III score af et eller andet.

Det man så kan bemærke er at WISC IQ tal som er omkring 130 kan give forskellige SB scores af op til 191 - det som vi ikke ved er om test personerne var test træt eller frisk osv og hvordan de havde det da de blev testet med det enkeldte tests.

Derfor vil jeg konkludere at der allerede ved en WISC III IQ så lavt som 130 kan være problemer idet en WISC III resultat kan betyde en Standford Binet resultat på 160 eller højere. Det er fordi at WISC III er ikke designet for at måle IQer højere end 130. Pointen er man ved ikke om barnets IQ på 130 ifølge WISCEN reelt er meget højere - det er desværre en begrænsing ingen taler nok om ifm. WISC testen ... men noget som folk ikke lige kommer til at tale om npr man taler "den bred børnegruppe".

Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 1:00 am

Du henviser meget ofte til hjemmesider, så nu vil jeg henvise til en af dem, du ofte selv bruger:
http://www.hoagiesgifted.org/highly_profoundly.htm
Som det frermgår af linket, følges skalaerne (WISC-III og SB L-M) ad indtil IK=160
Citat :
Highly gifted 145-160


2% opnår IK=129+ i WISC-III

Hvis logikken skulle overføres til SB L-M (der i øvrigt aldrig er standartiseret), så skulle 2% opnå IK=190?

Men selvfølgelig kan det være, hun har testet og ialt fundet 20 børn, der opnåede IK=191+
Dem tog hun så og gentestede med WISC-III, og der performede dårligt den pågældende dag...måske var de trætte!
Der er 2% der opnår 129+ i WISC, men der er ikke 2% der opnår 160+ i SB L-M...faktisk skulle skalaerne nogenlunde følges i henhold til det indsatte link! der er så en smule afvigelse som følge af SD, men det er rent statistisk og kan ikke overføres til enkelteksempel.



Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 1:20 am

Jens Buch skrev:
Du henviser meget ofte til hjemmesider, så nu vil jeg henvise til en af dem, du ofte selv bruger:
http://www.hoagiesgifted.org/highly_profoundly.htm
Som det frermgår af linket, følges skalaerne (WISC-III og SB L-M) ad indtil IK=160
Citat :
Highly gifted 145-160


2% opnår IK=129+ i WISC-III

Hvis logikken skulle overføres til SB L-M (der i øvrigt aldrig er standartiseret), så skulle 2% opnå IK=190?

Men selvfølgelig kan det være, hun har testet og ialt fundet 20 børn, der opnåede IK=191+
Dem tog hun så og gentestede med WISC-III, og der performede dårligt den pågældende dag...måske var de trætte!
Der er 2% der opnår 129+ i WISC, men der er ikke 2% der opnår 160+ i SB L-M...faktisk skulle skalaerne nogenlunde følges i henhold til det indsatte link! der er så en smule afvigelse som følge af SD, men det er rent statistisk og kan ikke overføres til enkelteksempel.




"He rejected most attempts that I made to add easy or hard items to the WISC-R saying firmly, 'My scales are meant for people with average or near-average intelligence, clinical patients who score between 70 and 130.'" "They are clinical tests." When I reminded him that psychologists commonly use his scales for the extremes, and want to make distinctions with the 'below 70' and 'above 130' groups, he answered, "Then that is their misfortune. It's not what I tell them to do, and it's not what a good clinician ought to do. They should know better." -- Intelligent testing with the WISC-III by Alan S. Kaufman, New York : Wiley, ©1994


Nej Jens, man kan ikke bruge den logik mellem to forskellige tests. Hun har i øvrigt tested 20 børn der havde en IQ udefra SB mellem 126 til 191+. Det jeg udleder af hendes testning er at man ikke kan bruge tests alene for at bevise om et barn er gifted eller ej men man skal oveni se på hele barnet!

Carolin skriver også at: Given the much lower scores resulting from the newest generation of tests (WISC-IV, SB-5 and WJ-III cognitive), professionals who work with the gifted are suggesting a new set of scores and descriptive levels of giftedness, beginning at 120 to 125 for "moderately" gifted, and progressing to 142 to 145+ for "profoundly" gifted. But these levels are still under investigation.

