Emne: WISC III - er den egentlig god nok? Søn Jan 09, 2011 12:17 am
Hej.
Vi står og skal til møde på torsdag med skolepsykologen, som har taget en test på min søn. Men tænk, jeg bliver i tvivl om, hvorvidt den egentlig giver et godt nok resulatat? Han blev vurderet til at have almin viden under alderssvarende, fordi han bl.a. ikke kunne månederne eller årstiderne, og ikke vidste, at Sjælland var en ø. Men han er 10 år gammel, og er de egentlig ikke meget uvidende sådan generelt om sådanne ting? Jeg prøvede jo spørgsmålene af på et par klassekammerater, og de kunne heller ikke helt svare. Og spørger man ham om det idag, så kan han give et helt andet svar.
Jeg er virkelig spændt på, hvad skolepsykologen har at sige ud fra den test.
Admin Admin
Emne: Sv: WISC III - er den egentlig god nok? Søn Jan 09, 2011 1:49 am
wisc III er god, men man kan så igen stille spørgsmålstegn ved den, for det kommer jo an på hvad der skulle findes ud af vedr. din dreng. Når der er nogle spørgsmål der bliver stille som f.eks. at Sjælland er en ø, og om det er normalt at han ikke ved det. Jeg er næsten også sikker på at min på 8 heller ikke ved det, jeg prøvede lige, og han vidste det heller ikke. Men spurgte jeg ham om planeter og sorte huller kan han svare. Han er meget interesseorienteret. Du må ikke gå ud fra det enkelte spørgsmål, men helheden.
Jeg forstår godt du er bekymret om de finder ud af noget og hvad det noget er. Hvis der er noget. Når du får resultatet, må du endelig spørge psykologen om du må få en kopi af testen og om du må ringe, hvis du har ekstra spørgsmål til testen. De kommer nemlig først senere. Jeg har haft 2-3 møder med min søns psykolog efter testen, for at forstå det bedre.
Det skolen så gjorde var at arbejde videre med de stærke sider han havde og så kom de svage sider med helt af sig selv, da han var lidt akynkron. Hans selvtillid blev også bedre ved det. Vi krydser fingre for at det går godt.
Nette72
Emne: Sv: WISC III - er den egentlig god nok? Tors Jan 13, 2011 10:56 pm
I eftermiddag skal vi så til samtale med skolepsykologen.
Her til formiddag har jeg så modtaget en besked fra klasselæreren og matematiklæreren om, at der igen har været episoder, hvor vores søn har lavet lyde og grimaser i timen, som har været til gene for sidekammeraten. Jeg ved godt, at de er interesseret i, at få ham udredt for Tourette, men jeg kan ikke lade være med at tænke om det KAN være fordi han keder sig. Hvordan søren får jeg opklaret dette?
I sidste uge begyndte de at lære om brøker, og det kunne han bare med det samme! Alt bliver gjort op i brøker derhjemme, så sent som igår sad han og delte sin mad op i brøker. Jeg spurgte ham om hvordan det går i skolen, og han siger, at det går rigtig godt i matematik, rimelig godt i dansk, og ikke så godt i engelsk. Jeg spurgte hvordan det kunne være, og det siger han, at matematik er han rigtig god til, mens engelsk er meget svært. Og i dansk synes han det både er nemt og svært. Han blev jo rost af klasselæreren ved sidste møde, og hun opsumerede ham til at være en mønsterelev, men han får åbenbart engang imellem disse dage, hvor han så sidder og laver lyde og grimaser.
Jeg er rigtig ked af det hele, fordi vi føler, at vi har en dreng som har en rigtig god trivsel i skolen, han er virkelig glad for at gå der (siger aldrig, at han har ondt i maven og vil være hjemme, som hans søster f.eks. næsten gør dagligt). Han er meget opsat på at komme til tiden. Og har stort set ingen fravær i skolen. På hjemfronten er han også altid glad, men dog drillesyg - især overfor lillesøster. Og så har vi oplevet de sidste par måneder, at han er en lidt anden person idet han ikke skaber sig så meget mere eller fjoller, og man kan bede ham gøre ting uden problemer. I det hele taget går det bare godt. Og jeg føler, at skolen er ved at skabe problemer, hvor der ingen er. Selvfølgelig skal han ikke være generende for siddekammeraten, men kan de så ikke sætte ham alene!? Og hvorfor skal han altid når de laver nye pladser sættes oppe ved katederet!?! Han har siddet ved siden af to piger, og de har begge sagt, at de har nydt at have ham som siddekammerat. Den sidste var ovenikøbet hans nisseven, som hun skrev "Til min dejlige nisseven", så de må jo synes om ham. Den anden pige har skrevet en sød mail til ham om, at hun elsker at lave gruppearbejde med ham.
