Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Søn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Asperger Syndrom kontra højt begavede børn
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 470 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Krossfish

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Share | 

Fagligt materiale til opgave

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
StuderendeW

IndlægEmne: Fagligt materiale til opgave   Man okt 11, 2010 9:32 pm

Hej allesammen Smile

Jeg er en studerende på 28 år, der selv er højtbegavet. Læser p.t. til pædagog og vil gerne skrive en opgave i faget Individ, Institution og Samfund omkring emnet, da jeg mener, det er på tide, at de højtbegavede børn også kommer i fokus på linje med udviklingsHÆMMEDE osv.

Derfor har jeg brug for lidt hjælp! Står og mangler noget fagligt relevant materiale der vil kunne bringe noget teoretisk viden ind i opgaven, udover de personlige erfaringer, børn gør sig i den sammenhæng. Materialet skal handle om børnehavebørn.

Er der nogen, der muligvis kan hjælpe mig lidt på vej?

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen, den Studerende
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Tirs okt 12, 2010 1:04 am

de eneste materiale på dansk er med Ole Kyed og Kirsten Baltzer med blandt andet De intellligente børn og teamet ---- arbejde med børn med særlige forudsætninger.

Det er muligt at kigge på link i dette forum der er masse af dem.

dog kender jeg ikke til noget specifikt om børnehavebørn.
dog kender jeg mange som har problemer med børnehaven når børnene har særlige forudsætninger.

Hvor er det dejligt at du selv er begavet og vil arbejde med dette emne
godt gået

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 5:57 am

Hej Studerende.

Kapitel 8 i bogen: "Udvikling af færdigheder hos børn" af Hermundur Sigmundsson og Monika Haga (red). 2007. Dansk Psykologisk Forlag.

Det er ikke sådan direkte børnehave stof, men... der er efter min opfattelse indhold, der kan anvendes.

Husk: børn fødes med 1000 sprog, men de dør med 1... kunne man forestille sig, der ikke var brug for specialpædagogik, men meget mere en rummelig, kreativ og udviklende kultur/pædagogik, hvor man får lov at udvikle sig i forhold til flow teorien...
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 8:14 am

Jens du må snart skrive noget om børn med særlige forudsætninger. Very Happy Så der er noget til de studerende.

Husk dette er med et glimt i øjet.

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 6:55 pm

Kære studerende

Der er meget lidt skrevet om børnehavebørn i dk. Hvor er jeg glad for at du tager emnet op. Jeg havde engang kontakt med en som skrev et forrygende opgave - hvorfor opgaverne ikke "må" offentliggøres kan jeg ikke fortælle noget om. Desværre har jeg tabt denne mail ellers vi jeg havde givet din oplysninger videre så du kun se opgaven

områderne der er interresant er

- hvordan pædagoger kan fange disse børn f. eks. - http://hubpages.com/hub/How-to-Recognize-the-Gifted-Pre-School-Child
samt det bog Ole kyed har skrevet ... mange cases og flere indgangsvinkler. De BUPL artikker beskriver velfungerende super børn dvs. læse flydende som 2 årige osv.

Det som jeg synes er vigtigt at vise om børnehavebørn er at barnet kan være totalt adfærdsvanskeligt, fuldstændigt lige som de andre, eller ligner et barn der skal have en svær autisme diagnose ... men at der er mange tegn og hvert barn er forskelligt. Her mangler vi beskrivelser af pædagogik der virker ... udgangspunktet er rummelighed men realiteten er barnet skal deltage i alt de andre børn deltager i ... det er også vigtigt at kunne være del af gruppen men det der glemmes i alle disse gode intentioner er hvordan barnet har det med at hele tiden være den der er anderledes uden anerkendelse?

F. eks. alle børn bygger skydere af lego. En knægt på 4 bygger en laser ... alle de andre siger han kan ikke være med da en laser ikke er en skyder ... efter lidt forkalring fra en voksen forstår de andre børn at en laser er en skyder og legen udvikler sig for alles bedste.

f. eks et børnehave barn der spiler skak og rummikub men der er aldrig andre der kan spille disse ting begynder at lave komplicerede regler for LUDO ... hvad er effekten at barnet rettes uden at der nogensinde er en der spiller på hans præmisser? Dvs. i dette tilfælde en voksen som spiller skak bare engang i mellem

f. eks PC'en har kun pixeline og silkespil: Er det pædagosik korrekt at afvise spil de andre ikke kan spille som f. eks. gangespil osv?

Måske en ide at skrive genneralle milepæle kontra det ved at være foran så der er noget at sammenligne med? Det er sådan at ligesom pædagoger anser et HBB for at være sært uden at de helt ved hvorfor, så ved forældrene faktisk slet ikke at deres barn er anderledes før nogen fortæller dem eller med mindre de selv jobber med børn. Når de parter skal mødes om barnet så skal begge lære noget om det barn og det er svært. Pædagogen kan måske mene forældrene "pacer" barnet og forældrene har ingen begreb om at andre børn ikke tæller og ganger som 4 årige. Det "interne" syn begge parter har kan afspøre samtalen fuldstændigt. Du kan måske vøve dig at skrive lidt om hvad pædagogen og forældrene skal have ekstra støtte til f. eks if you are so smart why do you need counseling?
http://giftedkids.about.com/od/gifted101/p/milestones.htm

http://gleigh.tripod.com/gftskills.htm

- hvad kan der gøres pædagogisk? her findes der INTET eller næsten intet om andet emnet. F. eks følger forældrene deres mavefornemmelser, sjælden at forældrenen kan forhandle sig til et tidligt skolestart med mange advarsler osv. ofte er der så meget fokus på at barnet ikke er emotionelt klar til skolestart osv.

- hvordan børnene skjuler deres evner (adaptability ved at de udnytter de muligheder der er), vælger kamerater (Der er literatur om at når de er lille vælger at lege med de stor børn og når de er stor vælger de at styre de små), deres behov for mere voksen kontakt osv.

- hvad der sker når et barn bliver understimuleret f. eks hvad sker der ved et normal barn der ikke bliver stimuleret og om det er det samme for HBB? Hvis der er adfærdsmønstre som er det samme kan disse afhjælpes

- forældrenes opfattelse contra børnehave (der skal du finde frem til forældrene)

- redshirting (når barnet tvinges til at blive på niveau med jævnaldrende UAGTET barnets formåen og hunger efter noget nyt)
http://www.hoagiesgifted.org/kindergarten.htm

- så er det en god ide at nævne at hvis barnet er på 95 percentile ift. 98 percentile så er der et kæmpe spring i barnets behov/kunnen ift. springet fra 80 percentile til 95 percentile (svært at forklare men måske kan du regne det ud?)

- samfundet er en mærkelige størrelse da de ikke vil anerkende denne børnegruppe og går til ekstreme for at nægte børnene hjælp (har et helt journal med undskyldninger) det kaldes tall poppy syndrome en hurtigt google http://www.angelfire.com/ab8/nevadagifted

-denne artikkel er en jeg husker fra da jeg begyndt på vores lang vej http://aea11gt.pbworks.com/f/Small+poppies_+Highly+gifted+children+in+the+early+years.pdf

- asynkron udvikling og betydning af dette

underydelse og betydning af dette (måske i sammenhæng med maskere deres evner for at passe ind)
http://www.sengifted.org/articles_counseling/HebertNeum_FosteringDevelopmentGuidedViewingOfFilm.shtml

http://www.davidsongifted.org/
http://gcq.sagepub.com/
www.hoagiesgifted.org
www.sengifted.org her især om adhd, emotionelle problemer
Hilde

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 7:02 pm

http://www.kidsskills.org/Dansk/jagkandansk.htm
Hilde

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 7:14 pm

du skal sikkert også forkarer modeller for giftedness

http://www.stmarycoll.adl.catholic.edu.au/staff/gifted_talented/files/pdf/ExtModule1_PACKAGE.pdf giver en god intro
Hilde

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 7:47 pm

her er alle moduler samlet

http://www.dest.gov.au/sectors/school_education/publications_resources/profiles/gifted_education_professional_development_package.htm

du skal se under hver module er der tre vedr. early childhood ... der er mange spænende informationer osv.

good luck
StuderendeW

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 8:03 pm

Hej!

Tusind tak for jeres svar og de mange idéer til tilgange! Det ville være ønskeligt, hvis der var materiale på seminariet. Desværre er "problemet" jo ikke særligt velkendt endnu, og derfor synes jeg, det er endnu mere vigtigt!

Jeg har bestilt Ole Kyeds bog, og har selv en del bøger om emnet, men disse er ikke på dansk og ikke møntet på børnehavebørn... Men fortsætter med at lede!

Måske bliver det et emne til en bacheloropgave også, når jeg når så langt ;-)

Det vigtigste er i hvert fald, at pædagoger bliver opmærksomme på det her, for de er jo tit de første, der har mulighed for at fatte en "mistanke"... hvis ikke forældrene gør det. En anden studerende fra min klasse fortalte, at hun havde været i praktik i en børnehave, hvor der var en højt begavet dreng... og der syntes pædagogerne, det vigtigste er, at han "får lov til at være barn"... uheldigvis er det jo så pædagogerne, der definerer, hvad det betyder at være barn! For det kan der jo være mange måder at være på!!!

Endnu en gang tak for jeres interesse, og med mange hilsner! Smile
Hilde

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Ons okt 13, 2010 10:18 pm

Smile

Ja, det om Individ, Institution og Samfund ift. et højt begavet barn er mere end til en bachelors opgave.

BUPL har lige hft en kort artikel: http://www.bupl.dk/internet/boernogunge.nsf/0/7D77F601A825DFB6C12576A90033E006?opendocument som måske er lidt mere den indgangsvinkel du har brug for?