Så på en måde kan man slet ikke sammenligne som du synes er logisk - andre har opdaget dette og de undersøger sagen. Ligesom dengang snakken var mellem Ravens og WISC hvor resultatet blev at test scorene ligger meget tæt op ad hinanden med ca. 10 point i foreskell (Jeg husker ikke hvilke gav højeste tal Sad ) men jeg husker at resultatet blev at Ravens er en billig måde at screen for begavelse. Problemet er bare at danske psykologer er af opfattelse af at Ravens er noget forældet og ubrugeligt noget confused
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 2:16 am

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem der har sagt det, du citerer (citatat fra Intelligent testing...), og i hvilken sammenhæng...

Der skal være sammenfald mellem resultaterne fra forskellige test. Derfor skal der også være statistisk sammenfald mellem fx WISC-III og SB L-M. Det er der mellem alle test, og i manualerne kan man se, hvor meget de korrelerer med hinanden. Der er derfor statistisk belæg for, at man med høj nøjagtighed kan forudsige, indenfor hvilket område, man vil placere sig i en test, når man er testet med en anden!
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 6:28 am

Jeg kan, for at give et lille hint, sige, at citatet står i indledningen til bogen...

Jeg kan også sige, at citatet INTET har med WISC-III at gøre... Det, der står i citatet, gælder ikke WISC-III Shocked

Hvis formålet med at bruge citatet var at vise, at WISC-III var mest valid indenfor IK=70-130, så.........skulle man læse bogen i stedet for at bruge nettet som informationskilde Laughing

Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 10:03 am

Jens Buch skrev:
Jeg kan, for at give et lille hint, sige, at citatet står i indledningen til bogen...

Jeg kan også sige, at citatet INTET har med WISC-III at gøre... Det, der står i citatet, gælder ikke WISC-III Shocked

Hvis formålet med at bruge citatet var at vise, at WISC-III var mest valid indenfor IK=70-130, så.........skulle man læse bogen i stedet for at bruge nettet som informationskilde Laughing


http://books.google.dk/books?id=4iHTzkqdQYQC&pg=PA18&lpg=PA18&dq=He+rejected+most+attempts+that+I+made+to+add+easy+or+hard+items+to+the+WISC-R+saying+firmly&source=bl&ots=DlGOjML-l0&sig=5YFkHVSd5SrjEDa1QohWxybTKQQ&hl=da&ei=W-awTJLYH8GUOrWP_MQF&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCIQ6AEwAg#v=onepage&q=He%20rejected%20most%20attempts%20that%20I%20made%20to%20add%20easy%20or%20hard%20items%20to%20the%20WISC-R%20saying%20firmly&f=false
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 10:06 am

Jens Buch skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem der har sagt det, du citerer (citatat fra Intelligent testing...), og i hvilken sammenhæng...

Der skal være sammenfald mellem resultaterne fra forskellige test. Derfor skal der også være statistisk sammenfald mellem fx WISC-III og SB L-M. Det er der mellem alle test, og i manualerne kan man se, hvor meget de korrelerer med hinanden. Der er derfor statistisk belæg for, at man med høj nøjagtighed kan forudsige, indenfor hvilket område, man vil placere sig i en test, når man er testet med en anden!

ja, det er også det jeg vil mene meeeen der er problemer mellem WISC og SB som nok er irrelevant da SB ikke findes på dansk udefra det jeg er oplyst om ....
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst



IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 10:15 am

Hilde skrev:

ad antal Asperger børn: Tre til syv personer ud af 1000 menes at have AS andre siger 1% af børnene har asperger


I følge Asperger foreningen så er taller 0.5-08 der har Asperger.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 10:19 am

http://books.google.dk/books?id=DwyuBceRZsEC&pg=PA124&lpg=PA124&dq=wisc-r+wisc+III&source=bl&ots=jKnDaEiWYf&sig=7p7HrZOO89L24nzvlmg9YvXAgOo&hl=da&ei=lOewTJuuCIPqOamL3fgF&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CCwQ6AEwAw#v=onepage&q=gifted&f=false

siger noget om wisc III og BMSF
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Søn okt 10, 2010 9:02 pm

Lone.T skrev:
Hilde skrev:

ad antal Asperger børn: Tre til syv personer ud af 1000 menes at have AS andre siger 1% af børnene har asperger



I følge Asperger foreningen så er taller 0.5-08 der har Asperger.

