Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
dyslexia bmsf tegner raven sensitive WISC wppsi mensa psykolog Kuno kyed børnehave penge mobning ADHD asperger legoland asynkron gifted milepæle maja chips skolestart efterskole underydelse test
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 WISC III kontra nationale test

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
ForfatterBesked
lfr




IndlægEmne: WISC III kontra nationale test   Man dec 06, 2010 8:30 pm

Hejsa,

Jeg har netop fået lavet en WISC III test af min søn på 12 år hos Ole Kyed. 2 dage før havde han lavet nationale test i sin skole i både dansk og matematik. Der er et område, hvor jeg undrer mig lidt. Håber der er en ekspert, som kan hjælpe mig.

I WISC III ligger han generelt meget højt i sproglig intelligens (143) og gennemsnitligt i handleintelligens (101), så altså kæmpe forskel.

I WISC III opgaven "kodning" scorede han det suverænt laveste af alle hans tal, nemlig 6. Men i dansk delområdet "afkodning" i 6. klasses national test scorede han "klart over middel", dvs. blandt de 10 % stærkeste elever. Som jeg læser beskrivelsen af de to tests, så er det samme område, der testes. Hvorfor er der denne kæmpe forskel? Og hvad kan jeg regne med? Han læste allerede efter 14 dage i begynderklasse og har altid læst meget hurtigt og sikkert.

Hilsen lfr
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Man dec 06, 2010 8:52 pm

Hej og velkommen til forum

sprog og handletesten viser forskellig, da din søn jo ikke behøver at være stærk i alle ting.
Børn med særlige forudsætninger er somme tider asynkrone, derfor er der højst sandsynlig forskel.

Den forskel der er på skolen og Ole Kyeds test, selv om det er den samme, kan være han måske er mere tryg i skolen og det er et nyt sted ved Ole kyed. Bare et forslag til forskellen.

Det kan jo også være han har haft en øv dag, dem kender vi jo godt alle sammen.

Jeg er ikke ekspert, men mor til hbb børn. Har en søn som også er testet med wisc III testen.




_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
lfr




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Man dec 06, 2010 9:04 pm

Hejsa,

Tak for dit svar. Jeg spørger ikke til forskellen mellem Sproglig IQ og Handle IQ. Den forstår jeg godt:-)

Men jeg forstår ikke helt, hvordan han kan lægge langt under middel i "kodning" i WISC III og lægge i de bedste 10 % i "afkodning" i national test. Grunden til jeg spørger er, at jeg fornemmede at han ikke havde forstået, at der i den opgave hos Ole blev taget tid. Han var meget nøjagtig og fik derfor en meget dårlig tid, hvilket gav en lav score. Så jeg er egentlig bare ude efter, at forstå om han har et problem på det område eller ej.

Hilsen lfr
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Man dec 06, 2010 9:26 pm

kan du ligge det enkelte deltest resultater ud så kan jeg pege dig til artikler om hvad det muligvis betyder for det enkeldte, det står på testens forside

der kan være mange årsager og ja, noget som tids tagning kan være problemet, han kan også havde været syg til den anden del - faktisk ret mange ting

når du har læst en smule mere så synes jeg det er en god ide at kontakte Ole igen og drøfte det du finder frem til.

jeg kigger på det i løbet af denne uge da jeg har lidt travlt
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Man dec 06, 2010 9:32 pm

At sammenligne de nationale test med WISC er ikke muligt. De er på stort set enhver måde forskellige, og selvom der er begreber eller ord, der går igen, så er det slet ikke det samme...

Tænk over følgende: Det findes i WISC-IV ikke Sproglig og Handlemæssige prøver; det er fuldstændigt uvidenskabligt i forhold til intelligens.

Det mest interessante er, om der er stor forskel på Kodeprøven og Symbolsøgning. Hvis der er, så kan det betale sig at undersøge, hvorfor der er forskel... det kan sige noget om kognitive og visu- motoriske evner, der kan have betydning for, hvordan undervisning skal tilrettelægges.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Man dec 06, 2010 11:59 pm

Profilområdet Afkodning ift nationale læsetest betyder:
Afkodning omfatter færdigheder i at identificere skrevne ord og bogstaver. Afkodning er – modsat sprogforståelsen – noget specifikt for læsning.


