Så havde jeg endelig tid og mulighed for at tage på kursus.
Kursus indhold var:
Citat :
WISC-III er en intelligensprøve, der oprindelig er udviklet af den amerikanske psykologiprofessor David Wechsler. Den amerikanske psykologiprofessor Alan Kaufman har videreført Wechslers arbejde, og har været med til at udarbejde WISC-III, som er den 3. udgave af denne test. Testen blev bearbejdet til dansk i staten af 2000. Der er udviklet danske normer for prøven.
Kurset har til formål at give deltagerne viden om testen, så de kan inddrage den i deres udersøgelsesarbejde på en videnskabeligt underbygget måde.
På kurset gennemgås: * Generelle aspekter ved psykologisk undersøgelsesarbejde. * WiSC-IIIs placering i en psykologisk undersøgelse * Forskellige forskningsreultater vedrørende intelligens og WISC-III * De enkelte delprøver, indexer og faktorer * Gennemgang af hyppige fejl og gode råd ved WISC-III * Enkelte case-studier som illustration
Det siger sig selv, man ikke har meget ud af kursus, hvis man ikke har materialerne og har sat isg ind i nogle teorier omring intelligens.
Kursuslederen er beskrevet her:
Citat :
Kursusleder og underviser: Cand. psych et art. Kim Gabriel Hansen. Privatpraktiserende psykolog, tidligere ekstern lektor ved Københavns Universitet i testteori og ved Danmarks pædagogiske Universitet i klinisk psykolog. Specialist og supervisor i psykoterapi. Underviseren har desuden deltaget i videnskabelig forskning, hvor WISC-III har været anvendt (se fx: Nissen, P. og Gabriel Hansen, K. (2006): Effektundersøgelse af psykodynamisk miljøterapeutisk døgnbehandling. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.)
Det var befriende at høre, der er strømninger indenfor det psykologiske felt, der forsøger at sætte en høj faglig standart indenfor testning... Det var ting som, at en WISC aldrig bør være eneste test, men man altid bruger testbatterier (og selv med 13 deltest er WISC ikke et testbatteri). Det var også interessant at stå som eneste ikke psykolog på et kursus, men der blev taget rigtigt godt imod mig... og min WISC-IV manual
Alt i alt en dejlig dag i Ålborg... og det, der var mest nyt for mig, var stoffet om Rorschach testen... spændende Dq+
Edit: Må for god ordens skyld lige skrive, at man ikke får materialerne at se, og testen kompromiteres ikke på kursus. Så har an ikke testen og den tilhørende litteratur, må det være et lidt abstrakt kursus!!!
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:48 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Lør Okt 09, 2010 2:44 am
Citat :
sagt de noget om hvornår vi kan forvente WISC IV ... det er efterhånden 7 år siden den udkom? sagt de noget om når børnene rammer loftet i testen? sagt de noget om at den er bedst ved IQ mellem 80 og 130? sagt de noget om hvad der kan udredes med hvis et deltest fremstår lavere end et anden? sagt de noget om højt begavede børn?
Ja! Og WISC IV er nu udkommet på dansk, og den koster 15.000,- så det bliver spændende, om der er nogen PPR, der køber den!
Resten er diskuteret som en del af den almindelige diskussion om testning og "assessment" tilgangen, der er nødvendig for at beskrive ALLE børn. Uanset om barnet opnår den ene eller den anden score i WISC, er der brug for en undersøelse af personligheden med fx Rorschach, Rotter, TAT, CAT e.lign. Specielt Rorschach kan også sige noget om begavelsen.
I forhold til "Assessment" tilgangen, hvor man inddrager flrer test (bliver meget anvendt i USA), er det tydeligt, at fordi et barn klarer den ene eller anden IK test godt, så kan barnet godt have kognitive vanskeligheder.
At hænge sig i IK fra fx en WISC er som at tage et bilkort, hvor der står, en Ferrari kan køre 320 km/t og så se det som en sandhed. Har man ikke forstået, at vejens beskaffenhed, vejrets indvirken og dagsformen spiller ind, så har man slet ikke forstået, hvad tingene drejer sig om. Psykolog rapporter og en del litteratur om emnet bliver til tider læst, som fanden læser biblen... Hvis et barn vurderes til at have en høj IK i fx en WISC, men man samtidigt finder tegn på personlighedsproblemer i fx Rorschach, så er der forældre, der tager IK for gode vare, men som kommer med de mest fantasifulde og forrykte forklaringer om resultatet af Rorschachen, for deres barn er "højtbegavet", og det er deres "diagnose" på barnet!
Uanset hvad, så er et barn ikke udredt før der foreligger flere test, der bekræfter hinanden (giver mulighed for vurdering), og intet barn er på nogen måde udredt med kun en WISC og/eller Raven; det er useriøst arbejde...personligheden skal undersøges samtidigt!
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Lør Okt 09, 2010 3:40 am
j
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:48 am, rettet 1 gang
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Lør Okt 09, 2010 3:48 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:49 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Lør Okt 09, 2010 5:15 am
Hvordan der tages højde for forskellige børns problematikker!
Det kræver ikke specialviden at teste og arbejde med BMSF. De udgør som gruppe en størrelse, der er større end børn med ADHD eller Aspergers syndrom. Hvis man skulle bruge den logik, så skulle der være psykologer, der var specialiseret indenfor hvert enkelt lille område...helt sort! Der findes i de enkelte grupper børn, der har så komplekse problemer, der er brug for specialister, men det generelle er, at en psykolog er lige så vidende om BMSF som de er om ADHD og Asperger, der udgør en endog mindre procentvis gruppe end BMSF. Grunden til der ikke er lavet så meget undersøgelse af BMSF er, at i gruppen er der forholdsvis få, der har problemer (det er vendt i andre tråde, og det er først, når man passerer IK=160+ der begynder at vise sig signifikant flere problemer). Så når et barn med en IK=145 har problemer, så bør fokus ikke være på, om det er IKèn, der er problemet, men om der er andre ting som fx personlighedsproblemer, der spiller ind (men man ved det ikke før man har undersøgt det).
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Lør Okt 09, 2010 7:59 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:49 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Lør Okt 09, 2010 8:31 am
Hvis undersøgelsen udføres ordentligt, får psykologen svar på alle de spørgsmål, du remser op! En psykolog kan teste børn med Asperger, Tourette, ADHD og BMSF, hvis de vælger en ordentlig undersøgelsesmetode...
Citat :
Hvorfor findes der flere psykologer der har specialviden indenfor AS og ADHD, hvorfor henviser kommuner til centre med disse psykologer? Nu hvor tallene er så enten det samme som ved BMSF eller markandt mindre end BMSF?
Det er en forsvindende lille del af de diagnosticerede, der kommer i berøring med disse centre. Der vil også kun være en lille del af BMSF, der har behov for specialister.
Stort set alle børn med ADHD og Asperger har brug for hjælp. Det gør, det bliver nogle store grupper, og der er fokus på dem!
Men som jeg fx skrev vedr. undersøgelsen af børn i Australien med IK=160+, så er det en meget lille del af gruppen BMSF, der har behov for særlig støtte. Alene det, at man først i udlandet begynder at interessere sig for børnene, når IK runder 160, viser lidt om, hvor lille en gruppe der er tale om.
Hvis vi er rundhånede, er der 5% BMSF og af de 5% er der 5%, der runder IK 160 og har problemer, så er vi nede på, der findes et barn ud af 8000, hvor man kan tilskrive IK som en overvejende del af problemet. Der er mange tusinde børn med BMSF (indenfor gruppen på 5%), der har problemer, men hvor problemet slet ikke er IK.
Citat :
Har hun et personlighedsforstyrrelse eller har hun tegn på vedvarende mobning og social isolation? Helt klart at man ikke ved om et barn har et personlighedsforstyrrelse før man har undersøgt dette - men tages barnets fortid i betragtning så skal man nøje overveje om det er det ene eller det andet.
Hvis undersøgelsen udføres ordentligt, er det med i overvejelserne; det kan psykologen sagtens finde ud af!
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:49 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 1:00 am
Du henviser meget ofte til hjemmesider, så nu vil jeg henvise til en af dem, du ofte selv bruger: http://www.hoagiesgifted.org/highly_profoundly.htm Som det frermgår af linket, følges skalaerne (WISC-III og SB L-M) ad indtil IK=160
Citat :
Highly gifted 145-160
2% opnår IK=129+ i WISC-III
Hvis logikken skulle overføres til SB L-M (der i øvrigt aldrig er standartiseret), så skulle 2% opnå IK=190?
Men selvfølgelig kan det være, hun har testet og ialt fundet 20 børn, der opnåede IK=191+ Dem tog hun så og gentestede med WISC-III, og der performede dårligt den pågældende dag...måske var de trætte! Der er 2% der opnår 129+ i WISC, men der er ikke 2% der opnår 160+ i SB L-M...faktisk skulle skalaerne nogenlunde følges i henhold til det indsatte link! der er så en smule afvigelse som følge af SD, men det er rent statistisk og kan ikke overføres til enkelteksempel.
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 1:20 am
m
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:48 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 2:16 am
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem der har sagt det, du citerer (citatat fra Intelligent testing...), og i hvilken sammenhæng...
Der skal være sammenfald mellem resultaterne fra forskellige test. Derfor skal der også være statistisk sammenfald mellem fx WISC-III og SB L-M. Det er der mellem alle test, og i manualerne kan man se, hvor meget de korrelerer med hinanden. Der er derfor statistisk belæg for, at man med høj nøjagtighed kan forudsige, indenfor hvilket område, man vil placere sig i en test, når man er testet med en anden!
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 6:28 am
Jeg kan, for at give et lille hint, sige, at citatet står i indledningen til bogen...
Jeg kan også sige, at citatet INTET har med WISC-III at gøre... Det, der står i citatet, gælder ikke WISC-III
Hvis formålet med at bruge citatet var at vise, at WISC-III var mest valid indenfor IK=70-130, så.........skulle man læse bogen i stedet for at bruge nettet som informationskilde
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 10:03 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:47 am, rettet 1 gang
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 10:06 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:47 am, rettet 1 gang
Gæst Gæst
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 10:15 am
Hilde skrev:
ad antal Asperger børn: Tre til syv personer ud af 1000 menes at have AS andre siger 1% af børnene har asperger
I følge Asperger foreningen så er taller 0.5-08 der har Asperger.
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 10:19 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:48 am, rettet 1 gang
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Søn Okt 10, 2010 9:02 pm
m
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:47 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Man Okt 11, 2010 12:37 am
Så har vi fundet ud af, at snakken om WISC-III primært er til børn mellem IK= 70 og 130 ikke er rigtig. Hvor mange steder på dette site, kan man ellers læse, at det forholder sig således...det er netop det, der er faren ved brug af nettet som informationskilde!
SB L-M og SB IV og V er ikke kommet på dansk, og SB L-M er egentlig slet ikke standartiseret i henhold til gældende psykometriske regler. Derfor er det en pærrervælling at finde ud af, hvordan børn testet med fx SB L-M egentlig placerer sig. Jeg har sagt det før, og jeg gentager det: "SB L-M er noget forældet gammelt l*rt". Jeg har testen, og det grænser til det utrolige, der er nogen, der vil udsætte børn for det idag. Hvis nogen mener materialerne i WISC-III virker gamle, og børn finder dem for lette, så har de da slet ikke set SB L-M materialerne.
Afsnittet i "WISC-III Clinical Use and Interpretion" bygger stort set kun på Kaufman. Nederst på side 62 kan man læse, at Kaufman mener, WISC-III er et godt instrument til at finde GC.
Man kan også læse, at børn testet med WISC-R ofte fik en betydelig højere score, end de fik, da de blev testet med WISC-III...og det samme ses nu med WISC-IV. Værktøjerne bliver bedre og bedre, og man udnytter den viden, man over tiden får om den kognitive funktion. Hvis man sammenligner WISC og SB testene, så vil det svare til, man vælger at bruge WISC-R i stedet for WISC-IV. Generationsmæssigt svarer WISC-R til SB L-M, den er 2 generationer fra det nyeste værktøj. Så når man argumentere for brugen af SB L-M så kunne man lige så godt argumentere for brugen af WISC-R.
I bund og grund burde der være en udløbsdato på testene, så man sikrede sig Best Practices på området. Jeg kender psykologer, der udfører arbejde for kommunernes arbejdsmarkedsområde (arbejdspsykologiske udredninger) og som anvender WAIS fra 1955 med amerikanske normer...det er gudskelov ikke så skidt på børneområdet!
