Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
sensetive børn EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
sensetive børn EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
sensetive børn EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
sensetive børn EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
sensetive børn EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
sensetive børn EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
sensetive børn EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
sensetive børn EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
sensetive børn EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
begavede children wisc gifted hilde børnehave mentiqa skole privat Århus
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 sensetive børn

Go down 
+2
Pjevsen
Admin
6 deltagere
Gå til side : 1, 2  Næste
ForfatterBesked
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: sensetive børn   sensetive børn EmptySøn Jan 16, 2011 6:09 am

Jeg synes jeg kan genkende noget af det der er skrevet i dette link om sensetive børn.
Min søn Nikolaj er nemlig meget følsom

http://www.nutidensbørnogunge.dk/artikler4.html

spændende læsning synes jeg
Tilbage til toppen Go down
Pjevsen





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyMan Jan 17, 2011 1:41 am

Hej

Jeg har været til foredrag med Anette Bitten Christensen og hold da op mand, hun beskrev begge mine børn og mig selv på punkt og prikke.

Jeg gik derfra med en større forståelse for mine børns "udbrud" og fornemmelsen af at jeg sgu nok egentlig alligevel er en meget god mor. Hun nævnte noget om at jo tryggere børnene er jo mere kan de flippe ud og tør vise deres aggressioner. Det kommer vældig godt til udtryk herhjemme.

Jeg talte med hende i pausen om emnet begavede børn, da jeg pludselig blev i tvivl igen igen om mine unger så ikke er så kvikke, men blot særligt sensitive. Og vi fik en meget god snak. Skøn kvinde, synes jeg.

Jeg har købt bogen "særligt sensitive mennesker" af Elaine Aron. Den har givet mig rigtig meget i forhold til mig selv, selvom den er meget "amerikansk".

Men endnu et spændende emne.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyMan Jan 17, 2011 3:37 am

Jeg synes det er så fantastisk at få nogle ting frem ang. vores børn, så det bliver nemmere og nemmere at spotte dem, eller det måske er en mulighed for at spotte dem, hvis man kan se kendetegnene.

Håber jeg engang får mulighed for det med at jeg kommer til foredrag med hende.

Very Happy
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: udsendelse om sensetive mennesker   sensetive børn EmptyTirs Jan 18, 2011 3:11 am

Med psykolog Lise August.

http://www.dr.dk/drnetradio/index.dr?evt=ext&path=%2FForms%2FPublished%2FPlaylistGen.aspx%3Fqid%3D768203&tab=fs#


Er faktisk spændende at høre om ens egen og børnenes sensetive side.
Tilbage til toppen Go down
Pjevsen





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyOns Jan 19, 2011 9:02 am

Det kan være vi også kan få den sensitive vinkel på, hvis vi skal ud at holde nogle foredrag, som du tidliger har foreslået, Bente.

Jeg ser sensitive og/eller intelligente børn overalt i tiden - på mit arbejde, i vennekredsen, i familien, på tv og sågar kan jeg sidde og høre folk i radioen og tænke hun/han er sgu særlig sensitiv og jeg har lyst til at give min viden videre.

Den åbenbaring det er at finde ud af HVORFOR er jeg som jeg er. Jeg er fuldstændig tændt på emnerne sunny
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyOns Jan 19, 2011 9:47 am

Det kunne simpelthen være rigtig spændende hvis vi kunne få noget samarbejde i forhold til især børn i børnehavealderen, da det er bedst både for forældre og børn at det er det tidspunkt vi spotter det, da det så er nemmest at "hjælpe" dem. Både forældre og børn skal have hjælp til at håndtere det.

Jeg har holdt oplæg i psykologi på vuc i min klasse, og de sad måbende oglyttede meget. Det skulle tage 1 kvarter men kom til at vare en time.

ja det er jo det jeg vil med min fremtid, men jeg skal først have overskud og noget samarbejde op at køre.
Tilbage til toppen Go down
Pjevsen





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyFre Jan 21, 2011 11:49 pm

Det kunne være fedt. Men jeg skal også først have noget mere overskud. Synes hverdagen med nogle fantastiske, men temperamentsfyldte unger er ret krævende.

Samtidig brænder jeg også for at komme til at arbejde dybere med disse emner, da jeg også tror på, at kommer jeg til at lave det jeg brænder for, vil det også give mig mere overskud i hverdagen... SUK men der skal jo også mad på bordet.

Tænker bare sommetider at det er total latterligt at aflevere mine unger ét sted, hvor ressourcerne til dem er knappe, for så selv at køre videre og passe andres børn, uden at kunne give dem alt det jeg gerne vil. Paradoksalt!