Hvis man ikke kan afkode (som ordblinde har problemer med), kan man heller ikke læse, selv om man måske udmærket kan forstå indholdet i teksten, hvis den læses op.


I læseudviklingen i de første skoleår er afkodningen oftest den store udfordring for eleverne. Der sker erfaringsmæssigt en betydelig udvikling i de fleste elevers evne til præcis og fejlfri afkodning fra skolestart til mellemtrinnet, hvorefter det især er hastigheden i afkodningen, der udvikles.

http://www.skolestyrelsen.dk/skolen/de%20nationale%20test/testenes%20faglige%20indhold/dansk_laesning.aspx

Afkodning i WISC er mere simpel dvs. symboler over til bogstaver (FEJL Wink tal) eller streger
f. eks.

Coding A**: marking rows of shapes with different lines according to a code as quickly as possible for 2 minutes (under age Cool
Coding B**: transcribing a digit-symbol code as quickly as possible for two minutes (eight and older).

se evt her:
http://www.pearsonassessments.com/NR/rdonlyres/ABA5F1E9-9EF9-4DB6-80B7-36E73E328162/0/WISCIIIPIInterpretiveGuide.pdf

Her vil du opdage at afkødning som hedder "coding" på engelsk kan have mange årsager og man skal se det i sammenhæng med andre delprøver, hvordan han fungere i klassen, laver opgaver både skrifteligt og andre. Ordblindhed har du ikke som bekymring - så er der bare et hav af andre ting som det kan pege på. Jeg vil så også lige sige at "læsning" som den eneste problem ordblinde har er ofte et "myte" da ordblindhed ikke kun handler om at kunne læse men om meget andet også. Herunder har nogle dysgraphi eller organisations problemer selv om de kan læse med rimeligt hastighed.

Du have lidt mere information om barnets funktions niveau og WISC inkl. de andre deltests kan med lidt helt pege dig i en retning du skal kigge på og evt. som der skal undersøges med flere tests. Som du beskrev her er alt for bred og generalt og måske bare pga. et "forståelses" problem eller at han blev nervous fordi han opdaget at der blev taget tid ...

Du kan også lede lidt på nettet omkring WISC III og "scatter" og måske finder du en test som minder om jeres, og med held en histori som giver mening. Jeg vil give dig ret i at delprøver som ender på 6 og andre som er meget højt antyder at der er noget som jeg har forstået alt jeg har læst igennem årene.






Sidst rettet af Hilde Tirs dec 07, 2010 1:30 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 12:01 am

Jens Buch skrev:

Det mest interessante er, om der er stor forskel på Kodeprøven og Symbolsøgning. Hvis der er, så kan det betale sig at undersøge, hvorfor der er forskel... det kan sige noget om kognitive og visu- motoriske evner, der kan have betydning for, hvordan undervisning skal tilrettelægges.

enig her er bare et af mange forslag for hvad man så kan gøre
http://www.pearsonassessments.com/NR/rdonlyres/ABA5F1E9-9EF9-4DB6-80B7-36E73E328162/0/WISCIIIPIInterpretiveGuide.pdf
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 1:06 am

Der går altså noget rigtigt galt her, og der er ting, der blandes sammen!

For det første, er der ingen bogstaver i nogen af kodeprøverne i WISC-III.

For det andet har linket intet med WISC-III som sådan at gøre, men handler om en supplementtest, der hedder WISC-III PI (Processing Instrument). Du kan overhovedet ikke bruge WISC-III fund i sammenhæng med WISC-III PI uden resten af deltestene, der ikke findes på dansk, og jeg er 99.9% sikker på, jeg er den eneste i Danmark, der har en WISC-III PI manual.
Deltestene, der refereres til i linket er ændrede voldsomt, så det er fuldstændigt uden mening at snakke kodeprøve i WISC-III og WISC-III PI.
Hvis der er nogen, der printer linket ud, og som så sætter sig og sammenligner med testrapporten på deres barn, så fatter de minus...og får de noget ud af det, så er det en katastrofe, for det er som ild og vand; uforeneligt!

Brug dog Intelligent Testing With the WISC-III og Kaufmans råd og vejledning.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 1:27 am

Jens Buch skrev:
Der går altså noget rigtigt galt her, og der er ting, der blandes sammen!

For det første, er der ingen bogstaver i nogen af kodeprøverne i WISC-III.

