Højt begavede børn trives ofte dårligt i børnehaven, fordi pædagoger overser deres særlige behov, og mange kloge børn går derfor et år ekstra i børnehave.
Patrick på fem år spiller skak, løser regnestykker og er lige begyndt at læse. Han keder sig i børnehaven og bliver hyperaktiv derhjemme, fordi han ikke får de nødvendige udfordringer.
»Det er ikke rimeligt. Svage børn får hjælp til at flytte sig. Men Patrick får ingen hjælp,« siger hans mor, Bente Keldsen fra Ebdrup ved Århus.
Med en intelligenskvotient på omkring 135 tilhører Patrick de 2-5 pct. børn, der er højt begavede. Disse børn har ofte også særlige behov, men de bliver sjældent identificeret, før de har gået nogle år i skole. Tværtimod bliver de misforstået og holdt i børnehave et år ekstra, fordi de mangler sociale færdigheder.
Lavt selvværd
Det betyder, at risikoen for lavt selvværd og dårlig trivsel øges.
http://groups.google.com/group/dk.undervisning.folkeskole/browse_thread/thread/68ba059acca786e8/7519f1875043f5f9