Da jeg ikke helt kan tolke det du skriver så får du lige tallene fra det sider jeg har læst.

det tal autismeforeningen bruger og aspergerforeningen bruger:

Hvor mange har Aspergers syndrom?
Syndromet er langt mere udbredt end de andre former for autismespektrumtilstande og man regner med, at ca. 1 ud af 300 børn har diagnosen Aspergers syndrom. Der er dog helt sikkert et noget større mørketal, fordi diagnosen er ny.

Mange voksne har ikke fået diagnosen, fordi den ikke fandtes, da de var børn, og fordi de sociale krav var anderledes før i tiden. I dag stilles der meget større krav om fleksibilitet, omstillingsparathed og social intelligens både i skolen og på arbejdsmarkedet. Det betyder, at tilværelsen er blevet sværere for mange mennesker, og at man derfor skiller sig mere ud, hvis man har Aspergers syndrom.

tourette foreningen henviser til:

Hvor mange har Aspergers syndrom?
Tallene svinger fra mellem 0,1 til 0,2% af befolkningen til 0,7% (ifølge professor Gillberg fra Göteborg).

Størrelsen ukendt
Der findes ingen statistikker over, hvor mange personer der har Aspergers syndrom i Danmark. Men på Videnscenter for Autisme mener de, at én ud af 300 børn, cirka 5000 børn i Danmark, opfylder kriterierne for Aspergers syndrom. Men da diagnosen første gang blev benyttet herhjemme i 1994, vurderer de, at det virkelige tal er langt større.
Diagnosen, Aspergers syndrom, bliver ifølge Børne- og Ungdomspsykiatriskcenter i Risskov ofte først stillet sent i personens liv omkring ni til elleveårs alderen. Inden diagnosen er stillet ser omverden ofte børnene som yderst uopdragne, grænsesøgende og gammelkloge. Men trods deres høje intelligens, har de brug for hjælp til at udvikle de sociale kompetencer.
Det er svært at give et præcist billede af, hvor mange børn i den danske folkeskole der har diagnosen. Men hvis man skal følge tallene fra Videnscenter for Autisme, er der næsten 2000 børn i skolealderen, der har Aspergers syndrom. Det vil ifølge Videnscenter for Autisme svare til, at der på hver årgang på 300 elever findes én person med Aspergers.
http://www.susannekristine.dk/Udredende%20artikel.htm

aspergerdk siger
Tre til syv personer ud af 1000 menes at have AS. Det svarer til 15-20.000 personer under danske forhold.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Man okt 11, 2010 12:37 am

Så har vi fundet ud af, at snakken om WISC-III primært er til børn mellem IK= 70 og 130 ikke er rigtig. Hvor mange steder på dette site, kan man ellers læse, at det forholder sig således...det er netop det, der er faren ved brug af nettet som informationskilde!

SB L-M og SB IV og V er ikke kommet på dansk, og SB L-M er egentlig slet ikke standartiseret i henhold til gældende psykometriske regler. Derfor er det en pærrervælling at finde ud af, hvordan børn testet med fx SB L-M egentlig placerer sig.
Jeg har sagt det før, og jeg gentager det: "SB L-M er noget forældet gammelt l*rt". Jeg har testen, og det grænser til det utrolige, der er nogen, der vil udsætte børn for det idag. Hvis nogen mener materialerne i WISC-III virker gamle, og børn finder dem for lette, så har de da slet ikke set SB L-M materialerne.

Afsnittet i "WISC-III Clinical Use and Interpretion" bygger stort set kun på Kaufman. Nederst på side 62 kan man læse, at Kaufman mener, WISC-III er et godt instrument til at finde GC.

Man kan også læse, at børn testet med WISC-R ofte fik en betydelig højere score, end de fik, da de blev testet med WISC-III...og det samme ses nu med WISC-IV. Værktøjerne bliver bedre og bedre, og man udnytter den viden, man over tiden får om den kognitive funktion.
Hvis man sammenligner WISC og SB testene, så vil det svare til, man vælger at bruge WISC-R i stedet for WISC-IV. Generationsmæssigt svarer WISC-R til SB L-M, den er 2 generationer fra det nyeste værktøj.
Så når man argumentere for brugen af SB L-M så kunne man lige så godt argumentere for brugen af WISC-R.