Men når vi begge engang får de rette betingelser, synes jeg det kunne være enormt spændende.

Nå nu vågner mindstemand. Nikolaj har lungebetændelse oveni en slem influenza, shit vi sover bare ikke i tiden. Sleep

Tilbage til toppen Go down
Nette72





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyLør Jan 22, 2011 2:39 am


Tja, vi står nu overfor igen, at skulle igennem skolesystem og diverse "diagnoser", og denne gang er det så datteren og hvorvidt hun er et af disse sensative børn. Selv er vi overhovet ikke i tvivl, som vi f.eks. har været med storebror og hvorvidt han var et klogt barn, eller havde tourette (den "sag" køre stadig).

Min datter er fuldstændig umulig, hvad angår tøj, og det første hun gør når hun kommer hjem er at smide alt på nær bluse og underbukser. Og så er det som om, at hun bliver mere rolig af, at ting er aftalt på forhånd. Hun har haft en periode, hvor det første hun spurgte om om morgenen var, hvad vi skulle lave samme dag. Og hun blev hys, hvis ikke vi skulle noget. Nu er det så aftensmaden hun spørger til, når hun vågner.

Men hvorfor skal man dog have den her kamp med skolevæsnet!? De vil have diagnoser, og så alligevel ikke. Min søn ser de helst gerne diagnotiseret, mens de med min datter nærmest afskriver, at hun fejler noget, som kan have en form for diagnose (jeg ved godt, at sensitivitet ikke er en diagnose, men et karaktertegn), og vi skal bare ændre hende, så hun kan komme i 1. kasse - mener de. Men helt ærlig, man kan jo ikke ændre på et karaktertegn af den kalibre, men man kan selvfølgelig være obs på det.

Vi skal til så mange møder for tiden, og det er bare som om, at vi ikke kan blive enige. Det er så frustrende! :-(
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyLør Jan 22, 2011 3:00 am

Det kunne være rigtig dejligt at kunne gøres på en nemmere måde, jeg syens tingene tager for lang tid og endnu mere tid, og hvad får man ud af det ingenting.
Jeg har tålmodig ventet på at min 6 årige sensetive dreng reagerede i skolen, og det har han så gjort nu.
Han udfordrede 2 lærere i går på samme tid, han var blevet uretfærdig behandlet og det ville han ikke finde sig i, og det var af den ene lærer.
Han er super.

Det kan være højst sandsynlig at han bliver flyttet, da den skole hans storebror går på er bedre obs på tingene. Det er vores oplevelse.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptySøn Jan 23, 2011 6:50 am

Hvad hvis man har et sensetivt barn som bliver totalt misforstået, hvordan reagerer barnet så. Hvilke skader kan der ske, og hvordan skal der så rettes op på det igen, hvis barnet bliver misforstået.
affraid

Sæt det kommer så langt ud at barnet virker som om det har en eller anden diagnose, såsom indlæringsproblemer.

Tilbage til toppen Go down
Hun





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptySøn Jan 23, 2011 8:47 am

N


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:25 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
larslolk





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyMan Maj 30, 2011 10:31 pm

Min søn (dreng) på snart 9 er særligt sensitiv (HSP'er) og højt begavet, og jeg har faktisk svært ved at se forskellen på de to 'fænomener'. Jeg arbejder med emnet professionelt, og det kan være svært at adskille det ene fra det andet.

Jeg synes også at spotte disse børnetyper overalt, og det er påfaldende, at snakken ikke findes om de voksne. Det er en varm kartoffel at antyde, at alle HSP'ere er højt begavede, men det er der også en tendens til, synes jeg.
Tilbage til toppen Go down
Nette72





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 4:13 am

larslolk skrev:
Min søn (dreng) på snart 9 er særligt sensitiv (HSP'er) og højt begavet, og jeg har faktisk svært ved at se forskellen på de to 'fænomener'. Jeg arbejder med emnet professionelt, og det kan være svært at adskille det ene fra det andet.

Jeg synes også at spotte disse børnetyper overalt, og det er påfaldende, at snakken ikke findes om de voksne. Det er en varm kartoffel at antyde, at alle HSP'ere er højt begavede, men det er der også en tendens til, synes jeg.

Jeg vil give dig helt ret, det ER svært at skelne mellem det ene og det andet. Jeg har også to børn som er særlig sensitive, og den ældste er vurderet velbegavet, mens den mindste har fået testet for særlig forudsætninger for indlæring, så hvad det helt præcist betyder ved jeg ikke, eller det giver mig ihvertfald en del tvivl. Jeg ved dog, at min ældste er mere begavet end han er sensitiv, og min datter er mere sensitiv end hun er begavet - endnu. Det billede kan selvfølgelig ændre sig i takt med at hun bliver ældre, men pt. viser hun mest sin sensitive side, og gider til dels ikke bogstaver. Hun er mere kreativ.

Og jeg ser også mange HBB overalt. Very Happy Men det er godt, at der kommer mere og mere fokus på dem.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 5:30 am

Nette72 skrev:
Og jeg ser også mange HBB overalt. Very Happy Men det er godt, at der kommer mere og mere fokus på dem.

Men i og for sig skulle der jo også gerne være en pr. ca. tyvende person, hvis det er de øverste 5%, og i den undersøgelse, der nævnes i "Dygtige Elever - En Faglig Udfordring I Matematik", står der, at vi skal regne med ca. en højtbegavet elev pr. anden klasse, vi træder ind i. Eller det var, hvad jeg fik tallet i bogen regnet om til Razz
Tilbage til toppen Go down
Nette72





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 6:46 am

Neko skrev:
Nette72 skrev:
Og jeg ser også mange HBB overalt. Very Happy Men det er godt, at der kommer mere og mere fokus på dem.

Men i og for sig skulle der jo også gerne være en pr. ca. tyvende person, hvis det er de øverste 5%, og i den undersøgelse, der nævnes i "Dygtige Elever - En Faglig Udfordring I Matematik", står der, at vi skal regne med ca. en højtbegavet elev pr. anden klasse, vi træder ind i. Eller det var, hvad jeg fik tallet i bogen regnet om til Razz

Orv, hvad er det for en bog?
Tilbage til toppen Go down
Hun





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 6:50 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 3:41 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 6:51 am

Nette72 skrev:
Neko skrev:
Nette72 skrev:
Og jeg ser også mange HBB overalt. Very Happy Men det er godt, at der kommer mere og mere fokus på dem.

Men i og for sig skulle der jo også gerne være en pr. ca. tyvende person, hvis det er de øverste 5%, og i den undersøgelse, der nævnes i "Dygtige Elever - En Faglig Udfordring I Matematik", står der, at vi skal regne med ca. en højtbegavet elev pr. anden klasse, vi træder ind i. Eller det var, hvad jeg fik tallet i bogen regnet om til Razz

Orv, hvad er det for en bog?

Det er nogle lærere i Aarhus, der i samarbejdet med seminariet har udviklet en teoribog til lærere om vel- og højtbegavede børn i folkeskolen, hvor der ligeledes er lavet en opgavebog til, der kan bruges på alle klassetrin Smile Det var den, der gav mig første skridt til at indse, hvad jeg selv var og er.

Jeg ved ikke lige, hvordan man får fat på den, udover jeg ved, at seminariet har den på biblioteket. Jeg ved, at opgavebogen kan fås på almindelige biblioteker. Der har jeg da set den. Den hedder "Dygtige elever - en opgavebog i matematik" Af Arne Mogensen.

Jeg fik ikke tid til at læse så meget i teoribogen udover det mest grundlæggende omkring, hvordan man skelner imellem de to typer af børn, men jeg har bestemt planer om at genlåne den og få det gjort. Jeg fik under et døgns forberedelse til at lave et oplæg omkring det. Det kunne min perfektionisme ikke lige klare o.o Og slet ikke, da jeg ikke fik lov at fuldføre mit oplæg grundet tidspres.. Avs... gik grædende hjem :s
Tilbage til toppen Go down
larslolk





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 6:54 am

Uh, I svarer jo så hurtigt, at jeg knap kan følge med og nå at besvare selv. Den der teoribog gad jeg godt læse. Har du en titel?

Jeg skal selv til at koordinere indsatsen omkring en antologi om 'de sensitive børn', hvor psykologer, undervisere og terapeuter skal bidrag med afsnit. Målet er at få en person son Ole Kyed til at skrive forord til bogen, så vi kan få noget solid viden ud til danskerne.
Tilbage til toppen Go down
Nette72





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 7:20 am


Hmmm... jeg kan ikke søge den på biblioteket. No
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 7:22 am

Den kan købes på Århus kommuen, hvis jeg husker ret. Jeg har lånt mine bøger ud til Patricks mat. lærer.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 8:08 am

larslolk skrev:
Uh, I svarer jo så hurtigt, at jeg knap kan følge med og nå at besvare selv. Den der teoribog gad jeg godt læse. Har du en titel?

"dygtige elever en faglig udfordring i matematik" af Arne Mogensen Smile

bibliotek.dk søgning

Og ja, der skal helt klart noget mere solid viden ud. Jeg er træt af at fremstå som idiot, hver gang jeg snakker om højt begavede og sensitive børn.
Tilbage til toppen Go down
Nette72





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 8:14 am

Neko skrev:
larslolk skrev:
Uh, I svarer jo så hurtigt, at jeg knap kan følge med og nå at besvare selv. Den der teoribog gad jeg godt læse. Har du en titel?

"dygtige elever en faglig udfordring i matematik" af Arne Mogensen Smile

bibliotek.dk søgning

Og ja, der skal helt klart noget mere solid viden ud. Jeg er træt af at fremstå som idiot, hver gang jeg snakker om højt begavede og sensitive børn.

Neko, jeg oplever også, at folk ikke rigtig vil høre på mig. For et par uger siden sad vi sammen med et vennepar, som jeg har fortalt, at Nicholaj er velbegavet. Så kom han ud og sagde et eller andet, som bare var helt hen i vejret, selv jeg tænkte mit, men så kom det fra manden "hvad var det nu lige, at du sagde om begavelse?". Og så kan jeg da også godt få den tanke, hvorfor kaldes de kloge børn, hvis de kun er kloge på et område.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 8:24 am

Nette72 skrev:

Neko, jeg oplever også, at folk ikke rigtig vil høre på mig. For et par uger siden sad vi sammen med et vennepar, som jeg har fortalt, at Nicholaj er velbegavet. Så kom han ud og sagde et eller andet, som bare var helt hen i vejret, selv jeg tænkte mit, men så kom det fra manden "hvad var det nu lige, at du sagde om begavelse?". Og så kan jeg da også godt få den tanke, hvorfor kaldes de kloge børn, hvis de kun er kloge på et område.

Jeg bryder egentlig slet ikke om begrebet klog O.o

For mig ligger der noget negativt i det, og jeg har påpeget flere gange for min kæreste, at der er forskel på at have forudsætningerne og direkte at have viden (være klog på et område). Et af kendetegnene er jo også, at man har store huller, når det falder udenfor ens interessefelt. Han plejer at drille mig, fordi jeg ikke forstår et hak af politik.. Det har bare aldrig sagt mig noget, så det er en kamp for mig at sætte mig ind i, men hvis jeg skal have lov at brokke mig over, hvad der gøres forkert, så må jeg jo også vide noget om, hvordan tingene fungere Razz

Min moster oplevede min fætter komme og sige engang, da han var mindre: "Mor, hvorfor siger jeg nogle gange sådan nogle underlige ting?" Med underlige var det som regel abstrakte og refleksive tanker - ting man ikke forventer børn gå og tænke på.

Min kæreste driller mig også tit med, at når han spørger, hvad jeg tænker på, at der så nogle gange kommer nogle fuldstændig random ting ud, som han slet ikke kan finde ud af, hvordan jeg kom til at tænke på, men for mig er det bare en lille del af en lang kæde af tanker. Et eksempel er f.eks. når vi om morgenen og ligget og snakket om, hvad vi har drømt om natten, der bliver stille og han spørger, hvad jeg tænker, så kan jeg svare: "Jeg tænker på, hvordan jeg kunne male en af mine Mandalas" eller "Jeg tænker på, hvor mange farver jeg kan nævne".
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 8:52 am

Neko

Du skal slet ikke føle dig udenfor, sådanne tanker kan jeg også have, det mest "mærkelige" men allligevel viser det jo at vi kan tænke, samtidig med at vi laver andre ting. sunny

Mange ting som måske er ligegyldig men ikke for os.

Jeg synes det er fedt når mine unger gør som jeg, med deres tanker og vi hygger os med det.

Rolling Eyes
Tilbage til toppen Go down
Nette72





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn EmptyTirs Maj 31, 2011 9:00 am


Jeg er altid blevet drillet med, at jeg er et "s-tog". Forstået på den måde, at jeg kan sidde til et selskab, og mens en sidder og snakker, og jeg mister interessen, så kommer mine tanker til at vandre, og så får jeg lige en tanke op, som simpelthen bare lige skal deles med de andre, og så kan jeg godt komme til at afbryde med noget, som overhovedet bare slet ikke har med samtalen at gøre. Og jeg opdager det først efter, at det er kommet ud af munden på mig. Embarassed Jeg er et af de her mennesker, som snakker efter hvad der "kører forbi vinduet i et s-tog", hvis det kan relatere til noget i mit hovedet på det pågældende tidspunkt.

Og jeg gør det jo ikke i ond mening. Crying or Very sad Det er bare sådan jeg er.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





sensetive børn Empty
IndlægEmne: Sv: sensetive børn   sensetive børn Empty

Tilbage til toppen Go down
 
sensetive børn
Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Næste
 Lignende emner
-
» wertyuiowertyuio

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: