Emne: Vi endte i en "forkert" skole Fre Nov 26, 2010 8:42 am
Jeg er en mor til 6 årig dreng der har fået en diagnose tilknytningsforstyrrelse i november 2009.
I følge Børne psyk. skulle han plaseres på døgninstitution, for der er en stor risiko at han kan udvikler sig til sociopat i fremtiden. Kommunen har fundet et sted for ham og har prøvet at overbevise mig at jeg skal sige "ja" til anbringelse. Vi endte i Børn og Unge rådet, og der var ikke fundet grundt til tvangsfjernelse. Siden diagnosen blev stillet og til vi skulle i Børn og Unge gik der 9 måneder.
Drengen er blevet "almindelig" i den tid og der var ikke fundet nogle særlige grunde til tvangsfjernelse. Min søn skulle så i børnehaveklasse, men der var ikke noget tilbud for ham fordi at kommunens planer ang. døgninstitution var blevet ødelagt.
Der var ikke fundet et anden skoletilbud for ham. Først 1,5 måned efter at alle andre børn var startet i skole blev vi tilbudt et plads i en skole for ADHD og autistiske børn. Det var mellem "voksne" børn på 11-14 år. Nu efter der er gået 2 måneder skal han starte i en anden gruppe med små børn på et nyt skole.
Min dreng er meget aktiv. Han er interesseret i mange ting og har en god hukkomelse, hertil har han viden om mange ting. Jeg er rigtig bange for at han kommer til at kede sig mellem de børn i hans ny skole og at han bliver fejlbehandlet igen. Der er ingen symptomer på tilknytningsforstyrrelse mere, og det kan alle se det nu, men diagnosen forfølger ham stadig og derfor skla han i en specialskole. Jeg synes det er frygteligt.
Jeg mener at han er højbegavet og har brug for en særlig behandling, men han endt desværre i en skole hvor han slet ikke passer ind og kan ikke få den undervisning han har brug for.
Hvis han er uinterreseret så bliver han opfattet som uansvarlig, hvis han keder sig så bliver han opfattet som doven, og når han saboterer så bliver det tolket som en del af hans diagnose ... men jeg ved udmærket at han ved og er interreseret i mange ting som tal og matematik, at han elsker viden, men det tilbud han får gør at han bliver urolig og umotiveret.
Hun
Emne: Sv: Vi endte i en "forkert" skole Fre Nov 26, 2010 9:10 am
M
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:34 am, rettet 1 gang
amalia1975
Emne: Sv: Vi endte i en "forkert" skole Fre Nov 26, 2010 9:52 am
Eneste jeg kan huske er at han har begyndt at gå da han var 10 måneder. Han kravlede og stået i sin seng meget tidligt. Resten har jeg det svært vad at huske pga. af et dårligt forhold mellem mig og min eksmand. Skilsmisse, ny kæreste, skilsmisse igen.
Det er derfor min søn blev sendt på Bornepsyk og fik stillet diagnosen. Jeg kendte ikke reglerne og fik mig involveret i alting uden at tænke.
Og da jeg endeligt lært spillereglernereglerne for systemet at kende, så var det for sent. Min søn var "overset" og fik det dårlig pga. af "fraværende" mor, der var ked af hele tiden og en råbende, negativ papfar.
Der var ikke noget specielt i vejen med min søn dengang. Han var bare indelukket og ked af det meste af tiden.
For 2 år siden fik han en støttepedagog i børnehaven og vi kunne alle se at han er blevet hurtigt intereseret i mathematik, viden om rummet, geografi, det store hav, dyr og har således meget viden om disse emner - åltså faktuelle viden.
Efter vi flyttet pga. skillsmissen så fik han min fulde min opmærksomhed. Og i løbet af det sidste år kunne alle se at han kan mere end de andre i hans aldersgruppe.
Han er god til at regne og løse opgaverne, men er dårlig til at skrive, og skriver fra hø til ve ;-) Han har en levende fantasi og er god til at bruge sine hænder. Han samler også komplicerede LEGO.
Han er motorisk urolig og har en undereagerende konsentration.
Fostår dårligt fælles beskeder.
Han kan fordybe sig i noget i lang tid ad gangen, men kun hvis han selv synes det er spændende. Hvis det er noget som han ikke synes er spændende så bliver han urolig og ustyrelig.
Og det bliver altid opfattet som en led i hans tilknytningsforstyrelse fordi Børnepsyk har beskrevet det på den måde.
amalia1975
Emne: Sv: Vi endte i en "forkert" skole Man Nov 29, 2010 8:14 am
Jeg har oplevet både i børnehaven og i skolen at når min søn begynder at kede sig og bliver urolig så får han lov til at lave noget andet end det han skal.Han er blevet rigtig god til at manipulere de voksne i skolen, og hjemme forsøger han også at slippe fra undervisningen, hvis han ikke gider .Han har masse viden og er meget interesseret i viden (ligegyldigt hvad det er).Han vil have jeg læser for ham i stedet for,og som regel de videnskabelige bøger. Han stiller altid mange spørgsmål og hans fantasi har ingen grænse. Men når jeg vil få ham til at skrive bokstavene fog eks, så har han altid ondt i maven,drejer på stolen osv..;-).Jeg bliver nødt til at tvinge ham. Ved ikke om man skal tvinge et barn,men han skal jo også lære at stave.Hvordan får jeg ham motiveret til at lære og skrive bokstaverne og tal...Der er altid krig både hjemme og i skolen.