I bund og grund burde der være en udløbsdato på testene, så man sikrede sig Best Practices på området. Jeg kender psykologer, der udfører arbejde for kommunernes arbejdsmarkedsområde (arbejdspsykologiske udredninger) og som anvender WAIS fra 1955 med amerikanske normer...det er gudskelov ikke så skidt på børneområdet!
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Man okt 11, 2010 1:22 am

Jens Buch skrev:
Så har vi fundet ud af, at snakken om WISC-III primært er til børn mellem IK= 70 og 130 ikke er rigtig. Hvor mange steder på dette site, kan man ellers læse, at det forholder sig således...det er netop det, der er faren ved brug af nettet som informationskilde!


?? måske overså du det link hvor det er diskuteret? Jeg retter her lige om lidt

Jens Buch skrev:


SB L-M og SB IV og V er ikke kommet på dansk, og SB L-M er egentlig slet ikke standartiseret i henhold til gældende psykometriske regler. Derfor er det en pærrervælling at finde ud af, hvordan børn testet med fx SB L-M egentlig placerer sig.
Jeg har sagt det før, og jeg gentager det: "SB L-M er noget forældet gammelt l*rt". Jeg har testen, og det grænser til det utrolige, der er nogen, der vil udsætte børn for det idag. Hvis nogen mener materialerne i WISC-III virker gamle, og børn finder dem for lette, så har de da slet ikke set SB L-M materialerne.


Og vi taler stadigvæk om SB test der aldrig har været brugt i dk? Du skal måske se det test de udsat min dreng for i marts - han beskrev den ret godt: Nå jow det er en TV som den på museum ... jeg har ikke endnu fundet frem til hvad det var for en test og test rapporten beskriver ikke den del af undersøgelsen. Sorry sidespring ...

Jens Buch skrev:


Afsnittet i "WISC-III Clinical Use and Interpretion" bygger stort set kun på Kaufman. Nederst på side 62 kan man læse, at Kaufman mener, WISC-III er et godt instrument til at finde GC.


Og på side 61 skriver han at denne artikkel er skrevet udefra at det er praktisk at anvende "en definition af begavelse" udefra det del måles af instrumenter som WISC III
- så nævner de at testen ikke er "culture fair"
- de advare mod at denne børnegruppe misidentificeres ved at bruge tests
- så nævner de effekten af at opgaver skal laves mod tid og effekten deraf
- at testen ikke fortæller om hvad barnet kan opnå, kun barnets potentiale
- at intelligens tests ikke er 100% sikker, fejl opstår
- at testen kan hjælpe lærer osv. se barnets intelligens og ikke barnets "problemer" som får alt opmærksomhed
- at der er fejl i testene og man skal lave et undervisnings plan når et barn placeres i et program
- at der er undersøgelser der viser modsatte resultater ved brug af sammenligning af WISC R og WISC III (det burde jo ikke kun ske!)


Da han udtalt sig om at WISC er en god test at bruge så havde han ikke sammenlignet WISC mod andre tests - lidt vigtigt at oplyse nå man oplyser om at han siger det er en god redskab. Han skriver også at deltests mod uret og subtest stability kan gøre det vanskeligt for testgiveren at interpretere resultaterne, men når testen ses som helhed er det en oki redskab da der er god manueler, spænende opgaver ...

Endevidere skriver de at mange børn placeres begavet udefra total IQ uden at vigtige hensyn omkring test "interpretation" er taget. Det kan så være årsagen til at barnet placeres forkert!

For at undgå dette skriver han at psykologer skal huske:

- atypiske højt begavede børn hvor foreskelen i SIQ og HIQ viser barnet har nogle områder der skal arbejdes med. Fra s- 66 gennemgår han to cases som forklarer det. Her taler de om scatter osv. Jeg har læst en del omkring dette da vores PPR psykolog havde overset hele dette scenario idet TIQ var høj nok Wink
- cieling effects
- cultural bias
- timed subtests


Jens Buch skrev:


Man kan også læse, at børn testet med WISC-R ofte fik en betydelig højere score, end de fik, da de blev testet med WISC-III...og det samme ses nu med WISC-IV. Værktøjerne bliver bedre og bedre, og man udnytter den viden, man over tiden får om den kognitive funktion.
Hvis man sammenligner WISC og SB testene, så vil det svare til, man vælger at bruge WISC-R i stedet for WISC-IV. Generationsmæssigt svarer WISC-R til SB L-M, den er 2 generationer fra det nyeste værktøj.
Så når man argumentere for brugen af SB L-M så kunne man lige så godt argumentere for brugen af WISC-R.