Men hvordan får vi dog undersøgt om han keder sig, og det måske er derfor, at han siger de lyde og ellers er urolig!? Og er drenge generelt ikke mere generende/urolige end piger!? Han har jo været igennem den WISC test, hvor skolepsykologen sagde, at han sad uroligt, men at han ikke sagde nogle lyde og ellers virkede meget interesseret i testen.
Åh, jeg ved hverken ud eller ind i det her.
Admin Admin
Emne: Sv: WISC III - er den egentlig god nok? Fre Jan 14, 2011 2:08 am
Øv øv øv, hvor er det ærgeligt når han får dette stempel som du forventer han får.
Jeg er spændt på hvad der kommer ud af den samtale i skal have i eftermiddag.
Hvis han kun har en wisc III test kan de jo ikke sige at han har tourette og samtidig må PPR eller lærerne ikke give ham en diagnose. Der skal han igennem børnepsykiatrien. Så du skal ikke godkende deres diagnose, hvis de giver ham en.
Så skal du gå til egen læse og få ham henvist til yderligere udredning. Mere om det, hvis du har brug for det
Nette72
Emne: Sv: WISC III - er den egentlig god nok? Fre Jan 14, 2011 6:01 am
Så har vi været til mødet, og tja, det gik nok bedre end jeg havde forventet. Det var kun et møde med skolepsykologen, og hun havde ligesom vendt på tallerken efter, at hun havde lavet den test på ham. Hun er nu mere på vores side, og siger, at har han Tourette, så har han Tourette. Har han det ikke, så har han det ikke. Hvad skal de i grunden bruge det til, spørger hun. Og skulle han have, så var vi enige om, at det er så mild en grad, at selv fagfolk ville sige til os, at vi blot skulle ignorere det, og så ville han med tiden vokse fra det.
Hun sagde så også, at han generelt er aldersvarende, men at han på det visionelle ligger langt over gennemsnittet, og at hans stærke side dermed er overblik og detaljer, og det er jo en god ting at kunne. Og så sagde hun også, at hun ikke ville betragte ham som en af de "kloge børn", så jeg er åbenbart faldet ud af kategorien for at være herinde. Men jeg kom jo egentlig også mest for at høre jer om de her WISC-teste, som det virker til, at I ved mest om.
Men nu vil hun hive fat i læreren - hun har allerede fortalt hende, at han halter på det sproglige, og det kunne læreren ikke forstå, da hun mener, at han er godt med, men det er han så åbenbart ikke, så vi skal have givet ham en anden indlæring - og det er så det vi skal holde et møde om.
Men dejligt, at skolepsykologen ligesom har vendt til vores fordel.
Admin Admin
Emne: Sv: WISC III - er den egentlig god nok? Fre Jan 14, 2011 8:45 am
Det var da godt det gik bedre end du forventede. Og du er da alligevel velkommen herinde, hvis du en anden gang skulle få brug for det. Jeg kan fortælle min søn og datter ikke er stærk på alle områder, nogle over alder, nogle aldersvarende og nogen under alder, det vil sige akynkron. Hvilket er normalt for højt begavede børn. Det som er vigtigst er at jeres dreng trives og at lærerne forstår at undervise netop ham.
Held og lykke til jer og videre i livet.
glad for at kunne hjælpe i dette forum.
Nette72
Emne: Sv: WISC III - er den egentlig god nok? Fre Jan 14, 2011 6:59 pm
Kære Bente.
Jeg er glad for at have læst om kloge børn, så jeg nu har det med i baggagen, hvis der en dag f.eks. skulle opstå problemer med vores datter, når hun kommer igennem skoleforløbet, og hvis der senere hen skulle blive fornyet mistanke med sønnen om et eller andet. Disse WISC-teste kan jo også forandre sig løbende. Så det er da ikke helt utænkelig, om jeg skulle falde forbi igen en dag.