For det andet har linket intet med WISC-III som sådan at gøre, men handler om en supplementtest, der hedder WISC-III PI (Processing Instrument). Du kan overhovedet ikke bruge WISC-III fund i sammenhæng med WISC-III PI uden resten af deltestene, der ikke findes på dansk, og jeg er 99.9% sikker på, jeg er den eneste i Danmark, der har en WISC-III PI manual.
Deltestene, der refereres til i linket er ændrede voldsomt, så det er fuldstændigt uden mening at snakke kodeprøve i WISC-III og WISC-III PI.
Hvis der er nogen, der printer linket ud, og som så sætter sig og sammenligner med testrapporten på deres barn, så fatter de minus...og får de noget ud af det, så er det en katastrofe, for det er som ild og vand; uforeneligt!

Brug dog Intelligent Testing With the WISC-III og Kaufmans råd og vejledning.

LÆS DOG HVAD JEG SKREV!!!!

"her er bare et af mange forslag for hvad man så kan gøre"



oops jeg brugt lige ordet bogstaver i en forkert sætning der - alle kan lave fejl ....

og der er intet katastrofe - da det ting i PI rapporten egentligt er ret gode observationer som skal gøres inden man går videre
Tilbage til toppen Go down
lfr




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 2:16 am

Hej begge,

Tak for jeres gode svar. Det blev lidt langhåret for mig hen ad vejen, men sådan går det jo Laughing

Jeg har endnu ikke fået alle tallene for ham(de glemte at sende dem...), men har en aftale med Ole Kyed her senere i december, så vil jeg spørge lidt ind til emnet også. Så satser jeg på, han også kan bidrage til, at jeg bliver klogere på de forskellige områder. Men mest af alt hvor min søns sva´gheder ligger og deraf hvordan vi bedst derhjemme og i skolen kan støtte ham.

Det kan være jeg vender tilbage med flere spørgsmål senere.

Hilsen lfr
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin



IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 3:11 am

Du er altid velkommen til at stille flere spørgsmål.
Det kunne også være dejligt hvis du kan rådgive med noget af din viden, hvis du har lyst.

Godt du allerede har en aftale med Ole, en rar og dygtig psykolog.

Lykke fremover med skolen.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 5:57 am

lfr skrev:
Hej begge,

Tak for jeres gode svar. Det blev lidt langhåret for mig hen ad vejen, men sådan går det jo Laughing

Jeg har endnu ikke fået alle tallene for ham(de glemte at sende dem...), men har en aftale med Ole Kyed her senere i december, så vil jeg spørge lidt ind til emnet også. Så satser jeg på, han også kan bidrage til, at jeg bliver klogere på de forskellige områder. Men mest af alt hvor min søns sva´gheder ligger og deraf hvordan vi bedst derhjemme og i skolen kan støtte ham.

Det kan være jeg vender tilbage med flere spørgsmål senere.

Hilsen lfr

det er også den eneste rigtige
håber du ikke giver op
spørge Ole om scatter osv.
læs lidt så kan det være du har nogle informationer Ole ikke fik i første omgang

Smile og skriv tilbage npr du ved hvad det var Smile
Tilbage til toppen Go down
lfr




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 7:53 pm

Tak for jeres beskeder...

Bente - vi har nu overhovedet ingen problemer med skolen. Han går på en helt fantastisk skole og trives tiptop med både skole og kammerater. Hans problemer har været psykisk med angst og depression, udløst af nogle meget voldsomme omvæltninger i hans liv. Og så har vi på opfordring fra psykiater fået testet ham for at se, om han har en medfødt sårbarhed. Så vi/han er bedre rustet til, at det ikke sker igen senere i hans liv.

Hilde - jeg skal nok skrive hvad Ole siger om emnet. Og ja han virker dygtig.

Hilsen lfr
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tirs dec 07, 2010 9:06 pm

Kære lfr

Du skrev nu intet om angst og depression før Wink det er faktisk en af de ting som er årsagen at handledelen er lavere har jeg læst et eller andet sted. Om jeg har nogle forsknings artikler lige på dette kan jeg ikke huske lige nu. Men jeg garunteer dig for jeg åd den råt og havde en del meget vægtige grunde til dette - men mere om det en anden dag!