I bund og grund burde der være en udløbsdato på testene, så man sikrede sig Best Practices på området. Jeg kender psykologer, der udfører arbejde for kommunernes arbejdsmarkedsområde (arbejdspsykologiske udredninger) og som anvender WAIS fra 1955 med amerikanske normer...det er gudskelov ikke så skidt på børneområdet!

udløbsdatoen vil jeg nu også fortrække - synes WISC III havde nogle sjove opgaver der ikke er relevant i dag og snart så vil en stor del af testen ikke være genkendligt for moderne børn.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Man okt 11, 2010 1:26 am

Hilde skrev:
Jens Buch skrev:
Jeg kan, for at give et lille hint, sige, at citatet står i indledningen til bogen...

Jeg kan også sige, at citatet INTET har med WISC-III at gøre... Det, der står i citatet, gælder ikke WISC-III Shocked

Hvis formålet med at bruge citatet var at vise, at WISC-III var mest valid indenfor IK=70-130, så.........skulle man læse bogen i stedet for at bruge nettet som informationskilde Laughing


http://books.google.dk/books?id=4iHTzkqdQYQC&pg=PA18&lpg=PA18&dq=He+rejected+most+attempts+that+I+made+to+add+easy+or+hard+items+to+the+WISC-R+saying+firmly&source=bl&ots=DlGOjML-l0&sig=5YFkHVSd5SrjEDa1QohWxybTKQQ&hl=da&ei=W-awTJLYH8GUOrWP_MQF&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCIQ6AEwAg#v=onepage&q=He%20rejected%20most%20attempts%20that%20I%20made%20to%20add%20easy%20or%20hard%20items%20to%20the%20WISC-R%20saying%20firmly&f=false

Her i bogen vedr. WISC IV reproducere de artiklen omkring hvor Weschlers citat kommer fra udefra en artikkel hans nær ven Alan Kaufman havde skrevet. Artiklen hedder Dr. Weschler remembered og var publiceret i 1992. Læs lige afsnittet om hvad Dr. Weschler ville havde tækt vedr. WISC III baseret på WISC R

Men vi to kan vel ende i en af vores uendelige tråde om hvem får ret ... lol!
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Man okt 11, 2010 4:32 am

Hilde...det citat du bruger, er brugt af Kaufman i indledningen til "Intelligent Testing With the WISC-III".

Kaufman beskriver en god ven, der er død 11 år før WISC-III ser dagens lys. Han beskriver deres samarbejde om WISC-R. Wex var ikke teoretiker, og hverken WISC eller WISC-R er særligt videnskabelige; det fik sin begyndelse med WISC-III! Kaufman ville gerne have indlagt prøver i de enkelte deltest, der hævede og sænkede niveauet, men det ville Wex ikke, da, som han siger, hans test var til klinisk brug og derfor rettet mod IK=70-130.
Kaufman slutter med at skrive, det må have været dejligt (han var selv med til det), ikke at have den begrænsningstænkning ind over, da man udviklede WISC-III. Kort sagt, så bygger WISC-III på et andet syn på intelligens, og der kom både nememre og sværere delprøver ind i de enkelte deltest. WISC-III og WISC-R er lige så forskellige som WISC-III og WISC-IV for vi er blevet klogere og dygtigere...Men WISC-III lider ikke af IK=70-130 syndromet, og mange af dem, der argumentere for den gør, de misbruger det gamle citat, der også florerer her på sitet!

Allede ting du nævner som begrænsninger i WISC-III i forhold til GC er almindeligt kendt og grundviden for enhver, der har lært noget om testen. Det står highlightet i den danske manual, så det skal du ikke være bange for, der ikke bliver taget hensyn til.
Raven er IKKE kulturneutral...og SB L-M er MEGET mindre kulturneutral end WISC-III.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Man okt 11, 2010 4:53 am

Jens Buch skrev:

Allede ting du nævner som begrænsninger i WISC-III i forhold til GC er almindeligt kendt og grundviden for enhver, der har lært noget om testen. Det står highlightet i den danske manual, så det skal du ikke være bange for, der ikke bliver taget hensyn til.

Smile sikkert - bare svært når man ikke møder psykologer med dette åbentlyse grundviden du reklamere med

jeg har sikkert bare været uheldigt, igen

lige så uheldigt som så mange forældre er der stiller kritiske spørgsmål.

Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Man okt 11, 2010 5:13 am

Jens Buch skrev:
Hilde...det citat du bruger, er brugt af Kaufman i indledningen til "Intelligent Testing With the WISC-III".

Kaufman beskriver en god ven, der er død 11 år før WISC-III ser dagens lys. Han beskriver deres samarbejde om WISC-R. Wex var ikke teoretiker, og hverken WISC eller WISC-R er særligt videnskabelige; det fik sin begyndelse med WISC-III! Kaufman ville gerne have indlagt prøver i de enkelte deltest, der hævede og sænkede niveauet, men det ville Wex ikke, da, som han siger, hans test var til klinisk brug og derfor rettet mod IK=70-130.
Kaufman slutter med at skrive, det må have været dejligt (han var selv med til det), ikke at have den begrænsningstænkning ind over, da man udviklede WISC-III. Kort sagt, så bygger WISC-III på et andet syn på intelligens, og der kom både nememre og sværere delprøver ind i de enkelte deltest. WISC-III og WISC-R er lige så forskellige som WISC-III og WISC-IV for vi er blevet klogere og dygtigere...Men WISC-III lider ikke af IK=70-130 syndromet, og mange af dem, der argumentere for den gør, de misbruger det gamle citat, der også florerer her på sitet!

point taken ... men jeg tror at Weschler havde en del at sige i WISC III udefra Kaufmans sidste paragraf og idet de arbejdet så tæt sammen

har du undersøgt hvad foreskellen mellem R og III ... der er lavet flere undersøgelser men dem tabt jeg på den gammle pv Sad

Kort sagt, så bygger WISC-III på et andet syn på intelligens ??Kilde evt mail me Smile



Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Man okt 11, 2010 8:14 am

Citat :
sikkert - bare svært når man ikke møder psykologer med dette åbentlyse grundviden du reklamere med jeg har sikkert bare været uheldigt, igen

Hov hov du!... er det ikke mig, der er i "krig" med psykologerne Very Happy

Jeg tror ikke, du har været uheldig! Der er bare mange psykologer, der ikke har interesse for det "værktøj", de bruger. Jeg har ikke mødt PPR psykologer, der fx kender CHC teorien, og som kender til forskellen på WISC og Stanford Binet...det interesserer dem slet ikke, og de interesserer sig ikke for litteratur om emnet, men går fx ned og spørger en ældre kollega om, hvordan de skaltolke en WISC profil...og svaret er 30 år gammelt: Tegneserier peger på barnet har svært ved at udkode sociale situationer, og hvis omtanke også er lav, så er det jo klart, at barnet ikke kan finde ud af at opfører sig ordentligt...og det er fuldstændigt forkert og forældet tolkning.

Men når du læser, at Wex var mere klinisk i sin tilgang, så ville han gerne have den slags ting ind i fx tegneserierne (noget med mennesker), så man kunne tolke på tingene. men hvorfor ikke bruge tingene til det, de er udviklet til? Undersøg den kognitive funktion med WISC-III og Raven (eller WISC-4) og lave en Rorschach. Er der spændende fund, så udvid undersøgelsen med de ting, der kan be/afkræfte eller uddybe tingene, så man får et godt grundlag at lave sin vurdering på. Dynamisk testning er vejen frem!

Citat :
har du undersøgt hvad foreskellen mellem R og III ... der er lavet flere undersøgelser men dem tabt jeg på den gammle pv

Kort sagt, så bygger WISC-III på et andet syn på intelligens

Jeg har begge test, men hvis du søger på google og finder "Essentials of WISC-III and WPPSI-R Assessment", så er alle ændringer mm. listet op.

Angående synet på intelligens, så har det ændret sig på den måde, at det ikke var Wex`s syn, der blev brugt efter hans død...altså det med, testen skulle bruges indenfor IK=70-130 osv.
Hvis du ser på WISC-IV, så læner den sig op ad CHC teorien. Problemet er bare, at man først har udviklet testen, og så kikker man bagefter på, hvor meget af CHC teorien, man kan sige, den dækker.
Med WJ-III tog man CHC teorien, og så udviklede man testen, så den kunne dække så meget som muligt.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Kursus...endeligt!   Today at 8:22 am

Tilbage til toppen Go down
 
Kursus...endeligt!
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: