Emne: Skole-hjem-samtale - Sønnike Lør Apr 16, 2011 7:56 am
Tja, nu skal der krydses fingre for sønnike og os den 3. maj, hvor vi skal til skole-hjem-samtale. Vi har fået den sidste tid, og for at det ikke skal være løgn, har hun faktisk sat to tider af til os. Så det giver lidt mere tid. Men nu er jeg spændt på, om vi virkelig har fået hende til at forstå, at der altså er mere i sønnike end hun lige har været obs på.
Vi blev kontaktet af hende efter hun havde snakket med Ole Kyed, og her fortalte hun os, at på bare 1½ uge kunne hun mærke en forskel. Han var ligesom faldet mere ind i klasse og bidrog mere i timerne - og ikke kun med fjollerier. Og så har hun prøvet nogle opgaver af på ham fra 5. klasse, og til næste år vil hun give ham nogle fra 6. klasse, så det er dejligt, at det er den vej det går. Jeg har siddet med ham på sidelinien og kan se, at en del af det stadig virker nemt for ham. Men nu får han i det mindste noget, som kræver lidt betænkning. Jeg forstår bare ikke, at rettelserne foregår mellem eleverne. To gange er han kommet hjem, hvor jeg kan se, at der er blevet rettet i det han har skrevet. Jeg kan se, at det han havde skrevet først er det rigtige, men så er der blevet visket i ordet til sidst, og han siger, at det er kammeraten, som har gjort det. Hvorfor kan læreren dog ikke tage det ansvar selv? Hvad er ideen med, at de skal rette hinandens opgaver? Ligeså skal de også selv skrive deres beskeder i kontaktbogen, den forstår jeg heller ikke, men jeg kommer til at tage det med hende til samtalen. Jeg synes ansvaret ryger mere og mere væk fra den voksne og over på børnene. Tænk, hvis jeg lod ham skrive hans kontaktbog, når han havde været syg. Det havde hun nok ikke godtaget.
Jeg er også meget spændt på, hvad matematiklæreren vil gøre for ham. Det er faktisk det matematiske han er bedst til.