Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
penge asynkron skolestart mensa sensitive legoland Kuno maja efterskole WISC dyslexia wppsi bmsf psykolog mobning asperger test underydelse kyed ADHD gifted tegner milepæle chips raven børnehave
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 

En klog dreng

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Charlotte.nr.1

IndlægEmne: En klog dreng   Søn jan 09, 2011 10:18 am

Jeg er pædagog og stødte i min uddannelsestid på en meget begavet dreng. Han går, grundet familiære vanskeligheder og deraf følgende adfærdsvanskeligheder, midlertidigt ikke i en normal folkeskole men skal ifølge al sansynlighed tilbage dertil om et års tid måske.
Han er en 2. klasses dreng. Jeg opdagede, ved at arbejde med relationen til ham, at han er ekstremt lærenem. Blev en meget stærk motivation for ham, at lave faglige opgaver, når jeg støttede ham. Tidligere havde han ikke lavet så meget fagligt grundet voldsom selvusikkerhed som medførte at han reagerede voldsomt ved krav-situationer, rev opgaverne i stykker osv. Men ved at arbejde med relationen og gøre ham tryg, viste det sig imidlertid, at han var usædvanligt begavet. De fleste ansatte havde svært ved at gøre ham kraftigt motiveret da de ikke på samme måde arbejdede med relationen til ham. Men når han var meget motiveret så løste han matematik-opgaver langt, langt over sit niveau. Omkring 6. klasses niveau.
Hans intelligens blev ofte misforstået synes jeg. Til tider havde han f.eks. gode grunde til hvorfor det de voksne bad ham om var en skidt idé og når han fremsagde disse blev han ofte "sablet ned", nok netop fordi han havde ret.
En meget sensitiv og empatisk dreng er han.
Er der nogen intelligens tests eller tests af hvor hurtigt han lærer eller lignende, jeg kan foreslå hans nuværende skole, som evt. kan vise om han i fremtiden hører til i folkeskolen eller på en skole for særligt intelligente børn ?
Tilbage til toppen Go down
Hilde

IndlægEmne: Re: En klog dreng   Søn jan 09, 2011 12:43 pm

http://intelligenteboern.aforumfree.com/f26-testning

I sådan et situation så synes jeg det er vigtigt at han testes af en person som har stor erfaring med BMSF.

Jeg har selv et barn som du beskriver og der er mange hensyn der ksla tages. Dejligt du kunne følge ham og hjælpe ham med success oplevelser. De falder hurtigt tilbage i gammle vaner npr de er usikker og skjuler deres evener især hvis de har oplevet situationer hvor de "sables ned".
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: En klog dreng   Søn jan 09, 2011 10:55 pm

Det lyder til du stadigvæk har forbindelse til drengen. hvor er det stort af dig at du stadigvæk vil hjælpe drengen.
Det undre mig at du som pædagog ikke ved hvilke test der findes, lærer man ikke det på uddannelsen. Jeg ved godt det er psykologer der skal laves testene, men alligevel regnede jeg med at pædagoger blev orienteret om emnet test af børn.

Disse test burde skolen jo også kende til. Er det kun dig der har set de evner som drengen har og som tror på ham?

Held og lykke på drengens vegne.

Spørg endelig løs hvis der er mere.

cheers

IndlægEmne: Re: En klog dreng   Tirs jan 11, 2011 3:30 am

Hej vil bare lige knytte en kommentar til dét om pæd.uddannelsen. Nu er det godt nok også ved at være 10 år siden at jeg gik på sem.
Men jeg har aldrig hørt om hvilke test der findes, hverken under uddannelsen eller på andre kurser.
Jeg har først stiftet bekendtskab med disse test via disse sider og GC, da jeg skulle finde ud af hvad der er med min egen datter.

Jeg har gennem mit arbejde haft flere børn igennem systemet og nu når jeg tænker tilbage, kan jeg da nævne nogle stykker, som jeg tror "bare" var hurtigere og kvikkere end gennemsnittet. Jeg havde ingen viden om dette emne og det havde/har de implicerede psykologer jo heller ikke.

Nu har jeg min lille 2 årige søn under udredning, og psykologen som er "på" ham overhører mine fortællinger om båder begavelse og særlig sensitivitet. Hun sagde at han kun var moderat sensitiv, når han kunnne holde ud at have elastik jakkeærmer på og kunne have en dyne over sig. Christ!

Jeg gør mit for at gøre opmærksom på emnet og håber på at der kommer flere til, så også seminarierne får øjnene op for vores børn.