Den psykiater du havde er en dygtig mand/kvinde. Angst og depression er en vigtig ting som ofte rammer "denne" børnegruppe. Årsagerne kan være mange og det behøver ikke være stor omvæltninger men bare måden det enkelte barn er som person. Ofte ser forældre det først efter de er blevet gjort opmærksom på symptomerne ifm. en krise i barnets liv.

Prøv læs nogle artikler her:

http://www.sengifted.org/articles_index.shtml

Jeg håber du er stærk nok i engelsk da der ikke findes ret meget på dansk skrevet lige til børn som har en sproglig IQ der ligger blandt det 99 percentile af befolkningens. Og ja disse børn kan have problemer der giver dem indlærings eller og trivsels problemer.

Om barnets angst og depression stammer fra psykiske ting eller en indlæringsproblem eller familie problemer tager lang tid at få afdækket.

Du er i gang nu, og kradser lige overfladen. At "du kender dit barn" er dit eneste redskab! Den dag du læser:

- en artikel om en diagnose
- eller artikel om et person
- eller en andens livshistori
- eller får et meningsfuld samtale med en anden
- eller andet

som giver dig løsningen vil du bare vide det er rigtigt. Den aha oplevelse vi får som forældre når vi opdager hvad barnets problemer egentligt er, er noget vi forældre skal lære at "se". Psykologer, pædagoger og lign er kun mennesker der med deres egne erfaringer prøver at hjælpe os dertil. Det er op til os at finde den røde tråd.

Det er i hvert tilfælde min erfaringer.

Tilbage til toppen Go down
lfr




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Ons dec 08, 2010 6:21 pm

Hej igen,

Nu har jeg fået alle tallene fra WISC testen, og vil gerne høre nogle meninger om det. Der er som Jens skriver meget stor forskel på Kodning og Symboler, hvad kan det have af betydning?

Han har ingen motoriske eller sociale problemer, tværtimod. Han har heller ikke problemer med at bedømme afstande eller rumlig opfattelse. Han er topdygtig til sport og fungerer rigtig godt socialt. Er glad for skolen, har altid været meget selvhjulpen og passet sine ting uden jeg skulle blande mig synderligt. Altså ingen tegn på NLD overhovedet. Men de sidste 2 år har han været igennem en meget hård periode med noget fysisk sygdom(langvarigt, men ikke alvorligt) og et brud med sin far efter eget valg. Og det har knækket ham helt. Og har det seneste år udløst meget voldsom angst og derefter depression. Han er stærkt på vej tilbage, og går i skole igen nu. Men det er meget svært at finde ud af, hvad der skyldes hans personlighed og hvad der skyldes udefrakommende omstændigheder.

Information 18
Ligheder 13
Ordforståelse 19
Omtanke 16

Regning 11
Talspændvidde 11

Billedudfyldning 9
Billedserier 11
Terningmønstre 10
Puslespil 11

Kodning 6
Symboler 14
Labyrinter 9

Sproglig IK 135
Handle IK 94
Total IK 118

Generel færdighed 125
Sproglig forståelse 143
Perceptuel organisation 101

Opmærksomhedsstyring 105
Forarbejdningshastighed 100
SCAD 101

Håber at få lidt input...

Hilsen lfr
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Ons dec 08, 2010 6:54 pm

Jeg skal nok vende tilbage med en mere fyldestgørende analyse, men jeg vil kort sige følgende!

Symboler er en langt bedre deltest i forhold til intelligens end kodeprøven. Derfor ville man i USA se bort fra kodeprøven og anvende symboler i udregningen af IK.
Enten har kodeprøven kedet din dreng, ellers har han svært ved at skrive samtidigt med han tænker over tingene. Det sidste forekommer usandsynligt i forhold til resten af prøven.
WISC er en standartiseret test, så man må ikke pace eller lave om på deltestene, men hvis kodeprøven var en sjov konkurrence, så han så en mening med denne kedelige deltest, så kunen det være, der var kommet mere fart over feltet...
Men med resultatet fra symboler som udgangspunkt, så viser kodeprøven ikke rigtigt andet end han formenegntligt har fundet den kedelig...eller ikke er glad for at skulle skrive mærkelige tegn!!

Det er dog tydeligt, han er et sprogligt begavet barn, men det betyder IKKE, han er dårlig i handledelen, for den klarer han fuldstændigt alderssvarende.

Glem alt om den sk*de kodeprøve!
Havde man i øvrigt brugt symboler i stedet for kodeprøven, var SIK steget ca. 5 point! Det er fuldstændigt uden betydning, men bare en bonusinformation.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Ons dec 08, 2010 11:15 pm

Jeg havde skrevet et meget lang indlæg men det blev slettet Sad Så meget går nok tabt ... i mon forklaring nu.


Kodning er en interessant test. Jeg ved ikke, om jeg vil sige det korrelerer tæt til læsning. Men det måler visuelle-motoriske færdigheder.

Kodning er en tidsindstillet, papir og blyant test. Det er lidt ligesom at oversætte en "kode". Personen ser på et ciffer, omsætter den til et symbol og skriver så symbolet. Hvis en person har en langsomt håndskrift, betyder det som regel en lavere kodning score. Håndskrift, i sig selv, er ikke et tegn på om man er intelligent eller ej.

Men Kodning er ikke bare en håndskrift test. En person med en svag visuelle hukommelse, svag arbejdshukommelse, eller vanskeligheder med koncentration kan også have en lavere kodning score. Og en person, der har langsommere visuelle forarbejdningsfærdigheder vil sandsynligvis have en lavere kodning score. Disse færdigheder er relateret til intelligens. Det tager testning ud over de WISC at afgøre, hvorfor en person har en lav "Processing Speed Index". (Den skrev du ikke hvad det var og jeg har en fornemmelse at den ikke var lavt idet den anden del af PSI var extreme høj)

Jeg er enig i denne del: en lav Kodning score kan være tegn på visuelle forarbejdningsproblemer, der kan forstyrre f. eks. flydende læsning. Men IQ test, i sig selv, viser ikke f. eks ordblindhed eller andre læse-relaterede indlæringsvanskeligheder. Her vil jeg pointere at ordblindhed er meget mere end bare at kan læse Wink

I modsætning til det vi tror har de fleste ordblinde gode visuelle forarbejdning! Dermed vender de ikke altid deres b / d's. Faktisk tror de fleste ordblinde i billeder, ikke i ord.

Noget er der med det test resultat idet den ikke er jævn ...

Nogle højt begavede elever med indlæringsproblemer har typisk en bred "scatter" eller misforhold i den ene, eller både de sproglige og handleprøve områder. De kunne f.eks score meget lavere i talspændevide, som måler elevens evne til at høre og gentage - frem og tilbage - en meningsløs række numre, eller kodning, som fortæller noget om barnets visuel-motor integration. Eller en anden prøve.

Elever med en svag visuelle hukommelse, angst, og problemer med koncentration eller blyant manipulation kan score lavere end normalt forventet i handledelen. Det udløser ikke kompenserende undervisningen medmindre der er supplerende indikatorer! Så nu er det med at finde frem til hvad prøven viser.

Prøv læs videre her:

http://neurolearning.com/Library/component/content/article/4-gifted-2e/4-twice-exceptional-learners-gifted-students-with-learning-disabilities

http://www.hoagiesgifted.org/eric/e574.html
http://www.hoagiesgifted.org/eric/e479.html
http://www.hoagiesgifted.org/eric/faq/gt-ldtst.html

Nu arbejder jeg meget med ordblindhed for tiden idet vi har det i hjemmet og den har også lidt af det samme scores i som du har i jeres WISC. Måske er der noget der som giver mening? Måske er selve presentaiton for kort skrevet men prøv http://www.dyslexicadvantage.com/category/3-gifted-dyslexics-stealth-dyslexia.html?download=4



Tilbage til toppen Go down
lfr




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Ons dec 08, 2010 11:49 pm

Hej Jens & Hilde,

Tak for jeres endnu engang gode svar - fint at i ikke er enig, jeg snupper det af det, som jeg kan bruge.

Hilde - medmindre jeg fuldstændig har misforstået ordblindhed, så tror jeg ikke der er noget i det. Han har læst sikkert siden midt i begynderklassen, kunne læse undertekster af Harry Potter film, da han startede i 1. klasse og sagtens følge tempoet. Han læser hurtigt og sikkert på engelsk også. Og han har altid stavet ritgi godt. Så jeg tror ikke det er der, der skal ledes. Til gengæld er hans koncentration helt tydeligt ikke på plads endnu efter depressionen i sommers, så måske er det en del af forklaringen. I følge psykiateren, er det sidste skridt i helbredelsen af en depression. Ole mente også, at hans koncentration kan være påvirket af, at han fortsat får antidepressiv medicin.