StuderendeW

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Man nov 01, 2010 8:50 pm

Hej,

og igen mange tak for jeres idéer og foreslag! I overmorgen skal opgaven afleveres, og jeg sidder med de sidste ting, der skal på plads. Desværre er der jo ikke særlig meget plads at skrive på i sådan en opgave - jeg må maksimalt bruge 22.000 tegn (ca. 8-10 A4-sider), og de er brugt;-) Mit fokus har nu været på, om forholdende for BMSF i en børnehave er et problem, der bør gøres noget ved fra samfundets side af (og det er jeg helt klart kommet frem til, at det gør!). Men det er selvfølgelig en speciel vinkel, der betyder, at det er begrænset, hvad jeg kan tage med. Så jeg overvejer, om jeg evt. "genbruger" emnet højt begavede børn til bacheloropgaven, og så kigger på det med et større perspektiv!

Jeg søger et billede til min forside, er der evt. een af jer, der har en idé om, hvor jeg muligvis kan finde et billede tegnet af et højt begavet børnehavebarn, som det er legalt at bruge?

Mange hilsner fra den Studerende :-)
Hilde

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Man nov 01, 2010 10:06 pm

http://intelligenteboern.aforumfree.com/sjov-pral-f29/sonnen-min-tegner-t315.htm

du må bruge dem der er på denne link, jeg håber du sender din opgave til forumet Smile evt anonymiseret osv. Mange vil have glæde af at læse den. Send lige en pm om hvem du er så ejg kan holde styr på hvor/havd er brugt. Jeg øsnker at han bliver anonym Wink og han er fra jan 2002.

jeg vil dog præcisere at mange HBB tegner slet ikke i børnehave og hvis du ser på min søns tegninger så vil du se en klart foreskel i hvordan han tegnede ift. hans trivsel. Det er mærkværdigt hvordan han malede min logo og få måneder senere tegnede uden at kunne se hvad det var han tegnede hvorimod få måneder inden så tegnede han mennesker. Trivsel er nøglen.

Jeg har desværre ikke tid til at scanne nogle børnehave tegninger ind af min datters. Hvis jeg finder tiden så skal jeg nok skrive det her.

det vil være ret smart hvis du fik flere børnetegninger af forskelige HBB børn til en collage Smile men jeg kan læse tiden er knap.
StuderendeW

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Man nov 01, 2010 10:19 pm

Wauw, nogle virkelig flotte tegninger! Tusind tak for at jeg må bruge dem!

Jeg har selv en stak liggende som jeg tegnede, men men - det ville være mærkeligt at bruge en af mine egne tegninger som er over 20 år gammel Laughing

Opgaven vil jeg gerne lægge her på forum, jeg må bare lige finde ud af, hvordan det er lovmæssigt osv. med opgaver, der er afleveret til seminariet, det er jeg nemlig ikke klar over endnu. Kunne ellers godt tænke mig at andre studerende evt. bliver opmærksomme på emnet!

Mange hilsner fra Wiebke
Hilde

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Tirs nov 02, 2010 12:12 am

Smile tja du kan jo skrive en artikkel baseret på din opgave FNIS hvis der er problemer med at ligge den ud - så kan andre se det du har tænkt. Jeg har før fået ting sendt til mig - super flotte opgaver med fantastiske vinkler men folk havde for travlt til at ligge dem ud i ændret form.

jeg håber du må - i så faldt må du få din egen hjemmeside/blog og linke hertil Smile
StuderendeW

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Tirs nov 02, 2010 1:28 am

Hehe, ja det er en god idé!
StuderendeW

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Lør nov 27, 2010 7:46 am

Hej allesammen!

Jeg ville lige lade høre fra mig. I dag kom endelig resultatet fra opgaven, og jeg fik 12! Det blev jeg super glad for, og vil gerne dele opgaven i en anonymiseret form hvis i er interesseret. Hvor kan jeg lægge den her hos jer? Vil i gerne have den i den her tråd?

Hilsner :-)
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Lør nov 27, 2010 8:21 am

Tillykke hvor er det sejt. cheers santa

Du kan ligge den lægge den inden under link, artikler eller noget mere passende, som du synes, så kan vi flytte med den, hvis vi syntes.

Tak på forhånd.

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Lør nov 27, 2010 9:04 am

hvor mange sider er den?
hvis du har den som pdf så kan du sende den til bente så kan hun lave et link på et sted hvor den ligges ud (ikke Bente?)
redigere du den selv, ellers skal vi gære det?
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Lør nov 27, 2010 9:07 am

Jeg kan godt lide den der (ikke Bente?) Smile

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave   Lør nov 27, 2010 9:09 am

Admin skrev:
Jeg kan godt lide den der (ikke Bente?) Smile

Ja, ikke ... tror jeg keder mig i dag Wink
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Fagligt materiale til opgave