Rikke
Hilde

IndlægEmne: Re: En klog dreng   Tirs jan 11, 2011 6:01 am

Pjevsen skrev:

Hun sagde at han kun var moderat sensitiv, når han kunnne holde ud at have elastik jakkeærmer på og kunne have en dyne over sig. Christ!

Men jeg har aldrig hørt om hvilke test der findes, hverken under uddannelsen eller på andre kurser.

Jeg har hørt om en pædagog som har lavet noget md tests i et projekt.

Ad tests VUC har lidt om emnet i deres psykologi timer men det er meget begrænset. Men der hørt jeg om tests og det forskelige tilgange af dem ... det lært jeg intet om i min uddannelse som sygeplejerske selv om vi havde en meget mere intensiv psykiatrisk/psykologisk del end der undervises i dk! Jeg kender ikke ret mange lærer eller pædagoger som i hel taget er trygge ved at henvise et barn til PPR! Dem jeg har talt med anede intet om testene andet det vi ved som forældre.

Jeg er også dybt rystet over hvad psykologer ved om testningen når barnet ikke er et gennemsnits barn. Rigtig mange, hvis ikke det fleste regner med at et barn med høj IQ uproblematisk kan gennemføre et skoleforløb, og herfra overser de at det barn faktisk kan have problemer f. eks. ordblindhed eller andet. Det værste jeg har set er at et barn bliver diagnosticeret at være autist idet symptomerne er mindre, fordi barnet er klog nok til at kompensere mener lægen ... hvorimod den person som udredt barnet slet ikke anede noget om det emtionelle påvirkning et meget højt IQ har på et barn. Sjovt nok er de "også" noget glemsom da det barn som de lige har tested til at være ret meget over genenmsnittet faktisk kom ind til dem pga. problemer i skolen ... i deres konklusion har formåen til at klare alt uden støtte. Det undrer jeg mig over hvordan de får en konklusion ud som modstrider det der præsenteres med!

Herudover har pædagoger og lærer misforstået det med at bruge Gardners læringsstile ikke mener at man skal "indeles" som f.eks at være tal klog for at fremover kun undervises udefra at være f. eks. tal klog. Gardner mener faktisk at man lærer fra sin omgivelser og at alle læringsstile er vigtigt for ens udvikling sådan at alle har alle læringsstile i sig, samtidig at vi på forskelige tidspunker bruger en eller flere mere end de andre - så han vil se at lærer faktisk bruger alle intelligenser igennem undervisningen og vil krumme tær hvis han ser at lærern opdeler børnene i grupper hvor de kun undervises via et lærringsstil ... derfor tror han hellere ikke på at nogle er født mere klog end andre men at "klogskab" udvikles til talenter ... og så videre!

Citat :
CAS-testen er en ny type intelligenstest, som er på vej til Danmark. Testen kan anvendes på såvel højtbegavede som mentalt retarderede, og den fremhæver ikke blot problemområder, men også børn og unges stærke sider. En høj grad af kultur-uafhængighed i testen gør den desuden velegnet til fremmedsproglige børn. Norske psykologer anvender med succes CAS-testen til pædagogisk psykologisk vurdering.

Gad vide hvordan det vil gå når WISC, WPPSI og WAIS ikke altid forståes af alle?

Tja, og det med at have et følesomme barn er ligesom det med at tale med folk om at "alle kan bruge uld undertøj" hvis man kun ser på det gennemsnittet af befolkningen så går det, ikke? Når man endeligt møder andre som ikke bruger uld så møder man også forståelse.

Være bare klar til det begrænset repoitare PPR kan tilbyde hvis du vil forsøge en videre udredning. Og dog, der er få psykologer der ved lidt om BMSF og det de også har med i bagagen - jeg har mødt en men skaden fra de andre har været "grotesk" at være udsat for! Det uvidenhed jeg som forældre skulle gennemleve var rent tortur. Jeg håber for din skyldt du finder en hvor du ikke skal kom hjem med følelsen af "christ!"

Admin
Admin

IndlægEmne: Re: En klog dreng   Tirs jan 11, 2011 9:26 am

Hej Pjevsen

Det kan være vi skal slå os sammen, mig som forælder og du som pædagog, om at holde foredrag. Det skal være frivilligt og gratis arbejde, da vores "system" skal spare.

Jeg kunne godt tænke mig at lave oplæg og foredrag omkring hbb børn på seminarerne osv.

Det undrer mig ikke at der ikke er blevet snakket om hbb men der er forhåbentlig blevet snakket om at man kunne teste børn, hvis der var nogle problemer. affraid

IndlægEmne: Re: En klog dreng   Today at 6:14 am

En klog dreng
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1