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Man Okt 11, 2010 1:22 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:46 am, rettet 1 gang
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Man Okt 11, 2010 1:26 am
n
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:46 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Man Okt 11, 2010 4:32 am
Hilde...det citat du bruger, er brugt af Kaufman i indledningen til "Intelligent Testing With the WISC-III".
Kaufman beskriver en god ven, der er død 11 år før WISC-III ser dagens lys. Han beskriver deres samarbejde om WISC-R. Wex var ikke teoretiker, og hverken WISC eller WISC-R er særligt videnskabelige; det fik sin begyndelse med WISC-III! Kaufman ville gerne have indlagt prøver i de enkelte deltest, der hævede og sænkede niveauet, men det ville Wex ikke, da, som han siger, hans test var til klinisk brug og derfor rettet mod IK=70-130. Kaufman slutter med at skrive, det må have været dejligt (han var selv med til det), ikke at have den begrænsningstænkning ind over, da man udviklede WISC-III. Kort sagt, så bygger WISC-III på et andet syn på intelligens, og der kom både nememre og sværere delprøver ind i de enkelte deltest. WISC-III og WISC-R er lige så forskellige som WISC-III og WISC-IV for vi er blevet klogere og dygtigere...Men WISC-III lider ikke af IK=70-130 syndromet, og mange af dem, der argumentere for den gør, de misbruger det gamle citat, der også florerer her på sitet!
Allede ting du nævner som begrænsninger i WISC-III i forhold til GC er almindeligt kendt og grundviden for enhver, der har lært noget om testen. Det står highlightet i den danske manual, så det skal du ikke være bange for, der ikke bliver taget hensyn til. Raven er IKKE kulturneutral...og SB L-M er MEGET mindre kulturneutral end WISC-III.
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Man Okt 11, 2010 4:53 am
m
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:46 am, rettet 1 gang
Hun
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Man Okt 11, 2010 5:13 am
,
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:46 am, rettet 1 gang
Jens Buch
Emne: Sv: Kursus...endeligt! Man Okt 11, 2010 8:14 am
Citat :
sikkert - bare svært når man ikke møder psykologer med dette åbentlyse grundviden du reklamere med jeg har sikkert bare været uheldigt, igen
Hov hov du!... er det ikke mig, der er i "krig" med psykologerne
Jeg tror ikke, du har været uheldig! Der er bare mange psykologer, der ikke har interesse for det "værktøj", de bruger. Jeg har ikke mødt PPR psykologer, der fx kender CHC teorien, og som kender til forskellen på WISC og Stanford Binet...det interesserer dem slet ikke, og de interesserer sig ikke for litteratur om emnet, men går fx ned og spørger en ældre kollega om, hvordan de skaltolke en WISC profil...og svaret er 30 år gammelt: Tegneserier peger på barnet har svært ved at udkode sociale situationer, og hvis omtanke også er lav, så er det jo klart, at barnet ikke kan finde ud af at opfører sig ordentligt...og det er fuldstændigt forkert og forældet tolkning.
Men når du læser, at Wex var mere klinisk i sin tilgang, så ville han gerne have den slags ting ind i fx tegneserierne (noget med mennesker), så man kunne tolke på tingene. men hvorfor ikke bruge tingene til det, de er udviklet til? Undersøg den kognitive funktion med WISC-III og Raven (eller WISC-4) og lave en Rorschach. Er der spændende fund, så udvid undersøgelsen med de ting, der kan be/afkræfte eller uddybe tingene, så man får et godt grundlag at lave sin vurdering på. Dynamisk testning er vejen frem!
Citat :
har du undersøgt hvad foreskellen mellem R og III ... der er lavet flere undersøgelser men dem tabt jeg på den gammle pv
Kort sagt, så bygger WISC-III på et andet syn på intelligens
Jeg har begge test, men hvis du søger på google og finder "Essentials of WISC-III and WPPSI-R Assessment", så er alle ændringer mm. listet op.
Angående synet på intelligens, så har det ændret sig på den måde, at det ikke var Wex`s syn, der blev brugt efter hans død...altså det med, testen skulle bruges indenfor IK=70-130 osv. Hvis du ser på WISC-IV, så læner den sig op ad CHC teorien. Problemet er bare, at man først har udviklet testen, og så kikker man bagefter på, hvor meget af CHC teorien, man kan sige, den dækker. Med WJ-III tog man CHC teorien, og så udviklede man testen, så den kunne dække så meget som muligt.