Jeg ved ikke hvor jeg skal se det tal du spørger efter "Processing Speed Index" - hvad er det?

Hvilke hverdagsting/skoleting vil kunne pege på en svag visuel hukommelse, svag arbejdshukommelse eller en langsom visuel forarbejdsningsfærdighed? Hvad kan jeg overveje her, hvis jeg skal vurdere om det kunne være noget, der skulle graves i?

Hilsen Lene



Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tors dec 09, 2010 12:07 am

PSI er det samme som forarbejdningshastighed og er oplyst til 100.

Kodeprøven er egentlig først rigtig interessant, hvis man administrere både A og B.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tors dec 09, 2010 12:28 am

http://vbida.org/PDFs/WorkingMemoryProcessingSpeedClassroom.pdf


[IMG=http://img97.imageshack.us/img97/1868/800pxwechsleradultintel.png][/IMG]







visual memory - visuel hukommelse
working memory - arbejdshukommelse
processing speed index - forarbejdsningsfærdighed


Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tors dec 09, 2010 12:49 am

Diagrammet er fra WAIS-III!

Der er andre deltest og dermed forskel på nogle af indexene.

Der er ingen visuelhukommelse i hverken WISC eller WAIS.

Men for god ordens skyld skal det lige nævnes, at forarbejdningshastighed udregnes fra symboler og kodeprøve i både WAIS-III og WISC-III.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tors dec 09, 2010 1:25 am

Og angående kodeprøve vs/ symboler som deltest i forbindelse med IK, så har kodeprøven dårlig g loading på .41 hvor symboler har .56 (fair).

Hvis man gik efter "Best pratice" og så god en IK måling som muligt, så burde man bruge symboler i stedet for kodeprøven...
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tors dec 09, 2010 2:55 am

Jens Buch skrev:
Og angående kodeprøve vs/ symboler som deltest i forbindelse med IK, så har kodeprøven dårlig g loading på .41 hvor symboler har .56 (fair).

Hvis man gik efter "Best pratice" og så god en IK måling som muligt, så burde man bruge symboler i stedet for kodeprøven...

Ja, det ser nogle og andre siger andet ... desværre er der ikke enstydige holdninger der hvor forskningen var lavet. Hellere ej på et meget "straightforward" område som denne.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tors dec 09, 2010 2:58 am

Jens Buch skrev:
Diagrammet er fra WAIS-III!

Der er andre deltest og dermed forskel på nogle af indexene.

Der er ingen visuelhukommelse i hverken WISC eller WAIS.

Men for god ordens skyld skal det lige nævnes, at forarbejdningshastighed udregnes fra symboler og kodeprøve i både WAIS-III og WISC-III.

Er godt klar over dette, men synes det er en god skema som giver en hurtigt overblik over sammenhæng ift. PSIen, WMIen, VCIen ... faktisk er det kun POI der er meget lidt anderledes hvor det hedder PRI og ikke POI samt at den subtest hedder picture completion og ikke picture concepts ... for flest her på stedet vil den lille detalje ikke betyde så meget.


Sammenhæng mellem visuelhukkommelse er udefra at elever med en svag visuelle hukommelse, angst, og problemer med koncentration eller blyant manipulation kan score lavere end normalt forventet i handledelen.

Og at det skal udredes hvis man ønsker at vide mere.


Sidst rettet af Hilde Tors dec 09, 2010 3:08 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Tors dec 09, 2010 3:29 am

lfr skrev:
Hej Jens & Hilde,


Hvilke hverdagsting/skoleting vil kunne pege på en svag visuel hukommelse, svag arbejdshukommelse eller en langsom visuel forarbejdsningsfærdighed? Hvad kan jeg overveje her, hvis jeg skal vurdere om det kunne være noget, der skulle graves i?

Hilsen Lene




Håber du så denne link: http://vbida.org/PDFs/WorkingMemoryProcessingSpeedClassroom.pdf herfra kan det betale sig at læse mere fra google.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: WISC III kontra nationale test   Today at 8:21 am

Tilbage til toppen Go down
 
WISC III kontra nationale test
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: